شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


🔸 چهل سال گذشت. 🖋 رضا بابایی (پژوهشگر دین و حوزه).. 🔻 چهل سال، زمان درازی است

در این مدت، میلیون‌ها انسان به دنیا آمدند، میلیون‌ها جوان به آستانۀ پیری رسیدند و میلیون‌ها انسان آرزومند مردند. پیش از ما هیچ ملتی و هیچ کشوری در جهان قدیم و جدید، حکومت اسلامی را تجربه نکرده بود و من یقین دارم که «انقلاب اسلامی» و «حکومت دینی» در هیچ گوشۀ جهان، دیگر تکرار نخواهد شد؛ مگر در آینده‌ای بسیار دور و در منطقه‌ای غیر از خاورمیانه. بهار عربی، مستعدترین پدیده برای گرایش به انقلاب و حکومت دینی بود، اما رهبران جنبش هیچ علاقه‌ای به آن نشان ندادند؛ بلکه پیوسته از آن تبری ‌جستند.. 🔻 در جهان مفاهیم، ترکیبی متناقض‌تر و خودشکن‌تر از «حکومت دینی»، شاید نتوان یافت. دین و حکومت، دو ماهیت و دو کارکرد و دو زیست‌جهان متفاوت دارند و نزدیکی هر یک به دیگری ممکن نیست مگر پس از تغییر ماهیت یکی از آن دو یا هر دو. در متون دینی و تاریخ اسلام، نشانه‌هایی از پیوند دین و حکومت به چشم می‌خورد؛ اما به‌حقیقت این نشانه‌ها مربوط به حوزه‌های مشترک میان دین و امور عرفی در عصر سنت است، نه پیوند ساختاری و ماهوی میان دین و حکومت. دین، دین است تا آنگاه که روی سخن با قلب‌ها و جان‌ها دارد، و اگر بر مسند قدرت نشیند ...
  • گزارش تخلف

‌🔷ونزوئلا از آن‌چه در تلویزیون می‌بینید به شما نزدیک‌تر است!.. ✍محمد فاضلی

🔸 چه اتفاقی در بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت جهان رخ داده که چنین در تب و تاب خشونت قرار گرفته است؟ خوشبختانه کتابی به فارسی در دست داریم که می‌توان ریشه‌های رخدادها ونزوئلای امروز را در آن یافت. «معمای فراوانی: رونق‌های نفتی و دولت‌های نفتی» نوشته‌تری لین کارل با ترجمه جعفر خیرخواهان در سال ۱۳۸۸ منتشر شد اما شاید در کوران حوادث سال ۸۸ به اندازه کافی دیده نشد …🔸 درآمد کشورهای عضو اوپک در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ یازده برابر (ص. ۲۶) و سیاست و اقتصاد این کشورها نفتی شد. شاه ایران از تمدن بزرگ سخن می‌گفت اما سقوط کرد، و سرنوشت بقیه نیز بسیار ناخوشایند بود. پابلو آلفونسو بنیان‌گذار اوپک می‌گفت «نفت مدفوع شیطان است. ما در مدفوع شیطان غرق می‌شویم» کارل شرح می‌دهد که چرا کشورهای نفتی در مدفوع شیطان غرق شدند.. 🔸ادعای نویسنده این است که «وابستگی به یک کالای صادراتی خاص نه فقط طبقات اجتماعی و نوع رژیم‌های حکومتی را شکل می‌دهد، … بلکه خود نهادهای حکومت، چارچوب تصمیم‌گیری و تصمیمات حساب‌گرانه سیاستمداران را نیز شکل می‌دهند.» (ص. ۳۰) کشورهای فروشنده به دلیل وابستگی به درآمدهای خارجی و فقدان پایه مالیاتی د ...
  • گزارش تخلف

