جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔸 زبان گمشده: نگاهی به مسئله زبان در روایت زرین کوب. 🖋 سید جواد میری یکی از مولفههای بسیار مهم در روایت زرین کوب از مسئله ایران، موضوع «زبان» است. به سخن رساتر، فصل چهارم کتاب «دو قرن سکوت» استاد زرین کوب در باب مسئله زبان در ایران است و این موضوع کمتر مورد واکاوی قرار گرفته است. به عبارت دیگر، دیدگاههای تاریخی زرین کوب در این شش دهه بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است ولی مفهومسازی زرین کوب درباره تغییر و تحولات زبانی کمتر مورد عنایت اجتماع علمی در ایران قرار گرفته است. البته استاد مطهری در روایت خویش از «خدمات متقابل اسلام و ایران» و دکتر شریعتی در روایت خود از «بازشناسی هویت ایرانی/اسلامی» به ابعاد روایت زرین کوب با دیده انتقادی پرداختهاند ولی موضوع «زبان» را فی نفسه مورد تامل قرار ندادهاند. شاید بتوان ادعا کرد که استاد مطهری بر خلاف دکتر شریعتی به مسئله «زبان فارسی» و سیر تحولات آن در ایران اشارات مهمی داشته است اما «منطق تحولات زبان» در روایت مطهری جایگاه ویژهای نداشته است و شاید مهمترین دلیلش دغدغه کانونی مطهری بوده است که مجالی برای بحث زبان در بستر زیست جهان ایرانی باقی نمیگذاشته است. اما استاد زرین کوب در خوانش خویش از مواجهه ایرانیان ب ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 🔆 رونمایی از دومین گزارش وضعیت اجتماعی در ایران. با محوریت:. ⭕️آسیبهای اجتماعی و نابرابری ⭕️همبستگی اجتماعی و نابرابری. 🔶زمان: دوشنبه ۷ خرداد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 📈 نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای کشور …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ✅ حکومت ایدئولوژیک.. ذات انگاری آن نوع از تلقی است که مدعی دستیابی انحصاری به حقیقت است حقیقتی که وظایف مشخصی برای انسان تعریف و برای تحقق آن بایدها و نبایدهای ثابت و انعطاف ناپذیری را دیکته میکند. 🔹حکومتهای ایدئولوژیک، مشروعیت خود را از یک نظام اعتقادی کسب میکنند که آن نظام تکالیف و وظایف مشخصی را در برنامه کاری خود دارد. وظایفی که خارج از اراده و حاکمیت مردم تعیین و همگان موظف به انجام آن هستند. در نظامهای اعتقادی همه چیز در خدمت به اهداف آرمانی تعریف میشود و قدرت نیز در بدو امر همچون سایر منابع برای پیشبرد اهداف مصرف میشود …🔹در مراحل نخستین شکل گیری حکومتهای اعتقادی، قدرت تابعی از عوامل مشروعیت بخش است که در قالب احکام و پارادایمهای ثابت پشتیبانی میشود. هم سنخی بین باور تودهها با مبانی اعتقادی نظام ایدئولوژیک، بسیج تودهها را برای حمایت از نظام سامان میبخشد. البته این فرایند به شکل مستمر از طریق طوفان تبلیغات انحصاری از سوی نظام تقویت میشود …🔹با امنیتیتر شدن ساختار نظام، چرخشی در ترکیب هیئت حاکمه صورت پذیرفته و از وزن نیروهای فکری به نفع سرکردگان نظامی کاسته میشود. با تغییر جایگاه گروههای مرجع در درون حاکمیت، رفته رفته نظریه پردازان اعتقادی نظام جایگاه مرجعی ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 🎙 فایل صوتی نشست نقد مدیریت آسیبهای اجتماعی. سخنرانان: رضا امیدی، لیلی ارشد و محمد زاهدیاصل در این نشست رضا امیدی به آسیبشناسی سیستم مدیریتی کشور در حل مسائل اجتماعی پرداخت و مواردی چون نداشتن نهاد سیاستگذاری اجتماعی واحد در کشور، تعدد نهادهایی که به عنوان مجری حل مسائل اجتماعی هستند و نگاه امنیتیسیاسی بخش آسیبهای اجتماعی وزارت کشور را نام برد …وی در ادامه مدیکالیزه شدن (پزشکی شدن) نهاد اجتماعی در کشور را عنوان کرد و ذکر کرد که عمده تصدیگری مدیریت در حوزههای مسائل اجتماعی و حتی صاحبنظران این حوزه را پزشکان تشکیل میدهند. نگاه پزشکی که به فردی کردن مشکلات و عادیسازی مسائل اجتماعی به آنها مشروعیت میدهد …لیلی ارشد نیز در صحبتهای خود به بررسی و شرح وضعیت NGOها و سمنهای فعال این زمینه و عدم رویکرد دولت در کمکرسانی به آنها پرداخت. وی در مورد مسائل کودکان، به خاک خوردن بیش از ۱۳ سال قانون حمایت از کودکان در مجلس اشاره کرد و عدم تلاش مجلس برای حل مسائل اجتماعی را غیرقابل قبول دانست. t. me/atu_s_a/۳۳. