جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ کلیشه اعراب و زنان. 🖋 یاسر باقری. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی 📍 بازتاب اصلاحات اخیر عربستان در ایران، بیشتر به سرزنش وضعیت موجود زنان در کشور در قالب طنز سوق یافت و گویا نیازی به بررسی جدیتری این موضوع احساس نشد. کوشش ما نیز به دلیل فقدان دسترسی به منابع دست اول و شناخت مناسب از سبک زندگی مردم آن دیار و کنشهای زیر پوست آن جامعه به جایی نرسید. با این حال به نظر میرسد آنچه بر شگفتانگیزی رخدادهای اخیر عربستان میافزاید، تصور ناقص ما از جامعه عربستان است که از خلال نگرش ناسیونالیستی با سویههای شرقشناسانه و پنجره محدود رسانههای سیاسی و ایدئولوژیک برایمان میسر شده است و با تصویر ایستای اعراب دوران جاهلیت، تقویت شده است. درک ما از این موضوع زمانی با مشکلات بیشتری روبرو میشود که کاریکاتوری از ساختار قدرت در آن کشور در ذهن ما شکل گرفته است که هسته اصلی آن (براساس فرآیندهای شناختی طبیعی مغز، غلبه گفتمان عقبماندگی و فقدان دادههای دقیق)، در کمال تعجب، همان مناسبات قدرت در کشور خودمان است. در واقع گویا در ذهنمان با نوعی تصویر مبهم و کاریکاتوری از اعراب روبروئیم که از روی تصویر خودمان ترسیم شده است. به نظر میرسد غلبه تصویر ایستای جاهلیت از جامعه عرب ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۸ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅شاید بتوان از هجوم سیلآسای یک ارتش ممانعت کرد، اما از هجوم افکار و عقاید نمیتوان جلوگیری نمود …🖊ویکتور 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅ایران و عربستان؛ رقابت میان «انقلاب سنتی» و «سنت انقلابی».. 🖊مهران 📍داستان اصلاحات اجتماعی و انقلابی در عربستان همچنان برق آسا و سریع پیش میرود. ابتدا حق رانندگی زنان، بعدا اجازه حضور در ورزشگاهها و سپس حق سفر و تحصیل بدون اذن شوهر! دقیقا مشخص نیست که قضیه آزادی و جلوهگری زنان در این سرزمین تا کجا و چگونه تداوم خواهد یافت، ولی واقعیت این است که همه این اقدامات میتواند به عنوان رونمایی از قدرت نرم و نوظهور عربستان در مواجهه با رقیب دیرینه و توانمند منطقهای خود یعنی ایران تلقی شود. از همین رو میتوان شرحی نوشت بر داستان مواجهه میان انقلابی که به سنت گرایید! (ایران) و سنتی که وجوهی انقلابی یافته است! (عربستان) …📍ایران و «انقلاب سنتی»: ایران در سال ۵۷ رویدادی استثنایی و دوران ساز را رقم زد. انقلابی که در پی گسترش پهنه امکان بود ولی بعد از مدتی به دیوار ستبر سنت برخورد و پویایی خود را از دست داد. ماکس وبر در قاعدهای جامعه شناختی از عادی شدن ناگزیر کاریزما و تبدیل آن به سنت سخن میگوید. سرنوشت محتوم برای هر انقلابی که داعیه انداختن طرح نو را داشته است. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺴﺖ مغز. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ «ﺗﻐﯿﯿﺮ» ﻣﯿﺘﺮﺳﺪ.. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ «ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ،. ﺩﺭﺩ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺳﺖ …🖊مارتین. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔴 چند نکته درباره رفع برخی محدودیتهای زنان در عربستان.. ✍🏻سیمین کاظمی در چند روز اخیر خبرهای هیجان انگیز و غیرقابل باوری درباره رفع برخی محدودیتها از زنان در عربستان سعودی میرسد از اعطای حق رانندگی تا ورود زنان در یک جشن به ورزشگاه تا پخش آوازخوانی یک خواننده زن در تلویزیون. سوال این است که اعطای این حقوق که تاکنون تحت لوای پاسداری از مذهب از زنان دریغ شده بود چگونه در کشوری که خاستگاه جغرافیایی و تاریخی شرع مقدس و ام القرای اسلام است، و با وجود یک نظام استبدادی سنتی امکان پذیر شده است؟. 