جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ …افراد در برابر دستگاهی که خادم آنند رنگ میبازند، لیکن همین دستگاه، نیازهای آنان را بهتر از هر زمان دیگری تأمین میکند؛ در وضعیت بالا رفتن سطح زندگی طبقات فرودست که به لحاظ مادی قابل ستایش و به لحاظ اجتماعی رقت بار است، در گسترش جعلی و ریاکارانهی حیطهی روح یا فکر منعکس میشود. دغدغهی اصلی، رفع یا فکر نفی شیوارگی است. روح، زمانی که در قالب سرمایهی فرهنگی و برای ارضاء نیازهای مصرفی متصلب شود، محکوم به فناست … …📖 دیالکتیک روشنگری، قطعات فلسفی. 🖋 تئودور و آدورنو. ترجمه: مراد فرهادپور. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ 📸 خط زندگی کارل.. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ 🔵 تی صفر.. ✍🏻محمد زینالیاناری. (پژوهشگر فرهنگ عامه) 📍در گذشته، سالها طول میکشید تا تغییری رخ دهد و عامه مردم معتقد بودند که زمان، تاریخ و رویدادها تکرار میشوند؛ به همینخاطر بازگشتها و آغازها را پاس میداشتند و زمان دوری را ارج مینهادند. زمان دوری، عمدتا از طریق مناسبات، معنادار میشد والا، نه دقیقهای بود و نه عقربهای. این قضیه در فرم (یا سبک) زندگی هم وجود داشت. فرم، صورت و نمایی بود که خانهها، بادیهها و شهرها با خود داشتند و تغییر و تحول بهندرت اتفاق میافتاد. از چادرنشینی تا بادیهنشینی سالهای سال رایج بود و تا همین اواخر، خانههای کاهگلی کموبیش وجود داشتند …زمان خطی که با بهکاربستن ریاضی در شمردن همین زمان دوری به کار بسته شده است، یک روح نامرئی دارد که ما را وادار میکند با گذشت آن دستخوش تغییر شویم. اما در این روح نامرئی، حرکتی وجود دارد که وجود خود را از اعمال و رفتار ما میگیرد. وقتی در فیزیک، زمان از تیصفر به تییک امتداد مییابد، فاصلهای پیموده و حرکتی ایجاد میشود و این حرکت وقتی به صورت اجتماعی رخ دهد، در اراده و اعمال مردم شکل میگیرد؛ آنوقت با اجرای کارهای خاصی، بعد از طیشدن یک دوره زمانی که جامعه به تی ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ 📸 ملت پیروز است، ۱۹۷۹ (بهمن ۱۳۵۷). عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ 🔵چرا مردم برای خرید ارز صف میکشند؟.. ✍️محمد امیرپناهی. (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی) 📍در روزهای اخیر افزایش نرخ ارز و هجوم بسیاری از افراد از دلالان بازار ارز گرفته تا مردم عادی برای تبدیل پول در دسترس به ارز خارجی نگرانیها و نااطمینانیهای زیادی در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور ایجاد کرده است. دلایل افزایش نرخ ارز هر چه که باشد چه سیاسی و چه اقتصادی، نشانهای بارز از یک ویژگی بنیادی ساختار اقتصاد در جامعه ایران یعنی بی ثباتی است که بصورت دائمی به رفتارهای غیرعقلانی و در نتیجه افزایش بحران دامن میزند. اگرچه ممکن است منافع برخی در گرو بی ثباتی اقتصادی باشد اما تبعات آن در حوزه اجتماعی و مقوله «ارزش کار» غیرقابل جبران است. در فضای نااطمینانی اقتصادی و تولید و تکثیر مستمر شوک در عرصه اقتصاد و کاهش سرمایه اجتماعی، «دلالی» جایگزین مقوله «کار» میشود. ارزش کار، نیروی کار و تولید کننده تنزل مییابد و دائما در نتیجه فرایندهای بی ثبات سازی و موقتی سازی به حالت احتضار در میآید …وقتی به تبیینهای جامعه شناختی ظهور تمدن غربی نگاه میکنیم میبینیم که ماکس وبر یکی از معروفترین جامعه شناسان غربی بنیان نظام اقتصادی و سیاسی در غرب را مقوله «کار» میداند. از نظر وی «کار» سرچشمه انباشت ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ✅ برای مقابله با فقر گریبان دولت را رها نکنید …📍احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی در کافه ایونت با گر بحثهای او چند نکتۀ اساسی دارد که عمدتا معطوف به ضرورت پیوستن روشنفکران و نخبگان اجتماعی به گفتمان سیاستگذاری اجتماعی است. در ادامه بخشهایی از این بحث آمده است:. 