جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ 📉 آموزش و پرورش کشور چین در یک نگاه.. منبع: کتاب «۷۰ شاخص آموزشی در ۲۰ کشور جهان» 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 📸 میدان ولیعصر (ولیعهد سابق)، ۱۳۵۲. عکاس: نامشخص …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ مجموعهای از میدانهای اجتماعی کم و بیش مستقلی است که مبارزات طبقاتی در آنها جریان دارد به نطر بوردیو، تکامل جوامع منجر به ظهور جهانها، حوزهها و میدان هایی میشود که تقسیم کار اجتماعی آنها را به وجود آورده است. بر خلاف تقسیم فنی کار که با سازمان تولید مرتبط است، تقسیم کار اجتماعی تمامی زندگی اجتماعی را در بر میگیرد، چرا که به واسطه فرایند تفکیک است که کارکردهای دینی، اقتصادی، حقوقی، سیاسی و … از یکدیگر متمایز میشوند. هر میدان اجتماعی را میتوان شبکه یا پیکربندی ای از روابط عینی میان مواضع. کنشگران (یا بازیگران) میدان تعریف کرد … میتوان مراتبی از شباهتهای ساختاری و کارکردی میان میدان فلسفه، میدان سیاست، میدان علم، میدان هنر، و ساختار فضای اجتماعی مشاهده کرد: هر یک از میدانها فرادستان و فرو دستان خاص خود و مبارزات خاص خود را دارد که یا برای حفظ وضع موجود یا برای دگرگونی، ساز و کارهای بازتولید خاص خود را دارند … «درس هایی از جامعه شناسی پی یر بوردیو»، پاتریس بون ویتز، ترجمه. جهانگیر جهانگیری، حسن پورسیف، نشر آگه. برگرفته از فیسبوک عبدالحسین نیک گهر. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 🔅 نشست علمی حکمروایی و توسعه پایدار سکونتگاهها. 📍 سهشنبه ۲۸ فروردین، ساعت ۱۴ 📌 سالن مطهری دانشکده. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ انسانها بیش از هر چیز دیگر،. از اندیشیدن وحشت دارند، بیش از فقر، حتی بیش از مرگ … «اندیشه» انقلاب میکند،. از تخت به زیر میکشد و نابود میسازد. امتیازات دروغین،. سنن و عرف جوامع،. و عادات راحت طلبانهی انسانها را،. بدون ذرهای رحم، از دم تیغ میگذراند.،. هیچ قانونی را به رسمیت نمیشناسد؛ آنارشیست است. مراجع قانونی را به پشیزی نمیانگارد. و بر خرد کهن نیز وقعی نمینهد. ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ◽️ چیستی آگاهی اجتماعی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی آگاهی را شاید در وهله نخست بتوان شناخت و اطلاع از خبری، جریانی و یا امری دانست. اما چنین تعریفی از آگاهی صرفا معنای لغوی آن را در برداشته و چیزی درباره حوزه مفهومی آن بیان نمیکند. برای تعریف آگاهی ابتدا باید انواع آن را شناخت تا با شناسایی انواع آن، تعریف دقیقی از آن ارایه کرد.۱. آگاهی اجتماعی کاذب یا ایدئولوژیک: عبارتست از آن نوع آگاهی که در راستای توجیه منافع بالقوه یا بالفعل عدهای از افراد جامعه میباشد و حامیان آن از دیگران انتظار دارند، این گونه آگاهی را بیچون و چرا و بدون نقد بپذیرند. ۲. آگاهی اجتماعی راستین: عبارتست از آن نوع آگاهی که در راستای شکوفا ساختن خواستها، منافع و علایق عموم افراد جامعه (نه عدهای خاص) میباشد. آگاهی اجتماعی راستین، را میتوان به دو نوع تقسیم کرد:.۱-۲. آگاهی اجتماعی «رهاییبخش»: هدف این نوع آگاهی، رهایی یافتن از آگاهی کاذب و نفی آن است و به همین جهت نیز ماهیت سلبی دارد. یعنی این نوع آگاهی در پی نفی و برملا کردن اخبار و اطلاعات کاذب است. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ماده ۹۷- شهروندان فارغ از تفاوتهای قومی و مذهبی از حق ارتباطات بینفرهنگی برخوردارند …. شهروندی علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ▫️ جنبش بیانی (Expressive movement) در تلگرام. 