جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ جکسازی و اثرات متنوع آن بر جامعهی ما. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی در ادبیات ما بذلهگویی و استفاده از کنایه و طنز قدمتی به درازای تاریخمان دارد. استفاده از عباراتی که معنایی عمیق و گاهی تلخ و گزنده را در قالبی دلچسب ارائه میدهند. در اغلب نوشتههای بزرگان ما طنزی ملایم جاریاست. اما بهجز ادیبان بزرگی نظیر عبید زاکانی, نسیم شمال و در دورهی ما کیومرث صابری و … عامهی مردم نیز بهصورت روزمره در حال استفاده و تولید این متون طنز، بذله، لطیفه، جک و … هستند. در دربار سلاطین نیز تلخک جایگاه تعریفشده و ثابتی داشت که در ظاهر برای خنداندن پادشاه و اطرافیانش، اما در واقع جزء معدود کانالهای ارتباطی مردم و سلطان بود. اما در زمانهی ما با گسترش شبکههای اجتماعی، ابزار لازم برای مشارکت همگان در تولید و پخش متون طنز، جک و لطیفه فراهم شده است. این موضوع فینفسه امر خوشایندیاست. اینکه مردم بدون میکروفن، این فرصت را یافتهاند که حرفهای دلشان را ولو در قالب یک جک، فریاد بزنند؛ بسیار مایهی مسرت است. گاهی خنجری که از غلاف ظنز خارج میشود؛ بسیار برندهتر از دهها سخنرانیاست. ... جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ هر جا قدرت هست، مقاومت هست. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی خیلی از امور هستند که مردم در زندگی روزمره خود حواس شان به آنها نیست و توجه چندانی به درستی و نادرستی و یا خوبی و بدی شان ندارند. برای مثال مردم در زندگی روزمره خود توجه چندانی به این ندارند که مذهب شان، قومیت شان، نوع پوشش شان، وسیله ارتباطی شان، دوستان شان و دشمنان شان، و … چیستند یا کیستند. اما گاه تبلیغات گسترده و تاکید افراطی عدهای خاص بر تهدید و ضدارزش خواندن آنها و یا برعکس، فرصت و ارزشمند دانستن آنها، افراد را به مقاومت و واکنش منفی وا میدارد. چرا که افراد احساس میکنند پشت این همه تبلیغ، تاکید و تلقین، گویی منافع و مصالح آن عده خاص قرار دارد. به عبارت دیگر به زبان جامعه شناختی باید گفت وقتی عدهای خاص از افراد، برای منافع و مصالح خود در صدد تحمیل برخی امور به عنوان ارزشها و هنجارهای عام و مردمی به دیگران برمیآیند، در این صورت پدیدهای به نام «ایدئولوژی» خلق میشود. ایدئولوژی در واقع بیانگر توجیه منافع و مصالح عدهای خاص در وضع موجود هست که میخواهند آن وضعیت را از طریق توجیه کردن به دیگران همچنان حفظ کنند. با توجه به مطالب فوق میتوان تاکید بسیار ویژه بر اموری چون تهدید ام ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ تأملی بر مفهوم سرمایه اجتماعی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی. 🖋 علی شیرینآبادی - تقی رحیمی 🔹در تشریح و تبیین کنشهای اقتصادی علاوه بر عوامل و متغیرهای اقتصادی، متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که در قالب متغیرهای اقتصادی قابل تعریف نیستند، اما بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیرگذارند؛ برای نمونه میتوان به عواملی همچون فرهنگ، ارزشها، روابط متقابل اجتماعی و … اشاره کرد. 🔹سرمایه اجتماعی یکی از این متغیرهاست که اندیشمندان مختلف در سالیان اخیر بر نقش مثبت آن در فرایند توسعه و به طور خاص توسعه اقتصادی تأکید نمودهاند. سرمایه اجتماعی همانند سرمایه اقتصادی نیست که بتوان آن را با معیارهای مادی سنجید، بلکه یک نوع از سرمایه معنوی و غیر ملموس است که تسهیل کننده و مقوم رشد و توسعه اقتصادی میباشد. ارتباط و تاثیر سرمایه اجتماعی بر رشد و توسعه اقتصادی میتواند مستقیم و هم غیر مستقیم باشد. 🔹یکی از شاخصهای مهم سرمایه اجتماعی، اعتماد متقابل بین افراد در جامعه است. در جامعهای با اعتماد اجتماعی بالا، مردم کمتر نگران نگهداری از اموال خود هستند و برای این مسأله کمتر هزینه صرف میکنند. در نتیجه چون مردم بیشتر بر سر وعدهها و پیمانهای هم باقی میمانند، معاملات آسانتر و ارزانتر صورت میپذیرد. 🔹سرمایه ا ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ 🔵هند، پیشتاز رشد اقتصادی در جهان.. 