ماهی‌های خال خالی نقد فرم داستان ماهی خال خالی داستان فرم است با گرته برداری از وقایعی تکرار شونده بسوی یک داستان سورئال سوق داده

ماهی های خال خالی نقد فرم داستان ماهی خال خالی داستان فرم است با گرته برداری از وقایعی تکرار شونده بسوی یک داستان سورئال سوق داده شده است این داستان از زاویه دید کودکی پیرامون حادثه ای که بر او رفته است گزارش میشود و سایر شخصیت های بدون آنکه در ابتدای دیالوگ ها از آنها نامی برده شود نسبت به دوری و نزدکیشان به کودک دعوت به گفتگو میشوند تا در باره ی حادثه ای که بر کودک رفته است از زاویه ی دید و نقش خود در این ماجرا سخن بگویند . « آشنا زدایی و ارزش صناعات مهم ترین مفهومی است که در کانون توجه بحث فرمالیست ها قرار دارد به نظر شکلوفسکی هنر و ادبیات سبب میشود تا احساس و ادراک عادت زده ی انسان و دریافت معهود و مالوف او از جهان دگرگون شوند ادبیات با نا آشنا کردن امور آشنا باعث التفات مخاطب به جهان اثر میشود . در حکم کلی می گوید : عادت اشیاء ، اثاث ، خانه ، همسر انسان و حتی هراس از مرگ را می بلعد . هنر به این دلیل وجود دارد تا به شخص احساس دریافت اشیاء را القاء کند تا سنگی سنگ را بسازد . هدف هنر استوار است بر القای حس اشیاء بدان سان که دریافت میشوند و نه بدان گونه که شناخته میشود . صناعات هنر مبتنی است بر نا آشنا کردن اشیاء ، مشکل ساختن فرم ، طولانی کردن فرایند دریافت ، زیرا فرایند دریافت مثلا آثار ادبی ، هدف و غایتی زیبایی شناختی است و چنین فرایندی می باید تطول یابد » 1. در داستان ماهی های خال خالی اگر نقصانی دیده می شود متوجه لحن کودک است که به منطق اثر آسیب جدی می رساند . با درود و سپاس از دوست هنرمند خانم خواجه از خوانش داستان لذت بردم و برای کاتب آرزوی بهترین ها را دارم علیرضا شهبازی 12/ 11 / 94
منبع
1. کتاب نقد ادبی شمیسا بخش فرمالیسم