‌🔹 بی‌سوادی بلای جان مردم ایران. 🖋 علی رضاقلی

🔻 علی رضاقلی نویسنده‌ی کتاب جامعه شناسی نخبه کشی در بخشی از کتاب به سه مرد بزرگی اشاره میکند که در تاریخ ایران ظهور کرده و تلاش کرده بودند این کشور را از عقب ماندگی برهانند لیکن هر سه به خاطر فرهنگ نالایق این مردم شکست خوردند:. 🔸 قائم مقام؛ وقتی به صدارت رسید دست مفت خوران را از خزانه‌ی دولت را کوتاه کرد. در واقع این از ویژگی‌های ایرانیان است که همیشه نظام‌های سیاسی آنها، آلوده به فسادهای مالی است و هر کسی بخواهد آن را سر وسامان دهد انگار دست در لانه‌ی عقرب کرده است! قائم مقام از حقوق شاه و درباریان کاست و حقوق‌های بی مورد روحانیون را حذف کرد. شعار او این بود: دولت، سرباز میخواهد، دعاگو نمیخواهد! او از تاسیس کنسولگری‌های روس و انگلیس در ایران ممانعت به عمل می‌آورد و تاکید کرد به هر نحو ممکن با عهدنامه‌ی ترکمنچای خواهد جنگید. در تبریز صنایع نو و معادن را راه اندازی کرد و دانشجویانی به اروپا اعزام کرد. لیکن سرنوشت وی چه شد؟ نقل شده که امام جمعه‌ی تهران، میرزا مهدی که از سفیر روس رشوه گرفته بود در بسیج افکار عمومی مردم بر علیه‌ی قائم مقام نقش داشت. ...
  • گزارش تخلف

🔸 دشت بی فرهنگی ما!!. 🖋 مجتبی لشکربلوکی

وقتی کتاب جامعه شناسی خودمانی را می‌خوانید به این جمع بندی می‌رسید که ما ملتی، پنهان کار، ریاکار، ظاهرساز، بی برنامه، متجاوز، همه چیز دان و مسوولیت ناپذیر هستیم. فکر نکنید این صفت‌ها را من به صورت غیرمستقیم از این کتاب استنتاج کرده‌ام، بلکه این موارد عینا در فهرست فصول کتاب نیز آمده است؛ به فهرست فصول دقت کنید!. پنهان کاری ایرانیان، ظاهرسازی ما، قهرمان پروری و استبداد زدگی ما، خودمحوری و برتری جویی ما، بی برنامگی ما، ریاکاری و فرصت طلبی ایرانیان، شعارزدگی ما، میل به تجاوز!، نارضایتی دائمی ما، همه چیز دانی ما و …این کتاب را که می‌خوانم یاد این شعر می‌افتم:. دشت بی‌فرهنگی ما، هرز تموم علف هاش. خوب اگه خوب، بد اگه بد، مرده دلای آدم هاش. احتمالا این شعر را همه ما شنیده‌ایم. این شعر، داستان جالبی دارد. یار دبستانی من، برای فیلم از فریاد تا ترور با صدای فریدون فروغی ساخته شد. پس از بازبینی وزارت ارشاد آن زمان، صدای فروغی از فیلم حذف شد و جمشید جم آن را بازخوانی کرد. ...
  • گزارش تخلف

