✅ بررسی مسائل اجتماعی ایران در قالب ارائه مقالات ✅ ارائه مطالب اجتماعی ✅ مشاوره تحصیلی و پژوهشی ✅ مشاوره نرم افزار آمار spss تاسیس ۹۶.۴.۱۳ آیدی کانال @v_social_problems_of_iran


بشکه، برنج، مشروب الکلی. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ من از سال ۱۳۸۱ که ارتباطم با مازندران بیشتر شد و بعدها که ساکن آن‌جا شدم، شانزده سال است که هر وقت نیاز به برنج داشته باشیم، از یک شالیکوبی منصف درستکار، برنج می‌خرم. دو بشکه که معمولا از آن‌ها برای ترشی، خیارشور و حبوبات استفاده می‌شود، برای نگهداری برنج هم همان سال‌ها تهیه کردم و تا همین پارسال سالم بودند. بشکه‌ها بر اثر تعدد اسباب‌کشی و جابه‌جایی، شکستند. برنج امسال باید در بشکه جدید ریخته می‌شد.. ✅ وارد مغازه پلاستیک‌فروشی شدم و پرسیدم بشکه صدلیتری دارید؟ فروشنده ابتدا درباره بالا رفتن قیمت دلار، کم شدن مواد اولیه و نایاب شدن بشکه حرف زد. گفتم با همه این احوال، بشکه صدلیتری چه زمانی دست‌تان می‌رسد. گفت باید سفارش بدهم، و ادامه داد کارت با بشکه چهل لیتری راه نمی‌افتد، از این‌ چهل لیتری‌ها هم می‌شود برای انداختن مشروب استفاده کرد. تعجب کردم، اما بدون واکنش خاصی گفتم آقا من همان صدلیتری را نیاز دارم، بشکه چهل لیتری برای برنج کم است. ...
  • گزارش تخلف

خب چرا ما نه؟

✍🏼رابرت مرتون، جامعه شناس امریکایی در سال ۱۹۳۸ نظریه معروف «فشار ساختاری» خود را مطرح کرد. روح انتقادی حاکم بر این نظریه آن است که چرا در جامعه، فرصت‌های مشروع برای دستیابی به اهداف به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود؟ از نظر او همه افراد جامعه باید بتوانند بر اساس استعدادها و توانایی هایشان امکان برابر دسترسی به فرصت‌های مشروع را داشته باشند تا به اهداف شان برسند. مرتون این ویژگی را وضعیت مطلوب و نرمال یک جامعه می‌بیند …کلوارد و اوهلین، دو جامعه شناسی بودند که بعدها نظریه مرتون را نقد کردند. آنها نام نظریه خود را «ساختار فرصت‌های نامشروع» نهادند. به باور این دو، فرصت‌های نامشروع هم به همان اندازۀ فرصت‌های مشروع مهم است. آنها، شاید به طعنه، معتقد بودند که نه تنها فرصت‌های مشروع، بلکه فرصت‌های نامشروع هم باید در بین مردم به شکل عادلانه‌ای توزیع شود، نه آنکه تنها عده معدودی به آنها دسترسی داشته باشند …فرض کنید که یک کارگر ساده بخواهد اختلاس بزرگی انجام دهد، و یا نگهبان در ورودی یک درمانگاه بخواهد کالای قاچاق وارد کشور کند، و یا یک زن خانه دار بخواهد از شعبه مرکزی یک بانک وامی ده میلیارد توما ...
  • گزارش تخلف

🔳⭕️سندروم خر ژان بوریدان.. خر نمی‌تواند بین یکی از دو گزینه با جذابیت یکسان یکی را انتخاب کند

به همین دلیل حیوان سرگردان، سرانجام از گرسنگی تلف می‌شود. ظاهرا این مساله در مورد انسان‌ها نیز مصداق دارد. زمانی که می‌خواهیم از بین گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنیم گاهی اوقات گزینه‌ها جذابیت یکسانی دارند و عملا یک تصمیم ساده تبدیل می‌شود به باتلاق. هر چه بیشتر فکر می‌کنیم بر تردیدهایمان اضافه می‌شود. هر چه بیشتر دست و پا می‌زنیم در باتلاق تردید (عدم توان تصمیم گیری) بیشتر فرو می‌رویم …برای همین تکنیکی در تصمیم گیری پیشنهاد شده است که ما را در چنین موقعیت هایی نجات می‌دهد. این تکنیک تصمیم گیری برای انتخاب بین دو یا تعداد بیشتری گزینه که همگی از لحاظ جذابیت با هم مشابهند کاربرد دارد. برای اجرای تکنیک خر ژان بوریدان کافی است فهرستی از نکات منفی و اشکالات هر گزینه تهیه کنید. این کار به این دلیل است که زمانی که دو یا چند گزینه با جذابیت نسبی مشابه داریم، ذهن ما قفل می‌کند.. برای نمونه فرض کنید یک خانم در آستانه‌ نامزدی هستید. ...
  • گزارش تخلف

