جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ 🔸 پرسشهایی از معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون لایحهی اعطای تابعیت به زنان ایرانی در ازدواج مردان خار 🖋 ریحانه قبادی. دانشجوی کارشناسی مددکاریاجتماعی. بهتازگی آقای احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشتهاند ۴۹هزار کودک در کشور فاقد شناسنامهاند و برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم. ایشان همچنین بیان کردند: درباره ازدواج زنان ایران با مردان غیر ایرانی پرسشنامه هایی در استانهای مختلف ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم. در ادامه بیان شده: در این میان مشخص شد خیلی از ازدواجها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عدهای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عدهای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی دادهاند. (منبع: خبرگزاری ایرنا). حال با پذیرفتن همین متن، میخواهم چند سوال از آقای میدری بپرسم:. چه چیز باعث شده که ایشان بی شناسنامه بودن را مترادف با بی تابعیت بودن بدانند؟. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ نتایج این پیمایش ملی نشان میدهد مردم ایران تمایل به آزادی رسانهها دارند نتایجی که در این اینفوگرافیک منتشر شده، برگرفته از پیمایشی ملی است که با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال کشور - شهری و روستایی - و با تعداد نمونه آماری ۴۸۹۰ نفر در سال ۱۳۹۷ انجام شده است …💡شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ▫️ آیا بدقولی همان دروغگویی است؟. 🖋 دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس بارها شاهد بودهام در مترو افراد هنگام مکالمه با موبایل آدرس اشتباه میدهند یا بطور واضح دروغ میگویند، بعنوان مثال حدود ۳ ماه پیش، خانمی را دیدم که به فرد پشت خط در حالی که در ایستگاه طرشت بود گفت من الان امام حسین هستم و ۲ تا۳ تا ایستگاه دیگه میرسم، به نظرم رسید دارد اشتباه میکند، بلند گفتم خانم ببخشید اینجا طرشت است. با دست اشاره کرد که من سکوت کنم. البته من هدفم صرفا راهنمایی بود بعد از اینکه تلفنش تمام شد گفتم ببخشید من نمیخواستم دخالت کنم، فکر کردم ایستگاه را اشتباه متوجه شدید. گفت بله متوجه شدم ولی همکارم بیچاره از صبح تو ایستگاه سرسبز منتظر من هست تا باهم بریم اداره، گفتم خوب چرا اینقدر دیر کردید؟ گفت صبح خواب موندم تازه وقتی زنگ زد گفت کجایی؟ من از خواب بیدار شدم و مجبور شدم بگم که متروی گلشهر به تهران هستم و همین طوری روم نشد بهش بگم که من خوابم برده. گفتم خوب همین الان هم که شما به ایشان گفتید من دو سه تا ایستگاه دیگه میرسم حداقل ۴۵ دقیقه طول میکشد تا برسید. گفت خانم دیگه چیکار کنم چارهای ندارم. گفتم خوب این خیلی بد است، کاش همان اول صادقانه میگفتید و عذرخواهی میکردید که خ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ مصرف، همانند آموزش یک نهاد طبقاتی است نه تنها در مفهوم اقتصادی آن در ارتباط با اشیا (خرید، انتخاب و کاربرد اشیا توسط قدرت خرید تنظیم میشود، سطح آموزش نیز تابع بالا بودن طبقه اجتماعی است) نابرابری وجود دارد -خلاصه این که همگان، اشیای یکسانی در اختیار ندارند همانگونه که همگان از فرصت تحصیلی برابر برخوردار نیستند- بلکه به صورت عمیقتر بهلحاظ تبعیض رادیکالی که در این مفهوم وجود دارد، یعنی که تنها بعضیها به منطق مستقل و خردگرای عناصر محیط (استفاده کارکردی، سازمان زیباشناختی، دستاوردهای فرهنگی) دست مییابند. بعضی با اشیا سر و کار ندارند و به مفهوم حقیقی «مصرف» نمیکنند- و بعضی دیگر خود را وقف یک اقتصاد جادویی، بالا بردن ارزش اشیا به آن صورتی که وجود دارند و بقیه چیزهایی کردهاند که شیء محسوب میشوند (افکار سرگرمیها، دانش و فرهنگ). این منطق بتپرستانه، دقیقا همان ایدئولوژی مصرف است. …📖 جامعه مصرفی. 