‌▫️ عاملیت یا انفعال کودک؟

🖋 مریم شعبان (فعال حوزه‌ی جامعه شناسی کودکی و حقوق کودک، دانشگاه تهران). در جامعه‌ای که کودک به عنوان بزرگسال کوچک تعریف می‌شود، کنشگری، عاملیت و قدرت کودکان بی معنا است. لذا در برابر بزرگسالان عاقل، باتجربه و خردمند، کودک به عنوان کم عقل، کم تجربه و کم خرد تعریف و به حاشیه رانده می‌شود. در چنین حالتی، سلطه، کنترل و استثمار کودک توسط بزرگسالان مشروعیت یافته و حتی رنگی اخلاقی با عنوان «صلاحیت کودک» به خود می‌گیرد. لذا شاهد فاجعه‌ی «کنترل اخلاق مندانه»، «سلطه اخلاق مندانه» و «استثمار اخلاق مندانه» در جامعه‌ی کودکان خواهیم بود. نمونه‌ی کوچک این سرکوب کودک، در تعیین جبری سبک زندگی او از جمله تعیین مدرسه، رشته‌ی تحصیلی، لباس و رنگ لباس، اسباب بازیها، اوقات فراغت، محل خواب و … است. در سطح ساختاری نیز در قالب، عدم تعریف کودک به عنوان شهروند و عدم ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مناسب نمود می‌یابد؛ مثلا در وسایل حمل و نقل عمومی، مکان و صندلی مناسب کودک وجود ندارد؛ پله برقی و آسانسورها امکانات متناسب با کودک را ندارند، سرویس‌های بهداشتی عمومی کودک و … وجود ندارند. در نتیجه کودک، بیشتر و بیشتر به حا ...
  • گزارش تخلف

‌▫️ کالایی شدن سلامت و جاماندگی سالمندان فرودست

🖋 شیوا پروایی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی. کلیپی که مشاهده می‌کنید، روایت سالمندی است که از بیماری شدید دیابت در رنج است (در انگشتان سیاه و زخم شده، دندان‌های افتاده و بدن ضعیف و نحیف سالمند نمایان است)، همه جا پناه برده اما پناهی نیافته و به حال خود رها شده است. چون توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان رو نداشته، درنتیجه از بیمارستان به گوشه خیابان بیرون رانده شده ولی شاید خوش شانس باشد که صدایش امروز شنیده شد.. در ایران امروز کم نیستند سالمندانی که از سر ناچاری و بی پناهی به نهادهای حمایتی پناه می¬برند ولی مستحق حمایت شناخته نمی‌شوند. بنظر می‌رسد بهره اقشار فرودست جامعه از مواهب نظام سرمایه داری، چیزی جز درد فقر و محرومیت از نیازهای اولیه زندگی و به دنبال آن اعتیاد، بیماری، و پیری زودهنگام نیست … نظام سرمایه داری و اقتصاد بازار آزاد به پدیده‌های زندگی به صورت بازاری نگاه می‌کند و همه پدیده‌ها را در چارچوب عرضه و تقاضا می‌بیند. بر این اساس، اگر انسانی دچار بیماری شود و نتواند خدمات درمانی بخرد، کسی برای او عرضه نخواهد کرد. در چنین نظامی، سلامت خصلت «کالایی» به خود می‌گیرد و می ...
  • گزارش تخلف

🔸 سمیه نرو!. 🖋 ریحانه ‌قبادی. دانشجوی کارشناسی مددکاری‌اجتماعی

🔻 وقتی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌گوییم دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنیم؟. زمانی که مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته‌ی کشورمان درگذشت، رسانه‌ها ادعا کردند که تنها خواسته‌ی او در وصیت‌نامه‌اش گرفتن تابعیت ایرانی برای فرزندش بوده است (در قانون فعلی کشور ما تابعیت از طرف پدر به فرزندش منتقل می‌شود و مادر نمی‌تواند تابعیتش را به فرزندش بدهد) که تا جاییکه به یاد دارم این اظهار از طرف خانواده‌ی ایشان نه تایید شده بود و نه رد. مطرح شدن این موضوع، در کنار شرمگینی‌هایی که ناشی از نادیده گرفتن نخبه‌ی برجسته‌ی ایرانی بود، باعث شده بود تا عذاب وجدان این نخبه‌کشی همه‌ی ما را ناراحت کند …اما شاهد مثال دیگری از این ازدواج‌ها، سمیه، نقش اول فیلم ابد و یک روز بود؛ دختری که به‌دلیل فقر و اجبار تلویحی برادرش، مجبور بود تا با مردی افغانستانی که دارای تمکن مالی بود ازدواج کند و به افغانستان برود. تحلیل‌های زیادی درباره‌ی این فیلم از منظر جامعه‌شناختی مطرح شده‌است اما جامعه‌شناسان و تحلیلگران هیچگاه به نحو پدیدارشناسانه‌ای سمیه‌ی فیلم را بازخوانی نکردند …سمیه‌ای که تمنای بودن در خانواده‌اش را داشت، س ...
  • گزارش تخلف

