📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
. ودرونمایه.. 🔸موضوع
#آموزشـمقدماتیـفیلمنامه
#موضوعودرونمایه
🔸موضوع
موضوع هر داستان مفهومی است که داستان درباره آن نوشته میشود. موضوع را نویسنده در پیرنگ (طرح) نمایان کرده و خواننده با خواندن داستان پی به آن میبرد.
موضوع به لحاظ ساختاری مانند پیکری است که اندامهای داستان به آن مربوط اند و رویدادهای داستان مستقیم یا غیر مستقیم به آن مربوط است. هر داستان ناگزیر است داشتن موضوعی است. این موضوع در شکل کلی میتواند فقر، جنگ، عشق، مرگ، تنهایی، ترس و یا هر مفهوم انسانی دیگری باشد. هر کدام از این موضوع هاو این مفاهیم کلی زیر مجمموعههای زیادی دارند و داستانهای زیادی میتوان یافت که زیر مجموعه یکی از مفاهیم کلی قرار میگیرند. یافتن موضوع تازه برای داستان معمولاً با سختی همراه است. موضوعهای ناگفته یا کمتر گفته شده که مفهومی شریف و انسانی و نه لزوماٌ اخلاقی را در خود داشته باشند موضوعات طلایی اند.
موضوعهای یک داستان را میتوان به موضوعهای اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فلسفی، شخصی، تخیلی، عاشقانه و انواع دیگر تقسیم کرد. این تقسیم بندی تاکیدی است بر این نکته که داستاننویسی از چنان نیرویی برخوردار است که تقریباً در همه حوزههای انسانی میتواند زمینه مناسبی برای نمایش هنرمندانه اندیشهها و عواطف انسانی باشد.
🔸درونمایه=تم=مضمون=دیدگاه اخلاقی
درونمایه یا مضمون دیدگاهی است که از خواندن داستان دریافت میشود. درونمایه در داستان اهمیت ویژهای دارد. داستان باید درونمایه واحدی داشته باشد. درونمایه هماهنگ کننده سایر عناصر داستان است. جمال میرصادفی درباره تعریف درونمایه مینویسد:
درونمایه، مضمون یا تم، فکر اصلی و مسلط هر اثر ادبی است. خط یا رشتهای که در خلال اثر کشیده میشود و وضعیت و موقعیتهای داستان را به هم پیوند میدهد. به بیانی دیگر، درونمایه را به عنوان فکر و اندیشه حاکمی تعریف کردهاند که نویسنده در داستان اعمال میکند؛ و به همین جهت است که میگویند درونمایه هر اثری جهت فکری و ادراکی نویسندهاش را نشان میدهد.
نویسندگان غالبا ترجیح میدهند که درونمایه را واضح به خواننده تحمیل نکنند و خواننده باید با خواندن داستان درونمایه را درک کند، گاهی اندیشه مسلط بر داستان، در قالب سخنان شخصیتهای داستان (به ویژه قهرمان-شخصیت اول-) نقل میشود. پی¬رنگ، زاویه¬ی دید، توصیفها، عنوان داستان، لحظات کلیدی و تأکیدهای نمادین معمولا شواهد خوبی برای یافتن معنای داستان به شمار میرود.
درونمایه سابقاً به صورت یک کلمه بیان میشد. مانند عشق، ایثار، مرگ و .... ولی در حال حاضر به صورت یک جمله که به آن سطر مضمونی نیز میگویند، بیان میشود.
در اهمیت درونمایه همین بس که عدهای یکی از مراحل بازنویسی فیلمنامه اولیه را بازنویسی بر اساس تم میدانند.
عدهای نیز درونمایه را مانند مگسک اسلحه میدانند که همواره باید به طرف پایان داستان باشد و خط داستان در این راستا ادامه یابد.
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
💥کانال فیلمنامه نویسی و فیلمنامه نویسان
https://telegram.me/joinchat/AYPAaDum56PkfsDxu4OhFA