🖋 غلامرضا منصوری جنبش اجتماعی (social movement) شکلی از عمل جمعی است که با هدف دگرگونی اجتماعی یا تغییرو یا مقامت در برابر تغییر اجتماعی بروز و هور مییابد. جنبشها، اغلب زمانی پدید میآیند که شیوه توزیع قدرت، قوانین جامعه و یا تصمیمات اتخاذ شده نیازهای جامعه و یا بخش هایی از ان را نتواند پاسخ دهد. در این صورت واکنش جامعه میتواند در بستر جنبشهای اجتماعی متبلور گردد. جنبشهای اجتماع را میتوان حسب شاخصهای مهمی چون شدت، هدف، روش و. مورد بررسی و تقسیم بندی قرار داد. در گونهای از این تقسیم بندی میتوان گفت: جنبشها بر سه نوع اند الف. جنبشهای اعتراضی یا اصلاح طلبانه (reformist) که معمولا طبقات و یا قشرهای خاصی از مردم در اعتراض به عملکرد نظامهای رسمی و برای ایجاد تغییرات دلخواه دست به اعتراض میزنند. این نوع اعتراضات اغلب به تجمعات خیابانی هم میکشد. مانند تجمع کارگران هپکو اراک ویا ماشین سازی تبریز و یا دانشجویان دانشگاه مدنی تریز در سال گذشته. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ✅ فلفل نبین چه ریزه.. ✍🏻محمد فاضلی. (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 📍این ضربالمثل «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه» برای توجه کردن به یکی از مسائل مهم کشور یاری کند، و آنرا در خاطر ما نگه دارد و هر وقت با این مسأله مواجه شدیم، بگوییم «فلفل نبین چه ریزه.». 🔹من هر بار درباره لزوم صرفهجویی در آب شرب و بهداشتی خانهها نوشته یا مطلبی منتشر کردهام، گروهی برایم چیزی شبیه به این جملات را نوشتهاند: «نود درصد آب کشور در کشاورزی مصرف میشود، حالا شما گیر دادهای به این پنج شش درصد آب شرب؟ … حالا این حمام و دستشویی رفتن مردم شد عامل کمآبی؟ چرا فکری به حال آب کشاورزی نمیکنید؟». 🔹این گونه عبارات دو بخش دارند. بخش اول درست است که حجم آب مصرفشده در بخش شرب و بهداشت – در کل ایران - نسبت به بخش کشاورزی کم است. اگرچه در برخی شهرها (بالاخص شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان و شرهای بزرگ) حتی آب کشاورزی نیز برای شرب مهار میشود. حدود شش میلیارد متر مکعب برای شرب و بهداشت شهری و روستایی مصرف میشود (این همان فلفل نسبتا ریز است در مقابل آب کشاورزی). گفته میشود مقدار آب کشاورزی ده پانزده برابر این مقدار است. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 🔴۳برابر شدن میزان طلاقها در کشور از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ 📸 دانشکده، دهه ۵۰. عکاس: نامشخص …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ماده ۹۶- تنوع و تفاوتهای فرهنگی مردم ایران بهعنوان بخشی از میراث فرهنگی در چارچوب هویت ملی، مورد احترام است … شهروندی. علامه👇. جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ 📍از علائم بارز سیستم (عصر) صنعتی … که گرفتاریهای اجتماعی همگی از منشا واحدی سرچشمه میگرفتند: پایین بودن سطح دستمزد، پرداخت دستمزد بهصورت جنسی، منازعات و کشمکشهای ناشی از کار و خلاصه استثمار نیروی تولیدی کارگران خردسال و … …📖 چهرههای درخشان نهضت تعاونی، حسین سالکی، ۱۳۴۸. 👈 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. 👉 ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ◽️ پایتخت بدریخت، شهر بدقواره و شهرداری بدحساب. 