📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
خانگی او در تناسب است یا نه
خانگی او در تناسب است یا نه. ورد زبان این قبیل آدمها این است: یک زن موفق نمیتواند «همهچیز را با هم داشته باشد». ما باید اجازه داشته باشیم این زن را زیر ذرهبین بگذاریم تا مطمئن بشویم که او از عهدهی این موازنه برنیامده است. تا مردانی مانند گاتی در جهان هستند، کاملاً درکشدنی است که اشخاصی بخواهند خود را از این ذرهبین شوم و ناپاک دور نگه دارند.
@matikandastan
◀و بهخصوص یک زن نویسنده. ما در کتاب «بانوی داخل ون» الن بِنِت بهروشنی میبینیم که دو الن بنت وجود دارد: یکی زندگی خودش را میکند و دیگری، که نویسنده است، انگیزهها و علاقههای کاملاً متفاوتی با شخصیت اول دارد و باید موازنه و مصالحهای میان این دو برقرار شود. برخی اشخاص این راهحل را انتخاب میکنند که شخصیت هنریشان را تا آخرین حد ممکن از شخصیت واقعی و شخصی خود جدا کنند. این همان راهی است که آفرینندهی فرانته انتخاب کرده است. ظاهراً گاتی اعتقاد دارد که این مرزبندی کامل میان کار و زندگی نوعی فریب و تقلب است. او اشتباه میکند. برعکس، این رویکردی است کاملاً صادقانه و شاید تنها رویکرد کاملاً صادقانه.
◀گاتی در مقالهای که ضمیمهی «تحقیق» خود کرده است، به توصیف رنجهای مادر رایا میپردازد، یک زن یهودی آلمانی که از هولوکاست گریخته است، و او را با توصیف موجود از مادر فرانته مقایسه میکند که دوزندهای ناپلی معرفی شده است. این عدمتطابق میان پیشینهی ساختگی فرانته و پیشینهی واقعی رایا پایه و اساس ادعاهای گاتی دربارهی آن است که فرانته خوانندگانش را فریب میدهد. حتی اگر این واقعیت را نادیده بگیریم که هیچ کس هرگز ادعا نکرده بود فرانته یک شخصیت واقعی و چیزی فراتر از یک داستاننویس ساختگی است، باز در ادعای گاتی نکتهای منزجرکننده وجود دارد.
◀گاتی اظهار میکند که رایا با آفریدن این نویسنده و با آفریدن پیشینهای مناسب برای آثاری که او قرار بوده بنویسد، به مادر خود (که به قضاوت گاتی «شخصیتی منحصربهفرد» بوده) بیاحترامی کرده است. شکی نیست که فرانته، برخلاف آنچه گاتی خیال میکند، علاقهای ندارد مردان به او بگویند باید دربارهی چه موضوعاتی داستان بنویسد. چرا کسی که نمیخواهد دربارهی مادر و خانوادهاش کتاب بنویسد، باید با این اتهام روبهرو شود که کاری ناپسند و غیراخلاقی انجام داده است؟ بهنظر من، الزام به نوشتن و حرف زدن دربارهی خانوادهی خود و سهیم شدن در گذشتهای هولناک یکی دیگر از همان چیزهایی است که فرانته میخواهد خود را از آنها رها کند. ولی گاتی از حقی که خودش برای خودش قائل است، استفاده کرده تا فرانته را دوباره به همین گذشته بازگرداند و از آنجا او را زیر نظر داشته باشد. این بیاحترامی شوم و وحشتناکی است. (منبع: ماهنامه شبکه آفتاب)
@matikandastan