ساحت زیست ۱۶:۴۵ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ☢ شماره چهارم منتشر شد …⚠️در این شماره میشنوید:. 🔸روزهای خاکستری. 🔸من کاپیتالیزم هستم 🔸شعری از محمد مختاری با صدای شاعر. 🆔
ساحت زیست ۱۶:۴۵ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ☢ شماره چهارم ☢. 🆔 RadioActive – Number4 ( 19:29, 8.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ساحت زیست ۱۲:۴۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ استاد مصطفی ملکیان:. بحث زکریای رازی و عامری درباره گوشت خواری و گیاه خواری کتاب «غُرَر و دُرَر» که مجموعه سخنان کوتاه حضرت علی (ع) است، یک مشی فیلسوفانه داشت. در کتاب «ذکرُ العاقل و تنبیهُ الجاهل» سرگذشتی را نقل میکند و میگوید: روزی محمد زکریای رازی به عامری برخورد و به عامری گفت که جناب عامری مشکلی برای من پیش آمده است آن را جواب دهید. زکریای رازی ادامه داد: من خوردن گوشت حیوانات را بد میدانم و میگویم معنا ندارد انسان گوشت حیوانات را بخورد و خودش کیف کند؛ اما شما جائز میدانید، چگونه راضی میشوید حیوانی این قدر جزع و فزع کند برای اینکه شما گوشت او را بخورید؟ عامری گفت: تقدیمُ الکاملِ علی الناقصِ عینُ العدلِ. زکریای رازی گفت: عجب! شما این قاعده را با همهٔ لوازم و نتایجش قبول دارید؟ گفت: بله من به تمام لوازم آن ملتزم هستم.. رازی گفت بسیار خب، پس تقدیم کردن و مقدم داشتن ابن سینا بر توی عامری هم عین عدل است، دست و پایت را دراز کن میخواهم تو را فدای ابن سینا کنم، صاحب کتاب «ذکر العاقل و تنبیه الجاهل» میگوید که: فَسَکتُ و بهتُ (پس ساکت و بهت زده شد). ادامه میدهد و میگوید اگر در آخرت دیدیم که کمی وضع ابن سینا بد است، خود این عامری حاضر است بر اساس قاعده تقد ...
ساحت زیست ۱۲:۳۵ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ واربرتن (فیلسوف انگلیسی): اما آیا این نگاه به حیوانات، صرفا همهچیز را پیچیده نمیکند؟ بیشتر ما، اغلب وقتها، بیشترین علاقه را به دیگر انسانها داریم. اگر شما همه انواع حیوانات را به این دایره اضافه کنید چگونه میتوانید تصمیم بگیرید که چه کنید؟. پیتر سینگر (فیلسوف اخلاق): بله، این بیگمان امور را پیچیده میکند. درست همانطور که اگر شما اروپایی سفیدپوستی باشید که در قرن هجدهم میلادی زندگی میکند، و بخواهید منافع افریقاییها را لحاظ کنید کار پیچیده میشود. این در تعارض است با کاسبی سودآور شما؛ یعنی خرید و فروش بردگان. اما علیرغم پیچیده تر شدن امور، این کاری است که ما باید همچنان آن را ادامه دهیم. خب، این درست است که به هیچوجه نمیتوان محاسبه دقیقی از رنجها و نفعها به دست داد، اما در برخی وضعیتها ما میتوانیم مقایسههای تقریبی ای انجام دهیم و برخی اوقات کاملا پیداست که رنجی که ما [به حیوانات] تحمیل میکنیم بسیار بیشتر از آن چیزی است که نفع حاصله بتواند آن را توجیه کند. یکی از این موقعیتها چیزی است که در دامداریهای صنعتی شاهد آن ایم. ...