آمارها به‌مثابه لباس زیر و متهم. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ دوستی دارم که سالیانی در آمریکا آمار هم تدریس کرده است و جمله‌ای را از قول آرون لونشتاین استاد مشهود آمار نقل می‌کرد که ترجمه بهداشتی آن هست: «آمارها مثل لباس زیر هستند، بخش زیادی از بدن را نمی‌پوشاند، اما آن‌چه را مخفی می‌کنند، اساسی است.» این جمله علی‌رغم ظاهر غیرمؤدبانه، از حکمتی عمیق برخوردار است و نقد معطوف به یکی از مهم‌ترین ابعاد حکمرانی مدرن است. ✅ حکمرانی بر سنجش متکی است و برای برنامه‌ریزی، توسعه، تأمین امنیت، برقراری عدالت و همه مقولات مرتبط با حکمرانی، باید کمیت‌های بی‌شماری را اندازه گرفت. حکمرانان باید تعداد جمعیت، دارایی و درآمد مردم، برخورداری‌شان از مواهب زندگی، مقدار سلامت، ارزش‌ها و نگرش‌ها، عادات رفتاری و صدها شاخص دیگر را اندازه بگیرند تا حکمرانی باکیفیت میسر شود. حکمران هر آن چه را اندازه می‌گیرد باید بی‌کم و کاست در اختیار مردم هم قرار دهد. حفاظت از این داده‌ها به نحوی که زندگی خصوصی مردم فاش نشود و کسی از آن‌ها سوءاستفاده نکند هم به همان اندازه اهمیت دارد. ✅ نظام حکمرانی باید رفتار، کردار و دست‌آوردهای خودش را هم اندازه بگیرد و به صورت شفاف به مردم عرضه کند. م ...
  • گزارش تخلف

آیا شما هم آدم بی‌عرضه‌ای هستید؟.. ◀️ دکتر فردین علیخواه (جامعه‌شناس):

در سکوت شب و درحالی‌که انگشت اشارۀ مان را روی صفحۀ موبایل سر می‌دهیم به لبخندها و دندان‌های سفید آدم‌های موفق خیره می‌شویم. مکث می‌کنیم و به فکر می‌رویم. به اینکه چه آرزوهایی در سر داشتیم و نشد که به آن‌ها برسیم. جنگیدیم ولی پیروز نشدیم. هر چه دویدیم از خط آغاز فاصله نگرفتیم. گاهی اوقات یقۀ خودمان را می‌گیریم و سر خودمان فریاد می‌زنیم. پس از جر و بحث شدیدی که با اعضای خانواده‌مان داشتیم که ما را «بی‌عرضه» خطاب کرده بودند، در مقابل آینۀ دست‌شوئی به خودمان خیره می‌شویم و به خودمان تشر می‌زنیم که «ای بی‌عرضه»، «بی‌عرضه».. متأسفانه در چند سال گذشته «روان‌شناسی گرایی» به‌شدت در جامعۀ ما گسترش یافته است. منظورم از روان‌شناسی گرایی آن است که در بررسی مسائل اجتماعی تنها فرد را در شکست‌هایش به عنوان مقصر می‌شناسیم و از نقش زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی در رقم زدن شکست‌ها و ناکامی‌های افراد غافل می‌شویم. ...
  • گزارش تخلف