🖋 بودریار. 💡شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ▫️ کودکهمسری، نمود تأخر فرهنگی. 🖋 مصطفی جمشیدی 🔸 در شهر ما، اردبیل، دختران بسیاری هستند که به دهه دوم زندگی خود نرسیده، «بیوه» و «مطلقه» خطاب میشوند. دخترانی که «عروسک به دست» وارد دنیای بزرگسالان شدهاند و تا متوجه قاعده بازی شوند، هست و نیست خود را باخته و رویاهای کودکانهشان را زیر آواری سنگین و نابهنگام مدفون یافتهاند. روی سخن با ازدواج کودکان یا همان «کودک همسری» است …🔻کلود لوی استروس، انسانشناس فرانسوی، «ازدواج» را برخوردی دراماتیک بین فرهنگ و طبیعت میداند. طبیعت بشر در گذر زمان تغییر چندانی نمییابد؛ به عنوان مثال انگیزههای جسمانی و فیزیولوژیکی ازدواج در عصر حاضر تفاوت چندانی با دهههای قبل ندارد، اما «فرهنگ» همواره دستخوش تغییر و تحول است. فرهنگ تمامی وجوه زندگی انسان را در احاطه خود دارد. طبیعتا ازدواج و مسائل پیرامون آن نیز تحت تاثیر تغییر فرهنگ قرار میگیرد …🔻یکی از الگوهای ازدواج در جامعه ما است. اصطلاحی که به ازدواج کودکان، عموما در سنی پایینتر از ۱۸ سال اطلاق میشود. این نوع از ازدواج در جامعه سنتی کارکردهای خاص خود را داشت. چه بسا بسیاری از مادران یا پدران ما در چنین سن و سالهایی سر سفره عقد نشستهاند و زندگی ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔹مقایسه وضعیت امروز و ده سال قبل اقتصاد ایران از منظر برخی شاخصهای اقتصاد کلان.. 💡شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ✅ چرا صدا و سیما از شکافها تنفس میکند؟. 🖋 آرزو رضایی مجاز.. 📍 آسیب، جزئی از زندگی همهی ماست تا قرن بیستم، اغلب انسانها زندگی را بهصورت یک جهنمدره تجربه میکردند؛ هرچند بهمرور، احساس فزایندهی عدالت اجتماعی، ضرب آسیب اجتنابناپذیر را گرفت؛ اما همچنان نمرههای نومیدکنندهای به واقعیت میدهیم چرا که هنوز در میان شکافهای دنیای مدرن، صدای بمب، بوی باروت و عطر غایب نان! میپیچد …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 📊اینفوگرافیک دولت برای هر ایرانی چقدر خرج میکند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔹 کودک-همسری تهدید کنندهی سلامت و جان کودکان. 🖋 سیمین کاظمی| پزشک و جامعه شناس 🔸توضیح: در جامعه پزشکی ایران، پزشکانی هستند که اعتبار پزشک بودن و مرجعیت علمی شان را در خدمت ایدئولوژی مسلط و دیدگاه سنت گرایانه قرار دادهاند و گاه با اظهار نظرها و مشاورههای شان سلامت جامعه و از جمله بی دفاعترین بخش آن یعنی کودکان را به خطر میاندازند. این شرکای جریان تباهی زندگی و آینده کودکان، که از قرار معلوم، طرف مشاوره برخی دست اندرکاران قانون گذاری در مورد سن ازدواج هستند و موافقان کودک-همسری به نظرات شان استناد میکنند و البته هویت شان هم مشخص نیست، منکر تبعات ازدواج و بارداری در سنین پایین شده و حتی فوایدی دست کاری شده هم برای آن بر شمردهاند. در پاسخ سوالهای دوم و سوم گفتگوی زیر به این ادعاها هم پاسخ داده شده است:.۱_ از دیدگاه پزشکی اهم خطرات این آسیب اجتماعی چیست؟. ✅ مهمترین این خطرات ناشی از بارداری و زایمان زیر ۱۸ سال است. از آنجا که رشد جسمی شامل رشد استخوانی و دستگاه تولید مثل دختران کامل نشده، بارداری پرخطر و زایمان سخت و طولانی و پرعارضه را متحمل میشوند. آنها در معرض خطر تجمعی متشکل از خطر بارداری در سنین پایین و خطرات بارداری اول قرار دارند. خونریزی، عفونت شدید و ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔸تابعیت زن از مرد ناشی از هیچگونه نقص بیولوژیک جنسی نبوده است بلکه منتج از تغییرات اجتماعی_انقلابی بود که جامعه متعادل تبار مادرسالاری یا طایفه را نابود کرد و