همچنان با ما فاصله معنا داری دارند. اینجا به کسی که کتاب می‌خونه نگاه عاقل اندر سفیه میکنن

همچنان با ما فاصله معنا داري دارند
احمد ابوالفتحی: نکته اینه که من فکر نمیکنم تو هیچ جا مطالعه کردن رذیلت باشه. اینجا به کسی که کتاب می‌خونه نگاه عاقل اندر سفیه میکنن
سعید شریفی: داود حرفت متین و خوبه که هنوز جای امیدواری وجود داره.
اما چندتا سؤال:
۱. کتابها و رمان‌هایی که اون‌ها میخونن و تیراژشون بالاست چه مدل کتابهاییه؟
۲. نسبت این مطالعه به نسبت مدیوم‌های دیگه مثل فیلم، سریال و بازی‌های کامپیوتری چطوره؟
۳. این درصد ایا نسبت به گذشته‌ی معین تغییر کرده یا نه؟ و اگر تغییر کرده ، چقدر؟ قابل توجه و معناداره آیا؟
باید دقیقتر و با وضوح بیشتری حرف بزنیم تا اول از وضعیت خودمون، یک در جهان و بعد در ایران، اگاه بشیم و بعد دنبال دلایل و بعدتر دنبال راه‌حل و شدنی بودن یا نشدنی بودنش باشیم...
من فکر میکنم و هرچند میدونم که اغلب با این حرفم مخالفند و ازجمله بخشی از وجود خودم هم مخالفه، اما به‌نظرم شکل ارائه‌ی روایت و قصه و داستان و حتا ضدداستان و اندیشه کاملا تغییر کرده. هروند هنوز به وضوح و روشنی نرسیده باشه این تغییر و هرچند معلوم نباشه جایگزینش چیه؟
زهرابيگدلي: من می دونم حرفی که می خوام بزنم احتمالا مخالف های زیادی داشته باشه اما واقعا بر این باورم که پایین بودن سطح آثار داخلی نوعی دلزدگی و بی اعتمادی در مخاطب به وجود آورده چنان که می دونیم کتاب های ترجمه خوب فروش نسبتا خوبی دارند و چاپ هم می خورند.
واقعیت اینه که من هنوز برخوردی این طوری ندیدم که کتاب خوندنم رو حماقت بدونن اما کتاب ایرانی خوندن رو چرا. زیاد بهم گفته شده چرا وقت یا پولت رو حروم کردی
احمدابوالفتحي: دقیقن این آمار تیراژ کتاب یکی از نمودهای این مرگه
داود آتش بیگ: اخه تغييري كه اتفاق افتاده در جهان به يك معناست و در غرب به معناي ديگه اي. در جهان رمان ديگه بزرگترين و مهمترين عرصه انديشه نيست. يك فضاي مشخصي رو در بر گرفته و مخاطب هاي مشخصي رو هم حفظ كرده
ولي در ايران مساله اساسن اين نيست. مساله اموزش غلط و تربيتها و فرهنگهاييه كه به علت ساختار از هم پاشيده اموزش و پرورش در بچه ها شكل گرفته
و حالا ديگه كتاب داستان اصلن يك انتخاب نيست. در حالي كه در غرب داستان هنوز يك انتخابه. كه به خاطر تنوع انتخابها يكه تازي سابق رو نداره
[۱۰/۲۴،‏ ۱:۰۸ قبل‌ازظهر] شریفی سعید: داوود و احمد و زهرا فکر کنم اول بحث رو به‌شکل جهانی مطرح کنیم و ببینیم وضعیت رمان و داستان در جهان چطوره و چه معنایی داره و بعد بیاییم در ایران وضعیت رو بررسی کنیم
[۱۰/۲۴،‏ ۱:۱۲ قبل‌ازظهر] شریفی سعید: داوود این معناها رو کاش واضح‌تر و روشن‌تر و تفاوتش در جهان و‌ غرب و ایران بیان می‌کردی.
[