را بر سینه گذاشته‌اند

را بر سینه گذاشته اند. سالنی که تا چند لحظه پیش فریاد وغوغا بود سکوت عجیبی شد و بعد از دعا همه "آمین" گفتند. بعد از دعا هر یک از این شش نفر چند دقیقه ای صحبت می کنند که با فریادها و تشویق های شدید مردم همراه است. لحظه به لحظه هیجان در سالن و این چندهزار نفری که آمده اند بالاتر می رود. در میان صحبتهای مختلف سخنرانها، حرفهای یکی از خانم ها برایم جالب است که به مردم می گوید: ما می دانیم که ترامپ "همه چیز را" نمی داند و اشتباهاتی می کند ولی ترامپ کلماتش با صداقت است و یک قلب خاصی دارد و در میان سیاستمدارانِ دروغگو ما او را کمک می کنیم. تشویق ها و فریاد ها حیرت آور است.
هفت- نزدیک ساعت پنج شده و تیم امنیتی می آید و پیرامون استیج مستقر می شود. فریاد های ترامپ-ترامپ سالن را دارد منفجر می کند. یک لحظه به این فکر می افتم که در این جمعیت پرشور چند نفر افریکن-امریکن (سیاه پوست) هست؟ نگاه را که می گردانی فقط یک جوان را می بینی. بدبینانه احساس می کنم مشکلی هست. چون در نیم دایره ی روبروی بلندگو، او دقیقا روبروی محل سخنرانی قرار گرفته. نگاه که می کنم میبینم دقیقا قرینه و پشت سر محل ایستادن ترامپ هم، دو چهره سیاه دیگر هست. نمی دانم در میان اینهمه سفید، چیده شده اند برای تصاویر دوربین ها؟ قدری بدبینانه است شاید.
هشت- ترامپ وارد می شود و سالن به حد انفجار می رسد. جوان های پیرامونم چنان فریاد می زنند که کاغذی که در دست هست به ارتعاش افتاده! لحظه ورودش احساس می کنم پیرمرد چقدر خسته هست. آیا رمقی برای حرف زدن دارد؟ بی مقدمه شروع می کند و همان حرف های همیشگی را تکرار می کند. می گوید که رفته "لوئیزیانا" را بعد طوفان دیده و این وضعیت اسفناک فعلی حاصل مدیریت اوباما است. حرفی که به نظرم کاملا بی ربط است. بعد از هر سانحه طبیعی ، خسارت هست و ربطی به دولت ها ندارد ولی خب با این شروع می کند و مردم متاثر از آنچه که دارد بر هموطنانشان می گذرد. بعد به بحث صنعت خودروی میشیگان می پردازد و می گوید: امروز شهر دیترویت در چه وضعیتی است؟ آن شهرِ صنعتی، امروز رتبۀ یک لیست ناامنی و خشونت در کشور است و چهل درصد جمعیش را از دست داده. چرا باید خودروسازان ما کارخانه هایشان را به مکزیک ببرند؟ چرا باید مکزیک با این شتاب رشد کند در خودرو سازی و ما اینطور بشویم؟ من صنعت میشیگان را زنده می کنم ( و نمی گوید چطوری؟). بعد به احوال خارج از کشور می پردازد و می گوید: ببینید محصول کار این سیاستمدارها رو. اون از لیبی که چقدر وضع دیروزش بهتر از امروز بود. اون از عراق که یک افتضاح شده . اون از سوریه که شده بحران پناهجو و میلیون ها نفر دارند می روند اروپا و به زودی سمت ما هم میان. اینها محصول این سیاستمداران ما بوده. اون هم از ایران که تحریم بود و این هم از توافق و این هم از اینکه 400 میلیون دلار نقد، بهش دادن. دنیا جای بهتری بود. اینها (سیاستمدارها) خراب کردن همه چیز رو . تنها راه تغییر "نتایج (Results )"، تغییر مدیریت (Leadership) است. سیستم مدیریت جدید می خواد. سیستم ما باگ داره. مذاکره کننده های ما خوب نیستند. فریادهای مردم سالن را منفجر می کند. من کشور را امن می کنم و فراسازه ها رو ، پلها رو ، جاده های داغون رو، فرودگاه ها رو از نو می سازم. من کشور رو امن می کنم. مردم فریاد می زنند: بیلد دِ وال ( دیوار رو بساز). می گوید: بله دیوار رو می سازم.
نه– ترامپ ادامه می دهد: مردم، من به شما میگم هیلاری می خواهد آنگلامرکل آمریکا بشه. او سیاست "مرزهای باز" رو حمایت می کنه (و این حرف در ادامه بحث مهاجران سوری ، مشخص است که چقدر هوشمندانه زده می شود). مردم هو می کنند. ترامپ به جوان آفریقایی روبرو اشاره می کند و می گوید: "هیچ گروهی در آمریکا بخاطر سیاست های امثال هیلاری اینقدر آسیب ندیده که سیاهان آسیب دیده اند. من می خواهم آمریکا جای بهتری برای سیاهان بشود. سوال من از شما این است که «شما چی دارید که از دست بدید؟ شماها که الان عمومتان فقیر هستید، عمومتان فرزندانتان در مدارس خوبی تحصیل نمی کنند، درصد بالایی تان بیکار هستید، خب دیگه چه کوفتی دارید که از دست بدید که به من رای ندهید؟» قبلی ها براتون همین قدر فراهم کردن ، من گارانتی می کنم که در چهار سال کاری خواهم کرد که 95درصد سیاهان شاغل بشوند."
ده – در انفجار فریاد های جوان ها ، چند بار در هنگام صحبت ها به خانم سالخورده مجاورم نگاه کردم تقریبا پیوسته داشت گریه می کرد از شوق صحبت ها. در میان این وعده روزهای روشن برای آینده و در میان فریادها و اشک ها ، حرفها با انتقاد شدید از سیاست های اقتصادی NAFTA (نفتا: موافقتنامه تجاری آزاد آمریکای شمالی) و موافقتنامه WTO به پایان می رسد. ترامپ با هر آنچه که قبلی ها کرده اند مخالف است و حتی به صراحت می گوید: بیمه درمانی اوباما (Obama care) را برخواهم داشت. می گوید شما "سزاوار" زندگی بهترید و من مردِ⬇⬇️