🖋 فرزانه ابراهیمزاده «اگر از بالا به شهر تهران نگاه کنیم یا کوچه پسکوچههای آن را به دقت ببینیم متوجه میشویم بدریختترین شهر دنیاست و این مصیبت از بینقشهای و بینظمی آنهایی بوده که در گذشتهها اداره شهر را به عهده داشتهاند. در شهرداری اداراتی وجود دارد که نمیبایست باشند. هیچ چیز در شهرداری فناناپذیر نیست و اگر عوارضی از ۲۵ سال پیش وضع شده همانطور مانده است.». اشتباه نکنید این جمله شرح وضعیت تهران به تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۶ نیست. توصیفی است از احمد نفیسی، معاون شهردار وقت پایتخت در اردیبهشت ۱۳۴۱ شمسی در آخرین روز از سمینار ۶ روزه «مسائل اجتماعی شهر تهران»؛ زمانی که این شهر هنوز کلانشهر بزرگ امروز نبود. سمیناری که به دبیری احسان نراقی و با مشارکت گروه تحقیقات شهری دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد و مهمترین رویداد اجتماعی مختص این شهر از زمان اعلام پایتختیاش توسط آقامحمدخان قاجار و حتی بعد از آن بود. سمیناری که با بررسی علمی و جامعهشناسی مشکلات مهم شهر از وضعیت رفاهی تا شهرداری و جمعیتی را مورد نقد و بررسی قرار داد و راهکارهای برونرفت آن ارائه شد. راهکارهایی که بسیاریاش با گذر پی در پی شهرداران ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ 🔸 فحاشی و ناسزاگویی ما ایرانیان!. 🖋 علی مرادی مراغهای بدون مقدمه باید گفت که ما ایرانیان در فحش گویی یدطولایی داریم! تاورنیه در سفرنامهاش مىنویسد: «ایرانیها در اداء الفاظ رکیک و فحشهاى قبیح مهارتى دارند …وقتى دو نفر با هم نزاع مىکنند عوض اینکه با ضرب مشت بجنگند، به یکدیگر دشنام مىدهند و نفرین ردوبدل مىکنند» (سفرنامه تاورنیه …ص۹۱۱.) اگرچه ناسزا و فحش (سقط گفتن) از دیرباز در بین طبقات مختلف اجتماعى معمول بوده حتی هر کدام از طبقات فحشهای خاص خودش را دارد اما وقتی اوضاع معیشتی مردم بدتر میگردد فحش دادن مثل آب خوردن میگردد و با کوچکترین بهانهای حتی بخاطر بوق زدن ماشین پشت سری!. بیهقى حدود هزار سال پیش مىگوید «… دانم که سخت ناخوشش آید و مرا متهم مىدارد متهم تر گردم و سقط گوید اما روا دارم.» (تاریخ بیهقى …ص۴۵۵) سعدى نیز به رواج نفرین و دشنام زمان خود اشاره مىکند:. همه شب بر این غصه تا بامداد/ سقط گفت و نفرین و دشنام داد. در گلستان ضمن حکایتى آمده است: «ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن آغاز کرد.» در کتاب سمک عیار فحشهائى از قبیل حرامزاده، جادو، بدفعل، سگ بدکار به کرات به چشم مىخورد. البته در دورههای انقلاب و انتقال قدرت، روزنامهها ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ هر پیشرفت جدید تمدن در عین حال پیشرفت جدید نابرابری است همهی نهادهایی که در جریان ایجاد جامعهی متمدن به وجود میآید، به ضد اهداف اولیهی خود تبدیل میشوند …🖋 فریدریش انگلس. جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ ▫️ خطر# فاشیسم در ایران. 🖋 دکتر محمدباقر سپهری میشل فوکو معتقد بود فاشیسم دشمنی استراتژیک است، در ذهن و رفتار روزمرهی ما حضور دارد و باعث میشود قدرت را دوست بداریم و آرزو کنیم؛ چیزی که تسخیرمان خواهد کرد و به بردگیمان خواهد کشید. «در هر جامعهای کمابیش میتوان اجتماعی تودهای که اغلب متشکل از انسانهای تودهای، رادیکال و دگم میباشد، مشاهده کرد. این اجتماعات بیشترین پتانسیل و استعداد تبدیل شدن به فاشیسم و اجتماعات فاشیستی را دارا میباشند. فاشیسم نظریهای سیاسی و گونهای سیستم حکومتی در ابعاد خودکامه است که بشدت ملیگراست. این نظام بر اساس سه مولفه حزب سیاسی واحد، ناسیونالیسم افراطی نژادپرستانه و دولت مقتدر و متمرکز، شکل میگیرد. نژادپرستی، شوونیسم، یک ملت یک زبان و …، ایدئولوژی فاشیسم را تشکیل میدهند. با توجه به تشکیل شاکله این نظام از نژادپرستی، انکار دیگران، جعل و تحریف واقعیتها به نفع خود، حذف گروههای دیگر با انگ و برچسب زنی، استفاده و معرفی افراد مقابل به نهادها و دستگاههای ایدئولوژیک و امنیتی همچون ساواک دوران پهلوی، پلیس و گروههای ضربتی همانند اساسها و پیراهن سیاهان که در آلمان نازی و ایتالیای موسولینی بکار گرفته میش ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ 🔴جامعه ستیزی، نفرت پراکنی. نژادپرستی، بی مسوولیتی.