💠 «پایدیا چیست؟».. از این روی به معنای تربیت ثروتی است که هیچکس قادر نیست آن را از انسان بگیرد

💠 "پایدیا چیست؟"

💠 پایدیا واژه یونانی تربیت کودک است که می تواند با واژه آلمانی "Die Bildung" و یا ادب قابل قیاس باشد. از این روی #پایدیا به معنای تربیت ثروتی است که هیچکس قادر نیست آن را از انسان بگیرد. می توانیم دریابیم که تربیت، آرمان انسان یونانی است که شخصیت فرد را شکل می دهد. در سراسر کتاب ایلیاد و اودیسه اثر هومر، ما، جاری شدن مفهوم پایدیا را در دوره ای درک می کنیم که هومروس در آن زیست می کرده است. آشیل، آگاممنون، نستور پیر خردمند، همگی شخصیت های پهلوانی و پهلوان منشی هستند که هومر در ایلیاد آنها را وصف کرده است. تربیت شخصیت انسان را درگرگون می کند و از او موجودی تازه می سازد. از این روی، ورنر یگر با بررسی مفهوم #پایدیا نشان می دهد که چگونه سیستم حماسی یونان شامل این مفهوم اساسی بوده و سپس در اندیشه افلاطون بسط یافته است. اگر تاکید ما برای شناخت اندیشه یونانی بر روی شناخت حماسه های یونان استوار است از این جهت است که این دو حماسه صرفا از وجه حماسی خوانده نشوند. بر حسب معمول، اکثر مفسران، پیشینه مفهوم پایدیا را به دوره یونان باستان بازمی گردانند. این در حالی است که می توانیم به صورت مشهود رگه هایی از نحوه تربیت را در اندیشه ایران باستان هم نشان دهیم آنجا که افلاطون خودش در باب تربیت شاهزادگان ایران سخن می گوید:پس از آنکه فرزندی در خاندان شاهی زاده شد او را به دست دایگان ناشایست نمی سپارند بلکه بهترین خواجگان و پرورشگران را به تربیت او می گمارند تا در پرورش اندام های او مواظبت شایسته به جای آورند و پیکر او به بهترین شکل پرورده شود(پل فرایدلندر صحت انتساب این رساله را به افلاطون مدلل ساخته است Der Grosse Alcibiadec, bohn, 1921, S: 23) بدیهی است که مسیری که ما دنبال می کنیم قرار نیست پرورش و تربیت ایران باستان را در برابر یونان قرار دهد که خود نیازمند پژوهشی عمیق تر است. آنچه که برای ما مهم اسست شناخت دستگاه اندیشه و مفاهیم و مقولات یونانی است. از این مجرا می توان در بخشی از گفتارهای دکتر طباطبایی پیچید که اندیشه افلاطون را یکسره اندیشه ای سیاسی معرفی می کند. این صحیح است که اندیشه افلاطون سیاسی است اما پیش از آن مفهوم #تربیت پاسداران برای دفاع از مدینه جالب توجه است. پس آنچه که در اندیشه افلاطون دارای اهمیت اساسی است مساله تربیت و تقدم آن بر سیاست است. به عبارتی باید گفت که تربیت نه متناظر با سیاست است و نه پس از آن محقق می شود بلکه مساله تربیت به کلی مقدم بر سیاست است. در مدینه افلاطون آن پاسداری می تواند از مدینه دفاع کند که آموزش به خصوصی را از سر گذارنده باشد.

💠 ادامه دارد...

💠 بامهر؛ #بهروززواریان؛ ۱۳۹۶/۶/۱۲؛ ۴بعدازظهر

منابع فارسی:
۱) پایدیا اثر ورنر یگر
۲) مقاله میرزایی تحت عنوان ایضاح مفهوم پایدیا
۳) ایلیاد اثر هومروس
۴) محاوره آلکبیادس

۵) Fiedlander, Paul, Der Grosse Alcibiades, 1921, (S)eite: 23

💠 جایی برای آنان که می اندیشند؛ چاه به چشمه ای که از آن آب می نوشیدیم حَسرَت می بُرد

۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار #دکتر_سروش و دکتر #سیدجوادطباطبایی

۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده
🔻🔻🔻🔻🔻
https://t.me/denkenfurdenken