یادداشت های تحلیلی پیرامون جامعه و سیاست در ایران @mehran_solati : ارتباط با نویسنده
🔹مهمترین انتظارات اصلاح طلبان از دولت دوم روحانی!.. مهران صولتی
🔹مهمترین انتظارات اصلاح طلبان از دولت دوم روحانی!
@solati_mehran
✍ مهران صولتی
🌱با گذشت بیش از یک دهه، هنوز هم بخشی از فعالان سیاسی، به قدرت رسیدن پدیده ای همچون احمدی نژاد را محصول دولت خاتمی می دانند! دولتی که به رغم عملکرد قابل قبول اقتصادی در بازنمایی دستاوردهای خود به توده مردم آشکارا دچار ضعف و فترت بود! عاملی که در کنار بی انگیزگی دانشجویان، تعدد نامزدهای اصلاح طلب، و غفلت تصمیم سازان دولت از توجه کافی به حاشیه، جامعه را با انتخاب احمدی نژاد به نقطه صفر برگرداند! هم اکنون هم بیشترین نگرانی در انتخاب دوباره روحانی معطوف به تاکید رقبای وی به وجود نارسایی های اقتصادی، افزایش بیکاری و بی توجهی به اقشار فرودست می باشد. در این میان اگرچه اصلاح طلبان یکپارچه به حمایت از روحانی برخاسته اند ولی مناسب است که از فرصت طلایی انتخابات برای گفتگو با جامعه پیرامون مطالبات خود بهره گرفته و برگزاری یک انتخابات " برنامه محور" را تشویق نمایند. به نظر می رسد بخشی از مطالبات اصلاح طلبان از دولت بعدی روحانی می تواند به شرح زیر باشد:
1⃣دولت روحانی باید از اصلاحات" حکومت محور" به طرف اصلاحات "جامعه محور"حرکت کند. اصلاحاتی که می کوشد از انجماد در ساختار سیاسی پرهیز کرده و آن را به مطالبه ای مردمی تبدیل نماید. به نظر می رسد پروژه روحانی برای درهم شکستن بن بست های سیاسی کشور بدون نیاز به مشارکت مردم تا کنون قرین توفیق نبوده و او باید به تلفیقی کارآمد از؛ "مردم +حکومت "در این زمینه دست یابد.
2⃣دولت روحانی باید مجدانه به دنبال گشودن مسیرهایی برای تسهیل مشارکت پایدار مردم باشد. مشارکتی که متکی بر نهادهای مدنی و مصون از عوارض مشارکت توده ای و پوپولیستی باشد. همچنین این مشارکت باید به صورت داوطلبانه از بطن نخستین نهادهای اجتماعی همچون مدارس و مناطق بجوشد و با تاسیس انجمن ها و اتحادیه های صنفی تکمیل شود. اقدامی که می تواند به تدریج ساختار اجتماعی و سیاسی موجود را دموکراتیک و مشارکت محور سازد!
3⃣دولت روحانی باید به طور ویژه توجه به اقشار محذوف همچون حاشیه نشینان، آسیب دیدگان اجتماعی، معلولان، اقلیت های دینی و قومی و ... را در دستور کار قرار دهد تا بتواند از طریق گسترش قاعده هرم حامیان خود نهایت استفاده را از ظرفیت های مغفول اجتماعی ببرد. به نظر می رسد تعبیه سازوکاری برای پژواک یافتن صدای این اقشار در ساختار تصمیم گیری کشور می تواند نخستین گام در این زمینه باشد!
4⃣ روحانی به عنوان یک حقوقدان و پاسدار قانون اساسی باید چاره ای برای عدم حاکمیت قانون و " تودرتویی نهادی" ناشی از آن در کشور بیندیشد! بدون حاکمیت قانون، ایران همچنان یک جامعه کوتاه مدت باقی مانده و بسیاری از دستاوردهای دموکراتیک آن شکننده خواهد ماند! همچنین روحانی باید تلاش برای گفتگو و اجماع میان مردم و حکومت بر سر رفع برخی بحران های کشور همچون منابع آب، فساد سیستمی و سقوط سرمایه اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد.
5⃣روحانی باید به سمت تلفیقی موثر میان برخی دوگانه های موجود با هدف کاهش شکاف های اجتماعی حرکت نماید. دوگانه هایی از جمله ؛ متن-حاشیه/ سیاست داخلی-سیاست خارجی / دانشگاه-جامعه/ اقتصاد- جامعه/ امنیت- آزادی/ توسعه- عدالت/ بومی سازی-جهانی شدن/ و ... تاکنون نتوانسته اند به سنتزی کارآمد منجر شده، و لذا چونان زخمی سرباز و مستعد عفونی شدن باقی مانده اند! بنابراین تا هنوز فرصتی برای التیام این جراحت های تاریخی و پرهیز از فرسودگی جامعه باقی است باید چاره ای اندیشیده شود!
Telegram.me/solati_mehran