تلگرام …. 🖋 علی ملک‌پور‌ | جامعه‌شناس..۴۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ایرانی از پیام رسان تلگرام استفاده می‌کنند

تلگرام...
🖋 علی ملک‌پور‌ | جامعه‌شناس

۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ایرانی از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند. این رقم از لحاظ ریاضی و علمی و دینی آن قدر مهم است که این نسبت از جمعیت کل کشور هر تقاضای دیگری هم غیر از دسترسی به تلگرام می داشتند، حکومت به دلایل ریاضی و علمی و دینی می بایست برایشان فراهم اورد، و حق سنگ اندازی در مقابل تقاضایشان را نداشت.

مردم مالک و صاحب سرزمین خود هستند و دولت و حکومت چون کارگزاری موقت و خدمتگزاری روزمزد، مصلحت اندیشی آگاهتر و دلسوزتر از " ملت" نیست. حداکثر اختیار عقلی و حقوقی حکومت این است که چنین امور پر مخاطب و کاملا عمومی را به نظر خواهی ملی واگذارد تا حدود وطایف خود و نحوه خدمت رسانی را بهتر و شفاف تر بشناسد، نه اینکه در ماهیت و اهمیت خواست مردم تردید روا دارد و بنیان روابط اجتماعی و همگرایی ملی را سست نماید.

فیلتر شدن تلگرام را کمتر کسی به حساب درایت و یا مصلحت اندیشی هیات حاکمه خواهد گداشت . ضعف در مدیریت افکار عمومی و دست خالی آنها در تولید و ترویج هر محتوایی که مخاطبانی چند را متقاعد کند، دقیقا از همین تصمیمات ضعیف هویدا می شود.
بدیهی است چندین شبکه تلویزیونی و دهها ایستگاه رادیویی و هزاران پایگاه مذهبی و مبلغان حکومتی، ان هم طی ۴۰ سال ، هنوز آن قدر کم اثر و بی مخاطب هستند که از هر پدیده نوظهور و تازه واردی در هراس اند و بداحساس.

فیلتر تلگرام مشکلی از آنها نخواهد گشود، و در درازمدت ناهمگرایی دولت و ملت را تشدید می کند و دستاورد دیگری ندارد.

ما درک می کنیم که دولت نمی تواند زودتر از موعد و داوطلبانه تسلیم فناوری های ارتباطی نوین شود و همچون هر موجود زنده دیگری تا آخرین فرصت ممکن مقاومت می کند.از این دیدگاه فیلترینگ احتمالی تلگرام یک واکنش طبیعی و بیولوژیک است ، حتی اگر به واقع بیهوده و ناکارآمد باشد.

#نویسنده_مهمان

🌐جامعه‌شناسی علامه
@Atu_Sociology