🔹برآورد صندوق بینالمللی پول از نرخ رشد اقتصادهای بزرگ جهان … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ آماده سازی انسانها برای ایفای نقش قربانی و دژخیم، زمانی کامل میشود که مردمان تماس با هم نوعان شان و نیز تماس با واقعیت پیرامون ش بهترین فرمانبر فرمانروای توتالیتر، یک نازی و یک کمونیست معتقد نیست، بلکه کسی هست که برای او تفاوت میان واقعیت و افسانه (یعنی همان واقعیت تجربه) و تمایز میان راست و دروغ (یعنی همان معیارهای اندیشه)، دیگر وجود نداشته باشد.. 📖 توتالیتاریسم. 🖋 هانا آرنت. ترجمه محسن ثلاثی …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ 🔵خزانۀ مملکت سوراخسوراخ است؛ بسیاری از درآمدها به خزانه نمیآید 📍محمد ستاریفر؛ از رؤسای پیشین سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ گفتگویی داشته با روزنامۀ دنیای اقتصاد دربارۀ وضعیت بودجهریزی در ایران. در ادامه بخشهایی از این مصاحبه آمده است:. 🔸بودجه، بدهبستانی است میان ملت و دولت. ملت به دولت اجازه میدهد که بخشی از درآمدش را تحتعنوان مالیات بگیرد. همچنین به دولت اجازه میدهد تا بخشی از آزادیاش را هم بگیرد تا بتواند براساس قوانین حقوقی و قراردادی، مناسبات ملت را سامان دهد؛ مناسباتی که تعیینکنندۀ حقوق مالکیت، حقوق ترافیک، حقوق امنیت و … است. ازاینرو ملت طبق مالیۀ عمومی، دو حق گرانبها را میدهد؛ یک بخشی از آزادی و یک بخشی از درآمد خود را، و در ازای آن سه چیز را مطالبه میکند: کالای عمومی، تصدیهای اجتنابناپذیر، و فراهمکردن بسترهای اشتراک جمعی، تفاهم، سرمایۀ اجتماعی، و روانشدن کارها …🔸تعامل بین دولت و ملت سه سطح دارد: سطح گفتمانی، سطح توسعهای، و سطح برنامهای. اگر برای بخشی بودجۀ خوب میخواهیم، تا حد زیادی به لایۀ نهادی و گفتمانی و لایۀ توسعهای برمیگردد. برای مثال اگر محیطزیست در سطح گفتمانی و توسعهای یک ابرچالش معرفی میشود بای ... جامعه شناسی علامه ۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ 📸کفش فروشی ای در تهران، دهه ۵۰ …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ▫️ همین که گفتم. 🖋 دکتر طاهره جعفری|جامعهشناس استراتژی که هیچگاه و در هیچ نظام تربیتی کارامد نبوده و نیست. تنها در ارتش مرسوم است که سرباز چرا نمیپرسد و اطاعت محض از فرمانده را سرلوحه خود قرار میدهد و این سیاست قدرت بیشتری را برای گردان در پی دارد. اما آیا سیاست خانواده پلیسی و جامعه پلیسی در عصر اطلاعات و زمانی که مهمترین پایه مباحث علمی استدلال است جواب میدهد؟ به تکرار، فرار دختران و جدایی طلبی پسران از خانه، ناشی از رفتار قهری والدین بوده است. زمانی که چارهای در ماندن نباشد خانه را ترک میکنیم، البته با نا خوش احوالی و تحمل عواقب بسیار ناخوشایندش. یادم میآید حدود ۱۴ سال پیش یک روز از دانشگاه برمیگشتم و نزدیک خیابان سیمون بولیوار چندتا جوان با علائم هشدار دهنده ایستاده بودند و راه را باریک کرده بودند و خودرو مردم را برای پیدا کردن نوار کاست غیر مجاز جستجو میکردند، ترافیکی طولانی ایجاد شده بود و راننده تاکسی غرولندزنان میگفت مگه چند سال پیش که خونهها رو برای پیدا کردن ویدئو میگشتند تماشای ویدئو کم شد؟ مسافری که خانم کهنسال بود گفت ای آقا این هم یه مدت بیشتر نیست صبور باشید. هر کدام از مسافرها چیزی میگفتند و البته من هم تجربه خ ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ 🔴 والدین عامل ۷۰ درصد از خشونتهای خانوادگی در ایران …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ 📖 رونمایی از کتاب: تلنگر. اثر ریچارد ثیلر (برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۷). 🗓 ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ⏰ ۱۵:۳۰. 