📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
ما» که بهار سال ۸۸ منتشر شد. یعنی مربوط به تجربیات سالهای اخیر
ما» كه بهار سال 88 منتشر شد. یعنی مربوط به تجربیات سالهای اخیر.
جناب حسینی برای من حداقل اصلیترین ویژگی داستانهای شما، شخصیتهای کنشمندی است که اتفاقا کنشهایشان بیشتر درونی است. یکجور پا در هوایی که دقیقا لحظه استثنایی داستانی را هم انگار همین خاصیت رقم میزند. دوست دارم از تجربه خلق این شخصیتها صحبت کنیم.
لااقل از حافظ به اينسو بسيارى اشاره كردهاند كه برجستهترين و شومترين ميراث ما رياكارى است. چيزى كه سرنوشتسازترين فرصتهايمان را به ابزارى عليه خودمان بدل كرده است. آنقدر براى اين و آن نقش بازى كردهايم و آنقدر به ساز اين و آن رقصيدهايم كه خودمان هم ديگر نمىدانيم چه كسى هستيم.
آدمهاى اين داستانها هم كسانى هستند شبيه ما، لااقل آنطور كه من خودمان را مىبينم، به تعبير شما پا در هوا.
شما جدای از نویسندهبودن در ویراستاری هم متخصص و مدرس هستید. جایگاه یک ویراستار دقیق در چرخه تولید آثار داستانی کجاست؟ بارها شنیدهایم که ویراستار، سهم زیادی از داستان فلان نویسنده را در غرب حذف کردهاست. آیا در ایران ویراستار جایگاه حرفهای خودش را آنطور که باید دارد؟
گمانم چيزى از غرب كم ندارد. شاهد اين مدعا هم ويراستاران بسيار شايستهاى هستند كه بسيارى از كتابها مديون دقتنظر، صبورى و دانش آنهاست. مثلا تهيه و تدوين دانشنامهاى چون دايرهالمعارف مصاحب با اين كيفيت، آن هم نزديك به 40سال پيش جز با تلاش پرارزش ويراستاران ميسر نبوده است. البته هميشه اتفاقات ناخوشايند هم هست. اما در گوشه و كنار هستند ويراستاران كاربلدى كه با بلندنظرى بهكار خود مشغولند و دور از هياهو كار مىكنند، به نويسنده مشورت مىدهند و از عهده وظايف شغلى خود برمىآيند. در اين ميان هم اگر مىبينید كتاب و كتابهايى با اشكالات اساسى منتشر مىشود، نشانه نابلدى ناشر است كه در وهله اول كتابى را منتشر كرده است كه پديدآورندهاش بايد هنوز مشق مىكرده، ويراستارش هم لابد مدعىِ فارغ از ادعاى خود بوده.
در انتشارات ثالث شما مسئول انتخاب و گزینش آثار برای چاپ هستید. قدری از این روند بگویید. از حساسیتهایی که هست. از معیارهای خودتان بگویید و اینکه حرفهایترین روند برای نویسندههایی که اثر اولشان برای چاپ آمده است، چیست؟
من لزوما گزينشكننده نيستم. نشر ثالث يك مجموعه است و از مشورت همكارانش بهره مىبرد. همه مىكوشند كتاب خوب و تا حد ممكن بىغلط به دست خواننده برسد.
اما درباره چاپ كتاب اول، عجله نكنند. مشق كنند و آنقدر خوب بنويسند كه ناشر با كمال ميل آن را منتشر كند. بههيچوجه با هزينه شخصى كتاب چاپ نكنند.
اخیرا گفتوگوهایی که از آقای رضا براهنی و ابراهیم گلستان در رسانهها منتشر شد، جنجال و حاشیه فراوانی را ایجاد کرد. عدهای معتقد بودند، مصاحبهگرفتن با چنین شخصیتهایی که به علت کهولت سن، شاید انجام مصاحبه جدی دیگر برایشان سخت باشد، کار درستی نیست. ممکن است نظر شما را بدانم؟
من با آن عده موافقم. حافظ گفت چون پير شدى از ميكده بيرونرو و حالا اينكه ما مدام گريبان پيران را بگيريم و بكشانيمشان به ميكده معلوم است كه خوب نيست. بايد حرمت موى سپيد و آن همه كارهاى درخشان اين بزرگان را نگه داشت. از كهولت سوءاستفادهكردن مثل هر سوءاستفاده ديگرى درستنيست. زمينه چيدن براى شكستهشدن آدمها، آنهم آدمهايى چنين بزرگ، به نفع هيچكس نيست.
یک عکس یا تابلو نقاشی میتواند درمورد نکوهش خشونت تاثیرگذار عمل کند، آنطور که اخیرا عکس آن کودک سوری کنار آب، کل جهان را تحتتأثیر قرار داد، یا قبلتر از آن کشتن آن کودک فلسطینی در کنار پدرش که خبرگزاری فرانسه منتشر کرد؛ شدت اثر ادبیات در این مورد را چگونه میبینید؟
روى تأثيرهاى آنى خيلى حساب نكنيد. يك عكس، يك جو مىسازد و بعد چند ديوانه را مىفرستند توى سالن تئاتر تا مسلسل ببندند بهروى مردم و جو وارونه مىسازند. اصلا انگار همه گرفتوگيرمان از همين جوسازى است. ادبيات آرام اثر مىكند. جو نمىسازد. جهت مىدهد و بينش مىسازد.
در آخر از تالیفاتی که در دست دارید و مشغولشان هستید بگویید. کتاب بعدیتان رمان است یا داستانکوتاه؟
خوشبختانه رمان «آنها كه ما نيستيم» مجوز نشر گرفته است. اين آخرين كتابم است و زمستان امسال منتشر مىشود. يكى، دو كار ديگر هم در دست دارم و البته عجلهاى ندارم. آرامآرام انجامشان مىدهم.
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/51237/تنها-هنر-و-ادبیات-جهان-را-تحملپذیر-میکند