یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
مرور اخبار سه شنبه ۲۵ اکتبر
مرور اخبار سه شنبه 25 اکتبر
یک- چهارده روز تا انتخابات باقی مانده و دوهفته دیگر تکلیف این ماجرا مشخص می شود. آنچه این روزها به ذهن می آید اینکه چقدر هزینه بر است این ماجرای انتخابات در آمریکا. چه پول عظیمی باید در این مارتن وحشتناک خرج شود. تا مرحله انتخاباتِ درون حزبی، نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه باید "با یکدیگر" مسابقه بگذارند و بعد از آن تازه ماراتن اصلی بین دو نفر نهایی شروع می شود. و همه ی این کمپین ها به انضمام هزینه جابجا شدن های بین ایالت ها و سخنرانی ها و تبلیغات و ... در فضایی رقابتی و نفس گیر انجام می شود. در این سه روز گذشته ترامپ در پنج نقطه ایالت فلوریدا سخنرانی داشته و فردا هم در اوهایو خواهد بود. هر کدام از این نقاط سخنرانی، کلی ملاحظات امنیتی و هماهنگی و برنامه ریزی های رسانه ای مختلف می طلبد و مدیران کمپین باید بتوانند این کار فرسایشی و فشرده را طی چند ماه به شکل رقابتی انجام دهند. و این جدای از حضور در رسانه ها و میزگردهای دائمی است که برگزار می شود و مدیران کمپین هریک از این کاندیدا ها باید مکرر در مکرر در این میزگردها حاضر شوند و ...
دو- گاه فکر می کنم این میزان بگو مگو و اختلاف بین کاندیداها ، اگر که در پاکستان رخ داده بود تا حالا یکی شان با گلوله یا انفجار یا انتحار به سرای دیگر کشانده و رسانده شده بود. در آمریکا، کشوری که همه اسلحه دارند و انواع و اقسامش را هم دارند، اینکه تا این سطح از اختلاف هنوز منجر به بروز تنشی جدی و حاد نشده نشان از ظرفیت سیستم است. در تعریف "رفتار فولاد" چنین گفته می شود که فولاد تحتِ بارگذاری، تا یک جایی رفتار کشسان دارد یعنی بار را که برداری، به جای قبلی خودش برمی گردد. اما اگر بارگذاری را از حدی بیشتر کنی دیگر فولاد به حدی کش می آید که به جای قبلی اش برنمی گردد و "اثرِ تغییر شکل" در آن باقی می ماند. اینکه یک سیستم و محیط اجتماعی تا چه حد ظرفیت بارگذاری دارد را شاید بتوان تشبیه به این رفتار فولاد کرد. این میزان اختلافی که در ساختار جامعه آمریکا بارگذاری شده و ناسزاهایی که این روزها رد و بدل می شود واقعاً حیرت آور است ؛ اما هر آنچه که رخ داده، ولی به مرز کینه ورزی و مظاهرِ تقابل طرفداران نرسیده است . سیستم هنوز در مرزِ کشسان است.
سه- در میانه ی افرادی که دارند به ترامپ فحش می دهند دو تن هستند که خیلی زیادی عصبانی می شوند! یکی جو بایدن معاون رئیس جمهور است(فیلم بالا) . یکی هم خانمی به اسم الیزابت وارن که زمانی سناتور دموکرات بوده از بوستن و نطق و حرص خوردن این دوتن شده مصداق کاسه ی داغ تر از آش . نه اوباما و نه خود هیلاری اینجور حرص نمی خورند!
آخر- مایکل مور، همان مستندسازی که فیلم فارینهایت 9/11 را سال 2004 علیه جورج بوش و در محکوم کردن حمله به عراق ساخت، طاقتش طاق شده و یک مستند ساخته به نام ترامپ لند . فیلم صحبت هایش در ذیل. [جالب اینکه به همان موضوعی اشاره می کند که در پایان یادداشت دیروز نوشتم، اینکه ترکیب جمعیتی آمریکا دیگر عوض شده و این واقعیتی است که باید بپذیرند.] فیلم⬇️⬇️
https://telegram.me/solseghalam