شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
🔅ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از هنجارهای پذیرفته شده است. (۲ و پایانی).. 🖊دکتر حمید
🔅ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از هنجارهای پذیرفته شده است
(۲ و پایانی)
🖊دکتر حمید #عبداللهیان
📍 مسأله این است که اجتماع ایرانی جریانات خاص خودش را دارد و از اصول، هنجارها و قواعد خاص خودش پیروی میکند. افکار عمومی در ایران، افکاری انتقادی و مقاوم است، قدرت بالایی دارد و این قدرتاش را هم از اجتماع میگیرد. این مقاومت را ما در مقابل پیامهای اقتصادی هم میبینیم.
📍به عنوان مثال در تحقیقی که انجام دادهایم، مشخص شده هر یک فرد که با مصرف یک کالای خاص مخالف باشد، میتواند تا ۴۰ نفر دیگر را هم مخالف کند. این در حالیست که وقتی یک نفر موافق مصرف کالایی باشد، حداکثر میتواند تا ۱۵ نفر را موافق کند.
📍این نشان میدهد که ساز مخالف زدن در اجتماع ایرانی از ویژگیها، ارزشها و هنجارهای پذیرفته شده جامعه ایرانی و فرآیندهای اجتماعی شدن در ایران است و از طرفی مقاومت و تأثیرپذیری از نزدیکان و دوستان و روابط اجتماعی نزدیک را در مختصات افکار عمومی ایرانی میبینیم.
📍معتقدم روابطعمومی و خاستگاهش در ایران از درون نیازها و احتیاجات جامعه ایرانی بر نیامده، به همین دلیل هم بخشی موازی با افکار عمومی است و نه بخش اصلی و تأثیرگذار و این رویکرد موازی بودن، برایش محدودیت ایجاد کرده است و چون از ترتیبات نهادی درون مردم به وجود نیامده، مانند جوامع غربی امکان رشد ندارد. اگر روزی خصلت مردمی یافت و از حالت رسمی و سازمانی بیرون آمد، امکان اثرگذاری دارد. علاوه بر این، در کشورهای غربی تغییرات مکرر و زیادی وجود ندارد و جوامع به نوعی باثبات هستند ولی در ایران این شرایط دیده نمیشود.
📍روابطعمومی در ایران برای اینکه در فرآیندهای پویاییهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی قرار بگیرد و اثرگذار باشد، دچار مشکلات ساختاری و نهادی است.
🔰ماهنامه مدیریت ارتباطات
🌐جامعهشناسی علامه
@Atu_Sociology