❞ اولین کانال علمی دانشـجویان رشته عـلوم سیـاسی : #آموزشی_سیاسی #مفاهیم_سیاسی #مقالات_سیاسی #کلیپهای_سیاسی ❞ پرداختن به تمامی مقاطـع : #کارشـناسـی ➤ #کارشـناسی_ارشـد ➤ #دکـتری ➤ ● مدیر کانال : علی عمرانی - دانشجوی علوم سیاسی 「 @Aliomrani100 」
در این چارچوب مشکلات ما بسیار ساده و روشن است و ضرورتی برای پیچیده جلوه دادن مسائل ما نیست
#خلقیات_ایرانیان
استادمحمود سریع القلم در مقدمه کتاب فرهنگ سیاسی میگوید: "اگر احیاناً بخواهیم همگام با اکثریت مطلق جهان زندگی کنیم، طریقت و افق ما باید تغییر کند. در این چارچوب مشکلات ما بسیار ساده و روشن است و ضرورتی برای پیچیده جلوه دادن مسائل ما نیست. بسیاری از ایرانیان تفاوتهای فکری یکدیگر را نمیپذیرند و تمایلی نامحسوس به یکسان سازی و پوپولیسم دارند. "بسیار علاقمندیم که دیگران را کنترل کنیم و آنها را به مرکزیت خودمان دعوت کرده و به تدریج اجبار کنیم. ریشههای این تلقی و رفتار در استبداد انباشته شده تاریخیاند."در توصیف روحیات فردی ایرانیان، آقای سریع القلم معتقد است که عمدۀ نگاه ایرانیان به یکدیگر ابزاری است و علیرغم اینکه کرامت انسانی در دین و آئین ما شاید نمونه رقیب دیگری در جهان نداشته باشد، اما در عمل نمود عینی و حقیقی ندارد. "آنچه که درمورد انسانها به زبان میآوریم، غالباً حالت انتزاعی، نظری و پشت تریبونی دارد."نویسنده در شرح چگونگی فرهنگ غالب در ایران میگوید که در مقایسۀ ادعاهای اخلاقی و دینی روزمره، وابستگی عمیقی به مظاهر دنیا مانند پول، امکانات، سمت و قدرت دارند و دایرۀ لذت بسیاری از افراد در پول و سمت و قدرت خلاصه میشود.بر اساس این تحقیق، علیرغم ضریب هوش بالای ایرانیها در سطح جهانی، بسیاری عمدتاً با غریزه و مشتقات آن زندگی میکنند: عصبانیت، هیجان، لجبازی، حسد، تخریب دیگران و جلوگیری از رشد آنها. "وقت قابل توجهی را صرف سر درآوردن از امور خصوصی و غیر خصوصی دیگران میکنیم... با نقد و انتقاد به عنوان استوانههای فرهنگ و تمدنسازی بسیار مشکل داریم، برای کسانی که سؤال نمیکنند، فکری ندارند، با آداب مدح گفتن آشنایی دارند و پیوسته ارادت میورزند، جایگاه ویژهای قائل هستیم. بسیار از مدح دیگران لذت میبریم و نه ابواب، بلکه دروازهها را برای اعطای فرصت و امکانات به آنها میگشائیم."به اعتقاد آقای سریعالقلم این سنتهای فرهنگ سیاسی قرنهاست که در این کشور ریشه دارد. فرهنگ عشیرهای، مناسبات قبیلهای: خلقیات و رفتار انسانها عمدتاً ناشی از ساختارهایی است که در آن زندگی میکنند و برای شناخت این ساختارها و درمان مسائل آن به اعتقاد جامعهشناسان، دانستن تاریخ واجب است و بدون آن سخت میتوان وضع فعلی را درک کرد و برای آن چارهای یافت.ایران کشوری کهن با تاریخی طولانی است و این تاریخ در فرهنگ، آداب و رفتار ایرانیان حضور دارد. به اعتقاد آقای سریعالقلم، به عنوان یک ایرانی در حوزههایی مانند عرفان، متون بسیار عمیقی داریم؛ در معماری و هنر در دنیا الگو بودهایم و در ادبیات سوابق درخشانی داریم، اما در حکمرانی باید سکوت کنیم.شاه عباس برای این که فرزندانش با سلاطین عثمانی علیه او ائتلاف نکنند، سه پسر خود را کور کرد. آغا محمدخان قاجار استخوانهای لطفعلیخان زند را از کرمان به تهران آورد و هر روز به آن لگد میزد و میگفت، بدان که امروز چه کسی بر ایران حکم میراند. به او گفته بودند، ممکن است عموی شما ادعای سلطنت کند و بهتر است با او صحبت کنید و او عمویش را به دربار خواست و با او ناهار خورد و بعد از ناهار در سیاهچال دربار چشمان او را درآورد و او را به ساری فرستاد.تاریخ ایران جز دو دورۀ کوتاهی در عهد باستان، سرشار است از حذف و نخبهکشی. https://telegram.me/politickaraj