چهل سالگی انقلاب، سیرن‌ها و سیاست. (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ سیرن، موجوداتی افسانه‌ای هستند که غالبا با بدنی هم‌چون پرندگان و صورت زنان زیبارو تصویر شده‌اند. افسانه‌ها می‌گویند «سیرن» ‌ها دختران خدای دریا بوده‌اند. آن‌ها آوازهای زیبا و بسیار فریبنده می‌خواندند و دریانوردان را با آوای خود گمراه کرده و به دام صخره‌های مرگ‌آور می‌کشاندند و هر که سیرن‌ها را می‌دید و به آوازشان گوش می‌سپرد، جان سالم به در نمی‌برد.. ✅ اودیسیوس قهرمان افسانه‌ای یونان، برای گذر کشتی‌اش از نزدیک سیرن‌ها، موم در گوش ملوانان خود ریخت تا صدایی نشنوند و به ایشان گفت خودش را به دکل کشتی ببندند تا صدای ایشان را بشنود اما نتواند مسیر کشتی را به بیراهه بکشاند. ادیسیوس آواز سیرن‌ها را شنید اما به سلامت از دریا عبور کرد. او اختیار گوش سپردن به صدای سیرن‌ها را داوطلبانه از خود سلب کرده بود.. ✅ دریای سیاست‌گذاری عمومی هم عین دریای یونان باستان، از سیرن‌ها پر است. سیرن برای سیاست‌گذار، بهره گرفتن از اختیارات و منابعی است که در ابتدا دست یافتن به آن‌ها مثل آواز سیرن‌ها، زیبا و خوش‌گوار است اما مدتی مأنوس بودن با آن‌ها، مصیبت به بار می‌آورد. افسانه‌ سیرن‌ها از این منظر شاید یکی از شب ...
  • گزارش تخلف

🔵 ۳۰ ویژگی کسانی که کتاب نمی‌خوانند …. ۱. خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات و پروپاگاندا قرار می‌گیرند..۲

حرف‌های تکراری می‌زنند.۳. دایره‌ی واژگان آنها بسیار محدود است.۴. خود را نمی‌شناسند.۵. با هیجانات و احساسات زندگی می‌کنند.۶. بخش استدلالی ذهن آنها تقریبا تعطیل است.۷. استعداد عوام‌گرا شدن را پیدا می‌کنند.۸. قوای عقلی آنها پرورش نیافته است.۹. بر آنچه می‌گویند خیلی کنترل ندارند.۱۰. گوش کردن به‌دیگران را نمی‌آموزند.۱۱. ...
  • گزارش تخلف

انقلاب، ساخت‌وسازها، ساخت‌وپاخت‌ها و سازوکارها. محمد فاضلی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

✅ هر سال در بهمن‌ماه، فهرستی از جاده، ریل، سد، شبکه، نیروگاه، کارخانه فولاد، تأسیسات آبرسانی، مدرسه، دانشگاه و … به عنوان دست‌آوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود. من تردید ندارم که ساختن این گونه زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصادی ضرورت دارند و بی‌گمان بخش مهمی از آن‌ها دست‌آوردهایی قابل احترام‌اند که هم‌چون دارایی‌های ارزشمند ملت ایران باید آن‌ها را ارج نهاد و هم‌چون امانتی برای نسل‌های آتی به ایشان منتقل کرد. ✅ انقلاب را اگر با این رویکرد بنگریم، می‌توان نام این رویکرد را «و_ساخت‌وساز» نامید. انقلابی که دست‌آوردهایش را در قالب بتون، فولاد و فناوری متجلی و ارائه کرده است. کیفیت زندگی ایرانیان، قدرت ملی و امنیت ملی، ثبات و پایداری و چشم‌انداز توسعه‌ کشور تا اندازه زیادی توسط همین دست‌آوردها حاصل شده است. ✅ جمهوری اسلامی ایران را اما می‌توان در چهل سالگی‌اش از زاویه دیگری نیز نگریست، زاویه‌ای که من بر آن نام «» می‌گذارم. سازوکارها از جنس نرم‌افزار اداره کشور و قاعده بازی هستند و بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اول عمرش، بسیار کمتر از آن‌ مقدار که کمر همت به توسعه سخت ...
  • گزارش تخلف

با توجه به حوزه‌های فعالیت کانال بررسی مسائل اجتماعی؛ کدام حوزه برای شما رضایت بخش‌تر است

anonymous poll. مطالب در حوزه مسائل اجتماعی – ۱۱۱. 👍👍👍👍👍👍👍 ۷۰٪. مقالات حوزه مسائل اجتماعی – ۲۶. 👍👍 ۱۶٪. اموزش spss – ۲۰. 👍 ۱۳٪. معرفی مجلات – ۲. ▫️ ۱٪.
  • گزارش تخلف