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍هفتم فرودین دختر خردسالی به نام در مشهد که برای خرید نان از خانه خارج میشود و دیگر به خانه برنمی گرد و چند روز بعد جنازه او که به طرز فجیعی به قتل رسیده یافت میشود. در تحقیقات مشخص میشود قاتل فردی چهل ساله است که به قصد تجاوز و آزار جنسی او را ربوده و به قتل رسانده است …این خبر همانند قتل، خبری هولناک و آزار دهنده بود اما چرا جامعه به هیچ وجه واکنشی تند شبیه واکنش قتل آتنا نشان نداد؟. واقعیت این است که پدر و مادر ندا اهالی بودهاند و همین دلیل میتواند عامل مهمی در بی توجهی جامعه به این مسئله قلمداد شود. در مقابل تک تک فجایعی که در جامعه صورت میپذیرد تک تک ما مسئوولیم …وقتی در تاکسی، اتوبوس، مترو یا صف نانوایی با سکوت خود در مقابل افرادی که به افغانستانیها توهین کرده یا در حق آنها اجحاف میکند به نوعی همراهی میکنیم و آنها را در انجام اعمالشان آزادتر میگذاریم. وقتی از کنار توهین معلم و و دانش آموزان و به کودکان افغان میگذریم یعنی با این خشونت همراهی میکنیم. وقتی که با فردی که چنین تصویر (تصویر زیر) پر از خشونت و نفرتی را نصب کرده است برخوردی نمیکنیم یعنی در جامعه ستیزی و نفر ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ ✅چرا بهرغم وضعیت نامناسب ایران در «نسبت پزشک در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت»، انجمنهای صنفی و حرفهای پزشکان خواستار تعدیل و کاهش ظرف جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ 📸 کارگران و دانشجویان در تظاهرات می۶۸. 📌 پاریس عکاس: Bruno Barbey/Magnum Photos …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ‹ 94 95 96 97 98 99 100 ›
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ 📉 آموزش و پرورش کشور چین در یک نگاه.. منبع: کتاب «۷۰ شاخص آموزشی در ۲۰ کشور جهان» 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 📸 میدان ولیعصر (ولیعهد سابق)، ۱۳۵۲. عکاس: نامشخص …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ مجموعهای از میدانهای اجتماعی کم و بیش مستقلی است که مبارزات طبقاتی در آنها جریان دارد به نطر بوردیو، تکامل جوامع منجر به ظهور جهانها، حوزهها و میدان هایی میشود که تقسیم کار اجتماعی آنها را به وجود آورده است. بر خلاف تقسیم فنی کار که با سازمان تولید مرتبط است، تقسیم کار اجتماعی تمامی زندگی اجتماعی را در بر میگیرد، چرا که به واسطه فرایند تفکیک است که کارکردهای دینی، اقتصادی، حقوقی، سیاسی و … از یکدیگر متمایز میشوند. هر میدان اجتماعی را میتوان شبکه یا پیکربندی ای از روابط عینی میان مواضع. کنشگران (یا بازیگران) میدان تعریف کرد … میتوان مراتبی از شباهتهای ساختاری و کارکردی میان میدان فلسفه، میدان سیاست، میدان علم، میدان هنر، و ساختار فضای اجتماعی مشاهده کرد: هر یک از میدانها فرادستان و فرو دستان خاص خود و مبارزات خاص خود را دارد که یا برای حفظ وضع موجود یا برای دگرگونی، ساز و کارهای بازتولید خاص خود را دارند … «درس هایی از جامعه شناسی پی یر بوردیو»، پاتریس بون ویتز، ترجمه. جهانگیر جهانگیری، حسن پورسیف، نشر آگه. برگرفته از فیسبوک عبدالحسین نیک گهر. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 🔅 نشست علمی حکمروایی و توسعه پایدار سکونتگاهها. 📍 سهشنبه ۲۸ فروردین، ساعت ۱۴ 📌 سالن مطهری دانشکده. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ انسانها بیش از هر چیز دیگر،. از اندیشیدن وحشت دارند، بیش از فقر، حتی بیش از مرگ … «اندیشه» انقلاب میکند،. از تخت به زیر میکشد و نابود میسازد. امتیازات دروغین،. سنن و عرف جوامع،. و عادات راحت طلبانهی انسانها را،. بدون ذرهای رحم، از دم تیغ میگذراند.،. هیچ قانونی را به رسمیت نمیشناسد؛ آنارشیست است. مراجع قانونی را به پشیزی نمیانگارد. و بر خرد کهن نیز وقعی نمینهد. ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ◽️ چیستی آگاهی اجتماعی. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی آگاهی را شاید در وهله نخست بتوان شناخت و اطلاع از خبری، جریانی و یا امری دانست. اما چنین تعریفی از آگاهی صرفا معنای لغوی آن را در برداشته و چیزی درباره حوزه مفهومی آن بیان نمیکند. برای تعریف آگاهی ابتدا باید انواع آن را شناخت تا با شناسایی انواع آن، تعریف دقیقی از آن ارایه کرد.۱. آگاهی اجتماعی کاذب یا ایدئولوژیک: عبارتست از آن نوع آگاهی که در راستای توجیه منافع بالقوه یا بالفعل عدهای از افراد جامعه میباشد و حامیان آن از دیگران انتظار دارند، این گونه آگاهی را بیچون و چرا و بدون نقد بپذیرند. ۲. آگاهی اجتماعی راستین: عبارتست از آن نوع آگاهی که در راستای شکوفا ساختن خواستها، منافع و علایق عموم افراد جامعه (نه عدهای خاص) میباشد. آگاهی اجتماعی راستین، را میتوان به دو نوع تقسیم کرد:.۱-۲. آگاهی اجتماعی «رهاییبخش»: هدف این نوع آگاهی، رهایی یافتن از آگاهی کاذب و نفی آن است و به همین جهت نیز ماهیت سلبی دارد. یعنی این نوع آگاهی در پی نفی و برملا کردن اخبار و اطلاعات کاذب است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ماده ۹۷- شهروندان فارغ از تفاوتهای قومی و مذهبی از حق ارتباطات بینفرهنگی برخوردارند …. شهروندی علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ▫️ جنبش بیانی (Expressive movement) در تلگرام. 🖋 غلامرضا منصوری جنبش اجتماعی (social movement) شکلی از عمل جمعی است که با هدف دگرگونی اجتماعی یا تغییرو یا مقامت در برابر تغییر اجتماعی بروز و هور مییابد. جنبشها، اغلب زمانی پدید میآیند که شیوه توزیع قدرت، قوانین جامعه و یا تصمیمات اتخاذ شده نیازهای جامعه و یا بخش هایی از ان را نتواند پاسخ دهد. در این صورت واکنش جامعه میتواند در بستر جنبشهای اجتماعی متبلور گردد. جنبشهای اجتماع را میتوان حسب شاخصهای مهمی چون شدت، هدف، روش و. مورد بررسی و تقسیم بندی قرار داد. در گونهای از این تقسیم بندی میتوان گفت: جنبشها بر سه نوع اند الف. جنبشهای اعتراضی یا اصلاح طلبانه (reformist) که معمولا طبقات و یا قشرهای خاصی از مردم در اعتراض به عملکرد نظامهای رسمی و برای ایجاد تغییرات دلخواه دست به اعتراض میزنند. این نوع اعتراضات اغلب به تجمعات خیابانی هم میکشد. مانند تجمع کارگران هپکو اراک ویا ماشین سازی تبریز و یا دانشجویان دانشگاه مدنی تریز در سال گذشته. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ✅ فلفل نبین چه ریزه.. ✍🏻محمد فاضلی. (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 📍این ضربالمثل «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه» برای توجه کردن به یکی از مسائل مهم کشور یاری کند، و آنرا در خاطر ما نگه دارد و هر وقت با این مسأله مواجه شدیم، بگوییم «فلفل نبین چه ریزه.». 🔹من هر بار درباره لزوم صرفهجویی در آب شرب و بهداشتی خانهها نوشته یا مطلبی منتشر کردهام، گروهی برایم چیزی شبیه به این جملات را نوشتهاند: «نود درصد آب کشور در کشاورزی مصرف میشود، حالا شما گیر دادهای به این پنج شش درصد آب شرب؟ … حالا این حمام و دستشویی رفتن مردم شد عامل کمآبی؟ چرا فکری به حال آب کشاورزی نمیکنید؟». 