لینک کانال https://t.me/joinchat/AAAAAEJLNLu9Gs-xukoTpA ارتباط با ادمین @ZVaezzadeh
💠 مصرف از دیدگاه وبلن
💠 مصرف از دیدگاه وبلن
🔹در حالی که مطالعۀ مصرف برای بسیاری از نظریهپردازان کلاسیک مسئلهای ثانوی بود، مصرف نقشِ برجستهای در آثار تورستن وبلن داشت و از کتاب او به نام نظریۀ طبقۀ تنآسا بود که جامعهشناسی مصرف به معنای واقعی کلمه متولد شد.
🔹 گرچه دغدغۀ اصلی وبلن در بیشتر دیگر نوشتههایش تولید بود، اما شهرتِ نظریۀ طبقۀ تنآسا به این است که مدلی تاریخی از تغییرِ تنآساییِ متظاهرانه (اتلافِ وقت) به مصرفِ متظاهرانه (اتلافِ پول) ارائه میکند.
🔹وبلن بر نیازِ انسانها برای تمایزاتِ اجتماعی حسادتبار از راهِ نمایشِ کالاهای مصرفی تمرکز میکند. طبقۀ بالا از مصرفِ جلوهفروشانه بهره میبرد تا خودش را از کسانی که در پاییندستِ سلسلهمراتب اجتماعی قرار گرفتهاند متمایز کند، در عین حال پاییندستیها هم میکوشند (و عموماً هم شکست میخورند) از کسانی که رتبۀ بالاتری دارند تقلید کنند. میلِ به تقلید منجر به اثرِ «نشت به پایین» میشود که طی آن طبقۀ بالا نبضِ مصرفی که در طبقات پایینتر انجام میشود به دست میگیرد.
🔹به هر حال، هرگاه طبقاتِ پایین بتوانند با موفقیت به اشیایِ منزلتیِ طبقۀ بالا دست یابند، بالادستیها آن اشیا را رها میکنند و اشیای تازهای برمیگزینند تا یک بار دیگر، خودشان را از پایینیها جدا کنند. اگرچه وبلن را باید به عنوان یکی از بنیانگزاران جامعهشناسی مصرف تحسین کرد، اما نباید از سوگیریهای تولیدگرایانۀ او چشم پوشید. در کار او نیز محکومیت اخلاقی مصرف را که در نگاههای جامعهشناختی سابقهای طولانی داشت به وضوح میبینیم.
🔹وبلن منتقدِ کردارهای مصرفیِ طبقۀ تنآسا بود زیرا برای مهارتِ کاری و تولیدْ ارزش قائل بود. وبلن مصرفِ متظاهرانه را اسرافکارانه و بیثمر میدانست و معتقد بود چنین کارهایی هیچ فایدهای برای جامعه بهمثابۀ یک کلّ ندارد. با این حال، کار او نمایانگر چرخشی مهم از تحلیلِ کالاها به سویِ فهمِ معنای آنها بود.
🔹وبلن بیش از آنکه منحصراً بر کالاها تمرکز کند، دربارۀ این نظرورزی کرد که چرا طبقه (و منزلت) «اشیای» مهمی برای مصرف هستند. لذا، ما وقتی داریم اشیا را مصرف میکنیم، در واقع داریم مضامینِ رنگارنگی را مصرف میکنیم که به طبقه متصل است.
@sociologyat1glance
http://m.tarjomaan.com/article/8116/