🔸خز و خیل‌ها چه کسانی هستند؟.. فردین علیخواه|جامعه شناس

🔹در چند سال اخیر در بعضی از عروسی‌های شهر باب شده است که خواننده با اجرای آهنگ‌های به قول خودش خز نظیر «عسل» داود بهبودی از «جک و جوات» های مجلس درخواست می‌کند تا به صحنه بیایند. مهمانانی که وارد صحنه می‌شوند معمولا به شکل غلو شده‌ای می‌رقصند! این رقص‌ها به «خردادیانی» هم معروف است. در همین ارتباط داب اسمش‌های بسیاری هم عرضه می‌شود که در آنها با آهنگ‌ها، پوشش‌ها و ادا اطوارهای به قول خودشان «جک و جواتی» می‌رقصند … اصطلاح «جک و جواد یا جوات» -که ظاهرا نوع شدید آنرا «خز و خیل» می‌نامند - اصطلاحی است که این روزها کاربرد زیادی یافته است. خز و خیل‌ها چه کسانی هستند؟ آیا آنطور که در برخی از شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم النگوی طلا، تی شرت هایی با عکس داریوش، شلوارهای پیله دار، چادر گل منگلی، سیبیل پرپشت، کاپشن خلبانی، جوراب چینی، کتانی ورزشی چراغدار، ماشین سمند، وجود برچسب یا آرم روی آستین کت خز و خیل است؟. نقطه مقابل خز و خیل می‌تواند باکلاس و آلامد (فشن) باشد. خز و خیل برای همه چیز می‌تواند بکار رود: آنچه گوش می‌کنیم، آنچه می‌پوشیم، می‌گوییم، می‌خوریم و فکر می‌کنیم. در کل «اطوار»، «اشیاء» و « ...
  • گزارش تخلف

🔳⭕️دختر رویاهایت کیست؟.. فکر کنم پنج سالم بود

من از خیس شدن تنفر داشتم و برای هر بار حمام بردنم، دو سال به سن پدر و مادرم اضافه می‌کردم. یک عصر جمعه با دردسر من را فرستاندند حمام. زیر دوش وسط عملیات تعقیب و گریز با مادرم و لیف و شامپو، پایم سر خورد و چانه‌ام کوبید به وان و شکافت و خون پاشید بیرون. من از خون خوف می‌کنم [می ترسم]. حالا هم آب بود و هم خون. همین‌طور خیس و خونی من را بردند بیمارستان. دکتر نگاهی انداخت به چانه‌ام و تصمیم گرفت آن را بخیه کند. تا حالا بخیه نشده بودم اما از اسمش معلوم بود که اتفاق دردناکی است. حالا هراس از بخیه به هراس از خون و آب اضافه شد. ...
  • گزارش تخلف

تأملاتی درباره سفره ایرانی.. ✍🏼سفره در جامعه ایرانی از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است

اگر نگوییم مقدس است حداقل می‌توان گفت که واجد ارزشی قابل توجه است. بخشی از ارزش سفره به خاطر نانی است که معمولا روی آن قرار می‌گیرد که نماد برکت است. در فرهنگ ایرانی سفره برای امور مهمی استفاده می‌شود که سفرۀ عقد، سفره هفت سین، سفره شب یلدا و سفره‌های مختلف برای مراسم دینی از آن جمله‌اند.. اندازه سفره با ابعاد خانواده در جامعه ایرانی پیوند داشته است. هر چه به سمت گذشته‌های دورتر می‌رویم تعداد اعضای خانواده بیشتر می‌شود و شکل سفره‌ها عموما مستطیلی است. با کاهش بعد خانواده؛ سفره‌ها نیز کوچک‌تر شده و به تدریج از سفره‌های متری به سفره‌های مربعی تغییر یافته‌اند. باید توجه داشت که معمولا مکان افراد در کنار سفره با جایگاه آنان در خانواده ارتباط داشته و هم اکنون هم در برخی از خانواده‌ها اینگونه است. در نظام اجتماعی مبتنی بر پدرسالاری، پدر خانواده در نقطه آغازین عرض سفره که بالای سفره نامیده می‌شود می‌نشست و سایر اعضا در دو طرف آن. باید جایگاه «نان آور» خانواده در سفره مشخص می‌شد. ...
  • گزارش تخلف