🔹 چشم هایی که همه جا حضور دارند! 🔹

🔹 چشم هایی که همه جا حضور دارند !🔹

🌱مهران صولتی /پلیس تهران اعلام کرده که قرار است 7000 نیروی نامحسوس رفتار اخلاقی شهروندان تهرانی را مورد نظارت قرار دهند و گزارش هایی از تخلفات اخلاقی را جهت پیگیری های قانونی و اعمال مجازات آماده سازند. به نظر می رسد تحرکات اخیر می تواند نقطه عطفی در مواجهه قدرت سیاسی با مردم محسوب شود.تا پیش از این نظارت نامحسوس فقط شامل به کارگیری دوربین ها جهت کنترل وضعیت و طرح ترافیک در کلان شهرها می شد و مواردی از قبیل ناهنجاری های اخلاقی در مواجهه مستقیم پلیس با شهروندان متخلف حل و فصل می شد. اما اقدام اخیر بیش از همه سراسربین (panoptican) بنتام را به ذهن تداعی می کند که بخش عمده ای از جامعه مراقبتی مدنظر میشل فوکو بر آن بنا شده است.بنتام از طراحی زندانی جدید و دایره ای خبر می دهد که نگهبانان از پشت شیشه هایی که کاملا با پرده پوشانده شده اند بر تمام تحرکات زندانیان اشراف دارند( تصوری که زندانیان از این وضعیت در ذهن پرورانده اند ) . از همین رو زندانیان به" خود کنترلی "رو آورده و می کوشنداز هرگونه تخطی از قواعد بهنجار پرهیز نمایند.فوکو معتقد است که جوامع مدرن امروزه با سیطره و فراوانی دوربین ها تبدیل به جوامع مراقبتی شده اند که در آن شهروندان بیش از بیش نگران انجام تخلفات و نقض هنجارها بوده و لذا هر چه بیشتر به "خود کنترلی" رو می آورند ( بر اساس برخی آمارها هر شهروند ساکن لندن در روز بیش از 40 بار به وسیله دوربین های مختلف مونیتور می شود ). بر این اساس به نظر می رسد پلیس تهران هم می کوشدتا به تدریج قدرت نرم ( گشت نامحسوس اخلاقی ) را در کنار قدرت سخت ( گشت ارشاد ) به کار گرفته و حتی جایگزین آن سازد. در سال های گذشته مواجهه سخت پلیس با پدیده بدحجابی در تهران پیامدهای سیاسی و هزینه آفرین برای حکومت در داخل و خارج به دنبال داشته که بعضا به صورت کلیپ های پربیننده دست به دست شده است . از همین رو پلیس می کوشد تا به تدریج جامعه مراقبتی (گشت نامحسوس ) را جایگزین جامعه تنبیهی ( گشت ارشاد ) سازد تاکمتر دچار پیامدها و هزینه های سیاسی شود( محتمل است که گشت ارشاد هم برای نمایش نمادین اقتدار حکومت به شهروندان تا مدتی در جامعه حضور داشته باشد ). البته در این میان شرط اساسی برای موفقیت طرح " گشت نامحسوس "، آن است که شهروندان در ظاهر دچار توهم آزادی بوده و پاییدن خود را در راستای افزایش منافع فردی و اجتماعی شان بپندارند ( جوامع غربی ) . در غیر این صورت اگر مانند شهروندان تهرانی آن را صرفا موجد محدودیت بیشتر برای خود ، و لذا غیر قابل توجیه بدانند به هر نحوی در صدد بی اثر کردن یا دور زدن آن برخواهند آمد چرا که بالاخره ؛ هنر نزد ایرانیان است و بس...

Telegram.me/solati_mehran