🔘 اصلاحات در وضعیت زنان عربستان اغلب به تفقد و عنایت شاهانه ملک سلمان پادشاه سالخورده این کشور نسبت داده میشود، اما واقعیت آن است که صحنه گردان اصلی این جریان ولیعهد جوان این کشور است که در قامت منجی زنان عربستان ظاهر شده و هر روز از خزانه اختیارات و قدرت موروثی اش از معجزهای جدید در مقابل جهانیان رونمایی میکند!. یقینا این ولیعهد سعودی هرگز به عمق این باور نرسیده است که معیار رهایی یک جامعه رهایی زنان است، اما او و مشاورانش اکنون با دریافتن واقعیتهای جهان معاصر دریافتهاند که وضعیت زنان یک کشور میتواند پربینندهترین و جالب توجهترین ویترین وضعیت سیاسی آن کشور و مع ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ صلاح انسان در آن است که مخالفان توانمند داشته باشد؛ آنجا که همه هم عقیدهاند نیازی به ابراز عقیده نیست …✍🏻یوستین گردر … 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔴چرا کشورهای اسکاندیناوی با بقیه دنیا فرق دارند؟.. ✍🏼یادداشت وارده ✅ در شمال اروپا منطقهای وجود دارد به نام اسکاندیناوی. کشورهای این منطقه عبارتند از سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو. زبان مردم این سرزمینها از ریشه زبان آلمانی است. مردم اسکاندیناوی از نسل جنگجویان وایکینگ هستند که در زمانهای قدیم، با کشتی به سرزمینهای مختلف حمله میکردند و مایملک آنها را غارت میکردند. گنده لاتهای شمال اروپا بسیار خرافاتی بودند و خدایان وایکینگی نظیر اودین و گرگ غول آسا فنریر را ستایش میکردند. وایکینگها اعتقاد داشتند که اگر در جنگ کشته میشدند روحشان به والهالا (بهشت وایکینگها) وارد میشد و همراه با سایر جنگجویان افسانهای بر سر یک میز بزرگ چوبی مینشستند و شراب ناب والهالایی مینوشیدند و میخندیدند …✅ نوادگان آنان تفاوتهای فاحشی با آنان دارند. مردم اسکاندیناوی که به نوردیکها معروف هستند به عنوان آدمهایی آرام و صلح طلب و در عین حال متفکر شناخته میشوند که نه تنها مثل وایکینگها نان کسی را از چنگش در نمیآورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر به فردشان کاری کردهاند که تمام اتباع آنها بدون چشمداشت به مال بقیه، در رفاه کامل زندگی کنند ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ فراخوان چهارمین همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران 📌 انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمنهای علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزه علوم اجتماعی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در روزهای ۶ و ۷ دی ماه ۱۳۹۶، چهارمین همایش دوسالانه ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را با محور ویژه «نابرابری و عدالت اجتماعی» برگزار میکند. این همایش عرصه ای را برای صاحب نظران و علاقمندان علوم اجتماعی فراهم میسازد تا پیرامون پژوهش اجتماعی و فرهنگی و دستاوردهای آن برای توسعه و ترویج دانش، بهبود سیاست گذاریهای اجتماعی، برنامهریزی و تسهیل همکاریهای بین نهادی بحث و گفتگو کنند. بدین وسیله از استادان، پژوهشگران، کارشناسان، دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت میشود تا با مشارکت در این همایش و ارائه مقاله در محورهای عمومی و ویژه زیر بر غنای محتوایی آن بیافزایند …✅ محورهای عمومی همایش.۱-۱- طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی جامعه شناسی نظیر جامعه شناسی دین، خانواده، تاریخی، زنان و جنسیت، هنر، صلح، توسعه روستایی، اخلاق، اقتصادی، پزشکی و سلامت، احساس ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅افزایش دختران نوجوان سیگاری. 🖊 آرزو 📍اطلاعات تازهای که سخنگوی وزارت بهداشت ارائه کرده است، نشان میدهد سالانه ۵۰هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند. گزارش اخیر ایرج حریرچی همچنین حاوی نکات جالب توجهی در مورد مصرف سیگار و قلیان در میان پسران و دختران است. او عنوان میکند تعداد پسران سیگاری کاهش و تعداد دخترانی که این ماده دخانی را استعمال میکنند، افزایش یافته است. نکته هشداردهندهای که در گزارش سخنگوی وزارت بهداشت وجود دارد، این است که آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یکدرصد به ۱/۲درصد رسیده است. در سالهای اخیر زنانه شدن و همچنین کاهش سن ابتلا به آسیبها از مواردی عنوان شده که میتواند بسیار تهدیدکننده باشد …مصرف دخانیات یکی از عوامل خطر مهم و افزایشدهنده بیماریها در دنیاست. مصرف سیگار در بین زنان تابع الگویی پنهانی است و آمار نمیتواند بیانگر جمعیت واقعی مصرفکنندگان سیگار بین زنان باشد. با وجود این، مصرف سیگار در زنان رشد ملموستری نسبت به مردان دارد. بهطور کلی مصرف سیگار در جهان در حال زنانه شدن است، برای مثال اکنون در کشورهای آلمان و اسکاتلند درصد زنان سیگاری بیش از ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ هویت یابی انسان ایرانی در عصر مدرن. 