آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✳️ ایران ما و بازی اون با ترامپ؟!.. قسمت اول. 🖊 تاجیک، نصرت اله
✳️ ایران ما و بازی اون با ترامپ؟!
قسمت اول
🖊 تاجیک، نصرت اله
بالاخره کیم اون خواست چندین دهه کرهشمالی برای مذاکره مستقیم با آمریکا را بر ترامپ تحمیل کرد و بین ۲ طرف یک سند همکاری امضا شده که کلیگویی و فاقد ویزگیهای لازم برای اطمینان به وصول به مقدمات اجرایی از سوی ۲ طرف است. مذاکرات هستهای ایران که در حد غنیسازی بود ۱۲ سال طول کشید چه برسد به این مذاکرات که قرار است کرهشمالی خلعسلاح شود بدون آنکه تعریفی از میزان و چگونگی آن، نحوه زمانبندی، سازوکار راستیآزمایی مشخص شده باشد. این آغاز راهی طولانی است که معلوم نیست به عمر سیاسی ترامپ کفاف دهد اما هر دو بهدنبال استفاده تبلیغاتی از آن هستند. ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از امضا تفاهمنامه از ایران میگوید نشانگر این است که مشکل ترامپ با ایران نه صرفاً مسائل هستهای بلکه اختلافات سیاسی دو کشور و از جمله در خاورمیانه و استفاده ابزاری وی از این مذاکرات برای تحقق اهداف داخلی و خارجی خود است!
ما نباید ترسی از مذاکره با آمریکا داشته باشیم که نداریم... ما باید روشی معقولی در پیش بگیریم که ضمن حفظ دید انتقادیمان، گفتمان سازی کنیم. یعنی روندی از گفتوگو را با آمریکا شروع کنیم که هم موضع انتقادی ما نسبت به دخالتهای آمریکا را بیان کند و هم در موضع انتقادی خودمان دیدی استراتژیک داشته باشیم که بتواند مشکلات دو کشو را با رویکرد برد- برد حل کند
دشمنان قدیمی سرانجام باهم دیدار کردند. کیم جونگ اون رهبر جوان کره شمالی و دونالد ترامپ رئیسجمهور دیروز در سنگاپور برای دستیابی به یک توافق، پشت یک میز و رودرروی هم نشستند. در پایان این نشست ترامپ وعده خلع سلاح سریع کره شمالی را داد. معلوم نیست درازای خلع سلاح هستهای، کره شمالی چه تضمینهای امنیتی و مشوقهای اقتصادی از آمریکا بخواهد. از همان زمانی که بوش پسر، ایران و کره شمالی را محور شرارت نامید، خواهناخواه در جهان نام کشور ما و کره شمالی کنار هم قرار گرفت. بسیاری معتقدند ترامپ برای توجیه خروج از برجام حاضرشده است به دست به قمار توافق با کره شمالی تن دهد.
نصرتالله تاجیک، کارشناس روابط بینالملل و سفیر اسبق ایران در اردن در گفتوگو با جامعه ایرانی معتقد است، به دلیل ضربهپذیر بودن ما در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی باید روابط خود با آمریکا و سایر کشورهای جهان را به نحوی تعریف کنیم که روابط خارجی ما آلوده به تنش نشود. تنشهایی که زندگی روزمره مردم را تحتالشعاع قرار میدهد و باید ضمن گفتن مواضع بهحق کشورمان، این سخنان را با روش معقول و موردپسند افکار عمومی جهان مطرح کنیم.
پس از دیدار روز گذشته رهبر کره شمالی و رئیسجمهور آمریکا، بسیاری بر این مسئله تأکید کردند اینکه دیدار حاوی پیامی برای ایران بود. چقدر با این نظر موافقید.
مدل رفتاری ایران و کره شمالی باهم متفاوت است. هم ازنظر سیاست حکومت و هم ازنظر مراحلی که ما طی کردهایم. ما به راه برجام رفتیم تا به راه کره شمالی نرویم. متأسفانه به دلیل مشکلات ساختاری که در روابط ایران و آمریکا وجود دارد و همچنین به دلیل اهداف و رویکردهای ترامپ به مسائل بینالمللی و منطقهای و مخصوصاً به خاطر کینه و ضدیتی که با ایران دارد، نمیتوانیم و نتوانستهایم که رابطه نسبتاً معقولی را با آمریکا در چارچوب برجام تعریف کنیم. ترامپ با خروجش از برجام، اعتماد نسبی که درصحنه بینالملل داشت به وجود میآمد، از بین برد.
توجه بفرمایید که مشکل ترامپ با ایران نیست. مشکل او با هرگونه کار چندجانبه گرایانه است. اگر میبینیم کارش با کره شمالی جلو رفته است به چند دلیل است. اول اینکه موتور محرک این قضیه بیشتر روابط بین کره شمالی و کره جنوبی است تا روابط بین کره شمالی و آمریکا.
در حقیقت دو کره میخواهند تا آنجا که میتوانند روابط کم تنشی را داشته باشند. این شرایط باعث به وقوع پیوستن این ملاقات است. نکته دوم این است که ترامپ با رویکرد یکجانبهگرایی به کره شمالی نزدیک میشود. البته راه طولانی در پیش است و معلوم نیست این ملاقات به چه نتیجهای خواهد رسید و درخواستهای کره شمالی چیست. درست است که ترامپ میخواهد کره شمالی بهطور یکجانبه به سمت خلع سلاح برود، اما بهطورکلی کم شدن تنش در مناطق مختلف دنیا رویکرد خوبی است. ولی متأسفانه رویکرد ترامپ به مسائل جهانی رویکرد استفاده از تجربیات بعد از جنگ جهانی دوم است که در آن دوره سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن تأسیس شد و چندجانبه گرایی بهجای یکجانبهگرایی حاکم شد. مشکلات ترامپ با اجلاس پاریس درباره مسائل آب و هوایی، گازهای گلخانهای و مواضعش درباره سازمان تجارت جهانی نیز به دلیل همین رویکرد یکجانبهگرایی او بود. او سعی میکند فقط منافع آمریکا و رأیدهندگان به خودش را در نظر بگیرد. درصحنه بینالمللی این رویکرد خیلی قابل دفاع نیست.
ادامه مطلب 👇