ساحت زیست ۱۲:۳۵ ۱۳۹۵/۰۹/۲۵ گفتوگوی دو فیلسوف معاصر، نایجل واربرتن و پیتر سینگر درباره حیوانات.. مترجم: روح الله محمودی قسمت سوم: امر اخلاقی یک امر «پیچیده» است.. منبع: تارنمای دین آن لاین. این روزها ما از حیوانات به دو شیوه عمده بهره میبریم: اولی استفادهی غذایی است و دومی در برخی آزمایشها؛ شاید برای پژوهشهای علمی، شاید برای پژوهشها در مواد بهداشتیآرایشی. شما فایدهگرا هستید؛ یعنی به دنبال حداکثرسازی خرسندی [و رضایت] یا منافع موجودات دارای ادراک و شعور هستید. و بر اساس این قاعده کلی میگویید که چه چیز درست است و چه چیز غلط. پ. س: بله. صحیح است. فایدهگرایی یعنی با در نظر گرفتن همه امور و در بلند مدت، شما کاری کنید که برای منافع همه موجودات دارای ادراک بهترین کار باشد - یا به بهترین وجه ترجیحات آنها را محقق کند.. ...
ساحت زیست ۱۱:۲۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ جای خالی آمار و اطلاعات به روز شده در تارنمای سازمان حفاظت از محیط زیست.. ساحت زیست
ساحت زیست ۱۱:۰۷ ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ محمد امین قانعی راد رییس پیشین انجمن جامعه شناسی ایران: از نگاه مهندسان هر جا لازم باشد میتوان کوه را شکافت، میتوان مسیر آب را تغییر داد و … این روح مهندسی است که با اصالت تکنولوژی همراه است و از نظرش با تکنولوژی هر کاری میتواند بکند. اینها بدین معنا نیست که من میخواهم بگویم مهندسی بد است، مهندسی خلاقترین نوع اندیشهی بشری است، بدون توسعه هم زنده نخواهیم بود … در این کشور اگر دو توجیه را به همراه داشته باشید هر طرحی اجرا میشود؛ توجیه فنی و اقتصادی. اینکه توجیه کنید طرحی از لحاظ فنی امکانپذیر است و از لحاظ اقتصادی به صرفه است کفایت میکند، فاکتورهای دیگر مورد توجه نیست؛ این همان ایدئولوژی توسعه است که ما هنوز هم مقهور آن هستیم. ...
ساحت زیست ۱۱:۰۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست.. منبع: تارنمای فرهنگ امروز قسمت سوم: حکومت مهندسان؛ ایدئولوژی مهندسی. توسعه با ایدئولوژی مهندسی یک پیوند درونی دارد. ایدئولوژی مهندسی که بعداً به منزلت مهندس و شأن مهندس و جایگاه مهندس و بعد حکومت مهندسان هم انجامید، بهطوریکه مهندسین به صرف اینکه مهندس هستند گمان کردند که میتوانند هر مسئلهای را حل کنند چون مهندس تفکر سیستمی دارد و مسئله را تشخیص میدهد و میتواند مسئله را حل کند. در این ایدئولوژی مهندسی محیط مصنوع روزبهروز بزرگتر و محیط طبیعی کوچکتر میشود؛ نمونهی آن توسعهی شهری در تهران است که تحت تأثیر ایدئولوژی مهندسی اتفاق افتاد و در حال حاضر هم در حال اتفاق افتادن است؛ یعنی مهمترین رکن شهرداری معمولاً نهادهای مهندسی و عمرانی آن هستند که بیشترین هزینهها و پولها در آن زمینه خرج میشود. این مهندسین ایدئولوژیهای عجیبی دارند، یکی از آن عدم توجه به آمایش سرزمین است، آمایش سرزمین یعنی انطباق دادن فعالیتها با مقتضیات سرزمین و جغرافیا مثلاً اقتضا میکند که صنعتی مثل فولاد یا آهن در کرمان زده بشود یا در اصفهان و یا در جایی که دسترسی بیشتری به آب وجود دارد مثل مناطق جنوبی. ما در مقابل آمایش سرزمین، آرایش ...
ساحت زیست ۲۰:۲۷ ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچهای بنگرد که آن را علوم انسانی مینامند جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … میتوانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانالهای تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایشهای نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشتهها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید … ...
