ساحت زیست ۱۶:۲۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ انسان تنها تولیدکننده زباله؛ تغییر نقش حیوان ناطق.. 🖋ساجد ساداتی مدتها از این جمله منتسب به ارسطو میگذرد که انسان حیوان ناطق است. اما امروز در گوشیهای هوشمند هر کسی میتوان حداقل یک ویدئو از حیواناتی پیدا کرد که به لطایف الحیلی در حال انجام اعمالی سازگار با منطق هستند و شاید انحصار ناطق بودن برای انسان را زیر سوال میبرد. اما به نظر میرسد در عصر امروز آنچه تمایز انسان از دیگر حیوانات را بهتر نشان میدهد تولید زباله است. یعنی ویژگی منحصر به فرد انسان را نه به ناطق بودن، بلکه به تولید زباله میتوان نسبت داد.. به طور معمول عنوان زباله را به آنچه که دیگر نمیخواهیم اطلاق میکنیم. قسمتی از غذا، تکهای از وسیلهای که شکسته، خراب شده و یا برای ما کهنه شده و چیزهایی از این قبیل زبالهها را تشکیل میدهند. اما این زبالهها از کجا میآیند؟ آیا موجودی غیر از انسان در طبیعت هست که زباله تولید کند؟ زباله در واقع یکی از پررنگترین اثراتی است که جوامع انسانی و فقط جوامع انسانی از خود به جای میگذارند. ...
ساحت زیست ۱۲:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ پروفسور وانگاری ماتای برنده جایزه نوبل ۲۰۰۴، مبتکر طرح درخت کاری «کمربندسبز» در کنیا
ساحت زیست ۱۲:۵۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ اکو فمنیسم چیست؟ قسمت سوم.. این مطلب برگرفته از سایت تحلیلی خبری مهرخانه میباشد …🖋 سیمین یکتایی … نمونههای عینی اکوفمنیسم:. جنبش چیپکو در دامنه کوههای هیمالیا در هند شمالی، نمونه مناسبی است از یکی از ابتداییترین طرح هایِ سیاسیِ فمینیست هایی که دغدغه محیط زیست در سر داشتند. کلمه «چیپکو» از یک لغت هندی به معنای «چسبیدن» گرفته شده است. روستاهای فراوانی در هند برای مدت طولانی به جنگلهای محلی به عنوان منبعی غنی از غذا، سوخت، علوفه، مواد مورد نیاز، دارو و حتی معنویت وابسته بودند. با این حال، در آغاز دهه ۱۹۷۰، زنان که موقتاً در زمانی که مردان در جستجوی کار روستا را ترک کرده بودند، در روستا تنها گذاشته شده بودند، ناچار شدند که از جنگلهای پرقیمت شان در مقابل چوب برهایی که از حمایت دولتی برخوردار بودند، حفاظت کنند. این زنان از روشهای مقاومت غیرخشونت بار گاندی استفاده کردند. آنها دست هایشان را به هم دادند، و حلقه هایی انسانی به دور جنگل و درختان ساختند تا از آنها محافظت کنند. در نتیجه چوب برها، وحشت زده میدان را ترک کردند. البته کسب موفقیت برای جنبش چیپکو به سادگی میسر نشد. ...
ساحت زیست ۱۷:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ چرایی مغفول ماندن محیط زیست.. قسمت آخر: وظیفه علوم اجتماعی دربرابر بحران محیط زیست 🖋دکترمحمد فاضلی. این مقاله در شماره ۳۱ مجله اندیشه پویا با عنوان «باید خشمگین باشیم: بحران محیط زیست و مسئولیت علوم اجتماعی» منتشر شده است. … …سخن آخر: احیای نقش ایفانشده. امیدوارم نشان داده باشم که فرایندهای منجر به پیدایش بحران محیط زیست در ایران ماهیتی عمیقاً اجتماعی و سیاسی داشتهاند و از اینرو شایسته است طیفی از علوم اجتماعی دلمشغول این بحران شوند. سرمایه محیط زیست این کشور چنان آسیبی دیده که نفسهای حیاتش به شماره افتاده است، اما راهی به جز امیدواری و سختکوشی نیست. بقای این امیدواری با تلاش عالمان اجتماعی تقویت خواهد شد. نجات محیط زیست ایران نیازمند سختکوشی بسیار برای افشای ایدئولوژیهای تکنوکراتیک، بر ملا ساختن برساخته بودن روایتهایی نادرست از مسائل توسعه و محیط زیست ایران، مفهومپردازیهای مجدانه درباره نسبت عدالت، فساد، تبعیض و طیفی دیگر از مفاهیم مهم اجتماعی و سیاسی با مقوله محیط زیست، و دامن زدن به کنشگری اجتماعی است تا مطالبه محیط زیستی از دستور کار حذف نشود. ما نیازمند آن هستیم که درباره پیدایش بحران محیط زیست ایران نظریهپردازی کنیم. نجات محیط زیست ایران نیازمند کار ف ...