جامعه طبقاتی پدرسالاری را به جای آن نشاند، که از بدو تولدش با تبعیضات و نابرابریهای گوناوگون زیاد، از جمله نابرابریهای جنسی متمایز گردید. رشد این نوع ستم که میراث نظام اجتماعی_اقتصادی بود، دلایل تنزل موقعیت تاریخی زنان بود. اما بدون در نظر گرفتن آنچه که در همان زمان برای مردان اتفاق افتاد، تنزل موقعیت اجتماعی زنان کاملا درک نمیشود، یا نمیتوان راهحل سیاسی و اجتماعی درستی برای آزادی زنان ارائه کرد. اغلب در بیشتر موارد به این نکته توجه نمیشود که همانطور که نظام طبقهای مردسالارانه زنسالاری را متلاشی کرد، روابط اجتماعی کمونی آن نیز همتای مردانه آن، یعنی برادرسالاری یا برادری قبیلهای مردان را از بین برد. سقوط اجتماعی زنان توام با انقیاد انبوه مردان زحمتکش توسط طبقه ارباب مردان انجام گرفت. اهمیت این تکامل زمانی بهطور وضوح مشاهده میشود که ما ماهیت اساسی ساخت قبیلهای را که مورگان، انگلس، ودیگران آن را «کمونیسم اولیه» توصیف میکنند کاملا موشکافی کنیم. کمون طایفهای هم خواهرسالاری زنان و ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ✅ طنین سکوت: پژوهشی جامع درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ایران. 🖋 کامیل احمدی (انسانشناس) 📍 طنین سکوت؛ پژوهشی جامع درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ایران است که برای اولین بار در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و اصفهان -که بیشترین ازدواجهای زودهنگام در آنها اتفاق میافتد – انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که اگرچه پدیده ازدواج کودکان در استانهای مذکور روند نزولی دارد اما همچنان بدون ممانعتهای قانونی و فرهنگی، رایج است و همچنان آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، مهمترین علل رواج کودک همسری در ایران، مواردی چون قدرت، سنن، هنجارهای اجتماعی، کمسوادی و بهرهگیری از عنصر دین برای مشروعیت بخشیدن به آن است. روشن است که ازدواجهای زودهنگام، منجر به پیامدهای جبرانناپذیری برای زوجین کودک، بهویژه دختران میشود. از مهمترین پیامدهای آن میتوان به افزایش طلاق و بیوه کودکی، خودکشی بهویژه در میان دختران، آسیب جسمی، جنسی، روحی و تداوم چرخه فقر، اشاره کرد. از جمله راهکارهای عملی برای کاهش و توقف این بیماری اجتماعی میتوان برای نمونه به این عوامل اشاره کرد: تغییر و تعیین سن قانونی ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔷دربهای گردان و چرخۀ فساد.. ✍رضا امیدی 🔸احتمالا دربهای گردان (revolving door) را در برخی ساختمانهای اداری یا فروشگاههای بزرگ دیدهاید؛ دربهایی که حول یک محور میچرخند. این اصطلاح در حوزۀ سیاستگذاری استعارهای است برای وضعیتی که طی آن افراد حول محور منافع شخصی از موقعیت دولتی برای فراهمکردن شرایط کسبوکار خصوصی استفاده میکنند. دربهای گردان یکی از ابزارهای تسخیر سیاستگذاری (policy capture) است.. 🔸در تابستان گذشته بحث صید کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان داغ شد. مسئلهای که از حدود ۳ سال پیش، از سوی صیادان محلی مطرح میشد. صیادان میگفتند حتی در ایام دریابست (دورۀ تخمگذاری آبزیان که در راستای حفظ منابع دریایی، صید ممنوع میشود)، کشتیهای چینی مشغول صید در منطقه هستند و اساسا دریابست را بهنوعی «دربستدادن دریا به کشتیهای چینی» میدانستند. اما در داغی آن ایام، نکتۀ مهمی نادیده گرفته شد. نمایندۀ بندرعباس در مجلس دربارۀ فعالیت کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان گفت «بسیاری از کسانی که این مجوزها را گرفتهاند، بازنشستگان سازمان شیلات هستند که تخلفهای زیادی انجام میدهند، اما بهدلیل قدرت و شبکۀ روابطی که دا ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 📊 ها، مشاهدات و مفروضات ما میتوانند ما را به اشتباه بیندازند. در قضاوت عجله نکنیم... 