ایران دربارۀ سیاستش درخاورنزدیک و برنامۀ موشکی مذاکره نمی‌کند

ایران دربارۀ سیاستش درخاورنزدیک و برنامۀ موشکی مذاکره نمی کند
هاندلس بلات - علی اکبر ولایتی مشاور امور سیاست خارجی آیت الله خامنه ای گفت ایران نمی خواهد با غرب - نیز اتحادیۀ اروپا - نَه دربارۀ سیاستش در خاورنزدیک و نَه برنامۀ موشکی کشور مذاکره کند. به تعبیر وی هر دو موضوع هیچ ربطی به قرارداد اتمی ندارد: " راهبرد دفاعی ما، فرقی نمی کند با و یا بدون برنامۀ موشکی، خط قرمزماست و به هیچکس مربوط نیست."
ولایتی در ادامه گفت این امر در مورد سیاست ایران درخاور نزدیک نیز صادق است. وزیر اسبق امور خارجۀ ایران گفت ایران بخشی از خاورنزدیک است و از اینرو قطعاً حق دارد متحدانی در منطقه داشته و دنبال منافع زئو پولیتیکی خود باشد: "پرسش در اصل این است منتقدانِ (غربی) ما در منطقه چه می خواهند."
به تعیبر ولایتی، قرارداد اتمیِ سال 2015 که مورد انتقاد آمریکاست نکاتی دارد که از سوی ایران و قدرت های جهانی تأیید شده و درنتیجه باید از سوی همۀ طرف ها اجرا شود. به گفتۀ ولایتی آمریکا اکنون نمی تواند این معامله را با بحث های جدید دربارۀ برنامۀ موشکی ایران و سیاستش درخاورنزدیک مربوط کند: " ما برای اجرای منافع راهبردی خود نیازی به اجازه از خارج نداریم."
http://www.handelsblatt.com/politik/international/atomabkommen-iran-verhandelt-nicht-ueber-nahostpolitik-oder-raketenprogramm/20486040.html