📢جادو، داستان، درس

📢جادو، داستان، درس
@matikandastan

◀نابوکف در درس‌گفتارهایش، برخلاف بسیاری از کتاب‌ها و شیوه‌های دیگر آموزش داستان‌نویسی، ادبیات را به چند فرمول حاضر و آماده فرونکاسته بلکه از وجوه مختلف و با رویکردی مشخص به سراغ ادبیات رفته است. به اعتقاد نابوکف یک نویسنده بزرگ ترکیبی از «داستان‌گو»، «آموزگار» و «افسونگر» است اگرچه درنهایت وجه افسونگری نویسنده است که دست‌بالا را پیدا می‌کند و او را تا حد نویسنده‌ای درجه‌یک بالا می‌کشد: «این سه‌وجه یک نویسنده بزرگ ـ جادو، داستان، درس ـ این قابلیت را دارند که درهم‌آمیزند، در تلالو یکپارچه و یگانه‌ای جلوه‌گر شوند، زیرا جادوی هنر شاید در خود استخوان‌های داستان، در مغز استخوان تفکر باشد. شاهکارهایی می‌بینیم ساخته از تفکر خشک و روشن و سازمان‌یافته که در ما لرزشی هنری ایجاد می‌کنند؛ لرزشی به همان قدرت که رمانی مثل منسفیلدپارک در ما برمی‌انگیزد یا هریک از تصویر‌سازی‌های حسی دیکنزی.

◀نابوکف در تدریس خود نقل‌قول‌های مفصلی از آثار می‌آورده تا بهتر بتواند اندیشه‌های خود دربارۀ هنر و ادبیات را به دانشجویانش منتقل کند.

◀جستار آغازین این کتاب دربارۀ «خوانندگان خوب و نویسندگان خوب» از بخش‌هایی از درس‌گفتار آغازین مکتوب و بدون عنوان او خطاب به دانشجویان پیش از آغاز شرح منسفیلد پارک تنظیم شده است. «سخن پایانی» در انتهای کتاب چکیدۀ آخرین سخنان او در انتهای ترم پس از اتمام آخرین درس‌گفتار دربارۀ اولیس و پیش از رفتن به بحث چگونگی امتحان نهایی ترم است.

◀فهرست مطالب کتاب: یادداشت مترجم؛ پیش‌گفتار ویراستار/ فردسن باوئزر؛ مقدمه/ جان آپدایک؛ خوانندگان خوب و نویسندگان خوب؛ جین آستین: منسفیلد پارک؛ چارلز دیکنز/ خانۀ قانون‌زده؛ گوستاو فلوبر/ مادام بواری؛ رابرت لویی استیونسن/ ماجرای عجیب دکتر جکیل و مستر هاید؛ مارسل پروست/ در جستجوی زمان از دست رفته؛ فرانتس کافکا/ مسخ؛ جیمز جویس/ اولیس؛ هنر ادبیات و عقل سلیم؛ سخن پایانی؛ پیوست.
@matikandastan