ساحت زیست ۱۱:۱۷ ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ وقتی از نشست زمین حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟.. به عکس پایین نگاه کنید! سالها پیش این بتن ریزی بر روی زمین انجام گرفته بود. این فاصله ۶۰ سانتیمتری نشست دشت را در وایقان شبستر نشان میدهد و معنی آن این است که این دشت بیش از ۶ میلیارد متر مکعب آب خود را در اثر برداشتهای بی رویه و غیرمجاز از دست داده است!. با خالی شدن آب بار روی اسکلت سفره آب زیر زمینی افتاده و نشست ایجاد شده و حتی اگر ترسالی هم روی بدهد دشت هرگز بالا نخواهد آمد به عبارت دیگر ما آب ترسالیها را نیز ازدست خواهیم داد و ذخیره چندانی نخواهیم داشت. ...
ساحت زیست ۱۱:۱۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ارزش خاک مانند ارزش آزادی وقتی معلوم میشود که از بین رفته باشد! دوم: شکنندگی شرایط آب و خاک ما از زمانی شروع شد که مدل بهرهبرداری از منابعمان را تغییر دادیم. ایران ۱۲ برابر حد قابل تحمل دچار فرسایش خاک است …این متن تلخیصی است از میزگرد «بررسی لایحه خاک» که به همت خبرگزاری ایانا با حضور کامبیز بازرگان، منوچهر گرجی، محمود عربخدری و علی اسدی برگزار شده است …. ◀️ما نسبت به آنچه که حد قابل تحمل بوده ۱۰ تا ۱۲ برابر بیشتر دچار فرسایش خاک هستیم. یک نمونه آن اراضی هستند که آنها را تحت کشت برای مدت زمان یک تا ۱۰ سال میبریم و آن ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر نخست خاک از بین میرود و بعد از آن زمین رها شده و اراضی متروکه که دیگر خاک ندارد به جا میماند. تبعات این وضعیت نداشتن پوشش گیاهی و سپس سیل و … است …◀️بهطور قطع خاک یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در حفظ آب است. برای مثال در غرب و جنوب غربی دامنههای زاگرس قبلاً روستا بوده و خاکهای بارور چشمهها و نهرها را تا تیرماه پرآب نگاه میداشتند، اما الآن در همان اوایل بهار هم آب ندارند؛ زیرا خاک و عوامل جنبی حفظ خاک مثل پوشش گیاهی از بین رفتهاند. در ۲۰ تا ۳۰ سال اخیر در کشور با تغییر اقلیم روبهرو شدهایم برای مثال بارندگ ...
ساحت زیست ۱۱:۱۵ ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ارزش خاک مانند ارزش آزادی وقتی معلوم میشود که از بین رفته باشد! اول: هزینه فرسایش خاک، به اندازه کل بودجه عمرانی سال ۹۴ کشور است که خود یک فاجعه خیلی عظیم است …در صورت تداوم این روند، ۴۰ سال دیگر ما زمین حاصلخیز نداریم …این متن تلخیصی است از میزگرد «بررسی لایحه خاک» که به همت خبرگزاری ایانا با حضور کامبیز بازرگان، منوچهر گرجی، محمود عربخدری و علی اسدی برگزار شده است. ◀️آخرین آمارها حاکی از آن است که سالانه دو میلیارد تن خاک در سال به مبلغ ۵۶ میلیارد دلار و طی یک برنامه توسعه پنج ساله، ۱۰ میلیارد تن خاک به مبلغ ۲۸۰ میلیارد دلار دچار فرسایش میشود. اینها علاوه بر تخریب خاکهای حاصلخیز در کوهخواریها و تغییر کاربری اراضی است …◀️فرسایش خاک یعنی کنده شدن خاک از جایی و حرکت به جایی دیگر که معمولاً توسط باد یا آب (سپس رسوب آن) صورت میگیرد. به همین دلیل خاک در ابعاد مختلفی و نه فقط در منابع طبیعی بلکه در محیط زیست، آلودگی هوا وآب و گلآلود شدن رودخانهها، وقوع سیلها، وقوع ریزگردها و … نیز نقش دارد. برای مثال در استان گلستان تخریب زیادی صورت گرفته و همین باعث شده که ما هرساله شاهد وقوع چندین سیل در این منطقه هستیم. طبق تحقیقات یکی از دانشجویان ما، نفوذ ...
ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ آلدو لئوپولد:. ظرفیتِ مجموعههای زیستی مختلف در تحملِ تحولاتِ خشن یکسان نیست بعضی از هرمها مانندِ هرمِ زمین در اروپای غربی تحملِ زیادی برای تغییر دارند. در این منطقه گونههای جانوری بزرگی منقرض شدهاند؛ جنگلهای باتلاقیِ آن به علفزار و کشتزار بدل گشتهاند؛ گونههای گیاهی و جانوری متعددی به منطقه معرفی شدهاند که بعضی از آنها به صورتِ آفت عمل کردهاند؛ و جمعیت و پراکندگی گونههای بومی نیز دستخوشِ تغییراتِ گسترده بوده است. با این حال خاکِ این منطقه هنوز سرِ جایش است و به کمکِ وارداتِ موادِ غذایی مانندِ انواعِ کود، هنوز قابلیتِ باروری خود را حفظ کرده است. در ضمن جریانِ آب به صورتِ عادی ادامه دارد و ساختارهای جدیدی ایجاد شدهاند که به نظر میرسد به خوبی کار میکنند. هیچ مانع یا اختلالِ جدی در کارکردِ مدارِ انرژیِ زیستی در اروپا به چشم نمیخورد. به عبارتِ دیگر، اروپایِ غربی مجموعهی زیستی مقاومی دارد. فرایندهای درونیِ آن محکم و انعطافپذیرند و در مقابلِ استرسها تابآوری بالایی از خود نشان میدهند. تغییراتی که توسطِ انسان در اروپا صورت گرفته، هرم را به سمتِ ایجادِ یک قرارِ موقت سوق داده که بر اساسِ آن زیستبومِ اروپا مناسبِ زندگیِ انسان و اغلبِ گیاهان و جانور ...
ساحت زیست ۱۶:۳۶ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ اخلاق زمین. مطلب یکی از فصلهای مهم کتاب «سالنامهی یک شهرستان شنی» نوشتهی «آلدو لئوپولد» است این نوشته بعد از گذشت بیش از نیم قرن که از زمانِ نگارشِ آن میگذرد، در شمار تأثیرگذارترین مطالب نوشته شده در حوزهی حفاظت از محیطِ زیست است. منبع: مجله اینترنتی یوتوپیا. ترجمه: روزبه فیض. قسمت هشتم: هرمِ زمین. حمل و نقل یکی دیگر از عواملِ ایجادِ تغییراتِ اساسی است: گیاهان و جانورانی که بومیِ یک منطقه هستند در منطقهی دیگری مصرف میشوند و به خاک باز میگردند. حمل و نقل باعث میشود که انرژی از صخرهها و هوای یک منطقه برداشت شود، ولی در منطقهی دیگری به کار گرفته شود. ما باغچههایمان را با نیتروژنِ موجود در کودهای گوانو بارور میکنیم. مرغهای دریایی با تغذیه از ماهیهایی که در آنسوی خطِ استوا زندگی میکنند این کودها را گردآوردی کردهاند. بنابراین، ظهورِ حمل و نقلِ مدرن، منجر به تغییرِ مدارهای محلی و خودکفای سابق در مقیاسی جهانی میشود. ...
ساحت زیست ۱۶:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ شهردار زابل (الودهترین شهردنیا) برای الگو برداری و فهم چگونگی مدیریت خود به پاریس! سفرکرده! زابل البته ناقابل ده سال تا زاهدان شدن فاصله دارد! و حدود شصت سال هم تا اصفهان شدن!. آخه پاریس؟.
ساحت زیست ۱۷:۰۱ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۱-ساحت زیست در نظر دارد تا محیط زیست را از دریچهای بنگرد که آن را علوم انسانی مینامند جامعه شناسی، سیاست، روانشناسی و فلسفه و … میتوانند زوایایی پنهان از معضلات امروز زیست محیطی را عیان کنند که لزوما شباهتی به پیام هایی درباره صرفه جویی در مصرف آب ندارند!. ۲-ساحت زیست همچون اکثر کانالهای تلگرامی یک «خُرد رسانه تعاملی است». خُرد بودن آن ناظر به تعداد محدود مخاطبین و تعاملی بودن آن راجع به وابستگی آن به فعالیت خود مخاطبین است. استفاده از فرمت کانال به جای گروه تنها مربوط به رسیدن مطالب به سطح حداقلی از ویرایشهای نوشتاری یا محتوایی است.. ۳-همان گونه که تا کنون تحقق یافته، ادامه فعالیت این شبکه ارتباطی تنها به مدد ارتباط و یاری مستمر خود مخاطبین است. مشارکت سلایق متنوع در تهیه مطالب باعث جلوگیری از به وجود آمدن فضایی کاملا استاندارد و یکنواخت در کانال خواهد شد. نوشتهها و مطالب خود را در خردرسانه تعاملی ساحت زیست نشر دهید … ...
