رشد اقتصادی دو فصل اول

رشد اقتصادی دو فصل اول

اخیرا بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی دو فصل اول سال جاری را اعلام کرده‌ است که در سطح رسانه‌ها با اما و اگر‌هایی روبرو شده است. بنا بر اطلاعات موجود در تلگرام رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل اول ۵٫۴ و فصل دوم امسال ۹٫۲ درصد و رشد شش ماهه‌ی اول امسال ۷٫۴‌ بوده است.
📝چند نکته در مورد این خبر را باید در نظر داشت:
✅اول این که تقریبا به صورت قطعی باید گفت نمی‌توان احتمال اشتباه و یا درستکاری در آمار را در این مورد معتبر دانست.
✅دوم این که در سال ۱۳۹۴ بانک مرکزی انتشار آمار رشد اقتصادی را متوقف کرد و تنها مرکز آمار رشدی مثبت را برای کل اقتصاد در این سال اعلام کرد. بر این مبنا احتمالا تولید اقتصادی سال ۹۴ با استفاده از شاخص‌های بانک مرکزی وضعیتی نامناسب را نشان می‌داده که همین موضوع مانع از انتشار این اطلاعات توسط بانک مرکزی شده است. لذا رشد شاخص‌های بالا در امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (یعنی ۹۴ که منتشر نشده) می‌تواند به دلیل وضعیت بد سال قبل باشد.
✅سوم این که برجام تولید نفت ایران را به سطح پیش از تحریم‌ها بازگرداند که موجب رشد بیش از ۵۰ درصدی در این بخش شده است و با توجه به سهم بالای نفت در اقتصاد ایران انتظار می‌رود بیش از ۵ درصد از رشد ۷٫۴ درصدی ناشی از این بخش باشد. هرچند شواهد احتمال وجود افزایش تولید در صنعت خودرو و پتروشیمی و کشاورزی را نیز تقویت می‌کند.
✅چهارم این که حساب‌های ملی اساسا به قیمت‌های ثابت محاسبه می‌شوند یعنی تولیدات هر سال با قیمت‌های سال پایه (برای بانک مرکزی ۸۳) محاسبه می‌شود. این مساله باعث می‌شود تفاوت رشد تولید نفت با قیمت هر بشکه ۱۰۰ دلار نسبت به ۴۰ دلار در این شاخص نمایان نشود. لذا در این شاخص عمده‌ی رشد نفتی با معیار تعداد بشکه سنجیده می‌شود هرچند که کاهش قیمت نفت و در نتیجه درآمد (تعداد بشکه×قیمت هر بشکه) ناشی از فروش آن نتواند محدودیت‌های اقتصاد و بودجه‌ی عمرانی دولت را نسبت به پیش از تحریم‌ها برطرف کند.

📝کلام آخر
تولید اقتصادی یک شاخص کلان است و در صورتی که چند بخش مهم در اقتصاد مانند نفت رشد کافی بکنند این شاخص رشد قابل توجه خواهد داشت حال آن که ممکن است سایر بخش‌ها نمود این رشد را حس نکنند لذا نمی‌توان رشد بالای آن را انکار کرد. در هر صورت باید منتظر ماند تا زمانی که جزئیات ترکیب این رشد اقتصادی و نیز رشد اقتصادی سال ۹۴ منتشر شود.

https://telegram.me/Economics_Cafe