🖋 محمد باقر الدین 📍 انسان ایرانی در عصر مدرن برای هویت یابی دچار چالشهای جدی ای شده است، به گونهای که نمیداند در انبوهی از تنوعات فرهنگی و سطوح متعدد آگاهی در کدام ساحل آرام و مطمئن قرار یابد و کشتی متلاطم روح و جان خویش را در کدام لنگرگاه پهلو بگیرد. گاهی بر اساس فرهنگ دینی خودش به زیارتگاههای مذهبی میرود و دعا میخواند و نیایش میکند، گاهی دیگر شاهنامه میخواند و بر مزار بزرگان ملی مانند کوروش و فردوسی و حافظ و سعدی حاضر میشود، گاهی به سینما و تاتر و ورزشگاه و کنسرت میرود یا در پاساژها و مراکز خرید مدرن به پرسه زنی مشغول میشود، گاهی در تنهایی و انزوا فرو میرود و دچار فردگرایی افراطی میشود، گاهی در جمعهای کسل کننده و ملال آور حضور مییابد و گاهی خود را پرتاب شده در جهانی کر و کور و بی هدف مییابد. انسان ایرانی در مرحله گذار بین سنت و مدرنیته اساسا نمیداند کدام را برگزیند و کدام یک میتواند نجات بخش او باشد. اگر چه مدرنیته رفته رفته به هویتی مسلط و غالب برای انسان ایرانی تبدیل میشود اما هنوز دل در گرو سنتهای باقی مانده از گذشته دارد و گویی در هروله بین سنت و مدرنیته روزگار سپری میکند. ان ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 📸 یخ در آفتابه. خوزستان. سال ۱۳۵۰ 🗓. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ⭕️ فلاکت در باغ زردآلو! 📍 حد فاصل کرمان تا سیدی در حاشیه باغی که به باغ زردآلو معروف است، چادرهایی وجود دارد که هیچ شباهتی به چادر ندارند اینجا بچهها در چادر به دنیا میآیند، شناسنامه نمیگیرند، ازدواج میکنند بدون اینکه در جایی ثبت شود. ◽️اینجا بچهها مدرسه نمیروند انگار تقدیرشون اینه به خاطر فقر و بیپولی همینجا در این چادرها به دنیا بیان بدون اینکه شناسنامهای داشته باشند همینجا میمونن بدون اینکه بفهمن دنیای بیرون از اینجا چه خبره و همینجا هم از دنیا میرن و شهرداری جمعشون میکنه …◽️یکی از زنان میگوید اینجا به سختی زندگی میکنیم، آب، برق و گاز نداریم، سرویس بهداشتی هم نداریم، صبحها سر چهارراه گدایی میکنم با کودکم و عصرها با ته مانده غذای بعضی از رستورانها به خانه برمیگردیم … ◽️اینجا دختران نه ساله فاقد شناسنامه با خواندن صیغه به عقد مردی درمیآیند و کودکانشان هم وقتی به دنیا میآیند به دلیل فقدان گواهی ولادت بی شناسنامه بزرگ میشوند …◽️در اینجا چون سرویس بهداشتی نداریم زنان و دختران مجبورن پشت دیوار باغ اجابت حاجت کنند که در این بین برخی موتور سواران برایشان ایجاد مزاحمت میکنند …هفته نامه تاک. 🌐ج ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 🔅چرا مردم فقیر (یا کشورهای فقیر) کمتر آینده نگر هستند؟. 🖊 ژان گدار …📍جواب این سوال بسیار مهم است چون نه تنها نشان میدهد که چرا فقرا کمتر به آینده فکر میکنند، بلکه دلیل أصلی ماندگاری فقرا در دام فقر (Poverty Trap) نیز تا حدودی به این موضوع وابسته است.. 📍جواب این سوال در کتاب Poor Economics یا اقتصاد فقیر به شرح زیر بیان شده است. کتاب، به این داستان اشاره میکند که بسیاری از فقرای صحرا یا کنیا در آفریقا، میتوانند باپرداخت تنها ١٠ دلار، «پشه بند» خریداری کنند و شبها فرزندانشان از گزند مالاریا، در أمان باشند. ولی عده کمی از مردم حاضر به پرداخت این میشدند! حتی در مقطعی این پشه بندها به صورت رایگان در اختیار فقرا قرار میگرفت. ولی باز برخی، اینها را برای استفادههای متفرقة تهیه میکردند و نه استفاده بابت جلوگیری از گزند پشه مالاریا …📍به زبان ساده؛ «فقرا به قدری درگیر مشکلات امروزشان هستند، که ذهن آنها دیگر ظرفیتی برای اندیشیدن به آینده ندارد …» دقیقا مثل برخی ضرب المثلها «… طرف شیش اش گروه هشت اش است.». 