یادداشت های محمدرضا اسلامی- - - - - - - - -در ادامۀ یادداشت های ژاپن و وبلاگ ارزیابی شتابزده؛ اینجا تلاشی است برای دیدن آمریکا و ثبت مشاهدات. تحلیل و مقایسه الگوی توسعه هر دو کشور آمریکا و ژاپن و مستندنگاری ها، در حد امکان.ارتباط :
سالگرد. امروز سالگر زلزله بم است. بیش از بیست و شش هزار کشته در یک شهر کوچک
سالگرد
امروز سالگر زلزله بم است. بیش از بیست و شش هزار کشته در یک شهر کوچک. زلزله بم را در ایران و زلزله توهوکو را در ژاپن از نزدیک دیدم. می گویند "مقایسه" نباید کرد ولی به عنوان یک ایرانی چطور می شود مقایسه نکرد؟ در زلزله توهوکو با بزرگای 9 و سونامیِ عظیم بعدش [در چهارصدکیلومتر از شهرهای ساحلی کشور]، بیست هزار ژاپنی کشته شدند و در زلزله بم با بزرگای 6.5 ، فقط در یک شهر کوچک، بیش از بیست و شش هزار تن. این تصویر[👆] را در موزه زلزله کوبه گرفته ام. وضعیت ژاپن است بر منتهی الیه آسیا. یکباره کف اقیانوس اینچنین عمیق میشود که باعث حیرت است. ژاپن اینجا نشسته ! انگار استخر آبی که به یکباره کف اش عمیق می شود. در گوگل اگر نگاه کنید تصاویر بهتری هم دیده می شود (مشابه دو تصویر پائین👇). کشور بر محلِ تلاقیِ چند صفحه تکتونیکی قرار گرفته و این صفحات ، پیوسته همدیگر را فشار می دهند. حاصلش زلزله ها. در همین موزه، وقتی به "نقشه کمربندِ جهانیِ زلزله" نگاه می کنیم ، در میان دو-سه کشوری که وضعیتِ لرزه خیزی شان در جایگاهِ بعد از ژاپن قرار می گیرد ، یکی اش ایران ماست. اما زلزله در ژاپن یک تفاوت با ایران دارد. همه مهندسین در کارِ طراحی و ساخت سازه "باور" دارند که زلزله می آید.
و صاحبانِ مِلک، برای زلزله و سازه ی ساختمان شان [اسکلت ساختمان]، پول خرج می کنند.
- - - - - - - - - - - - -
*پی نوشت: در زلزله و سونامی توهوکو، عمده کشته ها در اثر سونامی بود و تعداد کشته هایِ ناشی از "زلزله" بسیار کم بوده است.
https://telegram.me/solseghalam