🔸روشنفکران ایرانی دنبال تغییرات ساختاری در نظام تصمیمگیری هستند و به امور سیاستگذاری و اجرایی چندان اهمیت نمیدهند. تغییرات ساختاری در ارکان یک نظام سیاسی به بردباری، سازماندهی، و نیروی قابلاعتنا نیاز دارد که در اختیار روشنفکران نیست … در رژیم قبل وقتی ما بهعنوان نوجوان با برخی از مقامهای میانپایه مواجه میشدیم که میگفتند در دورۀ پهلوی کارهای مفید هم انجام شده است آن را درک نمیکردیم. روشنفکر ایرانی مدام اینگونه بازنمایی میکرد که ایران بدترین جا برای زندگی است و تنها به دگرگونی ساختارها رضایت میداد و این نگاه تا به امروز هم ادامه داشته است. البته نظام سیاسی نیز با نادیدهگرفتن خواست شهروندان و حذف گروههایی از جامعه شکاف را ژرفتر میکرد. متأسفانه در حال حاضر هم شاهد این هستیم که سنت گفتگو میان مردم و نهاد حکومت مورد توجه قرار نمیگیرد.. 🔸نباید گریبان دولت را دربارۀ فقر رها کرد و باید از دولتهای ایران خواست نقش کا ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ▪️ یکی ما رو لو داد ….. آلمانیها فهمیدن که کمپ پارتیزانا کجاست جنگل و راههای ورودی به اون رو از همه طرف زیر نظر گرفتن. ما بین بیشههای وحشی قایم شده بودیم. باتلاقها ما رو نجات میدادن، دشمن وارد باتلاق نمیشد. گیر میکرد و زمین گیر میشد. باتلاق، هم ماشین آلات، هم نیروها رو قورت میداد. چند روز حتی گاهی اوقات هفتهها ما تا زیر گلو تو آب فرو میرفتیم. یه بیسیم چی زن با ما بود، اخیرا زایمان کرده بود. کودک گرسنه بود …شیر میخواست … اما مادر خودش هم گرسنه بود، شیر نبود و نوزاد گریه میکرد. دشمن نزدیک بود. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ✍اوریانا فالاچى.. ولی بعدش؟ چه فرقی میکند؟. یک مستبد میمیرد و یک مستبد دیگرعلم میکنند و اغلب مستبدین بعدی همانهایی هستند که مستبد قبلی را کشتهاند. نه، با نعش درست کردن نیست که آدم میتواند دنیای قابل تحملتری بسازد. با آرمان هاست!. آرمانها بمب واقعی هستند …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ (۱۹۲۰-۱۸۶۴) مىگوید: «جامعهشناسى علمى است که کوشش مىنماید تا به درک، تفسیر و تفهم عمل اجتماعى انسان نائل شود تا بدین ترتیب به چنانکه از این تعریف معلوم مىشود، ارکان اصلى جامعهشناسى «» عبارت هستند از: «عمل اجتماعی، درک و تفهم آن و سرانجام تبیى على آن». بهنظر «تفهم» عبارت است از: شناخت حالات درونى افراد و معانى که افراد به رفتار خویش مىدهند و از آنجا که «تفهم» تنها براى وجدانهاى فردى میسر است، بدین جهت لازم است معانى و ارزشهائى را که محرک رفتار آنها بوده است تفسیر کنند. بنابراین «»، «تفهم»، و «تفسیر» را در یک عبارت ترکیب نموده و اصطلاح «تفهم تفسیری» را با یک معناى ذهنى در برابر «معناى عینی» بهدست مىدهد …شناسی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 📸 حمله مردم به جیپ ارتشی، ۱۹۷۹ (۲۶ بهمن ۱۳۵۷). میدان ۲۵ شهریور، تهران عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🎞 کوتاه تهران پایتخت ایران است. 👤 کامران شیردل، ۱۳۴۴ فیلم تهران پایتخت ایران است روایت تکان دهندهای از زندگی بی خانمانها در حاشیهها و بیغولههای جنوب شهر تهران (منطقه خزانه) بود. آقای شیردل در این فیلم تصویر سیاهی از فقر و بیعدالتی در پایتخت کشوری ترسیم کرده بود که به خاطر افزایش قیمت نفت، به ثروت عظیمی دست یافته بود. کامران شیردل با استفاده از مونتاژ دیالکتیکی، تصاویر فقر و نکبت در جنوب شهر تهران را در برابر روایتهای رسمی حکومت شاه از انقلاب سفید و تمدن بزرگ قرار داد. به همین دلیل این فیلم بلافاصله از سوی مقامات وقت توقیف شد و تا بعد از انقلاب هرگز به نمایش درنیامد …. 