🔹این گونه عبارات دو بخش دارند. بخش اول درست است که حجم آب مصرفشده در بخش شرب و بهداشت – در کل ایران - نسبت به بخش کشاورزی کم است. اگرچه در برخی شهرها (بالاخص شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان و شرهای بزرگ) حتی آب کشاورزی نیز برای شرب مهار میشود. حدود شش میلیارد متر مکعب برای شرب و بهداشت شهری و روستایی مصرف میشود (این همان فلفل نسبتا ریز است در مقابل آب کشاورزی). گفته میشود مقدار آب کشاورزی ده پانزده برابر این مقدار است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ 🔴۳برابر شدن میزان طلاقها در کشور از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ماده ۹۶- تنوع و تفاوتهای فرهنگی مردم ایران بهعنوان بخشی از میراث فرهنگی در چارچوب هویت ملی، مورد احترام است … شهروندی. علامه👇.
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۵ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ 📍از علائم بارز سیستم (عصر) صنعتی … که گرفتاریهای اجتماعی همگی از منشا واحدی سرچشمه میگرفتند: پایین بودن سطح دستمزد، پرداخت دستمزد بهصورت جنسی، منازعات و کشمکشهای ناشی از کار و خلاصه استثمار نیروی تولیدی کارگران خردسال و … …📖 چهرههای درخشان نهضت تعاونی، حسین سالکی، ۱۳۴۸. 👈 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. 👉 ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ◽️ پایتخت بدریخت، شهر بدقواره و شهرداری بدحساب. 🖋 فرزانه ابراهیمزاده «اگر از بالا به شهر تهران نگاه کنیم یا کوچه پسکوچههای آن را به دقت ببینیم متوجه میشویم بدریختترین شهر دنیاست و این مصیبت از بینقشهای و بینظمی آنهایی بوده که در گذشتهها اداره شهر را به عهده داشتهاند. در شهرداری اداراتی وجود دارد که نمیبایست باشند. هیچ چیز در شهرداری فناناپذیر نیست و اگر عوارضی از ۲۵ سال پیش وضع شده همانطور مانده است.». اشتباه نکنید این جمله شرح وضعیت تهران به تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۶ نیست. توصیفی است از احمد نفیسی، معاون شهردار وقت پایتخت در اردیبهشت ۱۳۴۱ شمسی در آخرین روز از سمینار ۶ روزه «مسائل اجتماعی شهر تهران»؛ زمانی که این شهر هنوز کلانشهر بزرگ امروز نبود. سمیناری که به دبیری احسان نراقی و با مشارکت گروه تحقیقات شهری دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد و مهمترین رویداد اجتماعی مختص این شهر از زمان اعلام پایتختیاش توسط آقامحمدخان قاجار و حتی بعد از آن بود. سمیناری که با بررسی علمی و جامعهشناسی مشکلات مهم شهر از وضعیت رفاهی تا شهرداری و جمعیتی را مورد نقد و بررسی قرار داد و راهکارهای برونرفت آن ارائه شد. راهکارهایی که بسیاریاش با گذر پی در پی شهرداران ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ 🔸 فحاشی و ناسزاگویی ما ایرانیان!. 🖋 علی مرادی مراغهای بدون مقدمه باید گفت که ما ایرانیان در فحش گویی یدطولایی داریم! تاورنیه در سفرنامهاش مىنویسد: «ایرانیها در اداء الفاظ رکیک و فحشهاى قبیح مهارتى دارند …وقتى دو نفر با هم نزاع مىکنند عوض اینکه با ضرب مشت بجنگند، به یکدیگر دشنام مىدهند و نفرین ردوبدل مىکنند» (سفرنامه تاورنیه …ص۹۱۱.) اگرچه ناسزا و فحش (سقط گفتن) از دیرباز در بین طبقات مختلف اجتماعى معمول بوده حتی هر کدام از طبقات فحشهای خاص خودش را دارد اما وقتی اوضاع معیشتی مردم بدتر میگردد فحش دادن مثل آب خوردن میگردد و با کوچکترین بهانهای حتی بخاطر بوق زدن ماشین پشت سری!. بیهقى حدود هزار سال پیش مىگوید «… دانم که سخت ناخوشش آید و مرا متهم مىدارد متهم تر گردم و سقط گوید اما روا دارم.» (تاریخ بیهقى …ص۴۵۵) سعدى نیز به رواج نفرین و دشنام زمان خود اشاره مىکند:. همه شب بر این غصه تا بامداد/ سقط