📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
🔵 بخش «گفتوگوی ماه» این شماره از ماهنامه ۲۴ با حضور ابوالحسن داوودی، رسول صدرعاملی و رضا کیانیان تشکیل شد
🔵 بخش «گفتوگوی ماه» این شماره از ماهنامه 24 با حضور ابوالحسن داوودی، رسول صدرعاملی و رضا کیانیان تشکیل شد. در این نشست که به بررسی مسالهی «ستارهها» در سینمای ایران پرداخته، صحبتهای جالبی مطرح شد. رضا کیانیان در این گفتوگو بر این نکته تاکید کرد که سینمای ایران کمبود بازیگر ندارد، بلکه محدودیتها و ملاحظات غیرسینمایی مطرح است. او معتقد است که در درجهی اول فیلمهایی موفقند که فقط برای مخاطب ساخته میشود و فیلم هایی که از ستارهها برای پرفروش شدن استفاده میکنند، در درجه دوم موفقیت قرار دارند.
🔸 کیانیان در ادامهی گفتوگو تحلیل جالبی از سینمای ایران ارائه داد. او میگوید: «مدیران سابق میخواستند سینمای ایران را با یک تئوری آمریکایی نابود کنند.» او در توضیح این مطلب با طرح این سوال که چرا سینمای ایران در دانشگاههای معتبر دنیا تدریس میشود به این نکته اشاره میکند که سینمای ایران تنها آلترناتیو مقابل سینمای آمریکا است. سینمای آمریکا به راحتی توانست سینماهایِ انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن و دیگر کشورها را نابود کند و از لحاظ اقتصادی آنها را به ساخت فیلم بر اساسِ فرمولِ آمریکایی وابسته کرد. اما سینمای ایران تنها سینمایی بود که مجبور نبود با فرمول آمریکایی فیلم بسازد. کیانیان با اشاره به زمان ریاست شمقدری میگوید در آن زمان با این فرض که چه چیزی از آمریکا کم داریم و اگر پول خرج کنیم حتماً میتوانیم مثل آنها فیلم بسازیم، پروژههای سنگینی کلید خورد که همهی آنها هم شکست خورد. چرا؟ چون ما آمریکایی نیستیم و در فرهنگ دیگری زندگی میکنیم.
🔸 با این توصیفات کیانیان معتقد است مردم به سینما بیاعتقاد نشدهاند. او به فروش خوب «رخ دیوانه» و آمار فروش نسخههای نمایش خانگی فیلمهای سینمایی اشاره میکند و میگوید مردم تا مطمئن نشوند یک فیلم خوب اکران نمیشود سالنها را پر نمیکنند.
📚 مشروح این مصاحبه را در «همشهری سینما 24» بخوانید.
#همشهری_سینما_24
@cafemagazine