📍دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی، سالن ارشاد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ✅ چگونه شستشوی مغزی میشویم؟.. ✍🏻دکتر مجتبی لشکر بلوکی 📍پروفسور ادگار شاین دانش آموخته دانشگاه هاروارد و رییس دانشکده مدیریت آم. آی. تی در زمینه شستشوی مغزی نگاه جالبی دارد. زمانی شستشوی مغزی در زندانهای چین بسیار معروف بود. وی با بررسی روشهای اعمال شده در زندانهای چینی و همچنین ترفندهایی که سازمانها برای متقاعدسازی و همرنگ سازی کارکنان خود به کار میبرند، به این نتیجه رسید که این دو (یعنی زندانهای چینی و سازمانهای بزرگ)، نقاط مشترکی دارند که آن را شستشوی مغزی یا متقاعدسازی اجباری خواند. 🔻شستشوی مغزی به این معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر میشود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه در رفتارهای او به وجود میآید. ادگار شاین «ایزوله شدن از دیگران» و «دستبندهای طلایی» را دو ایدهی اصلی شستشوی مغزی میداند. ایزوله شدن از دیگران یعنی اینکه ارتباطات وی را با دیگران کم یا قطع کنیم تا از منابع دیگر ورودی نداشته باشد و دستبندهای طلایی یعنی آن که به نوعی منافعش را گره بزنیم به خودمان که تداوم وضعیت فعلی برایش جذاب باشد.. ❗️تحلیل و تجویز راهبردی:. ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ 🔴 این کولبران و آن پولبران!.. ✍🏻دکترمحمد باقر تاج الدین. (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه) 📍مدتی است که داستان غم انگیز کولبران در جامعه بر سر زبانها افتاده و قصه عام و خاص شده است و به ویژه در شبکههای اجتماعی بسیار به آن پرداخته میشود و الحق هم لازم و ضروری مینماید که درباره رنجهای تمام نشدنی آنان سخن گفته شود تا از این منظر شاید دریچهای برای برون رفت از این مشکل اساسی هم وطنان کرد ما باز شود. از طرف دیگر قصه پولبرانی مطرح است که از راه رانت خواری و اختلاس میلیاردها سرمایه این جامعه که از قضا سرمایه مردمان زحمت کش این دیار به ویژه هم وطنان کرد ما نیز هست را به آب خوردنی به یغما میبرند و گویی دچار حاشیه امن و امان نیز شدهاند. کولبرانی که برای امرار معاش و پوشش هزینههای سرسام آور زندگی شان مجبورند مقدار زیادی بار سنگین را بر روی دوش خسته خویش بگذارند و از راههای پر پیچ و خم و پر سنگلاخ کردستان عبور کنند و با هزار مانع و خطر روبرو شوند و حتی جان خویش را نیز بر سر این کار بگذارند و بدبختانه هیچ گونه حمایتی هم نشوند و تازه در مورادی حتی گویی تبدیل به متهمانی شوند که باید مورد موآخذه قرار گیرند!!!!. اینان که با سادگی و زحمت هر چه تمامتر و با دست رنج خویش زندگی شان را اد ... جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🎥 نمایش فیلم دایره مینا. 📆 چهارشنبه ۵ اردیبهشت|ساعت ۱۲. 📌 سالن شهید مطهری دانشکده 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🎞نگاره انجمن تعاون و رفاه اجتماعی تقدیم میکند:.. 📽اکران مستند. «دکترین شوک» مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:37, 4.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام (The Shock Doctrine). 📍به زودی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی … …. جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ دنیا محتمل رنج بسیار میشود نه به دلیل خشونت افراد بد، بلکه به دلیل سکوت افراد خوب …! 🖋ناپلئون بناپارت. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🔵 تماسهای شبکهای و تجربهی عشق سیال.. ✍🏻محمد امین کنعانی، حمیده محمدزاده 📍در طی سالهای اخیر، همهی جوامع به درجات متفاوت با ظهور و گسترش رسانههای مجازی مواجه شدهاند. پدیدار شدن مفاهیمی مانند جهانی شدن، اجتماع مجازی، جامعهی اطلاعاتی، جامعهی شبکهای و فضای سایبر بر این واقعیت دلالت دارد که تکنولوژیهای ارتباطی، صورتبندی تازهای از حیات اجتماعی را پدید آوردهاند (نجفی، ۱۳۸۳: ۱۶). جامعه ایران نیز از این تحولات بی بهره نبوده است. امروزه در ایران استفادهی همگانی از رسانههای مجازی و به خصوص اینترنت به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده است. بر اساس آمار سایت جهانی اینترنت در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی ۴۵ میلیون کاربر اینترنتی در ایران وجود داشتند که بیش از ۴۰ درصد کل کاربران اینترنت در خاورمیانه و ۶/۱ درصد از کل کاربران جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در