یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
✍️ورودیهای نیویورک.. 🔵نیویورک کلان شهری است که از پنج منطقه [یا ناحیه شهری] تشکیل شده است
✍️ورودی های نیویورک
🔵نیویورک کلان شهری است که از پنج منطقه [یا ناحیه شهری] تشکیل شده است. منهتن، متراکم ترین منطقه و قلب اقتصادی این شهر است. ورودی هایِ شهر نیویورک از سمتِ نیوجرسی به طرف منطقه منهتن، محدود به دو تونل "هُلند" و "لینکُلن" می شود.
این دو تونل از زیر رودخانه هودسون عبور کرده و [به ترتیب] در حوالی جنوب و مرکزِ منهتن سر بر می آورند. (نقشه زیر👇) محل تونل لینکلن تقریباً متناظر با محلی است که دفترِ سازمان ملل در وجهِ دیگر منهتن قرار گرفته است.
چند نکته در خصوص این دو دستگاه تونل وجود دارد :
🔷یک- تونل هلند در سال 1927 و تونل لینکلن در سال 1937 "به بهره برداری" رسیده است. یعنی یکی پیرمردی است نود ساله و دیگری پیرمردی هشتاد ساله .
🔷دو- طولِ تونل لینکلن (در دهانه وسط) 2504 متر و طولِ تونل هلند (در دهانه غربی) 2608 متر است. تونل هلند حدوداً 28 متر زیر کف رودخانه و لینکلن 97 متر زیر رودخانه احداث شده است. قابل پیش بینی است که مهندسانِ مجریِ این طرح ها (تونل در زیر آب) در آن زمان [پیش از تولد پدربزرگ های ما] از جسارتِ مهندسی و دانش فنی قابل توجهی برخوردار بوده اند.
🔷سه- تونل هلند دارایِ دو تیوب (دهانه) دوباندی و تونل لینکلن سه تیوب (دهانه) دوباندی است. هیچکدام از این ها، لاین اضطرار ندارند. (فیلم پایین👇)
🔷چهار- ترافیک وحشتناک صبحگاه (برای ورود به نیویورک) و عصرهنگام (برای خروج از نیویورک) چنان است که گاه باید بیش از یک ساعت در خیابانهای مجاورِ ورودیِ تونل در ترافیک "منتظر وارد شدن به تونل" ماند و تلف شدن وقت را شاهد بود. تصادفی اگر در این تونلهایِ بدونِ باند اضطرار رخ دهد، ماجرای ترافیک بسیار پیچیده تر هم می شود. برای افراد حوزه مدیریت بحران قابل پیش بینی است که در صورت بروز بحران [مشابه شرایط توکیو در مارس 2011] و لزومِ خروج ناگهانی جمعیت از نیویورک ، این خروجی غربی شهر چقدر مسئله ساز خواهد شد. اما سوال اینجاست که دو دستگاه تونل هلند و لینکلن، چرا سه دستگاه نشده؟ پاسخ مثل جوابی است که به سوالات مشابه داده می شود: پول نیست.
🔵نیویورک زمانی محل انفجار ثروت بوده و گاوصندوق پولهای عالم. صد سال پیش، انفجار احداث بناها و مستحدثات شهریِ مسحورکننده هم تحت تاثیرِ همان شرایط بوده است. اما دیرگاهی است که نیویورک دخل و خرجش با هم برابر شده است (شاید از حوالی 1957، زمانی که تیوب سوم لینکلن احداث شده است). شهردار، هنر کند همان ها که ساخته شده را خوب نگهداری کند. ساخت تونلِ جدید زیر رودخانه هودسون پیش کش. نیویورک پیرمردی است که زمانی در تجمّل و تبرج می زیسته و داشته هایش هوش از سرها می ربوده است.
🔵این ماجرا هرچند نمادین اما روایتگرِ بسیاری از واقعیاتِ کشور آمریکاست. کشوری که نقاط قوّت و ضعفش را باید واقعی و با اعداد و ارقام دید و نه مبتنی بر کلیشه های ذهنیِ سه چهار دهه پیش.
* * * * *
📌پی نوشت: در سمتِ شمال منهتن (شانزده کیلومتر بالاتر از تونل لینکلن)، یک دستگاه پل برای ورود و خروج به سمت غربی نیویورک احداث شده است ( پل جورج واشنگتن - احداث 1927 [!]) ولی در بحث مدیریت بحران و خروج اضطراری جمعیتِ منطقه پرتراکمی مثل منهتن با صدها آسمانخراش ، شانزده کیلومتر بالاتر در زمان بحران ، مطلوب نیست.
https://telegram.me/solseghalam