📍تا زمانی که نتوانیم حداقل حاشیه امنیت را از نظر «درآمد» و «مهارت» و «شغل» برای جامعه فقیر ایجاد کنیم، این امکان وجود دارد که حتی منابع کمکی، فقط صرف مشکلات موجود فقر شود و فقیر (ف ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 📈 وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی بررسیهای میدانی حاکی از تعطیلی در حدود نیمی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور است …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 🔅تمدن از آنجا آغاز شد که انسان به جای سنگ کلمه پرتاب کرد.. 🖊زیگموند.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ نخستین همایش ملی «امید اجتماعی در ایران». ارسال چکیده مقاله تا ۱۰ آبان.. 🌐جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ پروفایل چیست؟. 🖋 طاهره جعفری. جامعه شناس و عضو هیات علمی 📍 پروفایل عبارت است از مجموعهای از اطلاعات، نمادها، تصاویر و نشانههایی که معرف هویت فردی و اجتماعی یک انسان است. هدف از ارائه پروفایل دستهبندی ویژگیهای شخصی از قبیل جنس، سن، تحصیلات و نیز جایگاه اجتماعی فرد است. بر این اساس احتمالا پروفایل یک مرد ۴۰ ساله با تحصیلات پایین و یک دختر ۱۶ ساله دبیرستانی و یک دانشجوی رشته علوم انسانی با هم تفاوتهای جدی باید داشته باشد. حال اگر همگی تصویر یک شخصیت کارتونی یا یک گربه را در قسمت تصویر بار گزاری کنند و نام خود را نیز با علائم عجیب و غریب معرفی کنند، مخاطب چه فهمی از هویت آنان خواهد داشت؟. آیا تفاوتی بین سن، تحصیلات و جنسیت آنها وجود ندارد؟ این روزها شاهد تشتت بالا و گسیختگی زیاد در ارائه هویت افراد از خودشان در شبکههای اجتماعی هستیم. افراد به چند دلیل نام خود را به علایم نا مشخص و نا مفهوم تعریف میکنند، یکی از ان دلایل عدم رضایت از نامشان است. دلیل دوم نوع شغل یا فعالیتشان است که یا با شأن شان هماهنگ نیست و یا با درونشان و سوم پنهان کردن عمدی هویتشان به دلیل تخطی آنها از هنجارهای معمول است. قابل درک نیست که دانشجویان محترم از علائمی به جز ن ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ راهی برای رهایی از تله فقر. 🖋 جمشید. استاد جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان (پردیس زینبیه) 7.pdf ( 229.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 📣 رییس اورژانس اجتماعی کشور.. ⛔️ وجود ۲ هزار زن مطلقه زیر ۱۵ سال در کشور یکی از مهمترین دلایل افزایشها، های زودهنگام است …⛔️از هر چهار ازدواج یکی به طلاق میانجامد … 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ قصه دیوارهای خط خطی. 🖋 صیاد خردمند 📍 انسانها از دیرباز برای بیان خواستهها، امال، تلخیها، نظرات، یادگاری و یا بطورکلی با به جای گذاشتن دسته نوشتهای از خود بر روی دیوار، میل داشت تا دیگران را به خواندن حرف هایش وادار کند، اگر امروزه دنیای رنگارنگ مجازی محملی است برای بیان بغضهای فروخورده اجتماعی، تا قبل ازاین، دیوارها بودند که بدن خود را میزبان نارضایتی اجتماعی قرار میدادند، آری. این نوستالوژی دیوارهای خط خطی بود که فریاد توده را به گوش نخبگان میرساند. امروزه دیوارها باز خط خطی میشود ولی با شماره تلفنهای آژانسها، تخلیه چاه، مصالح ساختمانی آهن الات و…آشفته و کریه گشته، سرویسهای بهداشتی عمومی به تریبونهای سیاسی تبدل یافته، تنه درختان، دفتر خاطرات ماندگاری برای شهروندان شده، صندلیهای اتوبوسها و دیوارها کلاسها تجلی گاه عواطف و احساسات ماها گشته است. سابقه دیوار نویسی به دوران غار نشینی برمیگردد، زمانی که بشریت برای نخستین بار دریافت آنچه را در ذهن خود دارد، میتواند بر روی یک شی بیرونی حکاکی کند تا برای اولین بار زبان مکتوب، ترسیمگر عوالم درونی انسان باشد، اما امروزه آسیب شناسان اجتماعی از پدیده دیوار نویسی به عنو ... ‹ 151 152 153 154 155 156 157 ›
