نویسنده دیالوگهای مجموعه «سلمان فارسی»:. «سلمان فارسی» وجوهی از طنازی دارد

نویسنده دیالوگهای مجموعه «سلمان فارسی»:
@matikandastan
📢 «سلمان فارسی» وجوهی از طنازی دارد
📢📢 روزی ۱۰ ساعت دیالوگ می‌نویسم

امرالله احمدجو: ◀گفتگوی شخصیتها در حال نگارش است. البته من همچنان وسواس به خرج می دهم و این باعث می شود که روند کار طولانی شود.

◀داوود میرباقری قصه سلمان را از زمان تولد این شخصیت آغاز کرده است. البته از آنجایی که از آن تاریخ اطلاعات جزیی در دسترس است بخشی از فیلمنامه باید دراماتیزه شود. به طور مثال پدر سلمان از ملاکان جی در اصفهان بوده و ثروت زیادی داشته است ولی ما از پدر او اطلاعات دیگری نداریم و بخشی از داستان درباره شرایط زندگی وی در ایران و همچنین مسایل پیرامونی او به صورت داستانی در فیلمنامه وارد می شود.

◀مسایلی در ذهن سلمان ناهموار است و او با قوانینی از سوی موبدان مواجه می شود که به نظرش بعضی از آنها تعجب آور هستند. آنچه در زمان او امری رایج است سلمان را به شک وامی دارد و او شروع می کند به پرسیدن سوالات ممنوع و بعد از آن سفری را آغاز می کند.

◀من گفتگوها را می نویسم و باید برای درآوردن دیالوگ ها به جزییات لازم درباره آن زمان مسلط شوم. باید گفتگوها برای من مطلوب باشد و برای این کار دستکم روزی ۱۰ ساعت زمان صرف می کنم.

◀کتاب های زرتشتی از جمله اوستا مرجع من شده است. تحقیقاتی هم جدا از فیلمنامه توسط سازمان صداوسیما انجام شده است و من از آنها استفاده می کنم. همزمان برای اینکه در آن فضا قرار بگیرم به این تحقیقات و کتاب های دیگر هم مراجعه می کنم.

◀گاهی برای یک دقیقه دیالوگ دو یا سه روز وقت می گذارم و گاهی هم گفتگوها به راحتی روی به ذهنم می آیند و روی کاغذ می نویسم.

◀اگر بخواهیم زبان را نزدیک به آن زمان انتخاب کنیم نامفهوم خواهد بود. بنابراین من سعی می کنم دستور زبانی را که قابل فهم است با گویش امروزی استفاده کنم و نظر خود میرباقری هم بر این مبنا بود که دیالوگ ها به زبان امروز و محاوره نزدیک تر باشد.

◀من و داوود میرباقری از سال ۶۲ آشنا شدیم و از لحاظ روحی همدیگر را خوب می شناسیم و به جهات کاری هم وجه مشترکی در ما هست.

◀کارهای میرباقری در عین اینکه فضایی جدی و تاریخی دارد اما گاهی در همان آثار صدر اسلامی از طنز ظریف و زیرپوستی بهره می گیرد. نمایشنامه هایش اغلب یک سره طنز هستند و یا در کارهای سینمایی مثل «آدم برفی» کلا به سمت کمدی می رود. من هم در «تفنگ سرپر» که ماجرای تلخی است نوعی طنازی دارم که در کارها بنا به شخصیت ها و موقعیت ها تفاوت دارد.

◀به طور مثال شخصیت ولید در سریال «امام علی(ع)» طنازی های زیادی دارد و میرباقری استاد خلق چنین طنزهایی است. در سریال «مختارنامه» هم هرجا که فضا و موقعیت به او راه داده است طنز را فراموش نمی کند و البته این طنز قرار نیست به جدیت و سنگین بودن کار ضربه بزند. درنهایت من امیدوارم ترکیب دیالوگ های من با فیلمنامه او کار خوبی باشد. (منبع: مهر)
@matikandastan