📎 دانلود از پیوست 🔻. 🔗 t. me/atu_s_a/۳۱. 🔸 رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🎞 کوتاه تهران پایتخت ایران است. 👤 کامران شیردل، ۱۳۴۴ دانلود و توضیحات در پست بعدی …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔴 طلاق.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍طلاق از جمله مسائل اجتماعی است که هر ساله رکورد جدیدی را ثبت میکند و با سرعت بالایی به رشد خود ادامه میدهد. برخی از جامعه شناسان و صاحب نظران طلاق را آسیب اجتماعی نمیدانند و آن را نشانهای از به رسمیت شناختگی و استقلال میدانند که باعث میشود زنان به راحتی بتوانند از زندگی که در آن آرامش و رضایت چندانی ندارند خارج شوند. هر چند این عقیده ممکن است در مورد جامعه غربی صادق بوده و آسیبهای حاصل از طلاق را حداقلی دانست اما شرایط کشور ما به گونهای است که باید طلاق را یکی از معضلات و آسیبهای جدی جامعه قلمداد کرد. وضعیت اقتصادی، معیشت و در آمد، درصد زنان از جمعیت شاغل کشور، حق حضانت، عدم تقسیم اموال کسب شده در زندگی مشترک، نابرابری حقوق و دستمزد، نوع نگاه خانوادهها به «زن مطلقه» و … باعث میشود طلاق را نه به عنوان یک انتخاب فردی در حوزه خصوصی بلکه به عنوان یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار داد …اغلب زنان طلاق گرفته در ایران با بحران هایی مانند عدم استقلال مالی (و بالطبع بازگشت به خانه پدری)، نداشتن زندگی مستقل، محروم شدن از حضور در کنار فرزندان یا نوع نگاه منفی جامعه مواجهاند. به عنوان مث ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔵در ستایش ملیگرایی.. ✍🏻مهدی تدینی 📍ما چندان اجازه نداریم از کاهش ارزش پول «ملی» مان گلایهمند باشیم، نباید از بیاعتبار شدن پاسپورت «ملی» مان گله کنیم، نباید از شاخصهای دردناک اقتصادی، از عقب افتادن کشورمان از قافلۀ کشورهای در حال توسعه گله کنیم. نباید گلایه کنیم اگر مردی در حکومت پیشاتاریخی عربستان دست به اصلاحاتی میزند که مایۀ حسرت ماست … نباید گلایه کنیم! کافی است نگاهی به تاریخ دو سدۀ اخیر بیندازیم تا دلیل آن را بفهمیم. بسیار مایۀ شگفتی است که در ایران ایدههای ملیگرایانه تا این اندازه مورد بیمهری و بیاعتنایی بوده است. در ایران هیچگاه جریان ملیگرای نیرومند و فراگیری نداشتیم. هیچگاه الیت روشنفکر نیرومند و پرنفوذی نداشتیم که ایدههای ملیگرایانه را برای تودۀ مردم شرح دهند.. ملیگرایی در میان ایرانیان، چه در توده و چه در نخبگان، ایدهای مطرود و مهجور بود و ماند. از زمان شکلگیری جنبشهای مدرن تا به امروز این وضع تغییری نکرده که هیچ، بدتر هم شده است. روشنفکران چپ که سخت دلبستۀ الگوهای سوسیالیستی بودند پرچم «بینالمللگرایی» در دست داشتند و «ملیگرایی» را به سخره میگرفتند، لعن میکردند و خوار میشمردند. ... جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ✅پرسهزنی در مراکز خرید تهران از دیدگاه جامعهشناسی.. ✍️عباس کاظمی 📍پرسه زن، دوره گرد و عابری است که از اینکه بدون عجله در شهر قدم میزند، لذت میبرد. تفرج بدون هدف، والاترین آرزوی پرسه زن است. قدم زدن در شهر، بهترین پاداشی است که میتوان به پرسه زن داد. به نظر بنیامین، «درانسانی که بدون هدف و طولانی در خیابانها قدم میزند میتوان نوعی مستی را دید.». 🔸در مراکز خرید، گروههای مختلف را نمیتوان از هم تمییز و تشخیص داد. نوع پوشش و طرز پاساژگردی، دیگر معرف قشر و تیپ خاصی نیست. هویت طبقاتی از طریق شبیه شدن گروهها به یکدیگر رنگ باخته است …🔸مصرف مراکز خرید در تهران تا اندازه زیادی تابع قیمت کالاها و خرید آنها نیست، زیرا فقرا نه تنها برای خرید نمیآیند بلکه اساسا توان خرید چنین کالایی را ندارند. از این رو، حضور گروههای فرودست شهری موجب میشود تا نظام معنایی که توسط الگوهای سرمایه داری تولید میشود متزلزل شود. سلسله مراتب و تمایزی که ممکن است در شهری غربی پدید آید، در تهران پدید نمیآید. ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔴۴۰ درصد جوانان جویای کار دارای تحصیلات دانشگاهی در سال ۹۵بیکار ماندهاند 📍در برخی از استانهای غربی کشور از هر ۴ نفر خانم تحصیل کرده، تنها یک نفر شغل پیدا میکند … جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔸 عنصر نامطلوب باش. 🖋 سیدمجیدحسینی.. عنصر نامطلوب باش؛ یعنی اسباب بازی سیستم اموزش نباش! در مدرسه، بچههای نیمکت اول، همیشه تشویق میشوند، خوب گوش میکنند وخوب کلاس میروند و خوب حرفهای معلم را تقلید میکنند؛ در دانشگاه وضع خرابتر است؛ بچههای خط اول، خوب گوش میکنند و خوب جزوه مینویسند و خوب ابزار دست سیستم اموزشی میشوند که انها را از این کنکور به ان کنکور پاس میدهند؛ مثل اسباب بازی، طوطی وار جزوه را حفظ کنند و نمره بگیرند و معدل بالا که بی کنکور بروند دنبال مدرک بعدی تا بیکاری نهایی برای پسرها و بالا رفتن سن ازدواج برای دخترها!. اما عناصر نامطلبوب سیستم، انها که ته کلاس مینشینند، کارهای دیگر هم میکنند؛ زندگی شان فقط جزوه و درس نیست، لحظه حال را میشناسند؛ اهل ورزش حرفهای هم هستند، حتی پسرها برای دربی استادیوم میروند و دخترها، گاهی کنسرت برج میلاد! کار هم از بچه گی میکنند، شاید در مغازه پدر یا شرکت برادر و …؛ این هم نباشد، تمرین میکنند، مسابقات حرفهای شرکت میکنند، کارهای داو طلبانه میکنند، در تشکلها عضو میشوند و لازم باشد کلاسها را شرکت نمیکنند؛ البته این وسط عدهای هم هستند که نه خط اول مینشینند نه این کارها را میکنند کلاافسرده لحظه حال اند!. عنصر نا مط ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 📸 غارت شرابفروشی، ۱۹۷۸ (۱۳ آبان ۱۳۵۷). عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ از دیدگاه کارل، کل عبارت است از بازگرداندن جهان انسان و روابط انسانی به خود انسان از یک سو تقلیل انسان است به عضوی از مدنی، به فردی مستقل و خود پرست، و از سوی دیگر به یک شهروند، یعنی شخصیتی حقوقی. تنها زمانی که فرد انسان، انسان واقعی، شهروند انتزاعی را دوباره به خویش بازگرداند و انسان به عنوان یک فرد در زندگی روزانهاش، کار فردی اش و روابط فردی اش به موجودی نوعی تبدیل شود؛ تنها زمانی که انسان «توانایی شخصی اش» را چون نیروهای اجتماعی بشناسد و سازمان دهد و به این سان دیگر نیروهای را از نیروی خویش به شکل قدرت سیاسی جدا نکند، تنها در آن زمان است که آزادی انسان کامل خواهد شد …. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 🔸 آیا برای داشتن جامعهای بهتر تلاش میکنیم؟ 🖋 حسین ایمانی جاجرمی برای آن که مشکلات اجتماعی کمتر شود دو سیاست را میتوان در پیش گرفت: ا. مجازات و سرکوب کجروان و هنجارشکنان که در بیشتر اوقات خود قربانی و معلول شرایط نامناسب هستند ۲. تشویق و قدردانی از افرادی معمولا گمنام و ناشناخته که تلاش کردهاند غم و رنج دیگران کمتر شود. به نظر میرسد جامعه ما بیشتر از آن که به تشویق عمل سودمند اجتماعی تمایل داشته باشد راه حل کاهش مسائل را در سرکوب و مجازات خاطیان دیده است. شاید ذکر یک نمونه از سیاست تشویق به اعمال اجتماعی سودمند «جایزه جامعه بزرگ» بریتانیا باشد. این جایزه در نوامبر ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از «ابتکار جامعه بزرگ» از سوی نخست وزیر وقت تاسیس شده است. تاکنون بیش از پنجاه جایزه در این قالب داده شده است. جایزه مذکور به حوزههای زیر توجه دارد:. ♻️مشارکت در اجتماع محلی. ... ‹ 92 93 94 95 96 97 98 ›