🔸 چرا مردم تابع دیکتاتوری می‌شوند؟. 🖋 دکتر محمد رضا سرگلزایی

📚هانا آرنت و هم کارل یاسپرز پس از جنگ به بحث فلسفی و روان‌شناسی جنایات نازی‌ها پرداختند. آن‌ها سعی کردند به این سوال پاسخ دهند که چگونه مردم در مقابل نظام‌ها فاشیستی و توتالیتاریست تسلیم می‌شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهند دست به جنایات سازمان‌یافته بزنند. آرنت در این زمینه دو مقاله نوشت: «گناه سازمان‌یافته و مسئولیت جهانی» (۱۹۴۵) و «مسئولیت فردی در یک نظام دیکتاتوری» (۱۹۶۴).. 📚یاسپرز هم مقاله‌ای نوشت. تحت عنوان «جستاری در گناه آلمان‌ها» (۱۹۴۷) …📚هانا آرنت چند الگوی شایع در بین جنایتکاران نازی پیدا کرد. یکی از آن‌ها الگوی «مهره یک سازمان» (cog-theory) بود، الگوی کسانی که خود را پیچ و مهره یک سازمان می‌دانستند و مطیع اوامر مافوق بودند. آن‌ها اعتقاد داشتند شغلی به آن‌ها محول شده و آن‌ها به وظایف شغلی‌شان عمل می‌کنند و اگر آن‌ها به این وظیفه عمل نکنند فرد دیگری آن مأموریت را انجام خواهد داد و فرقی در نتیجه ایجاد نخواهد شد! این الگوی جنایت‌های «آدولف» بود.. 📚الگوی دیگر جنایتکاران نازی، الگوی فرمانده اس‌اس (سپاه سیاسی-نظامی) بود که در او را معرفی کرده‌ام. ...
  • گزارش تخلف

▫️ داخل پرانتز می‌پرسم: «چه کسی با فوتبال ما دشمن است؟»

🖋 محمدرضا امینی (دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی). بازی که تمام شد، این‌سوی تلویزیون فحش و فضاحت آغاز شد، و آن‌سوی تلویزیون جواد خیابانی که نمایندۀ زبان احساسات مردم ماست، خیلی زود شروع کرد به نظرسنجی دربارۀ ماندن یا رفتن کی‌روش. همه می‌دانند که همه‌چیز خوب بود و کار داشت به‌خوبی پیش می‌رفت که ناگهان یک اشتباه در زمان بسیار حساس، بچه‌ها را نابود کرد. آیا لازم است بگویم که روحیۀ بد و با مردم ما دارد چه‌ها می‌کند؟!. 🔸 به‌فاصلۀ چند دقیقه از پایان بازی، ذهنم رفت سراغ توصیه‌هایی که استاد بزرگ ادبیات فارسی، شفیعی قریب دو سال پیش فرمودند. ایشان تجربه و اندوختۀ هفتادسالۀ خود را در دو واژه خلاصه کردند: «» و «». کدکنی در همین سخنرانی در مقایسه‌ای بین دو کشور 🇮🇷 و 🇯🇵 می‌گوید، ژاپن هیچ درآمد نفتی و معدنی ندارد، اما آن‌چه موجب شده به‌عنوان یکی‌از و کشورهای دنیا باشد، همین روحیۀ قوی و امیدواری به آینده است. به‌نظر می‌رسد ما گرفتار دیروزیم، حال آن‌که امروزمان هم فرداست و زمانٔ بی‌رحمانه بر ما و سرنوشتمان خواهد وزید و چرخه تکرار خواهد شد …🔸 از قضا هفتۀ گذشته میزبان یک دوست ژاپنی بودم که دکترای تاری ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ دانلود کتاب متفکران بزرگ جامعه‌شناسی

