عجب از وفای جانان، که عنایتی نفرمود/.. عجب از وفای جانان که عنایتی نفرمود/

عجب از وفایِ جانان، که عنایتی نفرمود/

نه به نامه‌ای پیامی ، نه به خامه‌ای سلامی


🔹شاید اگر #حافظ می خواست این بیت رو در دوران کنونی بگوید چنین می سرود:

عجب از وفایِ جانان که عنایتی نفرمود/
نه به واتس آپی سلامی، نه به تلگرامی ، پیامی ...

🔹حافظ زمانی در تعجّب بوده که چرا حتی به قدرِ گرداندنِ نوک قلمی(خامه ای) از احوالش جویا نمی شوند "جانان" ، یا به قدر "نامه" ای به او عنایت و مودّت نمی ورزند حریفان و همصحبتان قدیم. حال در این دوران که احوالپرسی و ارتباط گیری به قدری راحت شده که می شود با لمس صفحه موبایل ، جویایِ احوال کسی شد، یحتمل حافظ اگر می بود تعجبش هم بیشتر می بود.

🔹شاید اینکه می گویند دوست مثل شراب است ، کهنه اش بهتر ، درست نیست در تجربه ی حافظانه ، که از سرِ دیدنِ بی مهری ها و احوالنَپرسی (!)ها می گوید: شرابِ خام بهتر!

اگر این شرابِ خام است، اگر آن حریفِ پخته /
به هزار بار بهتر، زِ هزار پخته خامی (!)

زِ رَهَم میفکن ای شیخ، به دانه‌هایِ تسبیح/
که چو مرغ، زیرک افتد، نَفِتَد به هیچ دامی

#امروز_با_حافظ
@solseghalam