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ …افراد در برابر دستگاهی که خادم آنند رنگ میبازند، لیکن همین دستگاه، نیازهای آنان را بهتر از هر زمان دیگری تأمین میکند؛ در وضعیت بالا رفتن سطح زندگی طبقات فرودست که به لحاظ مادی قابل ستایش و به لحاظ اجتماعی رقت بار است، در گسترش جعلی و ریاکارانهی حیطهی روح یا فکر منعکس میشود. دغدغهی اصلی، رفع یا فکر نفی شیوارگی است. روح، زمانی که در قالب سرمایهی فرهنگی و برای ارضاء نیازهای مصرفی متصلب شود، محکوم به فناست … …📖 دیالکتیک روشنگری، قطعات فلسفی. 🖋 تئودور و آدورنو. ترجمه: مراد فرهادپور. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۹ 🔵 تی صفر.. ✍🏻محمد زینالیاناری. (پژوهشگر فرهنگ عامه) 📍در گذشته، سالها طول میکشید تا تغییری رخ دهد و عامه مردم معتقد بودند که زمان، تاریخ و رویدادها تکرار میشوند؛ به همینخاطر بازگشتها و آغازها را پاس میداشتند و زمان دوری را ارج مینهادند. زمان دوری، عمدتا از طریق مناسبات، معنادار میشد والا، نه دقیقهای بود و نه عقربهای. این قضیه در فرم (یا سبک) زندگی هم وجود داشت. فرم، صورت و نمایی بود که خانهها، بادیهها و شهرها با خود داشتند و تغییر و تحول بهندرت اتفاق میافتاد. از چادرنشینی تا بادیهنشینی سالهای سال رایج بود و تا همین اواخر، خانههای کاهگلی کموبیش وجود داشتند …زمان خطی که با بهکاربستن ریاضی در شمردن همین زمان دوری به کار بسته شده است، یک روح نامرئی دارد که ما را وادار میکند با گذشت آن دستخوش تغییر شویم. اما در این روح نامرئی، حرکتی وجود دارد که وجود خود را از اعمال و رفتار ما میگیرد. وقتی در فیزیک، زمان از تیصفر به تییک امتداد مییابد، فاصلهای پیموده و حرکتی ایجاد میشود و این حرکت وقتی به صورت اجتماعی رخ دهد، در اراده و اعمال مردم شکل میگیرد؛ آنوقت با اجرای کارهای خاصی، بعد از طیشدن یک دوره زمانی که جامعه به تی ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ 📸 ملت پیروز است، ۱۹۷۹ (بهمن ۱۳۵۷). عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ 🔵چرا مردم برای خرید ارز صف میکشند؟.. ✍️محمد امیرپناهی. (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی) 📍در روزهای اخیر افزایش نرخ ارز و هجوم بسیاری از افراد از دلالان بازار ارز گرفته تا مردم عادی برای تبدیل پول در دسترس به ارز خارجی نگرانیها و نااطمینانیهای زیادی در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور ایجاد کرده است. دلایل افزایش نرخ ارز هر چه که باشد چه سیاسی و چه اقتصادی، نشانهای بارز از یک ویژگی بنیادی ساختار اقتصاد در جامعه ایران یعنی بی ثباتی است که بصورت دائمی به رفتارهای غیرعقلانی و در نتیجه افزایش بحران دامن میزند. اگرچه ممکن است منافع برخی در گرو بی ثباتی اقتصادی باشد اما تبعات آن در حوزه اجتماعی و مقوله «ارزش کار» غیرقابل جبران است. در فضای نااطمینانی اقتصادی و تولید و تکثیر مستمر شوک در عرصه اقتصاد و کاهش سرمایه اجتماعی، «دلالی» جایگزین مقوله «کار» میشود. ارزش کار، نیروی کار و تولید کننده تنزل مییابد و دائما در نتیجه فرایندهای بی ثبات سازی و موقتی سازی به حالت احتضار در میآید …وقتی به تبیینهای جامعه شناختی ظهور تمدن غربی نگاه میکنیم میبینیم که ماکس وبر یکی از معروفترین جامعه شناسان غربی بنیان نظام اقتصادی و سیاسی در غرب را مقوله «کار» میداند. از نظر وی «کار» سرچشمه انباشت ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۳ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ✅ برای مقابله با فقر گریبان دولت را رها نکنید …📍احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی در کافه ایونت با گر بحثهای او چند نکتۀ اساسی دارد که عمدتا معطوف به ضرورت پیوستن روشنفکران و نخبگان اجتماعی به گفتمان سیاستگذاری اجتماعی است. در ادامه بخشهایی از این بحث آمده است:. 