لینک کانال https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA ارتباط با ادمین @ZVaezzadeh
💠 فیلم و خطر شکل دادن به ایدئولوژی غالب.. این موضوع در مورد افرادی که فیلم را ساختهاند صدق میکند
💠 فیلم و خطر شکل دادن به ایدئولوژی غالب
🔸 تجربه مخاطب به خودی خود با فرهنگی شکل می گیرد که وی در آن زندگی می کند و اعتقادات،ادراکات و ارزش های فرد بر زمینه ای از مشاهده فیلم فعال می شود .این موضوع در مورد افرادی که فیلم را ساخته اند صدق می کند . انها نیز بخش مهمی از متن فیلم هستند و اعتقادات ، فهم و گزینش انها از آن چه فیلم باید باشد یا نباشداز فرهنگ حاکم و گفتمان رایج شکل می گیرد و از سویی ، محدودیت های اقتصادی به سینماگر امکان می دهد تا در هر فیلمی چه سخنی بگویند.
🔸«والتربنیامین» در این باره می گوید: فیلم در بین تمام هنرها بدون تجربه مجرد و آنی اثری است که منحصرا با ذهن خلاق و منفرد انسان ارتباط برقرار می سازد .از این رو به نظر می رسد که فیلم هیچ اصلی ندارد یا اصل کمرنگی دارد که کامل و تمام عیار اماده است که هر کس انتخاب کند و به تماشایش بنشیند و بهره برداری کند.
🔸یگانگی غیر صمیمانه و سهولت دسترسی به جهان فیلم آن را به اجتماعی ترین و ارتباطی ترین هنرها مبدل کرده است. این فیلم است که کل جهان را مخاطب خود قرار می دهد و واقعیت های زندگی روزمره را با دقت می شکافد و از طریق ادراکات، بسیاری از افراد عادی در برابر بسیاری دیگر، امکان مشغولیت مخاطب را در گفتمان اجتماعی و فرهنگی فراهم می آورد .مشغولیت شدید ذهن که به هیچ شکل هنری دیگری مشابهت ندارد ،تا جایی خطر شکل دادن به ایدئولوژی غالب و پذیرش آن را در بر دارد.
🔸 از منظری دیگر، متنیت فیلم بسیار متفاوت تر از جهان یک رمان یا یک تابلوی نقاشی است و کمتر از جنبه شخصی برخورداراست ولی در حین حال امروزه به شدت در دسترس است حتی راحتر از تماشای یک تابلوی هنری در یک گالری. فیلم به دنیایی که اغلب ما در آن زندگی می کنیم نزدیکتر است چرا که جنبه های روزمره زندگی را از خطه ها و فرهنگ های متنوع به اشتراک می گذارد ، از«عقده اجتماعی» یک جامعه گرفته تا غیرت فردی یک شخص و این تا برقراری ارتباطی نیرومند با ابعاد اجتماعی ادامه دارد.
نویسنده: محسن سلیمانی فاخر
منبع: کانال جامعه سینما
https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA