شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


✅ ما بخشی از نیروی انتظامی هستیم!!!.. ✍ مهران

🌱معلمی در کرمان بدون توجه به اینکه دانش آموز مداد نوک تیزی در دست دارد ضربه‌ای به دستان او می‌زند و مداد به گونه‌ای اسف بار درون پوست سر دانش آموز فرو می‌رود. تصویر رقت بار این حادثه در شبکه‌های مجازی منتشر، و موجی از احساس همدردی را در میان مردم برمی انگیزد. صداوسیما در چند برنامه به این مساله می‌پردازد و مدیر کل آموزش و پرورش کرمان در تماسی تلفنی وعده می‌دهد که حتی اگر والدین دانش آموز گذشت کنند ما نمی‌گذریم! به مردم وعده تعلیق از کار و اخذ تست سلامت روانی از معلم را می‌دهد و …حال پرسش این است که چرا داستان تکراری تنبیه دانش آموزان همچنان به رغم هشدارها ادامه می‌یابد؟ معلمان به عواقب اینکار آگاه نیستند؟ یا اینکه قضیه پیچیده‌تر و ساختاری‌تر از این قضاوت‌ها است؟ پاسخ این است که مدارس هم اکنون به کانون خشونت ساختاری بر معلمان و دانش آموزان تبدیل شده‌اند که می‌توان برآیند آن در تنبیه یک طرف و بی احترامی نسبت به طرف دیگر مشاهده کرد. اجازه دهید تصویر دقیق‌تری از اکثر مدارس امروز ایران (البته به جز معدودی از مدارس استعدادهای درخشان) را برایتان ترسیم کنم. وزارت آموزش و پرورش به دلیل کمبود اع ...
  • گزارش تخلف

✅پرسشی از چیستی. ✍🏻سیدجواد.. پرسش از صلح یا جنگ، پرسش از چیستی جامعه است

در نگاه ادبای روس به‌خصوص تولستوی زمانی که صحبت از جامعه و جنگ و صلح می‌شود، این مسائل را مطرح می‌کنند که اساسا پرسش از جامعه یا به عبارت دیگر پرسش از جنگ و صلح، پرسش از چیستی جامعه است. یعنی این‌که در جامعه انسانی در سطح فردی وجود غرایض مختلف، تهاجم‌های بسیاری را رقم می‌زند. در سطح اجتماعی نیز نیروها، قشرها، طبقات و خواست‌ها فراوانی وجود دارد. در نگاه به جامعه در سطح کلان برخوردهای بیشتری دیده می‌شود. اگر ما نتوانیم این برخوردها را چه در سطح فردی و چه در سطح کلان مدیریت کنیم، اساسا همیشه می‌توانیم منتظر ناهمواری‌ها، بحران‌ها، خطرها، ریسک‌ها و در انتها تنزل، نزاع و جنگ باشیم. زمانی که از نبود صلح صحبت می‌کنیم، این پرسش مطرح می‌شود که ما اساسا باید چگونه جامعه را مفهوم‌سازی کنیم؟ آیا امر اجتماعی فی‌نفسه امری است که ذاتا از درون زندگی انسان‌ها بیرون می‌آید یا نیازمند مدیریت است. در این زمینه چند رویکرد مختلف وجود دارد. برخی معتقدند اساسا یکی از عواملی که باعث می‌شود در جوامع انسانی ما شاهد جنگ باشیم، نقش حاکمیت‌هاست. ...
  • گزارش تخلف

✅‍ نقش کار در جامعه چیست؟. ✍🏻جلال ایجادی

مدرن عبارت از فعالیت بر پایه قرارداد، بازارکار و دستمزدی است که کارفرما به کارمند و کارگر میدهد. این درک از کار در جامعه سرمایه داری بوجود میاید. ولی در طول این تاریخ معاصر همیشه این گفتگو و پرسش نیز وجود داشته که نقش کار در جامعه چیست؟ نقش آن در خوشبختی و انگیزه انسان چیست؟ و آیا کنونی را تنها بر پایه ارزش کار می‌بایستی ارزیابی نمود؟ آیا میتوان در سلسله مراتب ارزشها، محور کار را زیر سئوال برد؟ در چه حالتی ما در اتوپی و ذهنی گرایی خواهیم بود و چگونه معنایی تازه‌ای میتوان به زندگی بخشید؟ اقتصاددان انگلیسی آدام اسمیت در قرن هیجدهم گفت ارزش، تنها از کار تولید میشود. برای کارل مارکس ماهیت کار پرومته‌ای میباشد و کار دارای ماهیت دوگانه است. ...
  • گزارش تخلف

فاشیسم را می‌توان به چشم نیروی سومی نگاه کرد که میان سرمایه داری و کمونیسم قرار گرفته است

فاشیسم و اشکال مختلف دیکتاتوری است که در شرایط بحران حاد (اقتصادی) برای حفظ حکومت از به قدرت رسیدن سایر بخش‌های جامعه در جامعه حاکم می‌شود. این واژه بعدها در مفهوم گسترده‌تری به کار رفت و به دیگر رژیم‌های نظامی و مذهبی که دارای ویژگی‌های مشابهی بودند، اطلاق شد …فاشیسم از لحاظ نظری محصول توسعه نظری نژادباوری و امپریالیسم اروپایی و از نظر اجتماعی محصول بحران‌های اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ جهانی اول بود؛ ولی با شکست کلی نیروهای محور در جنگ جهانی دوم از اعتبار افتاد. پس از جنگ، برخی حزب‌های نوفاشیست در اروپا پدید آمدند (از جمله حزب نوفاشیست ایتالیا) ولی توفیق چندانی بدست نیاوردند. در قاره‌های دیگر نیز رژیم‌هایی با ایدئولوژی فاشیستی پدید آمدند. مانند پرونیسم در آرژانتین به رهبری خوآن پرون (۱۸۹۵–۱۹۷۴) که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ دیکتاتور آرژانتین بود. اما پرونیسم آرژانتین با فاشیسم ایتالیا تفاوت‌های مهمی (از جمله نداشتن سیاست خارجی تجاوزگرانه) داشت …✅ اصول فاشیسم:. 📌اصول اساسی فاشیسم که موسولینی برخی از آن‌ها را در دانشنامه ایتالیا در سال ۱۹۳۲ میلادی گفته بود عبارتند از:.۱) عدم اعتقاد به سو ...
  • گزارش تخلف