💡شمایید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Animation ( 1.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ✅ دست واماندهی محتوا در فرمی معیوب!. 🖋 آرزو رضایی مجاز 📍 درک جامعه بهعنوان یک کل با تمام ابعاد، مناسبات و دلالتهای آن، موضوع مشترک اغلب علوم انسانی است. در سنت مملکتداری ایران، جامعه بهعنوان «رمه» یا بعدها «امت» را در مقام استعاری، کلیتی چون چارچوب بدن انسان در نظر میگرفتند؛ از اعضای بدن، سر به مثابهی جایگاه فکر و مغز، مهمتر از همه تلقی میشد؛ جاییکه سرنوشت کلیت اعضاء در آن تعیین میشود و سلامتاش با سلامت کل بدن برابر است!. دور از واقع نیست که این استعاره را چکیدهی سیاستورزی ایرانی بدانیم. مطابق همین ایده است که هر چه در بطن جامعه ناهنجاریای بهوجود میآید، بلافاصله رأس هرم مورد هجوم واقع میشود. قرینههای «سر- اعضای بدن»، «چوپان- رمه» و «رأس- قاعده» و نیز «رهبر- امت» الگوهای سنتی از تحلیلهای اجتماعی است و خودبهخود، شرایط مطلوب یا نامطلوب جامعه طبق این قاعده سنجیده میشود …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎. 🔸 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔸 داستان مشترک من، تو و او!.. تو به مدرسه میرفتی به تو گفته بودند باید دکتر شوی او هم به مدرسه میرفت اما نمیدانست چرا؟!. من پول توجیبیام را هفتگی از پدرم میگرفتم. تو پول توجیبی نمیگرفتی همیشه پول در خانهی شما دم دست بود. او هرروز بعد از مدرسه کنار خیابان آدامس میفروخت. معلم گفته بود انشا بنویسید و موضوع این بود: علم بهتر است یا ثروت؟!. من نوشته بودم علم بهتر است. مادرم میگفت با علم میتوان به ثروت رسید. تو نوشته بودی علم بهتر است. شاید پدرت گفته بود تو از ثروت بینیازی. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔸همیشه کسانی هستند که دفاع از خدا را وظیفهی خود میدانند، انگار که واقعیت مطلق، چهارچوب نگهدارندهی وجود، چیزی ضعیف و بیدفاع است. این آدمها از کنار بیوهای بر اثر جذام از شکل افتاده که چند سکه گدایی میکند رد میشوند،. از کنار کودکان ژندهپوشی که در خیابان زندگی میکنند رد میشوند، اما اگر کمترین چیزی علیه خدا ببینند داستان فرق میکند. چهرههایشان سرخ میشود، سینههایشان را بیرون میدهند، کلمات خشمآلودی به زبان میآورند. . میزان خشمشان حیرتانگیز است. نحوهی برخوردشان هراسآور است. این آدمها نمیفهمند که باید در درون از خدا دفاع کرد، نه در بیرون. آنها باید خشمشان را متوجه خودشان کنند …!. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 📊 اینفوگرافیک شکاف جنسیتی در بازار کار.. 📍چند زن شاغل در بازار کار حضور دارند؟ 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ✅ تحریم تک اقتصادمان!. 🖋یداله کریمیپور 📍 محمد الساده وزیر نفت قطر در کنفرانس خبری گفته است: دیگر نفتی درمیدان مشترک میان ایران و قطر (پارسجنوبی - بزرگترین میدان گازی جهان) نمانده است و ما (قطریها) در ۱۸ سال منتهی به ۲۰۱۸، بیش از ۹۰۰ برابر (۹۰۰۰۰درصد) ایرانیها از منطقه مشترکمان، با فنآوری دوستانآمریکایی، نفت برداشت کردهایم. دیگر نفتی در آن جا نمانده است؛ تنها گاز باقی است. به عبارت بهتر در سوی قطری پارس جنوبی ۹۰۰ تن دارند با نی از لیوان مشترک مینوشند و در سوی ایران، یک تن نفس نفس زنان با نی فرسوده دارد بالا میکشد. خرم…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ 📊 بزرگترین صادرکنندگان دنیا چه کشورهایی هستند؟ 🔸ایران در جایگاه سی و هفتم دنیا قرار دارد …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ 📊 آماری از زندانیان کشور …🌐شبکه جامعه شناسی علامه ‹ 17 18 19 20 21 22 23 ›