همین سال ایران ۳۴ درصد جمعیت خاورمیانه و ۱۲/۱ درصد کل جمعیت دنیا را تشکیل میداد. همچنین در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، ایران از بین ۲۰ کشوری که بیشترین کاربران اینترنتی را دارند در ردۀ سیزدهم قرار گرفته است (آمار جهانی اینترنت ۲۰۱۵). نکتۀ درخور توجه این است که «برخلاف اینکه ایرانیها در طول تاریخ نسبت به ورود مص ... جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ با دنیای شهر و شهروند الکترونیک آشنا شوید ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ نفت بلوغ نهادهای مدنی را به تأخیر انداخت! 📍حامیان جامعه مدنی () اولین نشست از سلسله نشستهای «گفتگوهای راهبردی حجم» را با عنوان «نقش نهادهای مدنی در آینده توسعه ایران» را با حضور دکتر محسن رنانی در سالن همایشهای سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران برگزار کرد. در این نشست دکتر محسن رنانی در راستای توصیف نقش نهادهای مدنی در آینده توسعه ایران، عنوان کرد: به دلیل رانتهای ناشی از پول نفت نهادهای مدنی فرایند بلوغ خود را طی نمیکنند. اگر نهادهای مدنی سازماندهی پیدا کنند که هدفها را اولویت بندی کنند و منابع را تخصیص عقلانی دهند، در فعالیتهای خود استمرار ایجاد کنند، تقسیم کار کنند و بر فعالیت اعضا نظارت کنند، قطعا به مرحله بلوغ میرسند …رنانی گفت: توسعه یک مفهوم اولیه است، همه ما میدانیم چه میگوییم و نمیدانیم چه میگوییم، در واقع مرزهای توسعه ناشناخته است. بر اساس تعریف کتاب دولتهای توسعه گرا، توسعه در ۹ سطح تعریف شده است. این ۹ سطح شامل توسعه به مثابه پیشرفت تاریخی که معمولا هم معطوف به تجربه غرب است، توسعه به مثابه استخراج منابع طبیعی که بیشتر ریشه در تجربیات دوران استعمار دارد، توسعه به مثابه تدارک برنامه ریزی شده پیشرفت در یک حوز ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها.. ✍🏻محمدامین قانعیراد (جامعهشناس) 📍ازدواجهای امروز مانند ازدواجهای سابق، چندان مبتنی بر «انتخابهای سنتی» و «انتخابهای خانواده» نیست؛ چنانکه امروزه ازدواجها بیشتر با نیروی انتخابی طرفین (زن و مرد) صورت میگیرد. در این خصوص خود جوانان انتخابگر هستند به این معنی که خودشان سازندگان این نهاد جدید هستند و خانوادهها در این مسیر نقش «همراهیکننده» را بر عهده دارند …موضوع مهم در این باره «کاهش دخالت خانوادهها در امور (زن و مرد) است، چنانچه پیش از این دخالت خانوادهها در امر و مسیر ازدواج بیشتر بود، «دخالت» به معنای مثبت آن و به معنای حفظ این پیوند و نه به معنای «فصل» و «جدایی» این پیوند. این در حالی است که زمانی که خانواده جدید با بحران مواجه میشد، خانوادههای پدری هر دو طرف (زن و مرد) و همچنین شبکه خویشاوندی که پیش از این نقش قویتر و حضور پررنگتری داشت و معمولا در حل مشکلات و حفظ نهاد خانواده مداخله میکرد و به نوعی درصدد تداوم ازدواج بود امروز کمتر در جریان و مداخله امور قرار میگیرد. کاهش نقش شبکه خویشاوندی و والدین طرفین جای خود را به افزایش نقش تصمیمگیری عروس و داماد یا زن و شوهر جوان داده است. نکته دیگر در مصرع ... جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🔆 پوشش و های حوزه (جامعهشناسی، سیاستگذاری اجتماعی، رفاه اجتماعی و …) ❗❗ کانال شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی میشود و هیچ ارتباطی به یا های_علمی ندارد …برای ارسال برنامهها از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ یا باید مرتبط با رویکرد کانال (علوم اجتماعی) باشد.۳️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمیباشد.۴️⃣ نوشتهها با هشتگ و متمایز خواهند بود.۵️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ... ‹ 89 90 91 92 93 94 95 ›
