🔹 چرا این قدر مشتاق «مهاجرت» هستیم؟ 🔹.. ✍ مهران صولتی

🔹 چرا این قدر مشتاق "مهاجرت " هستیم ؟ 🔹

✍ مهران صولتی

🌱به تازگی و به لطف تلگرام فرصت گفت و گو با دوستی لندن نشین فراهم آمد . نقل می کرد که پس از گذشت ۱۳ سال از خروجش از ایران همچنان دوران پرمحنتی را در اروپا می گذراند . اینکه تاکنون دوبار به جرم ورود غیرقانونی به فرانسه و انگلیس ، زندان را تجربه کرده است و تاکنون نیز نتوانسته شهروند انگلیس شود . اینکه باید از صبح تا شام کار کند تا بتواند کرایه خانه اش را تامین کند . می گفت که هرچند به او قول داده اند تا دوسال دیگر تابعیت انگلیس را دریافت کند ولی به شدت از بلاتکلیفی در اروپا خسته شده و میان ماندن یا برگشتن دچار تردید می باشد . نکته جالب این بود که برخی از دوستان گروه که از زندگی قابل قبولی هم در ایران برخوردار بودند به ایشان توصیه می کردند که همچنان در لندن بماند و برنگرد ! اینکه هرجای جهان از ایران بهتر است و ...
این گفت و گو برایم این پرسش را مطرح کرد که چه شرایطی موجب می شود مشتاقانه خواستار مهاجرت از ایران باشیم ؟ و چرا جمع پرتعدادی از زیستن در ایران تا این حد ناراضی هستند ؟! فارغ از جذابیت های اقتصادی ، اجتماعی و تحصیلی در آن سوی آب ها که توضیح بدیهیات می باشد ، به نظر می رسد که ما در دمیدن روح میهن دوستی در ضمیر شهروندان خود موفق نبوده ایم ! مروری بر تاریخ یک صد سال گذشته هم این مساله را تایید می کند . واقعیت این است که ما از دوره مشروطه ( حضور پر قدرت غرب در ایران ) تاکنون ، نتوانسته ایم به تلفیقی کارآمد میان ایرانیت و اسلامیت دست یابیم . در همین راستا شاهد بودیم که پهلوی ها با مواجهه ای مکانیکی سعی در حذف اسلام به نفع ایران از عرصه عمومی داشتند . در این رویکرد برنامه هویت سازی از بالا و بدون مشارکت شهروندان انجام پذیرفت . پروژه ای که در آن شهروندان به مثابه توده ای بی شکل تصور می شدند که منفعل بوده و می توانند در هر قالب هویتی ریخته شوند ( قرار بود انسانی تراز تجدد خلق شود!) امری که نتیجه ای عکس به دنبال داشته و به تدریج مقاومت هایی در عرصه های فرهنگی برانگیخت ( عباس عبدی معتقد است که اصرار رژیم بر ایدئولوژی باستان گرایی موجب اقبال توده مردم به گذاشتن اسامی اسلامی بر فرزندان شان پیش از انقلاب شد ). در دوره پس از انقلاب هم تلاشی مشابه، اما در مسیری متفاوت اتفاق افتاد ( ایرانیت به نفع اسلامیت از عرصه عمومی حذف ، و کوشیده شد تا برای توده مردم هویتی اسلامی ایجاد شود ). تلاشی باز هم از بالا و بدون مشارکت مردم ، که این باردر صدد ایجاد انسان تراز ضد تجدد بود!) .هر دو تلاش نافرجام بود. حذف اسلامیت به انقلاب منجر شد و حذف ایرانیت دارد به فرار از ایران می انجامد ! وقتی که قرار است در ساختن آنچه هستیم ( هویت ) ، مشارکت نداشته باشیم ، چه نیازی هست که بمانیم و کشوری را بسازیم ؟!

Telegram.me/solati_mehran