جامعه شناسی علامه ۲۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ 🔸 پرسشهایی از معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون لایحهی اعطای تابعیت به زنان ایرانی در ازدواج مردان خار 🖋 ریحانه قبادی. دانشجوی کارشناسی مددکاریاجتماعی. بهتازگی آقای احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشتهاند ۴۹هزار کودک در کشور فاقد شناسنامهاند و برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم. ایشان همچنین بیان کردند: درباره ازدواج زنان ایران با مردان غیر ایرانی پرسشنامه هایی در استانهای مختلف ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم. در ادامه بیان شده: در این میان مشخص شد خیلی از ازدواجها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عدهای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عدهای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی دادهاند. (منبع: خبرگزاری ایرنا). حال با پذیرفتن همین متن، میخواهم چند سوال از آقای میدری بپرسم:. چه چیز باعث شده که ایشان بی شناسنامه بودن را مترادف با بی تابعیت بودن بدانند؟. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ نتایج این پیمایش ملی نشان میدهد مردم ایران تمایل به آزادی رسانهها دارند نتایجی که در این اینفوگرافیک منتشر شده، برگرفته از پیمایشی ملی است که با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال کشور - شهری و روستایی - و با تعداد نمونه آماری ۴۸۹۰ نفر در سال ۱۳۹۷ انجام شده است …💡شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ▫️ آیا بدقولی همان دروغگویی است؟. 🖋 دکتر طاهره جعفری/جامعه شناس بارها شاهد بودهام در مترو افراد هنگام مکالمه با موبایل آدرس اشتباه میدهند یا بطور واضح دروغ میگویند، بعنوان مثال حدود ۳ ماه پیش، خانمی را دیدم که به فرد پشت خط در حالی که در ایستگاه طرشت بود گفت من الان امام حسین هستم و ۲ تا۳ تا ایستگاه دیگه میرسم، به نظرم رسید دارد اشتباه میکند، بلند گفتم خانم ببخشید اینجا طرشت است. با دست اشاره کرد که من سکوت کنم. البته من هدفم صرفا راهنمایی بود بعد از اینکه تلفنش تمام شد گفتم ببخشید من نمیخواستم دخالت کنم، فکر کردم ایستگاه را اشتباه متوجه شدید. گفت بله متوجه شدم ولی همکارم بیچاره از صبح تو ایستگاه سرسبز منتظر من هست تا باهم بریم اداره، گفتم خوب چرا اینقدر دیر کردید؟ گفت صبح خواب موندم تازه وقتی زنگ زد گفت کجایی؟ من از خواب بیدار شدم و مجبور شدم بگم که متروی گلشهر به تهران هستم و همین طوری روم نشد بهش بگم که من خوابم برده. گفتم خوب همین الان هم که شما به ایشان گفتید من دو سه تا ایستگاه دیگه میرسم حداقل ۴۵ دقیقه طول میکشد تا برسید. گفت خانم دیگه چیکار کنم چارهای ندارم. گفتم خوب این خیلی بد است، کاش همان اول صادقانه میگفتید و عذرخواهی میکردید که خ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ مصرف، همانند آموزش یک نهاد طبقاتی است نه تنها در مفهوم اقتصادی آن در ارتباط با اشیا (خرید، انتخاب و کاربرد اشیا توسط قدرت خرید تنظیم میشود، سطح آموزش نیز تابع بالا بودن طبقه اجتماعی است) نابرابری وجود دارد -خلاصه این که همگان، اشیای یکسانی در اختیار ندارند همانگونه که همگان از فرصت تحصیلی برابر برخوردار نیستند- بلکه به صورت عمیقتر بهلحاظ تبعیض رادیکالی که در این مفهوم وجود دارد، یعنی که تنها بعضیها به منطق مستقل و خردگرای عناصر محیط (استفاده کارکردی، سازمان زیباشناختی، دستاوردهای فرهنگی) دست مییابند. بعضی با اشیا سر و کار ندارند و به مفهوم حقیقی «مصرف» نمیکنند- و بعضی دیگر خود را وقف یک اقتصاد جادویی، بالا بردن ارزش اشیا به آن صورتی که وجود دارند و بقیه چیزهایی کردهاند که شیء محسوب میشوند (افکار سرگرمیها، دانش و فرهنگ). این منطق بتپرستانه، دقیقا همان ایدئولوژی مصرف است. …📖 جامعه مصرفی. 