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ جکسازی و اثرات متنوع آن بر جامعهی ما. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی در ادبیات ما بذلهگویی و استفاده از کنایه و طنز قدمتی به درازای تاریخمان دارد. استفاده از عباراتی که معنایی عمیق و گاهی تلخ و گزنده را در قالبی دلچسب ارائه میدهند. در اغلب نوشتههای بزرگان ما طنزی ملایم جاریاست. اما بهجز ادیبان بزرگی نظیر عبید زاکانی, نسیم شمال و در دورهی ما کیومرث صابری و … عامهی مردم نیز بهصورت روزمره در حال استفاده و تولید این متون طنز، بذله، لطیفه، جک و … هستند. در دربار سلاطین نیز تلخک جایگاه تعریفشده و ثابتی داشت که در ظاهر برای خنداندن پادشاه و اطرافیانش، اما در واقع جزء معدود کانالهای ارتباطی مردم و سلطان بود. اما در زمانهی ما با گسترش شبکههای اجتماعی، ابزار لازم برای مشارکت همگان در تولید و پخش متون طنز، جک و لطیفه فراهم شده است. این موضوع فینفسه امر خوشایندیاست. اینکه مردم بدون میکروفن، این فرصت را یافتهاند که حرفهای دلشان را ولو در قالب یک جک، فریاد بزنند؛ بسیار مایهی مسرت است. گاهی خنجری که از غلاف ظنز خارج میشود؛ بسیار برندهتر از دهها سخنرانیاست. ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ هر جا قدرت هست، مقاومت هست. 🖋 رحیم زایرکعبه | دکترای جامعهشناسی خیلی از امور هستند که مردم در زندگی روزمره خود حواس شان به آنها نیست و توجه چندانی به درستی و نادرستی و یا خوبی و بدی شان ندارند. برای مثال مردم در زندگی روزمره خود توجه چندانی به این ندارند که مذهب شان، قومیت شان، نوع پوشش شان، وسیله ارتباطی شان، دوستان شان و دشمنان شان، و … چیستند یا کیستند. اما گاه تبلیغات گسترده و تاکید افراطی عدهای خاص بر تهدید و ضدارزش خواندن آنها و یا برعکس، فرصت و ارزشمند دانستن آنها، افراد را به مقاومت و واکنش منفی وا میدارد. چرا که افراد احساس میکنند پشت این همه تبلیغ، تاکید و تلقین، گویی منافع و مصالح آن عده خاص قرار دارد. به عبارت دیگر به زبان جامعه شناختی باید گفت وقتی عدهای خاص از افراد، برای منافع و مصالح خود در صدد تحمیل برخی امور به عنوان ارزشها و هنجارهای عام و مردمی به دیگران برمیآیند، در این صورت پدیدهای به نام «ایدئولوژی» خلق میشود. ایدئولوژی در واقع بیانگر توجیه منافع و مصالح عدهای خاص در وضع موجود هست که میخواهند آن وضعیت را از طریق توجیه کردن به دیگران همچنان حفظ کنند. با توجه به مطالب فوق میتوان تاکید بسیار ویژه بر اموری چون تهدید ام ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ◽️ تأملی بر مفهوم سرمایه اجتماعی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی. 🖋 علی شیرینآبادی - تقی رحیمی 🔹در تشریح و تبیین کنشهای اقتصادی علاوه بر عوامل و متغیرهای اقتصادی، متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که در قالب متغیرهای اقتصادی قابل تعریف نیستند، اما بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیرگذارند؛ برای نمونه میتوان به عواملی همچون فرهنگ، ارزشها، روابط متقابل اجتماعی و … اشاره کرد. 🔹سرمایه اجتماعی یکی از این متغیرهاست که اندیشمندان مختلف در سالیان اخیر بر نقش مثبت آن در فرایند توسعه و به طور خاص توسعه اقتصادی تأکید نمودهاند. سرمایه اجتماعی همانند سرمایه اقتصادی نیست که بتوان آن را با معیارهای مادی سنجید، بلکه یک نوع از سرمایه معنوی و غیر ملموس است که تسهیل کننده و مقوم رشد و توسعه اقتصادی میباشد. ارتباط و تاثیر سرمایه اجتماعی بر رشد و توسعه اقتصادی میتواند مستقیم و هم غیر مستقیم باشد. 🔹یکی از شاخصهای مهم سرمایه اجتماعی، اعتماد متقابل بین افراد در جامعه است. در جامعهای با اعتماد اجتماعی بالا، مردم کمتر نگران نگهداری از اموال خود هستند و برای این مسأله کمتر هزینه صرف میکنند. در نتیجه چون مردم بیشتر بر سر وعدهها و پیمانهای هم باقی میمانند، معاملات آسانتر و ارزانتر صورت میپذیرد. 🔹سرمایه ا ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ 🔵هند، پیشتاز رشد اقتصادی در جهان.. 🔹برآورد صندوق بینالمللی پول از نرخ رشد اقتصادهای بزرگ جهان … 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ آماده سازی انسانها برای ایفای نقش قربانی و دژخیم، زمانی کامل میشود که مردمان تماس با هم نوعان شان و نیز تماس با واقعیت پیرامون ش بهترین فرمانبر فرمانروای توتالیتر، یک نازی و یک کمونیست معتقد نیست، بلکه کسی هست که برای او تفاوت میان واقعیت و افسانه (یعنی همان واقعیت تجربه) و تمایز میان راست و دروغ (یعنی همان معیارهای اندیشه)، دیگر وجود نداشته باشد.. 