یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
✔️حق غزل.. غزل را «باید شنید»؛ خواندن غزل، یک چیز است اما شنیدنش چیزی دگر
✔️حقِّ غزل
🔹 یک نوبت (پيشتر)، این نقلِ قول از حافظ شناس فرانسوی، جناب دوفوشه کور، ذکر شد که غزل "شنیدنی" است. غزل را «باید شنید» ؛ خواندنِ غزل، یک چیز است اما شنیدنش چیزی دِگر.
🔹حقِّ غزل را، «صدا» ست که بجا می آورد و این عاشقانۀ زیبایِ عطار را این صدا، به اوج رسانده. ساز عالی صدا عالی مضمون کلامِ غزل عالی. همه دست به دست هم داده و ترا از این 2017 میلادی یا 1396 شمسی میکشاند به اعماق دهلیز تاریخ گویی که صدایی را از دریچه قلبِ خودِ فریدالدین می شنوی. انگار نشسته ای و خودِ عطار برایت شرح می کند احساسِ حیرت اش را. سرگشتگی اش را. و احساس شادی اش را از «غمی زیبا». و غمِ زیبا ، مگر غم است؟ هر جایی و هر مسیری، بویی دارد و هر شهری بویِ خاصِ خود را. و فرید، شرحِ بوی عطری را می دهد که به دنبالش افتاده. عطّار و جستجوىِ عطر، عجب حكايتى! حكايتِ زر و زرگراست كه قدرِ عطر را، عطّار مى داند. شهر به شهر و کو به کو؛ «به بویِ تو» ، به هر راهی که دانستم، رفتم! کنون جز «حیرت» چه باقی مانده؟!
امّا
امّا در این گشتن ها و جستن ها، سائیده شده و سُمباده خورده، سطحی شفاف از پیِ سمباده خوردن های بسیار ، از پسِ حیرت ها و جُستن ها و دویدن ها، پدید آمده:
سطحی شفاف، که انعکاسِ شعله در آن هویدا می شود
دلِ عطار
انگشتی سیَه رو بود و این ساعت /
ز برقِ عشقِ آن دلبر ، به جز اخگر نمیدانم!
@solseghalam
- - - - ه
این غزل را با این صدا و با این تحریر ساز، در مخالف سه گاه بشنویم. و با هدفون بشنویم:
http://www.aparat.com/v/Pzj8B
#غزل #صدا #عطار