📍 آشنایی با بیست و یک تن از مهم‌ترین و پرنفوذترین جامعه‌شناسانی که نقشی موثر در تکامل این علم داشته‌اند، از زبان نویسندگانی که خود از چهره‌های برجسته‌ی این رشته در زمان ما شمرده می‌شوند. چارچوب بررسی در مورد همه شخصیت‌های بررسی شده سپس مضمون‌ها و مقوله‌های اصلی نظریه‌هاشان شرح داده می‌شود. آنگاه می‌بینیم هر متفکر چگونه توانسته است چشم‌انداز تازه‌ای برای نگریستن به پدیده‌های اجتماعی هزاره‌ی سوم، از قبیل دوام‌پذیری جامعه انسانی، فقر، مصرف انبوه، مراقبت و حراست و نظم، ستم و سرکوب، خشونت و انزوا و سرعت روزافزون زندگی اجتماعی مضمون نظریه‌‌پردازی جامعه‌شناسی قرار گرفته‌اند. جامعه‌شناسانی که در این…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔹 شاهدی بر ناکامی هفتاد ساله. 🔺 نقد برنامه‌ی ششم در هفتادسالگی برنامه‌ریزی. 🖋 میکائیل عظیمی

ایران و ایرانیان بیش از یک دهه است که عزم «پروقره» تلاش کرده تا به مدد برنامه، اقتصاد و معیشت را ارتقا دهد و زیست جمعی این مردمان را به «توسعه» رساند. اما شوربختانه با گذشت هفت دهه هنوز ایران با آن‌چه توسعه تصور می‌کند، فاصله‌ای بس معنادار دارد. صرف منابع کمیاب و شاید تکرارناشدنی طی ۱۶ برنامه‌ی تدوین شده و ۱۱ برنامه‌ی اجرا شده نیز هر جستجوگری را به تأمل و مداقه عمیق‌تر رهنمون می‌شود. این نوشتار در تلاش است تا با تکیه بر چنین پیشینه‌ای و با پیش کشیدن نمونه‌هایی از آخرین برنامه‌ی تدوین شده (برنامه‌ی ششم)، این مدعا را مطرح کند که این ناکامی تاریخی، در «بی‌محتوا شدن برنامه‌ها» نهفته است. در مقدمه‌ی سند برنامه‌ی ششم آمده است که این سند محصول ۱۷۸ جلسه شورای برنامه‌ریزی و ۷۰۰ جلسه کارگروه است و ۸۵۶۷۸ نفر-ساعت برای تولید آن صرف شده است. اگر هر نفر-ساعت معادل ۸۰۰ هزار ریال «هزینه‌ی آشکار» برای جامعه داشته باشد، این میزان ساعت برای تولید برنامه‌ی ششم یعنی صرف هزینه‌ای معادل ۵/۶۸ میلیارد ریال برای جامعه. این رقم تقریبا برابر است با حقوق ۷۶ هزار بازنشسته‌ای که ماهانه ۹۰۰ هزار تومان دریافتی دارند و ...
  • گزارش تخلف