📖 توتالیتاریسم. 🖋 هانا آرنت. ترجمه محسن ثلاثی …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ 🔵خزانۀ مملکت سوراخسوراخ است؛ بسیاری از درآمدها به خزانه نمیآید 📍محمد ستاریفر؛ از رؤسای پیشین سازمان برنامه و بودجه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ گفتگویی داشته با روزنامۀ دنیای اقتصاد دربارۀ وضعیت بودجهریزی در ایران. در ادامه بخشهایی از این مصاحبه آمده است:. 🔸بودجه، بدهبستانی است میان ملت و دولت. ملت به دولت اجازه میدهد که بخشی از درآمدش را تحتعنوان مالیات بگیرد. همچنین به دولت اجازه میدهد تا بخشی از آزادیاش را هم بگیرد تا بتواند براساس قوانین حقوقی و قراردادی، مناسبات ملت را سامان دهد؛ مناسباتی که تعیینکنندۀ حقوق مالکیت، حقوق ترافیک، حقوق امنیت و … است. ازاینرو ملت طبق مالیۀ عمومی، دو حق گرانبها را میدهد؛ یک بخشی از آزادی و یک بخشی از درآمد خود را، و در ازای آن سه چیز را مطالبه میکند: کالای عمومی، تصدیهای اجتنابناپذیر، و فراهمکردن بسترهای اشتراک جمعی، تفاهم، سرمایۀ اجتماعی، و روانشدن کارها …🔸تعامل بین دولت و ملت سه سطح دارد: سطح گفتمانی، سطح توسعهای، و سطح برنامهای. اگر برای بخشی بودجۀ خوب میخواهیم، تا حد زیادی به لایۀ نهادی و گفتمانی و لایۀ توسعهای برمیگردد. برای مثال اگر محیطزیست در سطح گفتمانی و توسعهای یک ابرچالش معرفی میشود بای ...
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ ▫️ همین که گفتم. 🖋 دکتر طاهره جعفری|جامعهشناس استراتژی که هیچگاه و در هیچ نظام تربیتی کارامد نبوده و نیست. تنها در ارتش مرسوم است که سرباز چرا نمیپرسد و اطاعت محض از فرمانده را سرلوحه خود قرار میدهد و این سیاست قدرت بیشتری را برای گردان در پی دارد. اما آیا سیاست خانواده پلیسی و جامعه پلیسی در عصر اطلاعات و زمانی که مهمترین پایه مباحث علمی استدلال است جواب میدهد؟ به تکرار، فرار دختران و جدایی طلبی پسران از خانه، ناشی از رفتار قهری والدین بوده است. زمانی که چارهای در ماندن نباشد خانه را ترک میکنیم، البته با نا خوش احوالی و تحمل عواقب بسیار ناخوشایندش. یادم میآید حدود ۱۴ سال پیش یک روز از دانشگاه برمیگشتم و نزدیک خیابان سیمون بولیوار چندتا جوان با علائم هشدار دهنده ایستاده بودند و راه را باریک کرده بودند و خودرو مردم را برای پیدا کردن نوار کاست غیر مجاز جستجو میکردند، ترافیکی طولانی ایجاد شده بود و راننده تاکسی غرولندزنان میگفت مگه چند سال پیش که خونهها رو برای پیدا کردن ویدئو میگشتند تماشای ویدئو کم شد؟ مسافری که خانم کهنسال بود گفت ای آقا این هم یه مدت بیشتر نیست صبور باشید. هر کدام از مسافرها چیزی میگفتند و البته من هم تجربه خ ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ 🔴 والدین عامل ۷۰ درصد از خشونتهای خانوادگی در ایران …. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ 📖 رونمایی از کتاب: تلنگر. اثر ریچارد ثیلر (برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۷). 🗓 ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ⏰ ۱۵:۳۰. 📍دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی، سالن ارشاد. 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ✅ چگونه شستشوی مغزی میشویم؟.. ✍🏻دکتر مجتبی لشکر بلوکی 📍پروفسور ادگار شاین دانش آموخته دانشگاه هاروارد و رییس دانشکده مدیریت آم. آی. تی در زمینه شستشوی مغزی نگاه جالبی دارد. زمانی شستشوی مغزی در زندانهای چین بسیار معروف بود. وی با بررسی روشهای اعمال شده در زندانهای چینی و همچنین ترفندهایی که سازمانها برای متقاعدسازی و همرنگ سازی کارکنان خود به کار میبرند، به این نتیجه رسید که این دو (یعنی زندانهای چینی و سازمانهای بزرگ)، نقاط مشترکی دارند که آن را شستشوی مغزی یا متقاعدسازی اجباری خواند. 