@sociology_of_sport یادداشتها, نظرات, تحلیلهای اجتماعی و پیشنهادهای سازنده شما را در خصوص جامعه شناسی ورزش و جامعه شناسی بدن در نشانی زیر چشم به راهیم: @Moidfar @madanibita


⁦. اوقات فراغت و جامعه شناسی ورزش از دیدگاه نوربرت الیاس

برای پرداختن به جامعه‌شناسی اوقات فراغت از دیدگاه الیاس، بهتر است نخست به فرایند «متمدن شدن» که از مقولات بنیادی مورد بحث الیاس و نام مهمترین کتاب او نیز هست، بپردازیم. الیاس در بررسی فرایند متمدن شدن به تحول ساخت شخصیتی افراد و همچنین ملاکهای اجتماعی که از قرون وسطا به بعد در جوامع غربی ایجاد شده‌اند توجه داشت. «تغییرات در آداب به معنای آداب معاشرت و آداب گفتار و کردار، نشان می‌دهد که متمدن‌تر شدن جامعه، کنترل بیشتری نیز بر تجلی احساسات و عواطف اعمال شده است. هر چه جامعه. به عصر جدید نزدیکتر شده انسان غربی، بیشتر غرایز خود را انکار کرده و عواطف خود را پنهان ساخته است. تشکیل دولت فعلی غربی ناشی از همین جریان است». از حیث تاریخ، الیاس معتقد است که این نوع کنترلها در دربارها و به‌خصوص در دربار دودمان‌های استبدادی ایجاد شده و از آنجا به جوامع تازه تأسیس شده صنعتی تسری یافته است. الیاس اظهار می‌دارد که در دوران قرون وسطی، مردم مستقیما در جنگ شرکت. می‌کردند و خوی تجاوزکارانه و خشن خود را پنهان نمی‌ساختند؛ اما در حال حاضر مردم این تمایلات را در خود پنهان می‌کنند. ...
  • گزارش تخلف

«عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری».. 📝 «کشف حجاب: واقعیتی اجتماعی».. 🖌بی تا مدنی

|قسمت ۱ از ۲|. بهار ۹۶, در صفحه «جامعه شناسی فرود به زمین» , فراخوانی مبنی بر تبادل تجربیات برخاسته از واقعیت زندگی روزمره‌ای داده شد که طی سفرهای نوروزی یاران گروه به دست آمده بود. چنین رویکردی را هربرت جی بلومر, بنیانگذار مکتب کنش متقابل گرایی نمادی, رویکرد down-to-earth می‌نامد.. اما از آن هنگام تا کنون تنور بحث پیرامون حجاب با خبر طراحی لباس کشتی گیران زن, مقصر دانستن آتنا, چهره پروفسور میرزا خانی, رکورد زنی قهرمان محجبه شنای ایرانی در گینس چنان گرم شد که نمی‌توان از واقعیت اجتماعی سیال «کشف حجاب» براحتی گذشت. به دست نوشته‌های نوروز برگشتم و به سفر شمال. یادم آمد از آنچه به چشم در گوشه و کنار دیده میشد: ازسر افتادن یا تغییر سرپوش زنانه.. براستی اگر «کشف حجاب» نیست پس چیست؟ مدتهاست همه شاهدیم که طیفی از گونه‌های کشف حجاب در سکوتی فعالانه و در بسترهای گوناگون اجتماعی وقوعی تدریجی و پیشرونده دارد. گرچه نامی هم از آن برده نشود! ...
  • گزارش تخلف

«عرض خود می‌بری و زحمت ما میداری». 📝کشف حجاب واقعیتی اجتماعی.. 🖌بی تا مدنی

|قسمت ۲ از ۲|. 🔳سیمای زن ایرانی در مسابقات ورزشی رشته‌های مختلف در سطح بین المللی, طراحی لباسهای ورزشی برای تسهیل حضور قهرمانان زن با اشکال جدیدی از سربندها و سرپوشها و کلاههایی که نه تنها با جلباب صدر اسلام، که با مقنعه و چادر و فرمهای حجاب کنونی نیز فرسنگها فاصله دارند. کلاههایی که نه تنها با جلباب صدر اسلام, که با مقنعه و چادر و فرمهای حجاب کنونی نیز فرسنگها فاصله دارند …☑️چهره بی سرپوش اما محترم و معتبر صاحب ذهن زیبای ایرانی که شمع وجودش این روزها به خاموشی نشست و تصویر سایرینی چون: انوشه انصاری, پردیس ثابتی یا دهها زن نخبه ایرانی دیگر خارج از کشور,. ☑️ «شهرزاد» کلاه بر سر (ایفا کننده نقش) , ترانه علیدوستی (برسازنده نقش) با ورژنی مدرن از حجاب روی فرش قرمز, (البته علی رغم ویرایش سرپوش هنرپیشگان زن سریال &aposعاشقانه&apos) ,. ☑️بستر کنش‌های شادیانه‌ای چون چهارشنبه سوری ها, عروسی‌ها و جشن‌های ملی و کارناوالهای خیابانی جوانان ,. ☑️کنشهای مدنی نوپدیدی چون چهارشنبه‌های «نه به حجاب اجباری» و در واقع آری به «اسمشو نبر» (کشف یا استحاله حجاب) , چه بسا با سرهایی پوشیده اما سپید و نمادین,. ☑️ت ...
  • گزارش تخلف