شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
🔅 رفتار فاجعه آمیز ما با آموزش فرزندانمان. 🖋 حمید محسنی*..۱⃣ پرده اول:
🔅 رفتار فاجعه آمیز ما با آموزش فرزندانمان
🖋 حمید محسنی*
1⃣ پرده اول:
نتیجۀ مطالعۀ سرانگشتی یکی از دبیرستانهای تهران نشان میدهد که دانشآموزان این مدرسه جمعاً حداقل ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید سالانۀ کتابهای کمکدرسی هزینه میکنند. اگر متوسط قیمت هر کتاب غیردرسی برای مقطع اول تا چهارم دبیرستان ۱۰ هزار تومان باشد همین مدرسه میتواند با مبلغ فوق حدود ۳۰ هزار عنوان کتاب غیردرسی خریداری کند که بهعنوان سرمایۀ مدرسه میتوان از آنها در سالهای بعد نیز استفاده کرد!
بهعبارت دیگر، والدین دانشآموزان چنین مدرسهای فقط در صورت چرخش در هزینۀ فوق حتی فراتر از استانداردهای جهانی برای کتابخوان کردن فرزندان خود و بالطبع چرخش در رفتارهای آموزشی، پژوهشی و اجتماعی آنها هزینه کنند.
2⃣ پرده دوم:
آمار و شواهد نشان میدهد که کتاب و مطالعه بخش چشمگیری از اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان اروپایی و آمریکایی است: البته نه از نوع کتابهای کمکدرسی در ایران؟! برای مثال کتابخانههای عمومی آمریکا در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مراجعهکننده داشتند که حدود ۱۱ درصد افزایش نسبت به ۱۰ سال گذشته را نشان میدهد. در همین سال بیش از ۹۲ میلیون نفر در حدود ۴ میلیون برنامۀ آموزشی کتابخانههای عمومی شرکت کرده بودند که ۵۴ درصد افزایش نسبت به ده سال قبل را نشان میدهد. بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون منبع اطلاعاتی در سال ۲۰۱۲ امانت داده شده بود (۲۸ درصد افزایش در ۱۰ سال گذشته و ۸ منبع بهازای جمعیت). آمار همین سال نشان داده است که ۸۵۱ میلیون و ۹۶۹ هزار منبع اطلاعاتی را کودکان امانت گرفتند که بیش از ۳۵ درصد از مجموع امانت کتاب در همین سال را نشان میدهد.
❗️تلنگر: راه نه اینست که ما می رویم:
متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که دانشآموزان را نباید با نمره و آزمون ترساند؛ یافتههای علمی و تجربی نشان داده است که حتی آموزش رسمی و تکلیفهای درسی نباید در خارج از مدرسه بر دانشآموزان تحمیل شود.
✅ تدبیری برای فردایِ ایران:
پدیدۀ کتابهای کمکآموزشی در مدارس نشان میدهد که جامعه برای آموزش فرزندان خود هزینۀ زیادی میکند. روشن است که بخش زیادی از این هزینهها برای کتاب است؛ با این تفاوت که بهمحض پایان آموزشهای پایه، بیشترشان دیگر به کتاب و مطالعه علاقهای ندارند.
به عبارت دیگر، آنها بهبهای بیزاری و دلزدگی از مطالعه و غفلت از اهداف اصلی آموزش و پرورش، کتاب میخوانند! نهتنها بیزاری و خستگی از کتاب، بلکه از آموزش و مدرسه.
*ناشر، مدرس و محقق حوزۀ کتاب/ لیزنا
🔰 از کانال تربیت و توسعه
#جامعه
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxbY7Ab5PtgsmQ