‌✅ نظر مخالف مرکز پژوهش‌های مجلس با خرید خدمات آموزشی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با استناد به مغایرت سیاست «خرید خدمات آموزشی» با اسناد بالادستی و نیز ماهیت غیربودجه‌ای این سیاست، پیشنهاد حذف تبصره‌های مرتبط با خرید خدمات آموزشی از لایحه بودجه سال ۹۸ را دارد.. خلاصۀ اعلام نظر مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون این سیاست بدین شرح است:.۱️⃣ خرید خدمات آموزشی مغایر با مواد ۲۵ و ۲۸ برنامۀ ششم توسعه است …۲️⃣ این سیاست فاقد ماهیت بودجه‌ای است و ماهیت برنامه‌ای دارد، بنابراین در قانون بودجه ۹۸ نمی‌توان درباره آن قاعده‌گذاری نمود …۳️⃣ بند پیشنهادی برای سنوات آتی (سال‌های بعد از ۹۸) تعیین تکلیف نموده است که در قالب قانون بودجه یکساله واجد اشکال است …۴️⃣ دولت در حالی به دنبال خرید سالانۀ ۱۰ درصد از خدمات آموزشی از بخش غیردولتی است که:. الف) مادۀ ۴۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) خرید خدمات آموزشی را صرفا محدود به مناطقی اعلام نموده است که ظرفیت کافی در مدارس دولتی وجود ندارد و نه کل کشور. ب) طبق مادۀ ۱۳ قانون خدمات کشوری دولت باید برای خرید خدمات، مواردی نظیر قیمت تمام شدۀ خدمات، استانداردهای کیفی و سازوکارهای نظارت ...
  • گزارش تخلف

‌🔰 دیانت شکست!. ▫️ چرا سیاست ما عین «فوتبال» ماست؟. 🖋 آرزو رضایی مجاز

📝 پل والری، شاعر و نویسنده‌ی فرانسوی، نثر را با قدم‌زدن و شعر را با رقصیدن قیاس می‌کند و می‌گوید، راه‌رفتن به‌سوی مقصدی است؛ حال‌آنکه رقص مقصدی ندارد و رقص‌کنان به جایی‌رفتن بی‌معناست، پس: «هدف رقص، خود رقص است»؛ ایده‌ای که گزارشگران فوتبال از صداوسیما -که لب تک‌گوی گفتمان رسمی‌ست- با توسل به آن، زمین چمن فوتبال را مرتع سیاسی کرده‌اند؛ آنها در فاصله‌ای بعید از نفس رقابت و مسابقه که نتیجه‌گراست، روی سیاستی را نشان می‌دهند که همچنان به «جنگیدن» ارزش‌مدارانه نگاه می‌کند و نبرد را به مثابه‌ی خود هدف تلقی کرده که ماحصل و هزینه‌هایش چیست؟، در مراتب بعدی قرار می‌گیرد!. 📝 گزارش‌های تلویزیون از تمامی بازی‌های سرنوشت‌ساز ایران، درواقع گزارش تاریخ ملتی‌ست که همواره به میادین جنگ فراخوانده شده‌اند، بی‌اینکه چندان فرقی داشته باشد که میان جنون خاورمیانه گرفتار آیند یا در کوره‌ی یک اجماع جهانی! زیر رگبار باروت جان دهند یا بوران تحریم و تحقیر؛ مهم تنها رقص آنها در میانه‌ی میدان است؛ رقصی از شتک‌های خون و دودی از خاکستر!. اینان مدام با تأکید بر اینکه: «این باخت چیزی از ارزش‌های بچه‌ها کم نمی‌کند» تصویر ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ نسل بی سوال. 🖋مهدی سلیمانیه.. 📍 سؤالی نداریم

این وضعیت عام جامعه ماست. ما با انبوهی از پاسخ‌ها محاصره شده‌ایم. پاسخ‌هایی که معلوم نیست از کجا می‌آیند و چقدر درست‌اند. پاسخ‌هایی برای سؤالاتی که هنوز مطرح هم نشده‌اند. پس از انقلاب، حاکمیت احساس کرده‌است باید همه را «آگاه» کند. تمام جامعه را. تمام دانش‌آموزان را. تمام مردم را. همه باید «بدانند». ...
  • گزارش تخلف