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ کلیشه اعراب و زنان. 🖋 یاسر باقری. پژوهشگر حوزه سیاستگذاری اجتماعی 📍 بازتاب اصلاحات اخیر عربستان در ایران، بیشتر به سرزنش وضعیت موجود زنان در کشور در قالب طنز سوق یافت و گویا نیازی به بررسی جدیتری این موضوع احساس نشد. کوشش ما نیز به دلیل فقدان دسترسی به منابع دست اول و شناخت مناسب از سبک زندگی مردم آن دیار و کنشهای زیر پوست آن جامعه به جایی نرسید. با این حال به نظر میرسد آنچه بر شگفتانگیزی رخدادهای اخیر عربستان میافزاید، تصور ناقص ما از جامعه عربستان است که از خلال نگرش ناسیونالیستی با سویههای شرقشناسانه و پنجره محدود رسانههای سیاسی و ایدئولوژیک برایمان میسر شده است و با تصویر ایستای اعراب دوران جاهلیت، تقویت شده است. درک ما از این موضوع زمانی با مشکلات بیشتری روبرو میشود که کاریکاتوری از ساختار قدرت در آن کشور در ذهن ما شکل گرفته است که هسته اصلی آن (براساس فرآیندهای شناختی طبیعی مغز، غلبه گفتمان عقبماندگی و فقدان دادههای دقیق)، در کمال تعجب، همان مناسبات قدرت در کشور خودمان است. در واقع گویا در ذهنمان با نوعی تصویر مبهم و کاریکاتوری از اعراب روبروئیم که از روی تصویر خودمان ترسیم شده است. به نظر میرسد غلبه تصویر ایستای جاهلیت از جامعه عرب ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۸ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅شاید بتوان از هجوم سیلآسای یک ارتش ممانعت کرد، اما از هجوم افکار و عقاید نمیتوان جلوگیری نمود …🖊ویکتور 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۳۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅ایران و عربستان؛ رقابت میان «انقلاب سنتی» و «سنت انقلابی».. 🖊مهران 📍داستان اصلاحات اجتماعی و انقلابی در عربستان همچنان برق آسا و سریع پیش میرود. ابتدا حق رانندگی زنان، بعدا اجازه حضور در ورزشگاهها و سپس حق سفر و تحصیل بدون اذن شوهر! دقیقا مشخص نیست که قضیه آزادی و جلوهگری زنان در این سرزمین تا کجا و چگونه تداوم خواهد یافت، ولی واقعیت این است که همه این اقدامات میتواند به عنوان رونمایی از قدرت نرم و نوظهور عربستان در مواجهه با رقیب دیرینه و توانمند منطقهای خود یعنی ایران تلقی شود. از همین رو میتوان شرحی نوشت بر داستان مواجهه میان انقلابی که به سنت گرایید! (ایران) و سنتی که وجوهی انقلابی یافته است! (عربستان) …📍ایران و «انقلاب سنتی»: ایران در سال ۵۷ رویدادی استثنایی و دوران ساز را رقم زد. انقلابی که در پی گسترش پهنه امکان بود ولی بعد از مدتی به دیوار ستبر سنت برخورد و پویایی خود را از دست داد. ماکس وبر در قاعدهای جامعه شناختی از عادی شدن ناگزیر کاریزما و تبدیل آن به سنت سخن میگوید. سرنوشت محتوم برای هر انقلابی که داعیه انداختن طرح نو را داشته است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺴﺖ مغز. ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ «ﺗﻐﯿﯿﺮ» ﻣﯿﺘﺮﺳﺪ.. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ، ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ «ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ،. ﺩﺭﺩ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺳﺖ …🖊مارتین. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۲۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔴 چند نکته درباره رفع برخی محدودیتهای زنان در عربستان.. ✍🏻سیمین کاظمی در چند روز اخیر خبرهای هیجان انگیز و غیرقابل باوری درباره رفع برخی محدودیتها از زنان در عربستان سعودی میرسد از اعطای حق رانندگی تا ورود زنان در یک جشن به ورزشگاه تا پخش آوازخوانی یک خواننده زن در تلویزیون. سوال این است که اعطای این حقوق که تاکنون تحت لوای پاسداری از مذهب از زنان دریغ شده بود چگونه در کشوری که خاستگاه جغرافیایی و تاریخی شرع مقدس و ام القرای اسلام است، و با وجود یک نظام استبدادی سنتی امکان پذیر شده است؟. 