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ فیلتر شدن موقتی تلگرام در زمستان گذشته تعداد کاربران روزانه فیلترشکن سایفون را به بیش از ۱۳ میلیون افزایش داد تعداد کاربران فیلترشکن بعد از رفع فیلتر تلگرام در حدود ۲ برابر قبل از فیلترینگ باقی ماند. جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 📉 درصد تعداد در بین نویسندگان مقالات پژوهشی در کشورهای مختلف در پانزده سال گذشته. منبع داده: bit ly/۲HjvCPD. جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎞 گبه. 👤 محسن مخملباف، ۱۳۷۴. ▪️فیلم داستان عاشقانهی دختری از ایل قشقایی است ▪️موسیقی حسین علیزاده. دانلود و توضیحات پست بعدی 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎞 گبه. 👤 محسن مخملباف، ۱۳۷۴. 🔸 فیلم داستان عاشقانهی دختری از ایل قشقایی است 🎶 موسیقی حسین علیزاده. گبه آمیزهای از قصهای شاعرانه و حکایتی اجتماعی. محسن مخملباف از یک پروژه مستند درباره زنان، قالبی رنگارنگ و شورانگیز میآفریند. ما زندگی و گذر زمان رابا همه جنب و جوشها و شگفتی هایش، بی اعتنا به مرگ دوست داریم و مغتنم میشماریم. این نگاه واقع گرایانه همان چیزی است که از همان ابتدا به طور منسجم در فیلم زیبای مخملباف ثبت شده است. سینماگر که شیفته داستان قشقاییها و مناظر بدیع گذرگاههای آنان شده است، در رویا فرو میرود. این چنین است که قصهای تخیلی متولد میشود و در میان تار و پودهای داستانی مستند میلغزد. داستانی از خاطرهها، از آمد ورفتهای دائمی بین گذشته و حال. ما تدریجا مراحل خلاقیت را میپیماییم، رقص دستها را هنگام بافت گبه میشناسیم و هم زمان با آن از نزدیک با وقایع چشم گیر زندگی آنها آشنا میشویم. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ✅بی تفاوتی یا بی شعوری زیست محیطی.. ✍🏻علی اصغر فیروزجائیان جامعه شناس 🔷چند سالی است که در رابطه با آسیبهای زیست محیطی تحقیق میکنم. دراین زمینه مسائل متعدد زیست محیطی را مورد بررسی و کنکاش قرار دادم. مهمترین سوالی که دراین زمینه ذهن مرا به خود مشغول کرد میزان پایبندی یا بهتر بگویم عدم پایبندی ما به دغدغههای موجود زیست محیطی است. اینکه چرا ما نسبت به مسائلی چون کمبود و آلودگی آب,آلودگی هوا و خاک، آلودگی دریا و مراتع و جنگلها و موارد از این دست ساکتیم. و نه تنها ساکتیم که خود کاتالیزور تخریب و نابودی محیط زیست هستیم. در اینجا بود که بر مفهوم بی تفاوتی زیست محیطی تمرکز کردم. بی تفاوتی زیست محیطی یکی از مصادقی بی تفاوتی اجتماعی است که از عدم علاقه به مسائل محیط زیست و باور به این که در مورد مشکلات این حوزه اغراق شده است ناشی میشود. مردم ایران کمترین تمایلی به آسیبهای زیست محیطی و مخاطرات پیش رو ندارند. جالب است بدانید حتی در مناطق و شهرهایی که مسائلی زیست محیطی مثل آب بسیار جدی است (مثل شهر یزد) افراد تمایلی به حتی جدی فرض کردن مساله ندارند. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🔵گفتمان تحول و روشنفکران حرفهای.. ✍🏻شهرام جمالی 📍 «روشنفکر» شخصیت جدید جامعه مدرن و به واقع وارث اصلی «انسان باوری» است که به واسطهی روحیه انتقادی خویش به جنگ اساطیر و خرافات میرود و معتقد به ارزشهای جهانشمولی چون عقلانیت، عدالت، شکیبایی، آزادی و زیبایی است که امروزه برخی از آنها را در چارچوب اعلامیه حقوق بشر مییابیم. به زعم داریوش آشوری «روشنفکری فرا آوردهی تمدنی است که بر ارزشهای عقل خودبنیاد، انسان باوری و ایدهی پیشرفت تکیه دارد و از این رو میتوان گفت که روشنفکران، پاسداران سنت اندیشهی آفرینشگر و انتقادی درباره مسائل هنجارین جامعه هستند» داریوش شایگان هم نظام معرفتی روشنفکر را به پرسش میگیرد و پاسخ آن را بی تردید «نقد» عنوان میکند. شایگان همچنین میگوید: «روشنفکر، پیامبر نیست؛ وظیفه او درک کردن و طرح مشکل است.» ادوارد سعید اما قضیه را بازتر کرده و میگوید: «کار اصلی روشنفکر توجه به انتقاد و رفع توهم همراه با افشای پیامبران دروغین و بی ارزش کردن سنتهای باستانی و نامهای مقدس است.» سعید، با تقسیم روشنفکری به دو بخش «روشنفکری حرفهای» و «روشنفکری آماتور»، روشنفکرانی را که بابت کار روشنفکری خود دستمزد میگیرند، روشنفکر ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ ().. 🔹 دموکراسی کافی نیست باید برای عدالت اجتماعی هم تکاپو کرد …پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. چهارمین قسمت، استثمار است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/D۴Fwn …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ✅ زنان در جامعه.. ✍🏻فریدریش انگلس خانواده تکهمسری در دوران گذر از مرحله میانی به مرحله بالاتر بربریت از خانواده زوجی پدید آمد، و پیروزی نهائی آن یکی از نشانههای شروع دوره تمدن است. تکهمسری بر بنیان مردسالاری استوار است؛ هدف روشن آن تولید فرزندان با مردسالاری بیچون و چرا است، این مرد سالاری برای آن که فرزندان بتوانند بهعنوان وارث طبیعی از ثروت پدر ارث ببرند ضروری است. تکهمسری به لحاظ استحکام بیشتر پیوند ازدواج، که اکنون دیگر نمیتواند با رضایت طرفین فسخ شود، از ازدواج زوجی متفاوت است. اکنون فقط مرد میتواند طبق مقررات آن را فسخ کند و همسر خود را رها کند. حتی امروز نیز بیوفایی زناشوئی حق مرد است، دستکم توسط رسوم رایج تقدیس شده است (قوانین ناپلئون آشکارا این حق را به شوهر میدهد تا زمانی که معشوقه خود را به خانۀ زناشوئی نیاورد)، و با توسعه روزافزون جامعه، بیش از پیش انجام میگیرد. اگر همسر اعمال جنسی کهن را بهیاد آورد و علاقهمند شود که دوباره آن را برقرار کند، با شدتی بیش از پیش مجازات خواهد شد. شدیدترین وجه این شکل از خانواده در میان یونانیان رواج داشت. در حالی که، همانطور که مارکس اظهار میکند، موضع ایزدبانوه ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 📽اکران مستند «قلعه». همراه با نقد و بررسی دکتر مهدی خویی..۱ خرداد ماه ۹۷/ساعت۱۱:۴۵ 🔺سالن شهید مطهری/دانشکده علوم اجتماعی طباطبایی. ثبت نام👇👇👇. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 🔰 نگاهی به نظریه پسااستعماری با معرفی کتاب آخر زمان: پایان جهان غرب. 📍 دانشکده، سالن مطهری 📅 سه شنبه یکم خرداد ساعت ۱۲:۳۰. جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ✅روشنفکری دینی.. ✍🏻مصطفی ملکیان 🔹شما اصلا نباید کاری داشته باشید که امروزه بر اساس تفکر مدرن چگونه باید با زنهایتان برخورد کنید. شما باید بگویید که فلان آیه در متن دین آیا جزو مسایل جهانشمول است یا مقطعی. به مذاق مدرنیته کار نداشته باشید و با یک متدولوژی مستقل بگویید که این آیه از کدام دسته آیات است. جهانشمول است یا مقطعی؟ پس اگر با متدولوژی مستقل ما روشن شد که این آیه جزو امور مقطعی مربوط به زمان خاصی است آنگاه میتوان گفت که در اسلام هم این احکام جزو مسایل جهانشمول نیست و لذا مدرنیته و دین سازگار هستند …🔹اما در واقع روشنفکران دینی ما هیچ وقت حاضر نشدند با یک متدولوژی مستقل، امور جهانشمول را از امور مقطعی جدا کنند و با یک متدولوژی مستقل وجوه مثبت و منفی مدرنیته را از یکدیگر تمیز دهند …🔹آیا در واقعیت امر امکانی برای این دو متدولوژی مجزا وجود دارد؟ قاعدتا این دو متدولوژی قابل تفکیک نیستند چرا که یک ذهن نمیتواند بدون پیشداوری باشد …🔹در هر حال باید مطابق با متدولوژی عمل کرد تا بعدا بتوان گفت که مثلا آن چیزهایی که اسلام درباره برده داری و حقوق زنان یا ارتداد گفته، در متدولوژی ما نیز جزو امور جهانشمول نیست …🔹اما روشنفکری ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ✅ تبیین الگوی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه بازنشستگی.. 💡 دکتر یاسر باقری ⏰ یکشنبه ۱۳۹۷٫۲.۳۰ ساعت ۱۸-۱۶. 📌حضور برای عموم آزاد است. 🔸 اطلاعات هماهنگی در پوستر. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ◻️ فجایع نولیبرالیسم در حوزه آموزش!. 🖋 ناصر فکوهی 🔻 امروز یکی از بزرگترین فجایعی که میراث نولیبرالیسم در بریتانیا و آمریکا بر جای گذاشته است، دانشجویان مقروض است که گاه برای تمام عمر باید هزینه وامهایی را که برای تحصیل گرفتهاند پس از پایان تحصیل پرداخت کنند و نتیجه، بزرگشدن بازارهای سوداگرانه تحصیلی در این کشورها و سقوط نظامهای آموزشوپرورش و دانشگاهی دولتی است.. 🔸 در کشور ما سالهای سال است که کنکور بزرگترین ضربه را به علم میزند و بیشترین بودجه را روانه جیب سوداگران و تاجران تحصیلی میکند. سیاستهای نادرست وزارت علوم در طول دولتهای مختلف سبب شده است که این بلا امروز درزمینه دانشگاه با شکلگرفتن بازار تحصیلی، فروش و تقلب در مقالات بهاصطلاح علمی شکل بگیرد. حجم بازار سوداگرانه تحصیلی در ایران، سرسامآور است.. 🔸 رشد سرطانوار مدارس «ویژه» بسیار گرانقیمت برای اقشار تازهبهدورانرسیده و نوکیسه، حیرتآور است. این در حالی است که مدارس دولتی -همچون بیمارستانها، حملونقل و …عمومی- موقعیتهای نامناسبی را تجربه میکنند. نولیبرالیسم هرگز نمیتواند جز فاجعه به بار بیاورد اما برای پوشاندن این فجایع، همیشه گروهی «افتخارات» و «جوایز» و ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ◻️ جامعۀ بخر و بپر. 🖋 فردین علیخواه | جامعهشناس.. بنز مدل E۳۵۰ در حال عبور از خیابان است شیشۀ برقی آن بسیار نرم و روان پایین میآید. تصویری که بسیار جذاب است، اما ناگهان نایلکس پر از پوست تخمۀ جابونی (مصطلح بهژاپنی) و پوست نارنگی از داخل ماشین به بیرون پرتاب میشود! رانندۀ جوان درحالیکه برای خودش سوت میزند به بنر نصب شده بر پل عابر پیاده نگاه میکند که روی آن نوشته «هر زبالهای که به زمین میاندازیم کمر رفتگری را خم میکند!». «تحرک اجتماعی» به معنای تغییر موقعیت اجتماعی آدمها، عموما در همۀ جوامع به شکل تدریجی اتفاق میافتد. درواقع آدمها آهستهآهسته پلههای بهاصطلاح ترقی را طی میکنند و پیش میروند. البته تحرک اجتماعی میتواند رو به بالا و یا رو به پایین باشد. عدهای هم ممکن است سالهای سال همانجایی که هستند باقی بمانند. چرخ زندگی اینان بر روی زمین مدام بکسواد میکند! تلاش میکنند؛ ولی جلو نمیروند. ... ‹ 83 84 85 86 87 88 89 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ 🔸 زبان گمشده: نگاهی به مسئله زبان در روایت زرین کوب. 🖋 سید جواد میری یکی از مولفههای بسیار مهم در روایت زرین کوب از مسئله ایران، موضوع «زبان» است. به سخن رساتر، فصل چهارم کتاب «دو قرن سکوت» استاد زرین کوب در باب مسئله زبان در ایران است و این موضوع کمتر مورد واکاوی قرار گرفته است. به عبارت دیگر، دیدگاههای تاریخی زرین کوب در این شش دهه بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است ولی مفهومسازی زرین کوب درباره تغییر و تحولات زبانی کمتر مورد عنایت اجتماع علمی در ایران قرار گرفته است. البته استاد مطهری در روایت خویش از «خدمات متقابل اسلام و ایران» و دکتر شریعتی در روایت خود از «بازشناسی هویت ایرانی/اسلامی» به ابعاد روایت زرین کوب با دیده انتقادی پرداختهاند ولی موضوع «زبان» را فی نفسه مورد تامل قرار ندادهاند. شاید بتوان ادعا کرد که استاد مطهری بر خلاف دکتر شریعتی به مسئله «زبان فارسی» و سیر تحولات آن در ایران اشارات مهمی داشته است اما «منطق تحولات زبان» در روایت مطهری جایگاه ویژهای نداشته است و شاید مهمترین دلیلش دغدغه کانونی مطهری بوده است که مجالی برای بحث زبان در بستر زیست جهان ایرانی باقی نمیگذاشته است. اما استاد زرین کوب در خوانش خویش از مواجهه ایرانیان ب ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 🔆 رونمایی از دومین گزارش وضعیت اجتماعی در ایران. با محوریت:. ⭕️آسیبهای اجتماعی و نابرابری ⭕️همبستگی اجتماعی و نابرابری. 🔶زمان: دوشنبه ۷ خرداد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 📈 نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای کشور …. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ ✅ حکومت ایدئولوژیک.. ذات انگاری آن نوع از تلقی است که مدعی دستیابی انحصاری به حقیقت است حقیقتی که وظایف مشخصی برای انسان تعریف و برای تحقق آن بایدها و نبایدهای ثابت و انعطاف ناپذیری را دیکته میکند. 🔹حکومتهای ایدئولوژیک، مشروعیت خود را از یک نظام اعتقادی کسب میکنند که آن نظام تکالیف و وظایف مشخصی را در برنامه کاری خود دارد. وظایفی که خارج از اراده و حاکمیت مردم تعیین و همگان موظف به انجام آن هستند. در نظامهای اعتقادی همه چیز در خدمت به اهداف آرمانی تعریف میشود و قدرت نیز در بدو امر همچون سایر منابع برای پیشبرد اهداف مصرف میشود …🔹در مراحل نخستین شکل گیری حکومتهای اعتقادی، قدرت تابعی از عوامل مشروعیت بخش است که در قالب احکام و پارادایمهای ثابت پشتیبانی میشود. هم سنخی بین باور تودهها با مبانی اعتقادی نظام ایدئولوژیک، بسیج تودهها را برای حمایت از نظام سامان میبخشد. البته این فرایند به شکل مستمر از طریق طوفان تبلیغات انحصاری از سوی نظام تقویت میشود …🔹با امنیتیتر شدن ساختار نظام، چرخشی در ترکیب هیئت حاکمه صورت پذیرفته و از وزن نیروهای فکری به نفع سرکردگان نظامی کاسته میشود. با تغییر جایگاه گروههای مرجع در درون حاکمیت، رفته رفته نظریه پردازان اعتقادی نظام جایگاه مرجعی ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 🎙 فایل صوتی نشست نقد مدیریت آسیبهای اجتماعی. سخنرانان: رضا امیدی، لیلی ارشد و محمد زاهدیاصل در این نشست رضا امیدی به آسیبشناسی سیستم مدیریتی کشور در حل مسائل اجتماعی پرداخت و مواردی چون نداشتن نهاد سیاستگذاری اجتماعی واحد در کشور، تعدد نهادهایی که به عنوان مجری حل مسائل اجتماعی هستند و نگاه امنیتیسیاسی بخش آسیبهای اجتماعی وزارت کشور را نام برد …وی در ادامه مدیکالیزه شدن (پزشکی شدن) نهاد اجتماعی در کشور را عنوان کرد و ذکر کرد که عمده تصدیگری مدیریت در حوزههای مسائل اجتماعی و حتی صاحبنظران این حوزه را پزشکان تشکیل میدهند. نگاه پزشکی که به فردی کردن مشکلات و عادیسازی مسائل اجتماعی به آنها مشروعیت میدهد …لیلی ارشد نیز در صحبتهای خود به بررسی و شرح وضعیت NGOها و سمنهای فعال این زمینه و عدم رویکرد دولت در کمکرسانی به آنها پرداخت. وی در مورد مسائل کودکان، به خاک خوردن بیش از ۱۳ سال قانون حمایت از کودکان در مجلس اشاره کرد و عدم تلاش مجلس برای حل مسائل اجتماعی را غیرقابل قبول دانست. t. me/atu_s_a/۳۳. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ فیلتر شدن موقتی تلگرام در زمستان گذشته تعداد کاربران روزانه فیلترشکن سایفون را به بیش از ۱۳ میلیون افزایش داد تعداد کاربران فیلترشکن بعد از رفع فیلتر تلگرام در حدود ۲ برابر قبل از فیلترینگ باقی ماند.