🖋 بودریار. 💡شمایید. اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ▫️ کودکهمسری، نمود تأخر فرهنگی. 🖋 مصطفی جمشیدی 🔸 در شهر ما، اردبیل، دختران بسیاری هستند که به دهه دوم زندگی خود نرسیده، «بیوه» و «مطلقه» خطاب میشوند. دخترانی که «عروسک به دست» وارد دنیای بزرگسالان شدهاند و تا متوجه قاعده بازی شوند، هست و نیست خود را باخته و رویاهای کودکانهشان را زیر آواری سنگین و نابهنگام مدفون یافتهاند. روی سخن با ازدواج کودکان یا همان «کودک همسری» است …🔻کلود لوی استروس، انسانشناس فرانسوی، «ازدواج» را برخوردی دراماتیک بین فرهنگ و طبیعت میداند. طبیعت بشر در گذر زمان تغییر چندانی نمییابد؛ به عنوان مثال انگیزههای جسمانی و فیزیولوژیکی ازدواج در عصر حاضر تفاوت چندانی با دهههای قبل ندارد، اما «فرهنگ» همواره دستخوش تغییر و تحول است. فرهنگ تمامی وجوه زندگی انسان را در احاطه خود دارد. طبیعتا ازدواج و مسائل پیرامون آن نیز تحت تاثیر تغییر فرهنگ قرار میگیرد …🔻یکی از الگوهای ازدواج در جامعه ما است. اصطلاحی که به ازدواج کودکان، عموما در سنی پایینتر از ۱۸ سال اطلاق میشود. این نوع از ازدواج در جامعه سنتی کارکردهای خاص خود را داشت. چه بسا بسیاری از مادران یا پدران ما در چنین سن و سالهایی سر سفره عقد نشستهاند و زندگی ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔹مقایسه وضعیت امروز و ده سال قبل اقتصاد ایران از منظر برخی شاخصهای اقتصاد کلان.. 💡شمایید اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ ✅ چرا صدا و سیما از شکافها تنفس میکند؟. 🖋 آرزو رضایی مجاز.. 📍 آسیب، جزئی از زندگی همهی ماست تا قرن بیستم، اغلب انسانها زندگی را بهصورت یک جهنمدره تجربه میکردند؛ هرچند بهمرور، احساس فزایندهی عدالت اجتماعی، ضرب آسیب اجتنابناپذیر را گرفت؛ اما همچنان نمرههای نومیدکنندهای به واقعیت میدهیم چرا که هنوز در میان شکافهای دنیای مدرن، صدای بمب، بوی باروت و عطر غایب نان! میپیچد …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 📊اینفوگرافیک دولت برای هر ایرانی چقدر خرج میکند؟.. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔹 کودک-همسری تهدید کنندهی سلامت و جان کودکان. 🖋 سیمین کاظمی| پزشک و جامعه شناس 🔸توضیح: در جامعه پزشکی ایران، پزشکانی هستند که اعتبار پزشک بودن و مرجعیت علمی شان را در خدمت ایدئولوژی مسلط و دیدگاه سنت گرایانه قرار دادهاند و گاه با اظهار نظرها و مشاورههای شان سلامت جامعه و از جمله بی دفاعترین بخش آن یعنی کودکان را به خطر میاندازند. این شرکای جریان تباهی زندگی و آینده کودکان، که از قرار معلوم، طرف مشاوره برخی دست اندرکاران قانون گذاری در مورد سن ازدواج هستند و موافقان کودک-همسری به نظرات شان استناد میکنند و البته هویت شان هم مشخص نیست، منکر تبعات ازدواج و بارداری در سنین پایین شده و حتی فوایدی دست کاری شده هم برای آن بر شمردهاند. در پاسخ سوالهای دوم و سوم گفتگوی زیر به این ادعاها هم پاسخ داده شده است:.۱_ از دیدگاه پزشکی اهم خطرات این آسیب اجتماعی چیست؟. ✅ مهمترین این خطرات ناشی از بارداری و زایمان زیر ۱۸ سال است. از آنجا که رشد جسمی شامل رشد استخوانی و دستگاه تولید مثل دختران کامل نشده، بارداری پرخطر و زایمان سخت و طولانی و پرعارضه را متحمل میشوند. آنها در معرض خطر تجمعی متشکل از خطر بارداری در سنین پایین و خطرات بارداری اول قرار دارند. خونریزی، عفونت شدید و ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ 🔸تابعیت زن از مرد ناشی از هیچگونه نقص بیولوژیک جنسی نبوده است بلکه منتج از تغییرات اجتماعی_انقلابی بود که جامعه متعادل تبار مادرسالاری یا طایفه را نابود کرد و جامعه طبقاتی پدرسالاری