🔻شستشوی مغزی به این معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر میشود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه در رفتارهای او به وجود میآید. ادگار شاین «ایزوله شدن از دیگران» و «دستبندهای طلایی» را دو ایدهی اصلی شستشوی مغزی میداند. ایزوله شدن از دیگران یعنی اینکه ارتباطات وی را با دیگران کم یا قطع کنیم تا از منابع دیگر ورودی نداشته باشد و دستبندهای طلایی یعنی آن که به نوعی منافعش را گره بزنیم به خودمان که تداوم وضعیت فعلی برایش جذاب باشد.. ❗️تحلیل و تجویز راهبردی:. ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ 🔴 این کولبران و آن پولبران!.. ✍🏻دکترمحمد باقر تاج الدین. (جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه) 📍مدتی است که داستان غم انگیز کولبران در جامعه بر سر زبانها افتاده و قصه عام و خاص شده است و به ویژه در شبکههای اجتماعی بسیار به آن پرداخته میشود و الحق هم لازم و ضروری مینماید که درباره رنجهای تمام نشدنی آنان سخن گفته شود تا از این منظر شاید دریچهای برای برون رفت از این مشکل اساسی هم وطنان کرد ما باز شود. از طرف دیگر قصه پولبرانی مطرح است که از راه رانت خواری و اختلاس میلیاردها سرمایه این جامعه که از قضا سرمایه مردمان زحمت کش این دیار به ویژه هم وطنان کرد ما نیز هست را به آب خوردنی به یغما میبرند و گویی دچار حاشیه امن و امان نیز شدهاند. کولبرانی که برای امرار معاش و پوشش هزینههای سرسام آور زندگی شان مجبورند مقدار زیادی بار سنگین را بر روی دوش خسته خویش بگذارند و از راههای پر پیچ و خم و پر سنگلاخ کردستان عبور کنند و با هزار مانع و خطر روبرو شوند و حتی جان خویش را نیز بر سر این کار بگذارند و بدبختانه هیچ گونه حمایتی هم نشوند و تازه در مورادی حتی گویی تبدیل به متهمانی شوند که باید مورد موآخذه قرار گیرند!!!!. اینان که با سادگی و زحمت هر چه تمامتر و با دست رنج خویش زندگی شان را اد ...
جامعه شناسی علامه ۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🎥 نمایش فیلم دایره مینا. 📆 چهارشنبه ۵ اردیبهشت|ساعت ۱۲. 📌 سالن شهید مطهری دانشکده 🌐 شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🎞نگاره انجمن تعاون و رفاه اجتماعی تقدیم میکند:.. 📽اکران مستند. «دکترین شوک» مرورگر شما از ویدیو پشتیبانی نمیکند. Video file ( 01:37, 4.3 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام (The Shock Doctrine). 📍به زودی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی … ….
جامعه شناسی علامه ۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ دنیا محتمل رنج بسیار میشود نه به دلیل خشونت افراد بد، بلکه به دلیل سکوت افراد خوب …! 🖋ناپلئون بناپارت. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🔵 تماسهای شبکهای و تجربهی عشق سیال.. ✍🏻محمد امین کنعانی، حمیده محمدزاده 📍در طی سالهای اخیر، همهی جوامع به درجات متفاوت با ظهور و گسترش رسانههای مجازی مواجه شدهاند. پدیدار شدن مفاهیمی مانند جهانی شدن، اجتماع مجازی، جامعهی اطلاعاتی، جامعهی شبکهای و فضای سایبر بر این واقعیت دلالت دارد که تکنولوژیهای ارتباطی، صورتبندی تازهای از حیات اجتماعی را پدید آوردهاند (نجفی، ۱۳۸۳: ۱۶). جامعه ایران نیز از این تحولات بی بهره نبوده است. امروزه در ایران استفادهی همگانی از رسانههای مجازی و به خصوص اینترنت به یک واقعیت انکارناپذیر تبدیل شده است. بر اساس آمار سایت جهانی اینترنت در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی ۴۵ میلیون کاربر اینترنتی در ایران وجود داشتند که بیش از ۴۰ درصد کل کاربران اینترنت در خاورمیانه و ۶/۱ درصد از کل کاربران جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در همین سال ایران ۳۴ درصد جمعیت خاورمیانه و ۱۲/۱ درصد کل جمعیت دنیا را تشکیل میداد. همچنین در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، ایران از بین ۲۰ کشوری که بیشترین کاربران اینترنتی را دارند در ردۀ سیزدهم قرار گرفته است (آمار جهانی اینترنت ۲۰۱۵). نکتۀ درخور توجه این است که «برخلاف اینکه ایرانیها در طول تاریخ نسبت به ورود مص ...
