این کانال در پی احیای نگاه و تفکری انتقادیست. آنهم با خوانشی متفاوت از علوم انسانی منجمله روانکاوی و فلسفه و جامعه شناسی،بلکه راهی برای یک تفکر انتقادی و رادیکال بگشاید. https://t.me/joinchat/AAAAAEPRYscX8s9o8ft-FA ارتباط با ادمین @Rezamajd1
روانکاوی، درمان فرد یا اجتماع؟. ✍ دکتر حسین پاینده
روانکاوی، درمان فرد یا اجتماع؟
✍ دکتر حسین پاینده
قسمت سوم
خیلی از مفاهیم روانکاوی از اسطورهشناسی به عاریت گرفته شده است. معمولاً وقتی از یونگ نام میبریم به سراغ اسطوره میرویم. اما باید بدانیم، که فروید انسان بسیار کتابخواندهای بود و مطالعات گستردهای در زمینههای مختلف و از جمله اسطورهشناسی داشت و از دانش خود در این زمینه استفادهی ماهرانهای برای پرداختنِ نظریهی روانکاوی کرد. از جمله اسطورههایی که مورد استفادهی فروید قرار گرفتند، اسطورهی نارسیسوس در ادبیات روم باستان بود. نارسیسوس که بود؟ مطابق با آنچه در اشعار شاعر روم باستان اووید آمده است، نارسیسوس پسر جوان و خوشسیمایی بوده که خیلیها آرزوی وصال او را داشتهاند. وقتی که شانزدهساله میشود و به سن بلوغ میرسد، نسبت به همه بیاعتناست و دلباختگان زیادی دارد. روزی دختری به نام اکو به او دل میبازد. اکو دختری است که خدایان تکلم به شیوه آدمیان را برایش ناممکن کردهاند. اکو فقط میتواند آخرِ جملات دیگران را تکرار کند. مثلاً اگر کسی میگفت «کتابم کجاست؟»، او تکرار میکرد «کجاست؟ کجاست؟ کجاست؟». امروزه هم وقتی میگوییم «این کلمات اکو شد»، منظورمان همین تکرار واژههاست. اکو به شدت به نارسیسوس دل میبازد، اما هر چه به سراغش میرود پاسخی نمیگیرد. روزی نارسیسوس او را میبیند و میپرسد «کسی آنجا هست؟» و اکو میگوید، «هست، هست، هست». وقتی که نارسیسوس اکو را میبیند، به او بیاعتنایی میکند. او هم نفرین میکند و میگوید «امیدوارم همین کاری که با منی که عاشقت هستم کردی، بر سر خودت هم بیاید.» و همینطور هم میشود. روزی نارسیسوس در آب نگاه میکرده و تصویر خودش را میبیند و فکر میکند کس دیگری است که اینقدر زیباست. سعی میکند به تصویرش نزدیک بشود، اما در آب میافتد و غرق میشود.
فروید از این اسطوره برای نظریهپردازی مفهوم «خودشیفتگی» استفاده میکند. او مقالهی مطول و معروفی دارد با عنوان «درآمدی بر خودشیفتگی»که من حدود بیست سال قبل در مجله «ارغنون» ترجمهاش کردم. این مقاله در سال ۱۹۱۴ نوشته شده و جیمز استراچی (مترجم و ویراستار معروف آثار فروید) تأکید بسیاری بر این مقاله دارد و معتقد است یکی از محورهای اندیشهی فروید در همین مقاله تبیین شده. فروید در این مقاله دو نوع خودشیفتگی را توضیح میدهد، «خودشیفتگی اولیه» و «خودشیفتگی ثانویه». در خودشیفتگی اولیه کودک هنوز قادر به تمایزگذاری بین خود و مادر نیست و فکر میکند مادر امتداد خودِ اوست. وقتی مادر بچه را در آغوش میگیرد و به او شیر میدهد، د ر روان کودک، بدنِ مادر امتداد بدن خودش تلقی میشود. به بیان دیگر، او فکر میکند که قدرت خودش باعث شده که مادر بیاید و به او شیر دهد؛ بنابر این، خودش را قادر مطلق تلقی میکند. اگر بخواهیم از واژگان لاکان استفاده بکنیم، میتوانیم بگوییم کودک در این مرحله بین خود و «دیگری» تمایزی نمیگذارد. وقتی پوشکش را عوض میکنند، فکر میکند «من گریه کردم و مادر آمد و مرا از رنج رهانید. من تا این اندازه قوی هستم. من هستم که مادر را کنترل میکنم.»
اگر کودک مراحل رشدش را به صورت نرمال یا هنجارین طی کند، به تدریج متوجه میشود که دنیای بیرون مستقل از او وجود دارد و او فقط پدیدهای در این دنیاست. بنابر این بین خود و دیگری، بین نَفْسِ خودش و جهان بیرون، تمایز میگذارد. پیامد این تمایزگذاری این است که نیروگذاری روانیاش به اُبژهها منتقل میشود. اگر این کودک رشد هنجارین داشته باشد، در بزرگسالی میتواند عاشق شود. تعریف روانکاوانهی عشق چیست؟ عشق در واقع نیروگذاری روانیِ خود در دیگری است، یعنی یافتن اُبژه یا مصداقی برای امیال. پس میتوانیم بگوییم کسی که عاشق نمیشود در واقع مبتلا به نوعی بیماری روانی است چون هنوز نمیتواند نیروی روانیِ درون خودش را به دیگری معطوف بکند. عشق نشانهی سلامت روان است یا به تعبیر فروید، که در این مقاله میگوید: «برای بیمار نشدن باید عاشق شویم و اگر بر اثر سرماخوردگی عاجز از عاشق شدن باشیم، آنگاه حتما بیمار خواهیم شد.» بیان فروید در اینجا طنزآمیز است. مقصودش این است که انسان نباید به هیچ بهانهای عشق را فراموش کند. عشق بزرگترین دلیل سلامت روان است.
ادامه دارد ...
ارجاعات:
[vi]. Beyond the Pleasure Principle
[vii]. The Future of an Illusion
[viii]. Civilization and Its Discontents
[ix]. “Obsessive Acts and Religious Practices”
[x]. “Civilized Sexual Morality and Modern Nervous Illness”
[xi]. New Introductory Lectures on Psycho-Analysis
[xiv]. Louis Pierre Althusser
@Kajhnegaristan