را به جای آن نشاند، که از بدو تولدش با تبعیضات و نابرابریهای گوناوگون زیاد، از جمله نابرابریهای جنسی متمایز گردید. رشد این نوع ستم که میراث نظام اجتماعی_اقتصادی بود، دلایل تنزل موقعیت تاریخی زنان بود. اما بدون در نظر گرفتن آنچه که در همان زمان برای مردان اتفاق افتاد، تنزل موقعیت اجتماعی زنان کاملا درک نمیشود، یا نمیتوان راهحل سیاسی و اجتماعی درستی برای آزادی زنان ارائه کرد. اغلب در بیشتر موارد به این نکته توجه نمیشود که همانطور که نظام طبقهای مردسالارانه زنسالاری را متلاشی کرد، روابط اجتماعی کمونی آن نیز همتای مردانه آن، یعنی برادرسالاری یا برادری قبیلهای مردان را از بین برد. سقوط اجتماعی زنان توام با انقیاد انبوه مردان زحمتکش توسط طبقه ارباب مردان انجام گرفت. اهمیت این تکامل زمانی بهطور وضوح مشاهده میشود که ما ماهیت اساسی ساخت قبیلهای را که مورگان، انگلس، ودیگران آن را «کمونیسم اولیه» توصیف میکنند کاملا موشکافی کنیم. کمون طایفهای هم خواهرسالاری زنان و ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ✅ طنین سکوت: پژوهشی جامع درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ایران. 🖋 کامیل احمدی (انسانشناس) 📍 طنین سکوت؛ پژوهشی جامع درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ایران است که برای اولین بار در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و اصفهان -که بیشترین ازدواجهای زودهنگام در آنها اتفاق میافتد – انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که اگرچه پدیده ازدواج کودکان در استانهای مذکور روند نزولی دارد اما همچنان بدون ممانعتهای قانونی و فرهنگی، رایج است و همچنان آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، مهمترین علل رواج کودک همسری در ایران، مواردی چون قدرت، سنن، هنجارهای اجتماعی، کمسوادی و بهرهگیری از عنصر دین برای مشروعیت بخشیدن به آن است. روشن است که ازدواجهای زودهنگام، منجر به پیامدهای جبرانناپذیری برای زوجین کودک، بهویژه دختران میشود. از مهمترین پیامدهای آن میتوان به افزایش طلاق و بیوه کودکی، خودکشی بهویژه در میان دختران، آسیب جسمی، جنسی، روحی و تداوم چرخه فقر، اشاره کرد. از جمله راهکارهای عملی برای کاهش و توقف این بیماری اجتماعی میتوان برای نمونه به این عوامل اشاره کرد: تغییر و تعیین سن قانونی ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔷دربهای گردان و چرخۀ فساد.. ✍رضا امیدی 🔸احتمالا دربهای گردان (revolving door) را در برخی ساختمانهای اداری یا فروشگاههای بزرگ دیدهاید؛ دربهایی که حول یک محور میچرخند. این اصطلاح در حوزۀ سیاستگذاری استعارهای است برای وضعیتی که طی آن افراد حول محور منافع شخصی از موقعیت دولتی برای فراهمکردن شرایط کسبوکار خصوصی استفاده میکنند. دربهای گردان یکی از ابزارهای تسخیر سیاستگذاری (policy capture) است.. 🔸در تابستان گذشته بحث صید کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان داغ شد. مسئلهای که از حدود ۳ سال پیش، از سوی صیادان محلی مطرح میشد. صیادان میگفتند حتی در ایام دریابست (دورۀ تخمگذاری آبزیان که در راستای حفظ منابع دریایی، صید ممنوع میشود)، کشتیهای چینی مشغول صید در منطقه هستند و اساسا دریابست را بهنوعی «دربستدادن دریا به کشتیهای چینی» میدانستند. اما در داغی آن ایام، نکتۀ مهمی نادیده گرفته شد. نمایندۀ بندرعباس در مجلس دربارۀ فعالیت کشتیهای چینی در خلیج فارس و دریای عمان گفت «بسیاری از کسانی که این مجوزها را گرفتهاند، بازنشستگان سازمان شیلات هستند که تخلفهای زیادی انجام میدهند، اما بهدلیل قدرت و شبکۀ روابطی که دا ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 📊 ها، مشاهدات و مفروضات ما میتوانند ما را به اشتباه بیندازند. در قضاوت عجله نکنیم... 