‍ 💠 «پایدیا چیست؟»

‍ 💠 "پایدیا چیست؟"

در این دوره رویکرد مطلق گرایانه اندیشمندان پیش از سقراط و رویکرد نسبی گرایانه سوفسطاییان به مساله آموزش و تربیت باغث واکنش افلاطون به مساله تربیت می شود. این دو اندیشمند تمام تلاش خود را برای تحقق مساله تربیت در پرتو حکمت محقق,می دانند. بنابراین تعلیم و تربیت ریشه #پایدیای یونانی است. وانگهی، می توانیم حدس بزنیم که هدف اصلی اندیشه افلاطون در درجه نخست پرورش سیاست مدار نیست. بلکه هدف او تعلیم و تربیت و ادب و فرهنگ و خردپروری و دانش و فراست است(ضیمران، محمد). بنابراین پایدیای یونانی هدفش پرورش فیلسوفی است که اتفاقا پادشاه هم هست. آگاممنون در منظومه ایلیاد هم شهریار است و هم از دانش کافی برخوردار. لذا هدف پایدیای یونان شکل بخشی به فرد یونانی بود. این پایدیای یونانی در متن مدینه محقق,می شود. اگر می نگریم که افلاطون در محاوره های اولیه خود تمام تاکیدش بر حل مسایل دوستی و عدالت و فضیلت و خویشتن داری و... است برای این است که زمینه را برای ورود به محاوره جمهور فراهم کند. در تمثیل خط و غار، بنابر اتفاق مفسران از جمله تیلور، افلاطون طرحی تربیتی را اخذ می کند که می خواهد در اعماق وجود فرد رسوخ کند. در این جریان، این فیلسوف است که به سوی خورشید حرکت می کند. وانگهی، اکر افلاطون در تحلیل مساله تربیت موفق عمل می کند از این جهت است که با قوت تمام مساله تربیت را در ظرف ذهن بازسازی می کند. پایدیا تمام روح فرد را در برمی گیرد نه آنگونه که ارسطو می گوید ذهن، تهی از اطلاعات باشد. از این جهت این دانش فلسفی است که پایه اساسی است و در نهایت فرد را به حقیقت یا ایده نیک نزدیک می کند. بنابراین آنگونه که برخی گمان کرده اند اندیشه افلاطون یکسره سیاسی نیست. بلکه یکی از وجوه اندیشه او تحلیل امر سیاسی است. این در حالی است که آنها اندیشه افلاطون را به امر سیاسی فرومی کاهند. این دسته حتی به خود زحمت نداده اند که به محاوره (Timaos) افلاطون مراجعه کنند و یا بحث های زبان شناسی او را,درک کنند و با عینک سیاست هرچیزی را سیاسی می بینند. غرض من از آوردن این مقدمه طولانی این,بود که نشان دهم بدون درک بنیادهای افلاطون درک ریشه های فکری او و البته مهم تر از آن زبان یونانی می توانند گرد یک دیگر بیایند و سیگاری بکشند و قهوه ای بنوشند و در توهم این که افلاطون را فهم کرده اند باقی بمانند و به جمع دوستانه خود دل خوش کنند. از این روی اینها می توانند برای فهم حداقل زبان یونانی به کتابی مراجعه کنند که ضمیمه این متن شده است.

💠 بامهر؛ #بهروززواریان؛ ۱۳۹۶/۶/۱۲؛ ۴بعدازظهر

منابع فارسی:
۱) پایدیا اثر ورنر یگر
۲) مقاله میرزایی تحت عنوان ایضاح مفهوم پایدیا
۳) ایلیاد اثر هومروس
۴) محاوره آلکبیادس
۵) محمدضیمران گذر از جهان اسطوره به فلسفه

۶) Fiedlander, Paul, Der Grosse Alcibiades, 1921, (S)eite: 23

💠 جایی برای آنان که می اندیشند؛ چاه به چشمه ای که از آن آب می نوشیدیم حَسرَت می بُرد

۱. پنجشنبه ها:تحلیل آثار #دکتر_سروش و دکتر #سیدجوادطباطبایی

۲. طول هفته: فلسفه به زبان ساده
🔻🔻🔻🔻🔻
https://t.me/denkenfurdenken