🔘 اصلاحات در وضعیت زنان عربستان اغلب به تفقد و عنایت شاهانه ملک سلمان پادشاه سالخورده این کشور نسبت داده میشود، اما واقعیت آن است که صحنه گردان اصلی این جریان ولیعهد جوان این کشور است که در قامت منجی زنان عربستان ظاهر شده و هر روز از خزانه اختیارات و قدرت موروثی اش از معجزهای جدید در مقابل جهانیان رونمایی میکند!. یقینا این ولیعهد سعودی هرگز به عمق این باور نرسیده است که معیار رهایی یک جامعه رهایی زنان است، اما او و مشاورانش اکنون با دریافتن واقعیتهای جهان معاصر دریافتهاند که وضعیت زنان یک کشور میتواند پربینندهترین و جالب توجهترین ویترین وضعیت سیاسی آن کشور و مع ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ صلاح انسان در آن است که مخالفان توانمند داشته باشد؛ آنجا که همه هم عقیدهاند نیازی به ابراز عقیده نیست …✍🏻یوستین گردر … 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔴چرا کشورهای اسکاندیناوی با بقیه دنیا فرق دارند؟.. ✍🏼یادداشت وارده ✅ در شمال اروپا منطقهای وجود دارد به نام اسکاندیناوی. کشورهای این منطقه عبارتند از سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو. زبان مردم این سرزمینها از ریشه زبان آلمانی است. مردم اسکاندیناوی از نسل جنگجویان وایکینگ هستند که در زمانهای قدیم، با کشتی به سرزمینهای مختلف حمله میکردند و مایملک آنها را غارت میکردند. گنده لاتهای شمال اروپا بسیار خرافاتی بودند و خدایان وایکینگی نظیر اودین و گرگ غول آسا فنریر را ستایش میکردند. وایکینگها اعتقاد داشتند که اگر در جنگ کشته میشدند روحشان به والهالا (بهشت وایکینگها) وارد میشد و همراه با سایر جنگجویان افسانهای بر سر یک میز بزرگ چوبی مینشستند و شراب ناب والهالایی مینوشیدند و میخندیدند …✅ نوادگان آنان تفاوتهای فاحشی با آنان دارند. مردم اسکاندیناوی که به نوردیکها معروف هستند به عنوان آدمهایی آرام و صلح طلب و در عین حال متفکر شناخته میشوند که نه تنها مثل وایکینگها نان کسی را از چنگش در نمیآورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر به فردشان کاری کردهاند که تمام اتباع آنها بدون چشمداشت به مال بقیه، در رفاه کامل زندگی کنند ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ فراخوان چهارمین همایش ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران 📌 انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی انجمنهای علمی و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشور، به منظور تقویت دانش و گسترش ادبیات علمی حوزه علوم اجتماعی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در روزهای ۶ و ۷ دی ماه ۱۳۹۶، چهارمین همایش دوسالانه ملی «پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» را با محور ویژه «نابرابری و عدالت اجتماعی» برگزار میکند. این همایش عرصه ای را برای صاحب نظران و علاقمندان علوم اجتماعی فراهم میسازد تا پیرامون پژوهش اجتماعی و فرهنگی و دستاوردهای آن برای توسعه و ترویج دانش، بهبود سیاست گذاریهای اجتماعی، برنامهریزی و تسهیل همکاریهای بین نهادی بحث و گفتگو کنند. بدین وسیله از استادان، پژوهشگران، کارشناسان، دانش آموختگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت میشود تا با مشارکت در این همایش و ارائه مقاله در محورهای عمومی و ویژه زیر بر غنای محتوایی آن بیافزایند …✅ محورهای عمومی همایش.۱-۱- طرح و معرفی دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در قلمروهای تخصصی جامعه شناسی نظیر جامعه شناسی دین، خانواده، تاریخی، زنان و جنسیت، هنر، صلح، توسعه روستایی، اخلاق، اقتصادی، پزشکی و سلامت، احساس ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ 🔅افزایش دختران نوجوان سیگاری. 🖊 آرزو 📍اطلاعات تازهای که سخنگوی وزارت بهداشت ارائه کرده است، نشان میدهد سالانه ۵۰هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست میدهند. گزارش اخیر ایرج حریرچی همچنین حاوی نکات جالب توجهی در مورد مصرف سیگار و قلیان در میان پسران و دختران است. او عنوان میکند تعداد پسران سیگاری کاهش و تعداد دخترانی که این ماده دخانی را استعمال میکنند، افزایش یافته است. نکته هشداردهندهای که در گزارش سخنگوی وزارت بهداشت وجود دارد، این است که آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یکدرصد به ۱/۲درصد رسیده است. در سالهای اخیر زنانه شدن و همچنین کاهش سن ابتلا به آسیبها از مواردی عنوان شده که میتواند بسیار تهدیدکننده باشد …مصرف دخانیات یکی از عوامل خطر مهم و افزایشدهنده بیماریها در دنیاست. مصرف سیگار در بین زنان تابع الگویی پنهانی است و آمار نمیتواند بیانگر جمعیت واقعی مصرفکنندگان سیگار بین زنان باشد. با وجود این، مصرف سیگار در زنان رشد ملموستری نسبت به مردان دارد. بهطور کلی مصرف سیگار در جهان در حال زنانه شدن است، برای مثال اکنون در کشورهای آلمان و اسکاتلند درصد زنان سیگاری بیش از ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ✅ هویت یابی انسان ایرانی در عصر مدرن. 