آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✳️ ایران ما و بازی اون با ترامپ؟!. قسمت دوم. این تحولات چه تأثیری بر کشور ما دارد؟
✳️ ایران ما و بازی اون با ترامپ؟!
قسمت دوم
این تحولات چه تأثیری بر کشور ما دارد؟
تحولات بینالمللی بر همه کشورها اثر دارد. بهخصوص ما که در منطقه حساسی هستیم. مسائلی مانند خلیجفارس، نفت، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، مسائل قدرت منطقهای ایران و نقشی که ایران در تحولات منطقهای و بینالمللی ایفا میکند، شرایطی را ایجاب میکند که ایران بهعنوان یک بازیگر فعال و مسئولیتپذیر بتواند درصحنه روابط بینالمللی خودش را بهگونهای مدیریت بکند که هم منافع ملی کشور را تأمین کند و هم بتواند از سرمایهگذاریهای مادی و معنوی که درصحنه بینالمللی انجام داده است، استفاده کند و هم در شکلی باشد که دغدغههای بازیگران محلی و بینالمللی را تأمین بکند. ما نباید به سمت هنجارشکنی در روابط بینالمللی حرکت کنیم.
وقتی ترامپ از برجام خارج شد در عرصه جهانی این عمل او عموماً پیمانشکنی تعبیر شد. حالا و با گفتوگوی او و رهبر کره شمالی یکی از مهمترین چالشهای امنیتی نظام بینالملل در حال حل شدن است. آیا این کار، میتواند خروج ترامپ از برجام و این پیمانشکنی او را توجیه کند؟
بعید میدانم. روابط آمریکا و کره شمالی خیلی بر مسائل ایران و امریکا نمیتواند مؤثر باشد. نمیگویم اصلاً مؤثر نیست ولی این اثر خیلی پررنگ نیست. به دلیل اینکه موقعیت ایران و کره شمالی متفاوت است. کره کشوری منزوی در شبهجزیره کره است که اگرچه همپیمانانی در اطراف خود دارد، اما بهنوعی در محاصره آمریکا و متحدانش نیز قرار دارد. به همین دلیل کره شمالی به سمت دستیابی به تسلیحات هستهای رفت. کره شمالی راه ایمنسازی خودش را انتخاب کرد.
با خروج ترامپ از برجام در بین تحلیلگران ایرانی و حتی غربی این بحث شکل گرفت که درست است که ایران علاقهمند نبود، که راه کره شمالی را طی کند، اما رویکرد ترامپ نشان داد که شاید راه کره شمالی برای تسلیح هستهای و آوردن ترامپ بهپای میز مذاکره از موضع قدرت، بهتر از روش ایران باشد که سعی کرد از طریق برجام به صحنه بینالمللی و بازیگران آن اطمینان بخشی کند که نمیخواهد به راه کره شمالی برود.
اختلاف ایران و کرهشمالی این است که ایران یک بازیگر فعال منطقهای است و در خاورمیانه نقش دارد. اختلاف دیگر این است که مشکل اصلی ما با آمریکا به مسائل هستهای برنمیگردد. نمیگویم که این مسائل اصلاً تأثیری ندارد، اما این مسئله اصلی ما و آمریکا نیست. ما در مورد خاورمیانه و ساختار روابط دو کشور اختلاف داریم. ازاینجهت مذاکره کره شمالی و آمریکا خیلی روی برجام تأثیر نمیگذارد.
به نظر میرسد ما مجبور میشویم همانطور که ترامپ گفت بر سر برجام مجدداً گفتگو کنیم؟
متأسفانه ساختار روابط ایران و آمریکا معیوب است، و ما هم خوب است که به این سمت برویم و هم باید به این سمت برویم. در سیاست خارجی ما ظرفیتی باید وجود داشته باشد که گفتمان سازی و روش گفتوگوی ما به دلیل ضربهپذیر بودن ما در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی نهتنها با آمریکا که با همه کشورها بهگونهای تعریف شود که روابط ما به تنش آلوده بشود. چون ما درزمینهٔ فروش نفت و مسائل دیگر مشکلات عدیدهای داریم. بنابراین باید این تنشها را که هرروز به جامعه و زندگی روزمره مردم ایران وارد میشود، کم کنیم. این روش هم چیزی نیست جز اینکه ما در سیاست خارجیمان ظرفیتهای جدیدی ایجاد کنیم که بتوانیم حرف منطقی خودمان را با روش معقول و موردپسند افکار عمومی جهان مدلسازی و به صحنه بینالمللی ارائه دهیم.
اگر خاطرتان باشد، ترامپ توئیت کرد که با خروجش از برجام مدل رفتاری ایران در خاورمیانه را تغییر داده است و اظهار امیدواری کرد که ایران هم به راه کره شمالی برای مذاکره بیاید. ما نباید ترسی از مذاکره با آمریکا داشته باشیم که نداریم. ما مواضع حقی داریم که از دخالتهای آمریکا در کشورمان از سرنگونی دوران دولت مردمی مرحوم مصدق تا مسائل قبل انقلاب و بعدازآن و تحریمهایی که بهطور ظالمانه و برای اختلافات سیاسی بر کشور ما تحمیل کرد، نشئت میگیرد.
با این اوصاف ما باید روشی معقولی در پیش بگیریم که ضمن حفظ دید انتقادیمان، گفتمان سازی کنیم. یعنی روندی از گفتوگو را با آمریکا شروع کنیم که هم موضع انتقادی ما نسبت به دخالتهای آمریکا را بیان کند و هم در موضع انتقادی خودمان دیدی استراتژیک داشته باشیم که بتواند مشکلات دو کشو را با رویکرد برد- برد حل کند.
منبع: سایت جامعه ایرانی با عنوان دیدار تاریخی ترامپ و اون چه پیامی برای ایران دارد؟ مورخ ۹۷.۳.۲۳ کانال تلگرام نویسنده: @nosratolahtajik
https://t.me/EsfandiarKhodaee