‌در ونزوئلا چه می‌گذرد؟ علل این بحران چیست؟ نقش امپریالیسم آمریکا چیست؟

تحولات به چه سمتی می‌رود؟. ✍️مکس فیشر | نیویورک‌تایمز.۱⃣ چرا ونزوئلا در صدر اخبار قرار گرفته است؟. 🔺 دلایل بسیاری در این رابطه هست که همگی به بحران سیاسی ارتباط دارند؛ بحرانی که سال‌هاست این کشور را در خود فرو برده است. اول، از روز چهارشنبه تظاهرات گسترده‌ای در این کشور به راه افتاده که اولین تظاهرات گسترده در نوع خود از زمان انتخاب دوباره مادورو به ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷ است. دوم، خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت سوگند یاد کرد و دولت مادورو را نامشروع اعلام کرد. این احتمال مطرح شده که ارتش ممکن است در نهایت پشت مادورو را خالی کرده و در کنار معترضان قرار گیرد. دولت‌های خارجی هم اکنون پشت‌سر گوایدو ایستاده‌اند …۲⃣ چرا ونزوئلا در بحران است؟. 🔺 دولت ونزوئلا شاهد تخریب دموکراسی و اقتصادش بوده است. خشم عمومی به تدریج به اوج خواهد رسید. ...
  • گزارش تخلف

‌‍ عجیب این است که در ایران، بر سر عقاید جنگ می‌کنند ولی هیچ کس به عقیده دیگری وقعی نمی‌گذارد؛ سهل است اگر کسی اظهار رای و عقیده ن

راستی یادتان هست مکتوب من را که از شما سئوال کرده بودم: «طهران کدام جانور است که در یک شب صد و بیست انجمن می‌زاید؟» … …من ایران را ۵۰سال است می‌شناسم و هفتاد و یکم سن من تمام شده. کدام دیوانه در دنیا، بی بنا عمارت می‌سازد؟ کدام دیوانه بدون تهیه مصالح، بنا را دعوت به کار می‌نماید؟ کدام مجنون تغییر ایران را خلق الساعه حساب می‌کند؟. آخر هیچ پیغمبری می‌توانست این کشور را به سرعت پیشرفته کند که حالا «حسین بزاز» یا «محسن خیاط» یا فلان آدم می‌خواهد این کار را بکند؟ … ایرانی، تاکنون اسیر یک گاو دو شاخ استبداد بود اما بعد از این اگر اداره خود را قادر نشود به گاو هزار رجاله دچار می‌گردد آن وقت مستبدین به نابالغی ما می‌خندند …فاش می‌گویم که من این مساله را، بی چون و چرا؛ می‌بینم.. 🔸نامه عبدالرحیم طالبوف تبریزی (نویسنده کتاب احمد – مسالک‌المحسنین) روشنفکر پیش از مشروطیت به علی‌اکبرخان قزوینی () که پس از رفتن به استانبول نامه‌ای به طالبوف نوشت.. 📍منبع: یحیی آرین‌پور، از صبا تا نیما، ج، ۱ زوار،، ۱۳۷۲ صص ۲۸۹-۲۹۰ به نقل از کانال سهند ایرانمهر. 💡شمایید. ...
  • گزارش تخلف

🔸 پس از ۷۰ سال کجا ایستاده‌ایم؟. (بازخوانی هفتاد سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران)

🖋 عباس قایمالصباحی؛ معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه. 🔴 در سال ۱۳۴۰ از رشته‌ی آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و بلافاصله به عنوان کارشناس طراح شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بنگاه مستقل آبیاری به خدمت مشغول شدم. در سال ۱۳۴۷ به مدیریت منابع آب سازمان برنامه منتقل شدم …🔴 تا سال ۱۳۷۰ که از خدمات دولتی بازنشسته شدم، سمت مشاور سازمان برنامه و بودجه را داشتم. در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ مدیریت اجرائی طرح جامع آب کشور را عهده‌دار بودم. دوره‌ی ریاست مهندس سحابی در سازمان برنامه زمینه‌ی آشنایی و رفاقت نزدیک با ایشان شد. در دوره‌ی ریاست مهندس سحابی، من معاون برنامه‌ریزی و قائم‌مقام بودم …🔴 به طور خلاصه وقتی فاصله‌ی اجرای پنج برنامه‌ی عمرانی پیش از انقلاب را ارزیابی کنیم ملاحظه می‌شود که نسبت به زمان و هزینه‌های مصرف شده در مقایسه با کشورهائی مثل کره جنوبی، مالزی و ترکیه که از ما عقب‌تر بودند، نتیجه‌ی مطلوب حاصل نشده است …🔴 پس از پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷، هیچ‌یک از نهادهای حاکمیت و هیچ‌کدام از مسؤولان کشور آمادگی ارائه‌ی الگو و مدیریت توسعه‌ی کشور را نداشتند و جهت‌گیری توسعه پس ...
  • گزارش تخلف

