بابابسکی ایران: کسی که سیصد میلیارد تومان وقف طبیعت کرد!. پدرش از روستای بسک ششتمد بود

بابابسکی ایران : کسی که سیصد میلیارد تومان وقف طبیعت کرد!
@sahatzist
دکتر غلامعلي بِسكي، معروف به پدر طبیعت ایران و بابا بسکی، یکی از چهرههای شاخص و فعال محیط زیست و از طرفداران طبیعت، در سال ١٣١٠شمسی در سبزوار به دنيا آمد. پدرش از روستای بسک ششتمد بود. وی پس از به پايان رساندن تحصيلات ابتدایی و سپس دوره متوسطه در دبيرستان اسرار [سبزوار]، در آزمون پزشکی شرکت کرد و در این رشته پذیرفته شد. به تهران رفت و با تلاشهای بی وقفه خود در رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشكي تهران مدرک دکترای طب عمومی گرفت.
او در رشته جراحی زنان ادامه تحصیل داد و سرانجام در سال ١٣٤٥با درجه تخصصی جراحي زنان از دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. دکتر بسکی به عنوان پزشک جراح به گنبدکاووس رفت و در همان سال ورود خویش به این شهر، بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي را بنا نهاد.
@sahatzist
از سال ١٣٤٩ به علت ابتلا به سرطان و جهت درمان این بیماری مُهلک به شیوه طبیعی، از جوامع شهري فاصله گرفت و باگوشه گيري در جنگل گلستان و سكونت در آنجا، فصل نوینی از زندگی خود را در دامان طبیعت شروع کرد و بر اثركوه پيماييهاي زياد در لابه لاي جنگلها و دره هاي پردرخت و چشمه سارها، خلق وخوي طبيعت دوستي را دريافت و با این زندگی، انسی دیرینه یافت. این جراح سبزواری هر روز پس از طی مسافت چندین كيلومتر، به بيمارستان خویش مي آمد.

دكتر بسكی قریب به چهل سال به رژیم گیاهخواری و خامخواری روی آورده و معتقد بود از زمانیكه زندگی شهرنشینی را رها کرده و به جنگل‌های گلستان پناه برده، بیماری برونشیت، واریس، دیسك كمر و پروستات، آب مرواريد چشم و برونشيت چركي و حساسيتهاي بدني، پوستي و... خود را كه پیش از این به آنها مبتلا بوده، از دست داده و به طور طبیعی معالجه کرده است.

وی سالها پیش به سبب افزایش اسید اوریک در خونش که باعث درد مفصل بویژه در ناحیه انگشت سبابه وی شده بود، از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز کرد و بجای آن از رژیم گیاه خامخواری استفاده کرد.
@sahatzist
او از آب چشمه مي نوشید و مدعی بود صابون برای پوست بدن مفید نیست؛ بنابراین بیش از 45 سال است که از صابون استفاده نکرد و در عوض هر روز دوش آب سرد ميگرفت. این طبیب طبیعت دوست، تمام اموال خود را به شرح زیر وقف فعالیتهای محیط زیستی و امور خیریه کرده است:

- بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي در شهرستان گنبدكاووس که این بیمارستان را در سال ١٣٤٥ بنا نهاد.

- مدرسه تيزهوشان استان گلستان و خانه رياضي استان گلستان و سراي گاندي (تيزهوشان فقير در روستاها)

- احداث زائرسرا در جنگل گلستان به مساحت ٥/١ هكتار باغ پردرخت و كتابخانه و چند ساختمان براي رفاه حال زائران حضرت رضا(ع)
@sahatzist
- مزرعه وقفي ٢٣ هكتار با گلخانه آن (٥/١ هكتار) و ٢٠ هكتار كشت زيتون و دامداري شيري ١٥٠ رأسي و توتستان كرم ابريشم و انگوركاري به طول یک كيلومتر

- شش آپارتمان در درياكنار مازندران (یك مزرعه چندهكتاری با 200 راس گاو در دریاكنار)

- پنج ساختمان به وسعت ١٠٠٠ متر در خيابان آزادي مشهد.


- سه طبقه آپارتمان در تهران (واقع در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگرجنوبی، خیابان جمالزاده، کوچه رشتچی که در سال 1384 به عنوان خانه محیط زیست تهران وقف ستاد شهر سالم شده است).
@sahatzist
- اتومبيل پژوي ٤٠٥ وقف محيط زيست و درختكاري.
دکتر بسکی که اینک چهرهای آشنا برای علاقه مندان محیط زیست است، به دلیل حضور داوطلبانه خود برای گسترش فرهنگ حمایت از طبیعت، تاكنون دو بار موفق به دریافت نشان ملی محیط زیست كشور شده است.

به منظور تجلیل از زحمات وخدمات این پزشک والامقام، در روز پنج شنبه 23 آبان 1387 همایشی با عنوان «سمینار بزرگداشت دکتر بسکی و گیاهخواری و گرمایش زمین» در سالن مرکز اجتماعات مرکز آموزشهای اجتماعی شهرداری منطقه 9 تهران برگزار شد. همچنین شبكه تلويزيوني Supreme Master Tv با هماهنگي خانه محيط زيست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در راستاي پاسداشت شخصيت‌هاي مشفق جهاني، از دكتر غلامعلي بسكي، تجليل كرد.
@sahatzist
در اين مراسم كه با حضور رئیس خانه محيط زيست تهران و جمعي از مسئولان، هنرمندان سينما و تلويزيون، برگزار شد، شبكه جهاني Supreme با اهداء لوح و نشان شفقت از دكتر غلامعلي بسكي به دليل رفتارهاي انسان دوستانه، و