🖋 محمد باقر الدین 📍 انسان ایرانی در عصر مدرن برای هویت یابی دچار چالشهای جدی ای شده است، به گونهای که نمیداند در انبوهی از تنوعات فرهنگی و سطوح متعدد آگاهی در کدام ساحل آرام و مطمئن قرار یابد و کشتی متلاطم روح و جان خویش را در کدام لنگرگاه پهلو بگیرد. گاهی بر اساس فرهنگ دینی خودش به زیارتگاههای مذهبی میرود و دعا میخواند و نیایش میکند، گاهی دیگر شاهنامه میخواند و بر مزار بزرگان ملی مانند کوروش و فردوسی و حافظ و سعدی حاضر میشود، گاهی به سینما و تاتر و ورزشگاه و کنسرت میرود یا در پاساژها و مراکز خرید مدرن به پرسه زنی مشغول میشود، گاهی در تنهایی و انزوا فرو میرود و دچار فردگرایی افراطی میشود، گاهی در جمعهای کسل کننده و ملال آور حضور مییابد و گاهی خود را پرتاب شده در جهانی کر و کور و بی هدف مییابد. انسان ایرانی در مرحله گذار بین سنت و مدرنیته اساسا نمیداند کدام را برگزیند و کدام یک میتواند نجات بخش او باشد. اگر چه مدرنیته رفته رفته به هویتی مسلط و غالب برای انسان ایرانی تبدیل میشود اما هنوز دل در گرو سنتهای باقی مانده از گذشته دارد و گویی در هروله بین سنت و مدرنیته روزگار سپری میکند. ان ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ⭕️ فلاکت در باغ زردآلو! 📍 حد فاصل کرمان تا سیدی در حاشیه باغی که به باغ زردآلو معروف است، چادرهایی وجود دارد که هیچ شباهتی به چادر ندارند اینجا بچهها در چادر به دنیا میآیند، شناسنامه نمیگیرند، ازدواج میکنند بدون اینکه در جایی ثبت شود. ◽️اینجا بچهها مدرسه نمیروند انگار تقدیرشون اینه به خاطر فقر و بیپولی همینجا در این چادرها به دنیا بیان بدون اینکه شناسنامهای داشته باشند همینجا میمونن بدون اینکه بفهمن دنیای بیرون از اینجا چه خبره و همینجا هم از دنیا میرن و شهرداری جمعشون میکنه …◽️یکی از زنان میگوید اینجا به سختی زندگی میکنیم، آب، برق و گاز نداریم، سرویس بهداشتی هم نداریم، صبحها سر چهارراه گدایی میکنم با کودکم و عصرها با ته مانده غذای بعضی از رستورانها به خانه برمیگردیم … ◽️اینجا دختران نه ساله فاقد شناسنامه با خواندن صیغه به عقد مردی درمیآیند و کودکانشان هم وقتی به دنیا میآیند به دلیل فقدان گواهی ولادت بی شناسنامه بزرگ میشوند …◽️در اینجا چون سرویس بهداشتی نداریم زنان و دختران مجبورن پشت دیوار باغ اجابت حاجت کنند که در این بین برخی موتور سواران برایشان ایجاد مزاحمت میکنند …هفته نامه تاک. 🌐ج ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 🔅چرا مردم فقیر (یا کشورهای فقیر) کمتر آینده نگر هستند؟. 🖊 ژان گدار …📍جواب این سوال بسیار مهم است چون نه تنها نشان میدهد که چرا فقرا کمتر به آینده فکر میکنند، بلکه دلیل أصلی ماندگاری فقرا در دام فقر (Poverty Trap) نیز تا حدودی به این موضوع وابسته است.. 📍جواب این سوال در کتاب Poor Economics یا اقتصاد فقیر به شرح زیر بیان شده است. کتاب، به این داستان اشاره میکند که بسیاری از فقرای صحرا یا کنیا در آفریقا، میتوانند باپرداخت تنها ١٠ دلار، «پشه بند» خریداری کنند و شبها فرزندانشان از گزند مالاریا، در أمان باشند. ولی عده کمی از مردم حاضر به پرداخت این میشدند! حتی در مقطعی این پشه بندها به صورت رایگان در اختیار فقرا قرار میگرفت. ولی باز برخی، اینها را برای استفادههای متفرقة تهیه میکردند و نه استفاده بابت جلوگیری از گزند پشه مالاریا …📍به زبان ساده؛ «فقرا به قدری درگیر مشکلات امروزشان هستند، که ذهن آنها دیگر ظرفیتی برای اندیشیدن به آینده ندارد …» دقیقا مثل برخی ضرب المثلها «… طرف شیش اش گروه هشت اش است.». 