ساحت زیست ۱۲:۲۳ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ مقایسه بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست با رقم بودجه سال۹۶؛ اگر سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ کار دیگری غیر از مبارزه با ریزگردها ن
ساحت زیست ۱۲:۱۸ ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ متاسفانه سالهای سال بازنمایی پتانسیلهای نفتی گازی، کشاکش جنگ و سفرهای راهیان نور و مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 08:15, 20.0 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام حتی در همین ایام قصهی پر غصهی ریزگردها همگی از نیمهی جنوبی این استان بوده است
ساحت زیست ۱۲:۵۲ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ حکمرانی آب و نسل کشی فرهنگی در سپتامبر ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۹ دسامبر برابر با نوزده آذر مقارن با سالروز تصویب کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت کشتار دسته جمعی، را به عنوان «روز بین المللی یادبود و کرامت قربانیان جنایت نسل کشی و جلوگیری از این جنایت» نام نهاد.. هدف این روز افزایش آگاهی درباره کنوانسیون مذکور و نقش آن در پیکار و پیشگیری از جنایت نسل کشی، آنچنان که در کنوانسیون تعریف شده است و یادبود و ارج نهادن به قربانیان آن است. (به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد). اما نکته مهم درباره نسل کشی این است که این جنایت نه تنها در ابعاد فیزیکی اتفاق میافتد، بلکه در ابعاد فرهنگی هم قابل تحقق است. وقتی حکمرانی فاجعه بار آب باعث شود تا روستاها و شهرستانهای دور از مرکز دچار خشکسالی شده و بر اثر مهاجرت گروهی ساکنین تبدیل به سرزمینهای متروکه شوند، یک جور پاکسازی فرهنگی صورت گرفته است چرا که سبک پوشش و آداب و رسوم و سنن غذایی و سنتهای دینی و فرهنگی این نواحی بر اثر مهاجرت به مرور کمرنگ شده و در بهترین حالت تبدیل به امری تزیینی میشوند، از آن دست که سرخ پوستان با لباسهای محلی پر نقش و نگار در مراکز بزرگ خ ...
ساحت زیست ۱۲:۳۴ ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ پیتر سینگر:. این در برخی موارد بلااشکال است زیرا آنها نیازهای متفاوت و تواناییهای متفاوتی دارند. برخی اوقات ما باید با آنها متفاوت رفتار کنیم. دقیقا همانطور که ما گاهی اوقات - و به درستی - با کودکان به نحوی رفتار میکنیم که با رفتارمان با بزرگسالان فرق میکند. چیزی که مفهوم گونهپرستی بر آن انگشت میگذارد این است که ما برای نیازهای موجوداتی که جزوی از گونه ما نیستند وزن کمتری قائل میشویم، صرفا به این دلیل که آنها عضوی از گونه ما نیستند. اهمیتی به ویژگیهای فردی آنها یا قابلیتهاشان نمیدهیم؛ یا اینکه چه چیز برای آنها خوب یا بد است. ما خیلی ساده میگوییم: «خب، آنها عضوی از گونه هومو ساپینسها/ [انسانها] نیستند. پس ما میتوانیم از آنها برای دستیابی به اهدافمان و خواستههامان استفاده کنیم. ما مجبور نیستیم به نحوی با آنها رفتار کنیم انگار که اهداف آنها نیز اهمیت دارد.» این درحالی است که ما هنگام رفتار با یک انسان - حالا سطح عقلی آن انسان هرچقدر هم باشد - میگوییم که زندگی انسانها حرمت و کرامت دارد. او خودش هدف است. ...