🔸روشنفکران ایرانی دنبال تغییرات ساختاری در نظام تصمیمگیری هستند و به امور سیاستگذاری و اجرایی چندان اهمیت نمیدهند. تغییرات ساختاری در ارکان یک نظام سیاسی به بردباری، سازماندهی، و نیروی قابلاعتنا نیاز دارد که در اختیار روشنفکران نیست … در رژیم قبل وقتی ما بهعنوان نوجوان با برخی از مقامهای میانپایه مواجه میشدیم که میگفتند در دورۀ پهلوی کارهای مفید هم انجام شده است آن را درک نمیکردیم. روشنفکر ایرانی مدام اینگونه بازنمایی میکرد که ایران بدترین جا برای زندگی است و تنها به دگرگونی ساختارها رضایت میداد و این نگاه تا به امروز هم ادامه داشته است. البته نظام سیاسی نیز با نادیدهگرفتن خواست شهروندان و حذف گروههایی از جامعه شکاف را ژرفتر میکرد. متأسفانه در حال حاضر هم شاهد این هستیم که سنت گفتگو میان مردم و نهاد حکومت مورد توجه قرار نمیگیرد.. 🔸نباید گریبان دولت را دربارۀ فقر رها کرد و باید از دولتهای ایران خواست نقش کا ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ▪️ یکی ما رو لو داد ….. آلمانیها فهمیدن که کمپ پارتیزانا کجاست جنگل و راههای ورودی به اون رو از همه طرف زیر نظر گرفتن. ما بین بیشههای وحشی قایم شده بودیم. باتلاقها ما رو نجات میدادن، دشمن وارد باتلاق نمیشد. گیر میکرد و زمین گیر میشد. باتلاق، هم ماشین آلات، هم نیروها رو قورت میداد. چند روز حتی گاهی اوقات هفتهها ما تا زیر گلو تو آب فرو میرفتیم. یه بیسیم چی زن با ما بود، اخیرا زایمان کرده بود. کودک گرسنه بود …شیر میخواست … اما مادر خودش هم گرسنه بود، شیر نبود و نوزاد گریه میکرد. دشمن نزدیک بود. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ✍اوریانا فالاچى.. ولی بعدش؟ چه فرقی میکند؟. یک مستبد میمیرد و یک مستبد دیگرعلم میکنند و اغلب مستبدین بعدی همانهایی هستند که مستبد قبلی را کشتهاند. نه، با نعش درست کردن نیست که آدم میتواند دنیای قابل تحملتری بسازد. با آرمان هاست!. آرمانها بمب واقعی هستند …🌐شبکه جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ (۱۹۲۰-۱۸۶۴) مىگوید: «جامعهشناسى علمى است که کوشش مىنماید تا به درک، تفسیر و تفهم عمل اجتماعى انسان نائل شود تا بدین ترتیب به چنانکه از این تعریف معلوم مىشود، ارکان اصلى جامعهشناسى «» عبارت هستند از: «عمل اجتماعی، درک و تفهم آن و سرانجام تبیى على آن». بهنظر «تفهم» عبارت است از: شناخت حالات درونى افراد و معانى که افراد به رفتار خویش مىدهند و از آنجا که «تفهم» تنها براى وجدانهاى فردى میسر است، بدین جهت لازم است معانى و ارزشهائى را که محرک رفتار آنها بوده است تفسیر کنند. بنابراین «»، «تفهم»، و «تفسیر» را در یک عبارت ترکیب نموده و اصطلاح «تفهم تفسیری» را با یک معناى ذهنى در برابر «معناى عینی» بهدست مىدهد …شناسی. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 📸 حمله مردم به جیپ ارتشی، ۱۹۷۹ (۲۶ بهمن ۱۳۵۷). میدان ۲۵ شهریور، تهران عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۱ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🎞 کوتاه تهران پایتخت ایران است. 👤 کامران شیردل، ۱۳۴۴ فیلم تهران پایتخت ایران است روایت تکان دهندهای از زندگی بی خانمانها در حاشیهها و بیغولههای جنوب شهر تهران (منطقه خزانه) بود. آقای شیردل در این فیلم تصویر سیاهی از فقر و بیعدالتی در پایتخت کشوری ترسیم کرده بود که به خاطر افزایش قیمت نفت، به ثروت عظیمی دست یافته بود. کامران شیردل با استفاده از مونتاژ دیالکتیکی، تصاویر فقر و نکبت در جنوب شهر تهران را در برابر روایتهای رسمی حکومت شاه از انقلاب سفید و تمدن بزرگ قرار داد. به همین دلیل این فیلم بلافاصله از سوی مقامات وقت توقیف شد و تا بعد از انقلاب هرگز به نمایش درنیامد …. 