📍تا زمانی که نتوانیم حداقل حاشیه امنیت را از نظر «درآمد» و «مهارت» و «شغل» برای جامعه فقیر ایجاد کنیم، این امکان وجود دارد که حتی منابع کمکی، فقط صرف مشکلات موجود فقر شود و فقیر (ف ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 📈 وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی بررسیهای میدانی حاکی از تعطیلی در حدود نیمی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور است …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 🔅تمدن از آنجا آغاز شد که انسان به جای سنگ کلمه پرتاب کرد.. 🖊زیگموند.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۵:۴۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ نخستین همایش ملی «امید اجتماعی در ایران». ارسال چکیده مقاله تا ۱۰ آبان.. 🌐جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۴ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ پروفایل چیست؟. 🖋 طاهره جعفری. جامعه شناس و عضو هیات علمی 📍 پروفایل عبارت است از مجموعهای از اطلاعات، نمادها، تصاویر و نشانههایی که معرف هویت فردی و اجتماعی یک انسان است. هدف از ارائه پروفایل دستهبندی ویژگیهای شخصی از قبیل جنس، سن، تحصیلات و نیز جایگاه اجتماعی فرد است. بر این اساس احتمالا پروفایل یک مرد ۴۰ ساله با تحصیلات پایین و یک دختر ۱۶ ساله دبیرستانی و یک دانشجوی رشته علوم انسانی با هم تفاوتهای جدی باید داشته باشد. حال اگر همگی تصویر یک شخصیت کارتونی یا یک گربه را در قسمت تصویر بار گزاری کنند و نام خود را نیز با علائم عجیب و غریب معرفی کنند، مخاطب چه فهمی از هویت آنان خواهد داشت؟. آیا تفاوتی بین سن، تحصیلات و جنسیت آنها وجود ندارد؟ این روزها شاهد تشتت بالا و گسیختگی زیاد در ارائه هویت افراد از خودشان در شبکههای اجتماعی هستیم. افراد به چند دلیل نام خود را به علایم نا مشخص و نا مفهوم تعریف میکنند، یکی از ان دلایل عدم رضایت از نامشان است. دلیل دوم نوع شغل یا فعالیتشان است که یا با شأن شان هماهنگ نیست و یا با درونشان و سوم پنهان کردن عمدی هویتشان به دلیل تخطی آنها از هنجارهای معمول است. قابل درک نیست که دانشجویان محترم از علائمی به جز ن ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۴۳ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ راهی برای رهایی از تله فقر. 🖋 جمشید. استاد جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان (پردیس زینبیه) 7.pdf ( 229.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۱۲ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ 📣 رییس اورژانس اجتماعی کشور.. ⛔️ وجود ۲ هزار زن مطلقه زیر ۱۵ سال در کشور یکی از مهمترین دلایل افزایشها، های زودهنگام است …⛔️از هر چهار ازدواج یکی به طلاق میانجامد … 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۷/۱۲ ✅ قصه دیوارهای خط خطی. 🖋 صیاد خردمند 📍 انسانها از دیرباز برای بیان خواستهها، امال، تلخیها، نظرات، یادگاری و یا بطورکلی با به جای گذاشتن دسته نوشتهای از خود بر روی دیوار، میل داشت تا دیگران را به خواندن حرف هایش وادار کند، اگر امروزه دنیای رنگارنگ مجازی محملی است برای بیان بغضهای فروخورده اجتماعی، تا قبل ازاین، دیوارها بودند که بدن خود را میزبان نارضایتی اجتماعی قرار میدادند، آری. این نوستالوژی دیوارهای خط خطی بود که فریاد توده را به گوش نخبگان میرساند. امروزه دیوارها باز خط خطی میشود ولی با شماره تلفنهای آژانسها، تخلیه چاه، مصالح ساختمانی آهن الات و…آشفته و کریه گشته، سرویسهای بهداشتی عمومی به تریبونهای سیاسی تبدل یافته، تنه درختان، دفتر خاطرات ماندگاری برای شهروندان شده، صندلیهای اتوبوسها و دیوارها کلاسها تجلی گاه عواطف و احساسات ماها گشته است. سابقه دیوار نویسی به دوران غار نشینی برمیگردد، زمانی که بشریت برای نخستین بار دریافت آنچه را در ذهن خود دارد، میتواند بر روی یک شی بیرونی حکاکی کند تا برای اولین بار زبان مکتوب، ترسیمگر عوالم درونی انسان باشد، اما امروزه آسیب شناسان اجتماعی از پدیده دیوار نویسی به عنو ...