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ 📉 درصد تعداد در بین نویسندگان مقالات پژوهشی در کشورهای مختلف در پانزده سال گذشته. منبع داده: bit ly/۲HjvCPD.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎞 گبه. 👤 محسن مخملباف، ۱۳۷۴. ▪️فیلم داستان عاشقانهی دختری از ایل قشقایی است ▪️موسیقی حسین علیزاده. دانلود و توضیحات پست بعدی 🔻. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎞 گبه. 👤 محسن مخملباف، ۱۳۷۴. 🔸 فیلم داستان عاشقانهی دختری از ایل قشقایی است 🎶 موسیقی حسین علیزاده. گبه آمیزهای از قصهای شاعرانه و حکایتی اجتماعی. محسن مخملباف از یک پروژه مستند درباره زنان، قالبی رنگارنگ و شورانگیز میآفریند. ما زندگی و گذر زمان رابا همه جنب و جوشها و شگفتی هایش، بی اعتنا به مرگ دوست داریم و مغتنم میشماریم. این نگاه واقع گرایانه همان چیزی است که از همان ابتدا به طور منسجم در فیلم زیبای مخملباف ثبت شده است. سینماگر که شیفته داستان قشقاییها و مناظر بدیع گذرگاههای آنان شده است، در رویا فرو میرود. این چنین است که قصهای تخیلی متولد میشود و در میان تار و پودهای داستانی مستند میلغزد. داستانی از خاطرهها، از آمد ورفتهای دائمی بین گذشته و حال. ما تدریجا مراحل خلاقیت را میپیماییم، رقص دستها را هنگام بافت گبه میشناسیم و هم زمان با آن از نزدیک با وقایع چشم گیر زندگی آنها آشنا میشویم. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ✅بی تفاوتی یا بی شعوری زیست محیطی.. ✍🏻علی اصغر فیروزجائیان جامعه شناس 🔷چند سالی است که در رابطه با آسیبهای زیست محیطی تحقیق میکنم. دراین زمینه مسائل متعدد زیست محیطی را مورد بررسی و کنکاش قرار دادم. مهمترین سوالی که دراین زمینه ذهن مرا به خود مشغول کرد میزان پایبندی یا بهتر بگویم عدم پایبندی ما به دغدغههای موجود زیست محیطی است. اینکه چرا ما نسبت به مسائلی چون کمبود و آلودگی آب,آلودگی هوا و خاک، آلودگی دریا و مراتع و جنگلها و موارد از این دست ساکتیم. و نه تنها ساکتیم که خود کاتالیزور تخریب و نابودی محیط زیست هستیم. در اینجا بود که بر مفهوم بی تفاوتی زیست محیطی تمرکز کردم. بی تفاوتی زیست محیطی یکی از مصادقی بی تفاوتی اجتماعی است که از عدم علاقه به مسائل محیط زیست و باور به این که در مورد مشکلات این حوزه اغراق شده است ناشی میشود. مردم ایران کمترین تمایلی به آسیبهای زیست محیطی و مخاطرات پیش رو ندارند. جالب است بدانید حتی در مناطق و شهرهایی که مسائلی زیست محیطی مثل آب بسیار جدی است (مثل شهر یزد) افراد تمایلی به حتی جدی فرض کردن مساله ندارند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🔵گفتمان تحول و روشنفکران حرفهای.. ✍🏻شهرام جمالی 📍 «روشنفکر» شخصیت جدید جامعه مدرن و به واقع وارث اصلی «انسان باوری» است که به واسطهی روحیه انتقادی خویش به جنگ اساطیر و خرافات میرود و معتقد به ارزشهای جهانشمولی چون عقلانیت، عدالت، شکیبایی، آزادی و زیبایی است که امروزه برخی از آنها را در چارچوب اعلامیه حقوق بشر مییابیم. به زعم داریوش آشوری «روشنفکری فرا آوردهی تمدنی است که بر ارزشهای عقل خودبنیاد، انسان باوری و ایدهی پیشرفت تکیه دارد و از این رو میتوان گفت که روشنفکران، پاسداران سنت اندیشهی آفرینشگر و انتقادی درباره مسائل هنجارین جامعه هستند» داریوش شایگان هم نظام معرفتی روشنفکر را به پرسش میگیرد و پاسخ آن را بی تردید «نقد» عنوان میکند. شایگان همچنین میگوید: «روشنفکر، پیامبر نیست؛ وظیفه او درک کردن و طرح مشکل است.» ادوارد سعید اما قضیه را بازتر کرده و میگوید: «کار اصلی روشنفکر توجه به انتقاد و رفع توهم همراه با افشای پیامبران دروغین و بی ارزش کردن سنتهای باستانی و نامهای مقدس است.» سعید، با تقسیم روشنفکری به دو بخش «روشنفکری حرفهای» و «روشنفکری آماتور»، روشنفکرانی