یادداشت های تحلیلی پیرامون جامعه و سیاست در ایران @mehran_solati : ارتباط با نویسنده
🔹 انتخابات چگونه میتواند بر «منزلت» معلمان تاثیر بگذارد؟.. مهران صولتی
🔹 انتخابات چگونه می تواند بر "منزلت" معلمان تاثیر بگذارد؟
@solati_mehran
✍ مهران صولتی
🌱در شهر ما منزل بزرگی در حاشیه یکی از خیابان های اصلی وجود دارد که محل تجمع معلمان انقلابی سال ۵۷ بوده است. فرهنگیان در این مکان جمع شده و به تسری انقلاب در میان سایر اقشار می پرداختند. هنوز هم برخی شهروندان عادی وقتی قرار است به نقش و منزلت والای فرهنگیان اشاره کنند به تاثیر شگرف فرهنگیان در وقوع انقلاب ۵۷ اشاره می کنند! متاسفانه در سال های بعد از انقلاب به دلیل خارج شدن آ.پ از اولویت دولت ها، مادی و کالایی شدن جامعه، بی توجهی به نقش الهام بخش معلمان و ... فرهنگیان دچار فراموشی شده و منزلت آنها رو به افول نهاد. هیچ کشوری نیست که چنین ارزان چوب حراج به سرمایه های انسانی خود زده و از تاثیر گذاری مثبت آنها بر نسل های آتی بکاهد! فرهنگیان از آنجا که باید منادی ارزش های بلند اخلاقی و انسانی در جامعه و برای نسل های آتی باشند فی نفسه نمی توانند نسبت به تحولاتی همچون اصلاحات یا انتخابات ، که حاوی خیر جمعی و حساسیت نسبت به تحولات جامعه هستند بی تفاوت باشند! جامعه در چنین برهه هایی است که می تواند نقش آفرینان صادق خود را بشناسد و منزلت آنها را تایید کند! در غیر این صورت اسیر شدن در شعاری کلیشه ای همچون؛ "همه شان مثل هم هستند!" نمی تواند جایگاه معلمان را در جامعه ارتقاء دهد. در سالهای گذشته فرهنگیان به درستی و بیش از معیشت دل نگران منزلت خود بوده اند ولی کمتر به این نکته توجه کرده اند که در هجوم توفان های برباددهنده سرمایه های انسانی و اجتماعی، نمی توان در حاشیه جامعه نشست و انتظار جدی گرفته شدن از سوی مردم یا حکومت را داشت! مهم نیست که فرهنگیان اصلاح طلب یا اصولگرا باشند. مهم این است که انتخابات را جدی گرفته و به جامعه نشان دهند که در قبال تحولات آن بی تفاوت نیستند! مهم این است که از حاشیه وارد متن شوند! فقط در این صورت است که می توان امید داشت معلمان همچنان برای جامعه " الهام بخش" باقی بمانند! مردم همواره برای کسانی که در بزنگاه های تاریخی احساس مسئولیت کرده و آنها را در انتخاب میان" اعتدال و پیشرفت" یا" افراط گرایی و انزوا" یاری کرده اند احترام قائل اند.
Telegram.me/solati_mehran