💡شمایید مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Animation ( 1.4 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام اگر میپسندید، برای دوستانتان بفرستید …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ✅ دست واماندهی محتوا در فرمی معیوب!. 🖋 آرزو رضایی مجاز 📍 درک جامعه بهعنوان یک کل با تمام ابعاد، مناسبات و دلالتهای آن، موضوع مشترک اغلب علوم انسانی است. در سنت مملکتداری ایران، جامعه بهعنوان «رمه» یا بعدها «امت» را در مقام استعاری، کلیتی چون چارچوب بدن انسان در نظر میگرفتند؛ از اعضای بدن، سر به مثابهی جایگاه فکر و مغز، مهمتر از همه تلقی میشد؛ جاییکه سرنوشت کلیت اعضاء در آن تعیین میشود و سلامتاش با سلامت کل بدن برابر است!. دور از واقع نیست که این استعاره را چکیدهی سیاستورزی ایرانی بدانیم. مطابق همین ایده است که هر چه در بطن جامعه ناهنجاریای بهوجود میآید، بلافاصله رأس هرم مورد هجوم واقع میشود. قرینههای «سر- اعضای بدن»، «چوپان- رمه» و «رأس- قاعده» و نیز «رهبر- امت» الگوهای سنتی از تحلیلهای اجتماعی است و خودبهخود، شرایط مطلوب یا نامطلوب جامعه طبق این قاعده سنجیده میشود …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎. 🔸 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔸 داستان مشترک من، تو و او!.. تو به مدرسه میرفتی به تو گفته بودند باید دکتر شوی او هم به مدرسه میرفت اما نمیدانست چرا؟!. من پول توجیبیام را هفتگی از پدرم میگرفتم. تو پول توجیبی نمیگرفتی همیشه پول در خانهی شما دم دست بود. او هرروز بعد از مدرسه کنار خیابان آدامس میفروخت. معلم گفته بود انشا بنویسید و موضوع این بود: علم بهتر است یا ثروت؟!. من نوشته بودم علم بهتر است. مادرم میگفت با علم میتوان به ثروت رسید. تو نوشته بودی علم بهتر است. شاید پدرت گفته بود تو از ثروت بینیازی. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 🔸همیشه کسانی هستند که دفاع از خدا را وظیفهی خود میدانند، انگار که واقعیت مطلق، چهارچوب نگهدارندهی وجود، چیزی ضعیف و بیدفاع است. این آدمها از کنار بیوهای بر اثر جذام از شکل افتاده که چند سکه گدایی میکند رد میشوند،. از کنار کودکان ژندهپوشی که در خیابان زندگی میکنند رد میشوند، اما اگر کمترین چیزی علیه خدا ببینند داستان فرق میکند. چهرههایشان سرخ میشود، سینههایشان را بیرون میدهند، کلمات خشمآلودی به زبان میآورند. . میزان خشمشان حیرتانگیز است. نحوهی برخوردشان هراسآور است. این آدمها نمیفهمند که باید در درون از خدا دفاع کرد، نه در بیرون. آنها باید خشمشان را متوجه خودشان کنند …!. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۰۴ 📊 اینفوگرافیک شکاف جنسیتی در بازار کار.. 📍چند زن شاغل در بازار کار حضور دارند؟ 🌐شبکه جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ✅ تحریم تک اقتصادمان!. 🖋یداله کریمیپور 📍 محمد الساده وزیر نفت قطر در کنفرانس خبری گفته است: دیگر نفتی درمیدان مشترک میان ایران و قطر (پارسجنوبی - بزرگترین میدان گازی جهان) نمانده است و ما (قطریها) در ۱۸ سال منتهی به ۲۰۱۸، بیش از ۹۰۰ برابر (۹۰۰۰۰درصد) ایرانیها از منطقه مشترکمان، با فنآوری دوستانآمریکایی، نفت برداشت کردهایم. دیگر نفتی در آن جا نمانده است؛ تنها گاز باقی است. به عبارت بهتر در سوی قطری پارس جنوبی ۹۰۰ تن دارند با نی از لیوان مشترک مینوشند و در سوی ایران، یک تن نفس نفس زنان با نی فرسوده دارد بالا میکشد. خرم…. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعهخوانها. 🔷 ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ 📊 بزرگترین صادرکنندگان دنیا چه کشورهایی هستند؟ 🔸ایران در جایگاه سی و هفتم دنیا قرار دارد …🌐شبکه جامعه شناسی علامه.