📎 دانلود از پیوست 🔻. 🔗 t. me/atu_s_a/۳۱. 🔸 رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🎞 کوتاه تهران پایتخت ایران است. 👤 کامران شیردل، ۱۳۴۴ دانلود و توضیحات در پست بعدی …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۳۶ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔴 طلاق.. ✍🏻فرهاد قنبری 📍طلاق از جمله مسائل اجتماعی است که هر ساله رکورد جدیدی را ثبت میکند و با سرعت بالایی به رشد خود ادامه میدهد. برخی از جامعه شناسان و صاحب نظران طلاق را آسیب اجتماعی نمیدانند و آن را نشانهای از به رسمیت شناختگی و استقلال میدانند که باعث میشود زنان به راحتی بتوانند از زندگی که در آن آرامش و رضایت چندانی ندارند خارج شوند. هر چند این عقیده ممکن است در مورد جامعه غربی صادق بوده و آسیبهای حاصل از طلاق را حداقلی دانست اما شرایط کشور ما به گونهای است که باید طلاق را یکی از معضلات و آسیبهای جدی جامعه قلمداد کرد. وضعیت اقتصادی، معیشت و در آمد، درصد زنان از جمعیت شاغل کشور، حق حضانت، عدم تقسیم اموال کسب شده در زندگی مشترک، نابرابری حقوق و دستمزد، نوع نگاه خانوادهها به «زن مطلقه» و … باعث میشود طلاق را نه به عنوان یک انتخاب فردی در حوزه خصوصی بلکه به عنوان یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار داد …اغلب زنان طلاق گرفته در ایران با بحران هایی مانند عدم استقلال مالی (و بالطبع بازگشت به خانه پدری)، نداشتن زندگی مستقل، محروم شدن از حضور در کنار فرزندان یا نوع نگاه منفی جامعه مواجهاند. به عنوان مث ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔵در ستایش ملیگرایی.. ✍🏻مهدی تدینی 📍ما چندان اجازه نداریم از کاهش ارزش پول «ملی» مان گلایهمند باشیم، نباید از بیاعتبار شدن پاسپورت «ملی» مان گله کنیم، نباید از شاخصهای دردناک اقتصادی، از عقب افتادن کشورمان از قافلۀ کشورهای در حال توسعه گله کنیم. نباید گلایه کنیم اگر مردی در حکومت پیشاتاریخی عربستان دست به اصلاحاتی میزند که مایۀ حسرت ماست … نباید گلایه کنیم! کافی است نگاهی به تاریخ دو سدۀ اخیر بیندازیم تا دلیل آن را بفهمیم. بسیار مایۀ شگفتی است که در ایران ایدههای ملیگرایانه تا این اندازه مورد بیمهری و بیاعتنایی بوده است. در ایران هیچگاه جریان ملیگرای نیرومند و فراگیری نداشتیم. هیچگاه الیت روشنفکر نیرومند و پرنفوذی نداشتیم که ایدههای ملیگرایانه را برای تودۀ مردم شرح دهند.. ملیگرایی در میان ایرانیان، چه در توده و چه در نخبگان، ایدهای مطرود و مهجور بود و ماند. از زمان شکلگیری جنبشهای مدرن تا به امروز این وضع تغییری نکرده که هیچ، بدتر هم شده است. روشنفکران چپ که سخت دلبستۀ الگوهای سوسیالیستی بودند پرچم «بینالمللگرایی» در دست داشتند و «ملیگرایی» را به سخره میگرفتند، لعن میکردند و خوار میشمردند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ✅پرسهزنی در مراکز خرید تهران از دیدگاه جامعهشناسی.. ✍️عباس کاظمی 📍پرسه زن، دوره گرد و عابری است که از اینکه بدون عجله در شهر قدم میزند، لذت میبرد. تفرج بدون هدف، والاترین آرزوی پرسه زن است. قدم زدن در شهر، بهترین پاداشی است که میتوان به پرسه زن داد. به نظر بنیامین، «درانسانی که بدون هدف و طولانی در خیابانها قدم میزند میتوان نوعی مستی را دید.». 🔸در مراکز خرید، گروههای مختلف را نمیتوان از هم تمییز و تشخیص داد. نوع پوشش و طرز پاساژگردی، دیگر معرف قشر و تیپ خاصی نیست. هویت طبقاتی از طریق شبیه شدن گروهها به یکدیگر رنگ باخته است …🔸مصرف مراکز خرید در تهران تا اندازه زیادی تابع قیمت کالاها و خرید آنها نیست، زیرا فقرا نه تنها برای خرید نمیآیند بلکه اساسا توان خرید چنین کالایی را ندارند. از این رو، حضور گروههای فرودست شهری موجب میشود تا نظام معنایی که توسط الگوهای سرمایه داری تولید میشود متزلزل شود. سلسله مراتب و تمایزی که ممکن است در شهری غربی پدید آید، در تهران پدید نمیآید. ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔴۴۰ درصد جوانان جویای کار دارای تحصیلات دانشگاهی در سال ۹۵بیکار ماندهاند 📍در برخی از استانهای غربی کشور از هر ۴ نفر خانم تحصیل کرده، تنها یک نفر شغل پیدا میکند …