🔸 پدر، مادر، شما متهمید.. 🖋 علی زمانیان. بررسی یک ستیز پنهان

✅ بارها از زبان نسل جوان‌تر شنیده می‌شنویم که پدران‌شان را متهم می‌کنند که عامل و مسبب شرایط سخت کنونی و به قهقهرا رفتن کشور هستند، زیرا در چهل سال قبل مرتکب انقلاب شده‌اند. ستیز پنهان میان نسل جوان و نسل پیشین، از یک سوءتفاهم برمی‌خیزد. در واکاوی این ستیز و اتهام و در ایضاح محل اختلاف، متوجه می‌شویم که در کیفرخواست نسل جدید علیه نسل انقلاب، چهار خطای آشکار وجود دارد.. ✅ و درست به علت همین خطاهای چهار گانه است که نمی‌تواند داوری درست و قضاوت منصفانه داشته باشد..۱⃣ خطای جامعه‌شناختی. خطای اول‌شان این است که فکر می‌کنند، انقلاب، کنش برنامه‌ریزی شده و از قبل معلوم است. می‌اندیشند، انقلاب، ارادی، آگاهانه و به صورت خودخواسته است. در حالی که انقلاب، رخ دادنی است. کسانی در برابر نظام حاکم و مستقر اعتراض می‌کنند، و به یک‌باره چشم باز می‌کنند و می‌بینند، انقلاب شد. البته بسیاری از اعتراضات هم شکل می‌گیرد و اما حاکمیت مستقر، واژگون نمی‌شود. ...
  • گزارش تخلف

▫️ جهانی‌شدن یا جهانی‌سازی؟!. 📍 از منظر جیمز روزنا. 🖋 علی حاجی‌زاده

دانشجوی دکتری علوم سیاسی و روابط بین الملل. پدیده جهانی شدن از واژه Globalization برگردانده شده که مصدر جعلی از واژه Globe بمعنی کره زمین است. گر چه واژگان کره زمین و «جهان» بسیار قدیمی هستند و ظاهرا ۱۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، فردی به نام Crates از کره، برای نمایش سطح زمین، استفاده کرده بود اما مشتقات دیگر این کلمه همچون اصطلاح‌های globalization، globalize و globalizing تنها از حدود سال ۱۹۶۰ رواج عمومی یافته است. Globalize فعل گذرا به مفعول است که در آن به فاعل توجه بیشتری می‌شود و در نتیجه در فارسی به جهانی‌کردن یا «جهانی‌سازی» برگردانده می‌شود. اما همین فعل را می‌توان بصورت فعل ناگذر لحاظ کرد که در این صورت تأکید بیشتر بر خود فعل است تا فاعل و به این ترتیب به «جهانی‌شدن» تعبیر می‌شود. همچنانکه واژه‌های مشابهی همچون صنعتی کردن یا صنعتی شدن، ملی کردن یا ملی شدن در طول تاریخ شهرت بسزایی پیدا کردند …شاید تا مدت‌ها قبل، صاحبنظران تفاوتی میان دو مفهوم جهانی شدن و جهانی سازی قائل نبودند و از این دو معنای واحدی ارائه می‌کردند. این در حالی است که جهانی شدن مفهومی است که بلضروره نمی‌تواند دارا ...
  • گزارش تخلف