فارغ التحصیلی.. در بالا (👆) تعدادی از تصاویر مراسم فارغ التحصیلی در ژاپن را مرور کردیم

فارغ التحصیلی

🔵این روزها مقارن با ایام فارغ التحصیلی و برگزاری مراسم مرتبط با آن در بسیاری از دانشگاههای آمریکاست. در بالا(👆) تعدادی از تصاویر مراسم فارغ التحصیلی در ژاپن را مرور کردیم. این مراسم که در ژاپن در روزهای آخر ماه مارس (حدوداً 23-25) برگزار می شود در آمریکا (مقارن با پایان ترم بهار) در اوایل ماه مه است (حدوداً 9-12). به همان سیاق مورد اشاره در ژاپن، پس از مراسمِ اصلی که دانشگاه برگزار می کند ، در خیلی از دپارتمانها مدیر دپارتمان هم یک مراسم مختصری برگزار می کند و بچه ها دور هم جمع می شوند و عکس یادگاری می گیرند و پذیرایی مختصری انجام می شود.

دیدن این صحنه که در گوشه گوشه محوطه دانشگاه، عده ای با لباس های فرمِ فارغ التحصیلی در حال عکس گرفتن هستند بسیار شورانگیز است. چهره هایی که شادمان از پایانِ یک مقطع، خود را در برابر فصل جدیدی از زندگی می بینند. عکسهایی که می ماند یادگار از این دوران جوانی. عکس با فلان سردر دانشگاه یا با آن یکی نماد ورزشگاه یا آن درخت کهن ...

🔵امروز در مراسمی که مقابل دپارتمان عمران و با حضور تعدادی از اساتید هیات علمی برگزار شد، پیتزای پنیر و پپرونی و کلوچه تهیه شده بود که هرکسی یکی دو قطعه پیتزا بر می داشت و در زیر سایه درختان و در فضای دورهمی گذشت. نهار که تمام شد و عکس یادگاری که گرفته شد ، دکتر جیمز مارتین که چندسال پیش از دانشگاه ویرجینیاتک به اینجا آمده و شده رئیس دپارتمان، همه را جمع کرده و چند کلامی صحبت کرد. جالب بود که حول دو محور صحبت کرد. اینکه باید شاد باشید که می توانید در ساختن (عمران) جامعه مشارکت کنید . این شانس بزرگی برای مهندسان عمران است که می توانند در «بهتر کردن زندگیِ مردم» مشارکت کنند. و دوم اینکه حواستان باشد فارغ التحصیلی معنا ندارد . این یک خط پیوسته است و تجربه کردنِ فنی، امری پیوسته و ادامه دار است. گفت: «من چند روز پیش در مراسم ختم یکی از همکاران دانشگاه که در اثر سانحه ای فوت کرده شرکت کردم. دیدم نوشته اند:1952-2017 ، فکرم مشغول شد به اینکه برای همه ما دو عدد می نویسند و یک خط صاف و کوتاه بین این دو تا عدد. اینکه در فاصله این خط کوتاه ، برای بهتر کردنِ زندگیِ دیگران چه کرده ایم سعادت است. یک خط کوتاه.»

https://t.me/solseghalam