را که بابت کار روشنفکری خود دستمزد میگیرند، روشنفکر ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🔰 جزوههایی که در طول ترمهای تحصیلی تدریس و نوشته میشوند، یکی از بهترین منابع برای مطالعه سریع و خلاصه و مفید در موضوع موردنظر د جزوههایی که گاها بهتر از بسیاری از مقالهها و کتابهای موجود میباشد. اما به دلیل نبود سیستمی منسجم برای بایگانی و آرشیو موضوعی آنها، تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته و این مهم برای هیچکس قابل دسترس نیست و جزوهها، هر ترم بازنویسی میشوند و امکان دسترسی برای غیر نیز وجود ندارد …🔶 از این رو کانال جامعهشناسی علامه با همکاری تارنمای انگاره () آمادگی خود را جهت آرشیو جزوهها اعلام میکند:.۱️⃣ جزوهها با نام نویسنده آن بایگانی میشود و کانال جامعهشناسی علامه و سایت انگاره کپیرایت نویسنده را تماما رعایت میکند.۲️⃣ جزوهها به صورت آرشیو ترمی و درسی ذخیره میشوند.۳️⃣ جزوهها به رایگان در کانال و وبسایت انگاره (Engare. Net) بایگانی و برای همیشه قابل دسترسی خواهند بود.۴️⃣ کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره دخل و تصرفی در جزوه نمیکند و فایل به صورت کامل منتشر میشود.۵️⃣ در مواردی که جزوههای متعدد و مشترکی در یک درس و استاد و بازه تحصیلی ارسال شد، حق انتخاب بهترین جزوه (یا جزوهها) برای کانال جامعهشناسی علامه و وبسایت انگاره محفوظ میباشد …🔷 دوستانی که مایل به همکاری در این آرشیو جز ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ 🎥 چرا هنوز برای ما اهمیت دارد؟ ().. 🔹 دموکراسی کافی نیست باید برای عدالت اجتماعی هم تکاپو کرد …پاول ماسون به مناسبت «دویست سالگی پنج فیلم کوتاه ساخته که در آنها این پرسش را طرح میکند که چرا مارکس هنوز امروز برای ما اهمیت دارد؟. چهارمین قسمت، استثمار است، از پیوست مشاهده کنید. www. aparat. com/v/D۴Fwn …🌐شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ✅ زنان در جامعه.. ✍🏻فریدریش انگلس خانواده تکهمسری در دوران گذر از مرحله میانی به مرحله بالاتر بربریت از خانواده زوجی پدید آمد، و پیروزی نهائی آن یکی از نشانههای شروع دوره تمدن است. تکهمسری بر بنیان مردسالاری استوار است؛ هدف روشن آن تولید فرزندان با مردسالاری بیچون و چرا است، این مرد سالاری برای آن که فرزندان بتوانند بهعنوان وارث طبیعی از ثروت پدر ارث ببرند ضروری است. تکهمسری به لحاظ استحکام بیشتر پیوند ازدواج، که اکنون دیگر نمیتواند با رضایت طرفین فسخ شود، از ازدواج زوجی متفاوت است. اکنون فقط مرد میتواند طبق مقررات آن را فسخ کند و همسر خود را رها کند. حتی امروز نیز بیوفایی زناشوئی حق مرد است، دستکم توسط رسوم رایج تقدیس شده است (قوانین ناپلئون آشکارا این حق را به شوهر میدهد تا زمانی که معشوقه خود را به خانۀ زناشوئی نیاورد)، و با توسعه روزافزون جامعه، بیش از پیش انجام میگیرد. اگر همسر اعمال جنسی کهن را بهیاد آورد و علاقهمند شود که دوباره آن را برقرار کند، با شدتی بیش از پیش مجازات خواهد شد. شدیدترین وجه این شکل از خانواده در میان یونانیان رواج داشت. در حالی که، همانطور که مارکس اظهار میکند، موضع ایزدبانوه ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 📽اکران مستند «قلعه». همراه با نقد و بررسی دکتر مهدی خویی..۱ خرداد ماه ۹۷/ساعت۱۱:۴۵ 🔺سالن شهید مطهری/دانشکده علوم اجتماعی طباطبایی. ثبت نام👇👇👇.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 🔰 نگاهی به نظریه پسااستعماری با معرفی کتاب آخر زمان: پایان جهان غرب. 📍 دانشکده، سالن مطهری 📅 سه شنبه یکم خرداد ساعت ۱۲:۳۰.