🔹 چه زمانی حاشیه می‌تواند مرکز را بیدار کند؟. مهران صولتی

🔹 چه زمانی حاشیه می تواند مرکز را بیدار کند ؟
@solati_mehran
✍ مهران صولتی

🌱وقوع حادثه سیل در سیستان و بلوچستان مطابق آخرین برآوردها با خسارت زدن به حدود دو هزار منزل مسکونی در بیش از پانصد روستا ، بیش از پنج هزار نفر را بی خانمان ساخت . خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی ، مدارس و معابر عمومی و جاده ها وارد شد و بار دیگر بحران " مدیریت بحران " را در کشور نمایان ساخت.پیش از آن ابعاد این بحران را در پلاسکو به چشم دیده بودیم. البته پلاسکو از این نظر بختیار بود که در کانون لنز دوربین ها و سیاهی رشحات قلم ها قرار گرفت و ابعادی جهانی یافت ولی متاسفانه حادثه سیستان و بلوچستان به سوی پایانی سرشار از فراموشی خبری پیش می رود! دو سال پیش و در هنگامه پرسش جامعه شناسان از چرایی بدرقه شکوهمند مرتضی پاشایی، دکتر اباذری جامعه را محکوم کرد که با مشغول شدن به حوادث مرکز( بخوانید تهران) ، اوضاع اسف بار سیستان و بلوچستان را از یاد برده اند! پرسشی ویرانگر که در هیاهوی برخاسته از شیوه نامتعارف انتقادهای اباذری پاسخی نیافت! مضافا اینکه پرسش از فراموشی حاشیه( بخوانید سیستان و بلوچستان) ، پرسشی جهانی است که به ویژه بعد از حادثه یازدهم سپتامبر بیش از پیش مطرح شد. اینکه چه زمانی حاشیه می تواند مرکز را بیدار کند؟ پاسخ رایج در غرب عبارت از " تروریسم " است! جهان زمانی به حاشیه توجه کرد که توسط حاشیه تهدید شد. اماپاسخ در ایران می تواند متفاوت باشد. توسعه در ایران تاکنون عمدتا برون زا و نامتوازن بوده است . توسعه ای که به سهم خود موجب تقسیم کشور به مرکز -حاشیه و به نوبه خود باعث افزایش نابرابری، حاشیه نشینی، گورخوابی و ... شده است. سیاست های موجود کشور هم با تاکید بر خصوصی سازی، مقررات زدایی و بازاری سازی(که شائبه حرکت کشور در مسیر نئولیبرالیسم را به ذهن متبادر می سازد) ، بر افزایش ناگزیرفاصله میان تهران و سیستان و بلوچستان تاکید می ورزد.در این میان توجه خبری هم از این منطق پیروی می کند؛ " توجه به مرکز می تواند موجب افزایش مخاطب شود". امروزه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از راه های توجه خبری به مسائل حاشیه این است که پرسش از چرایی عدم نامتوازن توسعه در کشور و راه های کاهش شکاف مرکز -حاشیه به یکی از مطالبات جامعه مدنی ایران از نامزدهای ریاست جمهوری تبدیل شود. اینکه حاشیه تنها نباید در زمان رای دادن و صرفا جهت ارائه نمایشی از انسجام ملی دیده شود! اینکه حاشیه تنها نباید در هنگامه حملات تروریستی گروهک ریگی در بخش های خبری مورد توجه قرار گیرد. هر چند زمان کوتاه سه ماهه برای شکل گیری یک گفتمان نیرومند جهت توجه به حاشیه کفایت نمی کند ولی می توان از همین فرصت هم جهت دعوت دولت به عقلانیت در تصمیم سازی های آینده بهره گرفت. حتی نوشتن یک یادداشت درباره سیستان و بلوچستان هم می تواند مفید باشد...

Telegram.me/solati_mehran