دلوز- برگسون:. هستی شناسی باشنده به قوه واقعی. ✍ کنستانتین و بونداس

دلوز- برگسون:
هستی شناسی باشنده به قوه واقعی
✍ کنستانتین و بونداس
ترجمه/ عبدالعلی دست غیب


ستایش دلوز نسبت به برگسون در چهل سال آخر زندگانی او حفظ می شود و در نوشته های بسیار، خود را نمایان می سازد. مقاله طولانی la conseption de la difference ches و فصلی به نام " برگسون" les philosophes clebres به ویراستاری مرلوپونتی (1956) در پی جنگی از آثار برگسون به نام خاطره و حیات و پس از چاپ کتابی به نام برگسون مآبی...انتشار یافت. برگسون به شیوه ای درخور بحث یکی از معدود فیلسوفانی است که حضور بادوام تری در کتاب تمایز و تکرار(1968) دارد و ارجاع به او در گفت وگو ها (1977) و در هزار سطح هموار (1958) فراوان است. کتاب حرکت- تصویر (1983) سپس کتاب زمان-حرکت (1985) برگسون را باز می سنجد و نشان می دهد که سینما به رغم شکاکیگری خود برگسون، بینش او را نمایان و تثبیت می کند و عمل "شدن ها" و "بسیاری ها" یی را که او خود از نامشخص و نامتمایز (یکسانی) بیرون آورده بود، به تصویر می کشد . از این رو عجیب است مرکزیتی که برگسون در آثار دلوز دارد( و از این لحاظ فقط مشابه مرکزیت اسپینوزا و نیچه است)، هنوز توجهی را که سزاوار اوست در بین خوانندگان آثار دلوز نیافته است....
متن کامل مقاله را در پی دی اف زیر 👇 مطالعه بفرمایید


@Kajhnegaristan