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۳۶ ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ ✅روشنفکری دینی.. ✍🏻مصطفی ملکیان 🔹شما اصلا نباید کاری داشته باشید که امروزه بر اساس تفکر مدرن چگونه باید با زنهایتان برخورد کنید. شما باید بگویید که فلان آیه در متن دین آیا جزو مسایل جهانشمول است یا مقطعی. به مذاق مدرنیته کار نداشته باشید و با یک متدولوژی مستقل بگویید که این آیه از کدام دسته آیات است. جهانشمول است یا مقطعی؟ پس اگر با متدولوژی مستقل ما روشن شد که این آیه جزو امور مقطعی مربوط به زمان خاصی است آنگاه میتوان گفت که در اسلام هم این احکام جزو مسایل جهانشمول نیست و لذا مدرنیته و دین سازگار هستند …🔹اما در واقع روشنفکران دینی ما هیچ وقت حاضر نشدند با یک متدولوژی مستقل، امور جهانشمول را از امور مقطعی جدا کنند و با یک متدولوژی مستقل وجوه مثبت و منفی مدرنیته را از یکدیگر تمیز دهند …🔹آیا در واقعیت امر امکانی برای این دو متدولوژی مجزا وجود دارد؟ قاعدتا این دو متدولوژی قابل تفکیک نیستند چرا که یک ذهن نمیتواند بدون پیشداوری باشد …🔹در هر حال باید مطابق با متدولوژی عمل کرد تا بعدا بتوان گفت که مثلا آن چیزهایی که اسلام درباره برده داری و حقوق زنان یا ارتداد گفته، در متدولوژی ما نیز جزو امور جهانشمول نیست …🔹اما روشنفکری ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ✅ تبیین الگوی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه بازنشستگی.. 💡 دکتر یاسر باقری ⏰ یکشنبه ۱۳۹۷٫۲.۳۰ ساعت ۱۸-۱۶. 📌حضور برای عموم آزاد است. 🔸 اطلاعات هماهنگی در پوستر. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ◻️ فجایع نولیبرالیسم در حوزه آموزش!. 🖋 ناصر فکوهی 🔻 امروز یکی از بزرگترین فجایعی که میراث نولیبرالیسم در بریتانیا و آمریکا بر جای گذاشته است، دانشجویان مقروض است که گاه برای تمام عمر باید هزینه وامهایی را که برای تحصیل گرفتهاند پس از پایان تحصیل پرداخت کنند و نتیجه، بزرگشدن بازارهای سوداگرانه تحصیلی در این کشورها و سقوط نظامهای آموزشوپرورش و دانشگاهی دولتی است.. 🔸 در کشور ما سالهای سال است که کنکور بزرگترین ضربه را به علم میزند و بیشترین بودجه را روانه جیب سوداگران و تاجران تحصیلی میکند. سیاستهای نادرست وزارت علوم در طول دولتهای مختلف سبب شده است که این بلا امروز درزمینه دانشگاه با شکلگرفتن بازار تحصیلی، فروش و تقلب در مقالات بهاصطلاح علمی شکل بگیرد. حجم بازار سوداگرانه تحصیلی در ایران، سرسامآور است.. 🔸 رشد سرطانوار مدارس «ویژه» بسیار گرانقیمت برای اقشار تازهبهدورانرسیده و نوکیسه، حیرتآور است. این در حالی است که مدارس دولتی -همچون بیمارستانها، حملونقل و …عمومی- موقعیتهای نامناسبی را تجربه میکنند. نولیبرالیسم هرگز نمیتواند جز فاجعه به بار بیاورد اما برای پوشاندن این فجایع، همیشه گروهی «افتخارات» و «جوایز» و ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ ◻️ جامعۀ بخر و بپر. 🖋 فردین علیخواه | جامعهشناس.. بنز مدل E۳۵۰ در حال عبور از خیابان است شیشۀ برقی آن بسیار نرم و روان پایین میآید. تصویری که بسیار جذاب است، اما ناگهان نایلکس پر از پوست تخمۀ جابونی (مصطلح بهژاپنی) و پوست نارنگی از داخل ماشین به بیرون پرتاب میشود! رانندۀ جوان درحالیکه برای خودش سوت میزند به بنر نصب شده بر پل عابر پیاده نگاه میکند که روی آن نوشته «هر زبالهای که به زمین میاندازیم کمر رفتگری را خم میکند!». «تحرک اجتماعی» به معنای تغییر موقعیت اجتماعی آدمها، عموما در همۀ جوامع به شکل تدریجی اتفاق میافتد. درواقع آدمها آهستهآهسته پلههای بهاصطلاح ترقی را طی میکنند و پیش میروند. البته تحرک اجتماعی میتواند رو به بالا و یا رو به پایین باشد. عدهای هم ممکن است سالهای سال همانجایی که هستند باقی بمانند. چرخ زندگی اینان بر روی زمین مدام بکسواد میکند! تلاش میکنند؛ ولی جلو نمیروند. ...