ساحت زیست ۰۹:۳۰ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت سوم: … شرایط رشد درخت سرو آن را به عنوان سمبلی ملی بسیار مناسب ساخته بود چرا که درخت سرو در هرنوع خاک عمیق (اسیدی یا قلیایی) که دارای زهکشی خوب باشد، رشد میکند، گرما و یخبندان سبک را تحمل میکند، ولی به انجماد طولانی مدت حساس است. چیزی که میتوان قرینه فرهنگی یک ملت در برخورد با مهاجمان قلمداد شود … بعد از ورود اسلام به ایران سرو نیز همچون بسیاری از نمادهای دیگری ایرانی راه خود را در میان نشانههای اسلامی گشود و حتی برخی از مورخان معتقدند آن نخلی که امروزه در بخشهای مرکزی ایران به هنگام عزای امام حسین (ع) بلند میکنند همان نماد سرو است. درخت تاقوک یا درخت تاگوک یا داغداغان. یا تَگوک Taghouk نیز یکی از درختانی است که به همراه درخت سرو نزد ایرانیان باستان از تقدس برخوردار بوده و معمولاً صاحبان حاجت بر آن پارچهای میبستند و برای رفع بلا و یا بر آورده شدن حاجات از آن کمک میطلبیدند. این سنت در بعضی از مناطق ایران به خصوص نواحی شمالی حفظ شدهاست. نام این درختان که بر آن باریکههای پارچه بسته شده است در فرهنگ سنتی این نواحی «آقادار» است. بعضی به اشتباه گمان میکنند که دلیل دخیل بستن زنان روستا ب ...
ساحت زیست ۰۹:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ اسطوره سرو، آقادار و درخت کریسمس.. قسمت دوم: ….. حتی حکایت بریدن این درخت نیز شنیدنی است: «پس خواجه ابوالطیب امیر عتاب ورقالشاعر الشیبانی را بدین عمل نصب کرد و استادی درودگر بود. در نیشابور که مثل او نبود او را حسین نجار گفتندی. مدتی روزگار صرف کردند تا اره آن بساختند و اسباب آن را مهیا کردند و استداره ساق این درخت چنانکه در کتب آوردهاند مساحت بیست بیست و هفت تازیانه بودهاست. در سایه آن درخت زیادت از هزار گوسفند گرفتی و وقتی که آدمی نبودی و گوسفند و شبان نبودی و حوش و سماع آنجا آرام گرفتندی و چندان مرغان گوناگون بر شاخها مأوی داشتند که اعداد ایشان کسی در ضبط حساب نتواند آورد. چون بیفتاد در آن حدود زمین بلرزید و کاریزها و بناهای بسیار خلل کرد و نماز شام انواع و اقسام مرغان بیامدند چندانکه آسمان پوشیده گشت و به انواع اصوات خویش نوحه و زاری میکردند بر وجهی که مردمان از آن تعجب کردند و گوسفندان که در ضلال آن آرام گرفتندی همچنان ناله و زاری آغاز کردند. پانصد هزار درم صرف افتاد در وجوه آن تا اصل آن درخت از کشمر به جعفریه بردند و شاخها و فروع آن بر هزار و سیصد اشتر نهادند.». این چنین گفته شده بود که اگر کسی دستور به بریدن یکی از این دو سرو دهد و یا ریشه آنرا ببیند (آنرا قطع ک ...
ساحت زیست ۰۹:۴۵ ۱۳۹۴/۱۱/۰۲ آب … آقای رنگو! آب! بدون اون، چیزی جز گرد و خاک و تباهی نیست! اما با آب … زندگی هست! این قانون غیر قابل تغییر صحراست.