یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
«بازگشت خالق توتتورو». اینکه باید «از هیچ»، چیزی تولید کنم
"بازگشت خالق توتتورو"
استاد ژاپنی ای که باهاش کار می کردم بارها میگفت بدخلقی های من رو تحمل کن من زجری که میکشم در کار از جنس زجر میازاکی هست. اینکه باید «از هیچ»، چیزی تولید کنم. میازاکی قبل از اعلام بازنشستگی اش مصاحبه ای کرد و گفت: دیگه انرژی ام تمام شده برای اینکه "از هیچ" چیزی پدید بیارم.
ولی ظاهرا نتوانست و برگشت. کسی که همراه با زجرِ تولید، «لذتِ خلق» رو هم چشیده باشه مگر می تونه خانه بنشینه؟
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/studio-ghibli-hayao-miyazaki-japan-animation-retirement-tokyo-a7415901.html