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ 🔸 عنصر نامطلوب باش. 🖋 سیدمجیدحسینی.. عنصر نامطلوب باش؛ یعنی اسباب بازی سیستم اموزش نباش! در مدرسه، بچههای نیمکت اول، همیشه تشویق میشوند، خوب گوش میکنند وخوب کلاس میروند و خوب حرفهای معلم را تقلید میکنند؛ در دانشگاه وضع خرابتر است؛ بچههای خط اول، خوب گوش میکنند و خوب جزوه مینویسند و خوب ابزار دست سیستم اموزشی میشوند که انها را از این کنکور به ان کنکور پاس میدهند؛ مثل اسباب بازی، طوطی وار جزوه را حفظ کنند و نمره بگیرند و معدل بالا که بی کنکور بروند دنبال مدرک بعدی تا بیکاری نهایی برای پسرها و بالا رفتن سن ازدواج برای دخترها!. اما عناصر نامطلبوب سیستم، انها که ته کلاس مینشینند، کارهای دیگر هم میکنند؛ زندگی شان فقط جزوه و درس نیست، لحظه حال را میشناسند؛ اهل ورزش حرفهای هم هستند، حتی پسرها برای دربی استادیوم میروند و دخترها، گاهی کنسرت برج میلاد! کار هم از بچه گی میکنند، شاید در مغازه پدر یا شرکت برادر و …؛ این هم نباشد، تمرین میکنند، مسابقات حرفهای شرکت میکنند، کارهای داو طلبانه میکنند، در تشکلها عضو میشوند و لازم باشد کلاسها را شرکت نمیکنند؛ البته این وسط عدهای هم هستند که نه خط اول مینشینند نه این کارها را میکنند کلاافسرده لحظه حال اند!. عنصر نا مط ...
جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 📸 غارت شرابفروشی، ۱۹۷۸ (۱۳ آبان ۱۳۵۷). عکاس: کاوه کاظمی / گتیایمیج …🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۲:۲۴ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ از دیدگاه کارل، کل عبارت است از بازگرداندن جهان انسان و روابط انسانی به خود انسان از یک سو تقلیل انسان است به عضوی از مدنی، به فردی مستقل و خود پرست، و از سوی دیگر به یک شهروند، یعنی شخصیتی حقوقی. تنها زمانی که فرد انسان، انسان واقعی، شهروند انتزاعی را دوباره به خویش بازگرداند و انسان به عنوان یک فرد در زندگی روزانهاش، کار فردی اش و روابط فردی اش به موجودی نوعی تبدیل شود؛ تنها زمانی که انسان «توانایی شخصی اش» را چون نیروهای اجتماعی بشناسد و سازمان دهد و به این سان دیگر نیروهای را از نیروی خویش به شکل قدرت سیاسی جدا نکند، تنها در آن زمان است که آزادی انسان کامل خواهد شد …. 🌐رسانه، شمایید. 👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 🔸 آیا برای داشتن جامعهای بهتر تلاش میکنیم؟ 🖋 حسین ایمانی جاجرمی برای آن که مشکلات اجتماعی کمتر شود دو سیاست را میتوان در پیش گرفت: ا. مجازات و سرکوب کجروان و هنجارشکنان که در بیشتر اوقات خود قربانی و معلول شرایط نامناسب هستند ۲. تشویق و قدردانی از افرادی معمولا گمنام و ناشناخته که تلاش کردهاند غم و رنج دیگران کمتر شود. به نظر میرسد جامعه ما بیشتر از آن که به تشویق عمل سودمند اجتماعی تمایل داشته باشد راه حل کاهش مسائل را در سرکوب و مجازات خاطیان دیده است. شاید ذکر یک نمونه از سیاست تشویق به اعمال اجتماعی سودمند «جایزه جامعه بزرگ» بریتانیا باشد. این جایزه در نوامبر ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از «ابتکار جامعه بزرگ» از سوی نخست وزیر وقت تاسیس شده است. تاکنون بیش از پنجاه جایزه در این قالب داده شده است. جایزه مذکور به حوزههای زیر توجه دارد:. ♻️مشارکت در اجتماع محلی. ...