📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
📚معرفی کتاب. جدال شک و ایمان. ✒ادوارد هلتکار
📚معرفی کتاب
@matikandastan
📓داستایفسکی: جدال شک و ایمان
✒ادوارد هَلِتکار
✏خشایار دیهیمی
📎نشر نو
📖 در زندان اومسک، داستایفسکی چهار سال با راندهشدگانی زیست که از قراردادها و رسوم اجتماعی عادی معاف بودند -موجوداتی که به هستی حیوانی بازگشته بودند. او به مغاکی چشم دوخته بود که در آن عنصر خام شهوت مجرد بشری میجوشید و مغاک داخل در روح او میشد. او شاید خود هنگامی که پا به زندان گذاشت انسانی غیرعادی بود. در آنجا آموخت که خود را با جهانی غیرعادی وفق دهد، و هنگامی که سر برآورد نگاه کج و معوجش نمیتوانست به کانونی دیگر دوخته شود.
📖... هنگامی که داستایفسکی به کار نویسندگی روی آورد، سه جریان ادبی، اعم از داخلی و خارجی، در قالبریزی داستانهای روسی تأثیر اساسی داشتند. رمان احساساتی (عمدتاً فرانسوی)، رمان تخیّلی (عمدتاً آلمانی و انگلیسی)، و رمان ناتورالیستی که گوگول آفریده بود و به تدریج دو نوع رمان یاد شدۀ فوق را تحتالشعاع خود قرار میداد. موضوع مطلوب رمان احساساتی، که معمولاً بر سه یا چهار جلد بالغ میشود، عشقها و ناکامیهای قهرمانان نجیب و زنقهرمانان ساده دل است. جوهر رمان احساساتی قرار دادن اشخاص عفیف در موقعیتهای رقتانگیز، و سپس فشردن و بیرون کشیدن حس همدردی تا آخرین قطره از این موقعیتهای رقتانگیز است. رمان تخیلی، یعنی قصههای فرا طبیعی ترجیحاً خوفانگیز و رمان ناتورالیستی تا اندازهای حاصل مکتبهای احساساتی و تخیلی بود و تا حدودی در تقابل با آنها پا گرفت.
@matikandastan