جامعه شناسی علامه ۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ با دنیای شهر و شهروند الکترونیک آشنا شوید ….. 🌐شبکه جامعهشناسی علامه
جامعه شناسی علامه ۱۱:۴۳ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ نفت بلوغ نهادهای مدنی را به تأخیر انداخت! 📍حامیان جامعه مدنی () اولین نشست از سلسله نشستهای «گفتگوهای راهبردی حجم» را با عنوان «نقش نهادهای مدنی در آینده توسعه ایران» را با حضور دکتر محسن رنانی در سالن همایشهای سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران برگزار کرد. در این نشست دکتر محسن رنانی در راستای توصیف نقش نهادهای مدنی در آینده توسعه ایران، عنوان کرد: به دلیل رانتهای ناشی از پول نفت نهادهای مدنی فرایند بلوغ خود را طی نمیکنند. اگر نهادهای مدنی سازماندهی پیدا کنند که هدفها را اولویت بندی کنند و منابع را تخصیص عقلانی دهند، در فعالیتهای خود استمرار ایجاد کنند، تقسیم کار کنند و بر فعالیت اعضا نظارت کنند، قطعا به مرحله بلوغ میرسند …رنانی گفت: توسعه یک مفهوم اولیه است، همه ما میدانیم چه میگوییم و نمیدانیم چه میگوییم، در واقع مرزهای توسعه ناشناخته است. بر اساس تعریف کتاب دولتهای توسعه گرا، توسعه در ۹ سطح تعریف شده است. این ۹ سطح شامل توسعه به مثابه پیشرفت تاریخی که معمولا هم معطوف به تجربه غرب است، توسعه به مثابه استخراج منابع طبیعی که بیشتر ریشه در تجربیات دوران استعمار دارد، توسعه به مثابه تدارک برنامه ریزی شده پیشرفت در یک حوز ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ✅ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها.. ✍🏻محمدامین قانعیراد (جامعهشناس) 📍ازدواجهای امروز مانند ازدواجهای سابق، چندان مبتنی بر «انتخابهای سنتی» و «انتخابهای خانواده» نیست؛ چنانکه امروزه ازدواجها بیشتر با نیروی انتخابی طرفین (زن و مرد) صورت میگیرد. در این خصوص خود جوانان انتخابگر هستند به این معنی که خودشان سازندگان این نهاد جدید هستند و خانوادهها در این مسیر نقش «همراهیکننده» را بر عهده دارند …موضوع مهم در این باره «کاهش دخالت خانوادهها در امور (زن و مرد) است، چنانچه پیش از این دخالت خانوادهها در امر و مسیر ازدواج بیشتر بود، «دخالت» به معنای مثبت آن و به معنای حفظ این پیوند و نه به معنای «فصل» و «جدایی» این پیوند. این در حالی است که زمانی که خانواده جدید با بحران مواجه میشد، خانوادههای پدری هر دو طرف (زن و مرد) و همچنین شبکه خویشاوندی که پیش از این نقش قویتر و حضور پررنگتری داشت و معمولا در حل مشکلات و حفظ نهاد خانواده مداخله میکرد و به نوعی درصدد تداوم ازدواج بود امروز کمتر در جریان و مداخله امور قرار میگیرد. کاهش نقش شبکه خویشاوندی و والدین طرفین جای خود را به افزایش نقش تصمیمگیری عروس و داماد یا زن و شوهر جوان داده است. نکته دیگر در مصرع ...
جامعه شناسی علامه ۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ 🔆 پوشش و های حوزه (جامعهشناسی، سیاستگذاری اجتماعی، رفاه اجتماعی و …) ❗❗ کانال شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی میشود و هیچ ارتباطی به یا های_علمی ندارد …برای ارسال برنامهها از آیدی زیر استفاده کنید. کانال جامعهشناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ یا باید مرتبط با رویکرد کانال (علوم اجتماعی) باشد.۳️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمیباشد.۴️⃣ نوشتهها با هشتگ و متمایز خواهند بود.۵️⃣ نوشتهها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگذاریم که همراهمان هستید. کانال جامعهشناسی علامه را به دوستانتان معرفی کنید …🌐جامعهشناسی علامه. ...