همواره در طول تاریخ از پی هر انقلاب، ضد انقلاب به دنبال آمده است

ضد انقلاب‌ها همواره جامعه را به عقب رانده‌اند، اما نه تا آن حد عقب که به نقطۀ آغازین انقلاب برسد. توالی انقلاب‌ها و ضد انقلاب‌ها، محصول خصوصیات بنیادی معین در مکانیزم جامعۀ طبقاتی است، یعنی تنها جامعه‌ای که در آن انقلاب‌ها و ضد انقلاب‌ها امکان پذیر هستند …✍🏻تروتسکی …. 🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

برتولت برشت بی سوادی را چنین تعریف می‌کند:

بدترین نوع ‌سوادی، بی‌سواد است، بیسواد سیاسی کور و کر است، درک سیاسی ندارد و نمی‌داند که هزینه‌های زندگی از قبیل قیمت نان، مسکن، دارو و درمان همگی وابسته به تصمیمات سیاسی هستند. او حتی به جهالت سیاسی خود افتخار کرده، سینه جلو می‌اندازد و می‌گوید که: «از سیاست بیزار است» … …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅حماقت انسان در داستان سینوهه

وقتی «سینوهه» شبی را به مستی کنار نیل به خواب می‌رود و صبح روز بعد یکی از برده‌های مصر که گوش‌ها و بینی اش به نشانه‌ی بردگی بریده بودند را بالای سر خودش می‌بیند , در ابتدا می‌ترسد , اما وقتی به بی آزار بودن آن برده پی می‌برد , با او هم کلام می‌شود …برده , از ستم هایی که طبقه اشراف مصر بر او روا داشته بودند می‌گوید , از فئودالیسم بسیار شدید حاکم بر آن روزهای مصر …برده , از سینوهه خواهش می‌کند او را سر قبر یکی از اشراف ظالم و معروف مصر ببرد و چون سینوهه با سواد بود , جملاتی که خدایان روی قبر آن شخص ظالم رانوشته‌اند برای او بخواند …سینوهه از برده سئوال می‌کند که چرا می‌خواهد سرنوشت قبر این شخص را بداند؟ و برده می‌گوید: سال‌ها قبل من انسان خوشبخت و آزادی بودم, همسر زیبا و دختر جوانی داشتم , مزرعه پر برکت اما کوچک من در کنار زمین‌های بیکران یکی از اشراف بود. روزی او با پرداخت رشوه به ماموران فرعون , زمین‌های مرا به نام خودش ثبت کرد و مقابل چشمانم به همسر و دخترم تجاوز کرد و بعد از اینکه گوش‌ها و بینی مرا برید و مر برای کار اجباری به معدن فرستاد , سالهای سال از دختر و همسرم بهره برداری کرد و ...
  • گزارش تخلف

✅‍ پدیده‌ی و مفهوم روشنفکر مقلد. ✍🏻انصار امینی …لایکیسم چیست؟

وقتی شما متن یا تصویری را در فضای مجازی، بدون خواندن آن لایک می‌کنید و این روند رفته رفته به نوعی عادت در شما تبدیل می‌شود لایکسیم را معنا بخشیده‌اید. لایکیسم معمولن وقتی خود را نشان می‌دهد که فرد، در مقابل صفحه‌ای قرار می‌گیرد که هزاران مخاطب، آن صفحه را لایک کرده‌اند و او هم بی اختیار کار آنها را تکرار می‌کند. لایک کردن، معنایی پنهانی را در خود پنهان کرده است و آن سکوت فرد در مقابل پیام مقابل است. در لایکسیم، فرد، یک پذیرنده‌ی بی چون و چراست که خود را به شکل گیرنده‌ای بدون اختیار نشان می‌دهد. ادعای این نوشتار، خالی شدن فضای روشنفکری ایران از روشنفکران مولد فکر و اندیشه از اوایل دهه ۸۰شمسی تا امروز است که همراه با تمایل نخبگان و مردم به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی از دهه ۸۰ به بعد، همراه بوده است. اما روشنفکر کیست؟ و چه کار ویژه‌ای برای تمییز خود از روشنفکر دارد؟ پیش از پاسخ به این سوالات گریزی به روند روشنفکری پس از انقلاب تا کنون می‌زنیم: شاید بتوان گفت که اواخر دهه شصت تا اواخر دهه هفتاد، شاخص‌ترین دوران روشنفکری پس از انقلاب بود. گفتمان روشنفکری در این دوران بود که بحث جامعه م ...
  • گزارش تخلف

…سران حزب چنین معتقد شده بودند که ظهور و بروز غریزه جنسی را نمی‌توانند کنترل کنند و در نتیجه بیرون رفتن با زنان فاحشه به شرط آنکه

هدف حزب آن بود که غریزه جنسی را بکشد و از میان ببرد و اگر قادر به چنین کاری نیست، حداقل آن را منحرف و کثیف سازد …۱۹۸۴📖. ✍🏻جورج اورول …🌐جامعه‌شناسی علامه.
  • گزارش تخلف