این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1
همه میدانند؛
همه میدانند؛
✍ حسام محمدی
همه میدانندِ فرهادی ضعیفتر از آن است که بشود آن را شاهکاری سینمایی نامید.. فیلمی که توانسته بازیِ خوبی از بازیگرانِ سرشناسی همچون پنهلوپه کروز و خاویر باردم بگیرد، اما در مجموع سطحِ انتظارِ مخاطب بالاتر از آن است که بتوان با چنین فیلم کممحتوایی آن را پوشش داد.. اینبار فیلمسازِ ایرانی در فیلمی تماماً اسپانیایی حتی نتوانسته خودش را تکرار کند و در دامِ قصهای پیشپاافتاده و معیوبی گرفتار شده که پس از یک نیمه به آرامی نزول کرده و در شکلی ناامیدکننده به اتمام میرسد..
داستانِ همه میدانند چندان پیچیده نیست و از همان نیمۀ ابتدایی، مخاطب را به این نتیجه میرساند که با فیلمی اساساً کممایه و درمانده از قصهگویی، طرف است.. فیلم با ناپدید شدنِ یکی از شخصیتهای داستان آغاز میشود که قرار است در ادامه این رخداد منجر به افشایِ رازهای درونی دیگر کاراکترهای قصه شود، رازهایِ کمخاصیتی که نه مخاطب را شوکه میکنند و نه چیزی به ارزشِ فیلم میافزایند.. فرهادی حتی نتوانسته "دربارۀ الی" را تمام و کمال تکرار کند، آنجا که با گم شدنِ زنِ جوانی داستان آغاز میشود و قضاوتها همزمان با جستجوی دیوانهوارِ آن زنِ ناپدیدشده شکل میگیرد و در این بین مخاطب را با پرسشهایی اساسی مواجه میکند که او را تا قعرِ فیلم به دنبالِ خود میکشاند..
بواقع میتوان گفت "همه میدانند"، نسخه کپیشدۀ بیرمقی از فیلمِ دربارۀ الی است که رازهایِ گناهآلودِ شخصیتهایش نتوانسته در اندازهای که از فرهادی انتظار میرود پخته و قابل قبول باشد.. و حتی آن نمادهای نصفه و نیمهای که فرهادی به هر ضرب و زوری، آنها در فیلم جاسازی کرده، دست چندمی و معوج به نظر میرسند.. نه آن ساعت، نه کلیسا، نه تاکستان و نه انگور هیچکدام اصیل و شکوهمند نیستند.. فرهادی در همه میدانند از سینمایِ خود، عقب مانده و با آن دوربینِ رویِ دستش و با لغزشی که در قصه تزریق کرده، نتوانسته معنا را در همان جایگاهی که بیننده انتظار دارد بنشاند..
اینبار "معما" در فیلم فرهادی عقیم مانده و او با پرش بین گذشته(خاطرات) و امروز، از درگیر کردنِ ذهن مخاطب در تعقیبِ رازها و معماها ناتوان بوده است.. گویی در همه میدانند، آنچنان که در فیلم روایت شده است، "زمان" انگور را به شراب بدل نکرده و با گذشت زمان تنها با فسادِ بیشتری مواجه شده است.. فرهادی اینبار از قصهگویی عاجز بوده و رازهای بزرگی در چنته داشته که همگی را مضمحل کرده است.. در نهایت اینکه، "همه میدانند" فیلم قانعکنندهای نیست و این را حتی در آن پایانبندیِ منسوخ و نخنما هم میتوان به وضوح مشاهده کرد..
@Kajhnegaristan