گفت و نفرین و دشنام داد. در گلستان ضمن حکایتى آمده است: «ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن آغاز کرد.» در کتاب سمک عیار فحشهائى از قبیل حرامزاده، جادو، بدفعل، سگ بدکار به کرات به چشم مىخورد. البته در دورههای انقلاب و انتقال قدرت، روزنامهها ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ هر پیشرفت جدید تمدن در عین حال پیشرفت جدید نابرابری است همهی نهادهایی که در جریان ایجاد جامعهی متمدن به وجود میآید، به ضد اهداف اولیهی خود تبدیل میشوند …🖋 فریدریش انگلس.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ ▫️ خطر# فاشیسم در ایران. 🖋 دکتر محمدباقر سپهری میشل فوکو معتقد بود فاشیسم دشمنی استراتژیک است، در ذهن و رفتار روزمرهی ما حضور دارد و باعث میشود قدرت را دوست بداریم و آرزو کنیم؛ چیزی که تسخیرمان خواهد کرد و به بردگیمان خواهد کشید. «در هر جامعهای کمابیش میتوان اجتماعی تودهای که اغلب متشکل از انسانهای تودهای، رادیکال و دگم میباشد، مشاهده کرد. این اجتماعات بیشترین پتانسیل و استعداد تبدیل شدن به فاشیسم و اجتماعات فاشیستی را دارا میباشند. فاشیسم نظریهای سیاسی و گونهای سیستم حکومتی در ابعاد خودکامه است که بشدت ملیگراست. این نظام بر اساس سه مولفه حزب سیاسی واحد، ناسیونالیسم افراطی نژادپرستانه و دولت مقتدر و متمرکز، شکل میگیرد. نژادپرستی، شوونیسم، یک ملت یک زبان و …، ایدئولوژی فاشیسم را تشکیل میدهند. با توجه به تشکیل شاکله این نظام از نژادپرستی، انکار دیگران، جعل و تحریف واقعیتها به نفع خود، حذف گروههای دیگر با انگ و برچسب زنی، استفاده و معرفی افراد مقابل به نهادها و دستگاههای ایدئولوژیک و امنیتی همچون ساواک دوران پهلوی، پلیس و گروههای ضربتی همانند اساسها و پیراهن سیاهان که در آلمان نازی و ایتالیای موسولینی بکار گرفته میش ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ 🔴جامعه ستیزی، نفرت پراکنی. نژادپرستی، بی مسوولیتی.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍هفتم فرودین دختر خردسالی به نام در مشهد که برای خرید نان از خانه خارج میشود و دیگر به خانه برنمی گرد و چند روز بعد جنازه او که به طرز فجیعی به قتل رسیده یافت میشود. در تحقیقات مشخص میشود قاتل فردی چهل ساله است که به قصد تجاوز و آزار جنسی او را ربوده و به قتل رسانده است …این خبر همانند قتل، خبری هولناک و آزار دهنده بود اما چرا جامعه به هیچ وجه واکنشی تند شبیه واکنش قتل آتنا نشان نداد؟. واقعیت این است که پدر و مادر ندا اهالی بودهاند و همین دلیل میتواند عامل مهمی در بی توجهی جامعه به این مسئله قلمداد شود. در مقابل تک تک فجایعی که در جامعه صورت میپذیرد تک تک ما مسئوولیم …وقتی در تاکسی، اتوبوس، مترو یا صف نانوایی با سکوت خود در مقابل افرادی که به افغانستانیها توهین کرده یا در حق آنها اجحاف میکند به نوعی همراهی میکنیم و آنها را در انجام اعمالشان آزادتر میگذاریم. وقتی از کنار توهین معلم و و دانش آموزان و به کودکان افغان میگذریم یعنی با این خشونت همراهی میکنیم. وقتی که با فردی که چنین تصویر (تصویر زیر) پر از خشونت و نفرتی را نصب کرده است برخوردی نمیکنیم یعنی در جامعه ستیزی و نفر ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۰ ✅چرا بهرغم وضعیت نامناسب ایران در «نسبت پزشک در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت»، انجمنهای صنفی و حرفهای پزشکان خواستار تعدیل و کاهش ظرف
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ 📸 کارگران و دانشجویان در تظاهرات می۶۸. 📌 پاریس عکاس: Bruno Barbey/Magnum Photos …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.